کاوشگر شیاپارلی

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا به زودی وارد مریخ می‌شود

یک ربات دیگر به زودی به مریخ می‌رسد. آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که کاوشگر شیاپارلی (Schiaparelli) در روز 19 اکتبر (28 مهر) وارد مریخ خواهد شد و مرکز کنترل مأموریت این کاوشگر در دارمشتات آلمان خود را برای این اتفاق آماده می‌کند.

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا به زودی وارد مریخ می‌شود

EDM TV/TB prep

در راستای مأموریت Exomars 2016، کاوشگر شیاپارلی به مریخ فرستاده می‌شود و در روزهای آتی به این سیاره خواهد رسید. مراحل آماده سازی نهایی این کاوشگر با موفقیت انجام شده و نصب رایانه بر روی آن یکی از چالش برانگیزترین قسمت‌های آماده سازی بود. فرمان‌های صادر شده از این رایانه، کاوشگر شیاپارلی را برای جدا شدن از فضاپیمای مادر و فرود آمدن بر روی سطح مریخ هدایت خواهد کرد.

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا به زودی وارد مریخ می‌شود

این کاوشگر به شکلی برنامه ریزی شده که در صورت فرود موفقیت آمیز در سطح مریخ، مشاهدات و بررسی‌های علمی بسیاری را انجام دهد و دانشمندان آژانس فضایی اروپا نیز حساب ویژه‌ای را بر روی اطلاعات ارسالی از سوی شیاپارلی به زمین باز کرده‌اند.

کاوشگر جدید اروپایی در واقع آزمونی برای سیستم فرود سازمان فضایی اروپا محسوب می‌شود و به همراه یک ماهواره بررسی گازها به مدار مریخ می‌رود. 13 سال پیش تلاش نافرجامی از سوی بریتانیا برای فرود آوردن یک کاوشگر بر سطح مریخ صورت گرفت و چند دهه پس از نخستین فرود موفق بر سطح سیاره سرخ که توسط کاوشگر شوروی انجام شد، اکنون اروپا با محموله‌ای که از ماه مارس سال جاری (فروردین) در راه مریخ است، تصمیم دارد که به این جمع بپیوندد.

کاوشگر شیاپارلی آژانس فضایی اروپا به زودی وارد مریخ می‌شود

کاوشگر شیاپارلی یک پروژه ساکن و کوتاه مدت است

کاوشگر شیاپارلی در قسمتی از مریخ فرود خواهد آمد که مریخ نورد آپورچونیتی (به فارسی : فرصت) ناسا در سال 2004 به کاوش آن پرداخته بود. برخلاف مریخ نورد کنجکاوی ناسا که به مدت چهار سال است هر جور اطلاعاتی را از مریخ به زمین می‌فرستد، کاوشگر شیاپارلی یکه پروژه کوتاه مدت و بدون حرکت است.

ExoMars2016_EDM_ai600

این کاوشگر با توجه به باتری ضعیف خود، قرار است تنها بین یک تا هشت سول فعالیت کند. هر سول یا روز مریخی معادل 24 ساعت و 37 دقیقه بوده و کمی از روز زمینی طولانی‌تر است. در طول این مدت، کاوشگر اروپایی میدان مغناطیسی مریخ را که منشأ توفان‌های شن و آب و هوای این سیاره است، بررسی خواهد کرد. شاپارلی اطلاعات خود را به ماهواره مدارگرد «ردیاب گازها» می‌فرستد و از طریق آن به زمین مخابره می‌کند. سازمان فضایی اروپا این ماهواره را تا سال 2022 در مدار مریخ نگه می‌دارد و به وسیله آن به جستجوی گازهای ارگانیکی مانند متان خواهد پرداخت. همچنین این سازمان برای فرود روی مریخ تا سال 2018 برنامه دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*