نصب وردپرس بر روی XAMPP

آموزش جامع وردپرس قسمت چهاردهم، نصب وردپرس بر روی XAMPP

در این قسمت به آموزش نصب وردپرس بر روی XAMPP خواهیم پرداخت. همانطور که بارها اشاره داشتیم، محیط لوکال یا خانگی محیط ایده‌آل و امن برای آزمون و خطاها (بدور از هر گونه چشم کنجکاو و خرابکاری) است. در این قسمت از آموزش نصب وردپرس بر روی زمپ همراه ما باشید.

مجددا یادآور می‌شویم وردپرس نیازمند بستری است که دارای وب‌ سروری مانند آپاچی باشد. XAMPP روشی آسان برای نصب بستری است که وردپرس بدان نیاز دارد.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

XAMPP که شامل پلتفرم‌های Apache ،MySQL ،PHP و زبان برنامه‌نویسی Perl است که اجازه می‌دهد یک وب‌ سرور محلی را بر روی کامپیوتر شخصی خود ایجاد کرد. برای نصب وردپرس بر روی XAMPP می‌بایست مراحل زیر را دنبال نمایید:

دانلود XAMPP

برای نصب وردپرس بر روی XAMPP ابتدا می‌بایست آخرین نسخه نرم‌افزار XAMPP را از سایت Apache Friends دانلود کنید. در این سایت نسخه‌های مجزایی از XAMPP برای نصب بر روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و دیگر موارد وجود دارد. گفتنی است که هیچ نسخه 64 بیتی برای ویندوز وجود ندارد. پرواضح است که در ویندوزهای 64 بیتی نیز می‌بایست از نسخه 32 بیتی بهره ببریم.

نصب وردپرس بر روی XAMPPفایل‌های نصبی را دانلود و بر روی آن دو بار کلیک نموده تا فرآیند نصب آغاز گردد. مطابق تصویر زیر در ادامه با کلیک بر روی Next کار را ادامه دهید:

نصب وردپرس بر روی XAMPP

در مرحله بعدی کامپوننت‌های مورد نیاز خود را می‌بایست تعیین کنید. نیاز است تا گزینه‌هایی چون Apache و PHP فعال شوند. همانطور که مشاهده می‌شود این دو گزینه را نمی‌توان از حالت انتخاب خارج ساخت. از دیگر ابزارهای مورد نیاز برای نصب وردپرس، MySQL و phpMyAdmin است که باید در این مرحله انتخاب شوند. در صورتی که به سایر گزینه‌ها نیاز ندارید می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

در مرحله بعد، محلی را که قصد نصب XAMPP در آن را دارید تعیین نمایید. XAMPP به طور پیشفرض در مسیر C:\Program Files\XAMPP نصب می‌شود.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

در صفحه بعدی، به شما پیشنهاد می‌گردد که Bitnami را به همراه XAMPP نصب نموده تا بتوانید از سیستم‌های مدیریت محتوایی چون وردپرس، جوملا و دروپال ساده‌تر بهره ببرید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

با توجه به این که تصمیم داریم وردپرس به صورت دستی نصب شود، پس نیازی به این گزینه نیست. بدون انتخاب گزینه Bitnami بر روی دکمه Next کلیک کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

اکنون می‌بایست منتظر ماند تا فرآیند نصب XAMPP به پایان برسد. ممکن است در اواسط نصب همانند تصویر زیر پنجره مربوط به اطلاعات امنیتی گشوده شود. گزینه Public Network را از حالت انتخاب خارج کرده و Private Network را انتخاب نمایید. سپس دکمه Allow Access را بفشارید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

تصویر زیر نشان‌دهنده نصب موفقیت‌آمیز XAMPP است.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

اجرای XAMPP

اگر با اجرای XAMPP گزینه‌هایی چون Apache و MySQL فعال نبودند با فشردن دکمه Start مقابل آن‌ها فعالشان کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

همچنین با مشاهده localhost در مرورگر وب، از نصب بودن XAMPP اطمینان حاصل کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

تنظیمات مربوط به پایگاه‌داده MySQL

همانطور که در مقالات قبلی نیز عنوان شد، یکی از مهمترین ملزومات نصب، وجود یک پایگاه‌ داده برای وردپرس است. ابزار phpMyAdmin این امکان را برای شما ایجاد می‌کند که برای دسترسی به آن کافی است بر روی دکمه Admin موجود در XAMPP مقابل MySQL کلیک کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

ملاحظه خواهید کرد که phpMyAdmin به طور خودکار در پنجره جدیدی از مرورگر وب گشوده می‌شود:

نصب وردپرس بر روی XAMPP

با وارد نمودن آدرس “localhost/phpmyadmin” در مرورگر وب نیز قادر خواهید بود وارد phpMyAdmin شوید. پس از وارد شدن به phpMyAdmin می‌بایست پایگاه‌ داده MySQL خود را ایجاد کنید. برای انجام این کار می‌توانید از مقاله آموزشی ایجاد پایگاه‌داده در phpMyAdmin کمک بگیرید.

دانلود وردپرس

پس از نصب XAMPP و ایجاد پایگاه‌ داده خود باید آخرین نسخه وردپرس را که به صورت یک فایل فشرده است از وب سایت اصلی WordPress و نسخه فارسی آن را از آدرس fa.Wordpress دانلود کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

وارد پوشه XAMPP واقع در کامپیوتر خود شده و سپس پوشه htdocs را باز کنید. اگر مسیر نصب را تغییر نداده باشید، این پوشه در مسیر C:\Program Files\XAMPP\htdocs مستقر خواهد بود. در واقع پوشه htdocs همان نقطه‌ای است که localhost در مرورگر به آن اشاره می‌کند. در ادامه فایل فشرده وردپرس را در پوشه htdocs کپی نموده و آن را از حالت فشرده خارج کنید.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

پرواضح است که فایل‌ها و پوشه‌های استخراج شده همگی درون یک پوشه قرار خواهند گرفت. با فرض این که نام این پوشه WordPress باشد، آدرس URL سایت شما بده شکل “localhost/wordpress” خواهد بود. با وارد کردن آن در مرورگر وب می‌توانید وارد سایت خود شوید، اما از آنجایی که برای اولین مرتبه است که وارد وردپرس می‌شوید، فرآیند نصب در مرورگر آغاز می‌شود.

نصب وردپرس بر روی XAMPP

آغاز فرآیند نصب

نیاز دیده شده که مرحله نصب، در آموزشی مجزا ارائه شود. برای دسترسی به آن می‌توانید به آموزش چگونگی نصب وردپرس مراجعه نمایید.

اتمام کار

پس از اتمام فرآیند نصب، با تایپ عبارت localhost به همراه نام پوشه نصبی (به عنوان مثال localhost/wordpress) و فشردن کلید Enter سایت شما قابل دسترس خواهد بود و برای دسترسی به بخش مدیریتی وردپرس می‌بایست از آدرس‌هایی چون localhost/wordpress/wp-admin و localhost/wordpress/wp-login استفاده کنید.

برای دسترسی به فهرست این دوره شامل لینک به تمامی مطالب منتشر شده، می‌توانید به مطلب آموزش جامع وردپرس مراجعه کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*