غذاهای سرطان زا

از این ۱۰ ماده غذایی سرطان زا دوری کنید

وقتی صحبت از بیماری‌های خطرناک به میان می‌آید، سرطان در نخستین قسمت لیست قرار دارد. رشد کنترل نشده سلول‌ها، به عنوان سرطان شناخته شده و بیش از 9 میلیون نفر در سرتاسر جهان به انواع این بیماری مبتلا هستند. در مقاله قبلی با غذاهایی ضد سرطان آشنا شدیم. در این مطلب می‌خواهیم به 10 مورد از غذاهای سرطان زا اشاره ‌کنیم که با دوری از آنها می‌توانید از شر سرطان درامان باشید. با گجت نیوز همراه شوید.

1. مواد غذایی GMO (مهندسی‌شده ژنتیکی)

سرطان زا

GMO یا مواد غذایی که ساختار ژنتیکی‌شان به وسیله روش‌های مهندسی ژنتیک تغییر پیدا کرده‌است، در صدر جدول مواد سرطان‌ زا قرارگرفته است. این مشکل در کشورهای جهان سوم یکی از مشکلات اساسی محسوب می‌شود. هرچند در بعضی از موارد به‌کلی دست‌کاری ژنتیکی ممنوع شده است؛ اما در بسیاری از کشورهای جهان سوم به علت عدم تعادل در عرضه و تقاضا معمولا از این اصلاح نژادی برای افزایش باروری استفاده می‌شود و باعث به وجود آمدن مشکلات جبران‌ناپذیر در همان ناحیه می‌شود. این تغییرات و اصلاح ژنتیکی در بعضی از موارد برای مقاوم‌سازی گیاهان در برابر سموم و همچنین آفت‌ها استفاده می‌شود.

هرچند با مهندسی‌های انجام‌شده بازهم این تغییرات ژنتیکی همواره برای سلامتی بشر مشکل‌ساز بوده است. به‌طوری‌که سازمان بهداشت جهانی دراین‌باره نیز هشدار داده است. مواد تغییر ژنتیک شده معمولا باعث ایجاد تومور و همچنین سرطان در بافت‌ها می‌شود. امروزه برای جلوگیری از مشکلات ناشی از این مواد، بر روی بسته‌بندی‌های علائم هشداردهنده کافی ذکر می‌شود تا مردم در انتخاب این مواد هوشیارانه عمل کنند.

2. گوشت فرآوری‌شده

از دیگر مواد سرطان زا

گوشت‌های فراوری‌شده یکی دیگر از غذاهای کارخانه‌ای و سرطان زا است که شاید لذیذتر از آن باشد که لحظه‌ای در هنگام خوردن آنها به مضراتش فکر کنید. این مواد غذایی به‌قدری مضر هستند که سازمان بهداشت جهانی آنها را به‌عنوان یکی از مواد سرطان‌ زا در جهان معرفی کرده است. گوشت فرآوری‌شده فقط یک اسم است، فرایندهایی که انجام می‌شوند شامل دودی کردن، تخمیر و نمک زدن، سرخ کردن در دمای بالا هستند. هرکدام از این مراحل به‌شدت سرطانی بودن این مواد می‌افزاید. عادی‌ترین محصولاتی که به‌عنوان فرآورده‌های گوشتی می‌خوریم شامل سوسیس، کالباس، هات‌داگ، ژامبون و بیکن است که در تحقیقات جدید این مواد به‌عنوان پتانسیل‌های بالای سرطان پروستات و لوزالمعده شناخته‌شده‌اند.

بنابراین برای یک زندگی سالم لازم است کمی تغییر در غذاهای خودتان به وجود آورید. شما می‌توانید از این غذاها اجتناب کنید و به‌جای این محصولات فراوری‌شده از میوه‌ها و سبزی‌ها که دارای مواد مغذی سالم هستند استفاده کنید که بدن شمارا در برابر این بیماری حفظ کند.

3. کنسرو گوجه فرنگی

 مواد غذایی سرطان زا

تقریبا بیشتر غذاهای کنسروی را می‌توان جزو موادغذایی ناسالم محسوب کرد چون در ساخت قوطی کنسرو از یک ماده‌ی شیمیایی به نام بیسفنول-A یا BPA استفاده می‌کنند. در همین زمینه تحقیقاتی توسط آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۲۰۱۳ انجام شد و نتایج آن به این صورت بود که BPA حتی بر روی ژن‌هایی که داخل مغز موش‌های فاضلابی کار می‌کنند نیز تاثیر مخرب می‌گذارد. حتی سازمان غذا و داروی آمریکا چنان تحت تاثیر BPA قرارگرفته که خواستار جایگزین کردن قوطی‌های کنسرو یا حداقل کاهش دادن تولیدات کنسروی شده است.

خود گوجه به خاطر خاصیت بالای اسیدی‌اش، کار را خطرناک‌تر هم می‌کند. این خاصیت اسیدی باعث می‌شود تا BPA موجود در جداره‌ی داخلی قوطی کنسرو راحت‌تر متساعد شود و به داخل گوجه‌ها برود. بر طبق قوانین سازمان غذا و داروی آمریکا هیچ برچسبی تعریف نشده که بر روی قوطی‌های کنسرو بزنند که نشان دهد این قوطی دارای BPA است.

4. آرد سفید

Processed white flour

اخیرا در بیشتر نانوایی‌ها یک سفید کننده‌ی شیمیایی به نام گاز کلورین را به آردها اضافه می‌کنند که در عرض چند دقیقه رنگ آن‌را به سفید یخچالی تغییر می‌دهد. اداره‌ی حفاظت زیست محیطی آمریکا گاز کلورین را جزو مواد خطرناکی می‌داند که نباید آنرا تنفس کرد و اگر در مقادیر بالا مصرف شود کشنده است. آرد سفید در خیلی از غذاهای فرآوری شده مخفی است. آرد سفید فرآوری شده دشمن قند خون است و به سرعت میزان قند خون و انسولین را بالا می‎‌برد. در نتیجه مستقیما می‌تواند موجب ابتلا به دیابت شود. همچنین مصرف این ماده‌ی غذایی می‌تواند انتشار سلول‌های سرطانی در بدن را تسریع کند، زیرا دانشمندان بر این باورند که آرد سفید فرآوری شده غذای محبوب سلول‌های سرطانی است.

5. چیپس

 Potato chips

چیپس سیب زمینی دارای مقادیر بالایی روغن ترانس بالا و کالری است که در مرحله اول شما را دچار اضافه وزن می‌کند. بر اساس تحقیقاتی که در مجله‌ی پزشکی New England Journal of medicine انجام شده است، اگر هر روز فقط به اندازه‌ی یک مشت چیپس (30 گرم) بخورید، سالی یک کیلو چاق می‌شوید. روغن ترانس بالای آن کلسترول خون خیلی از مردم را بالا می‎برد. میزان سدیم موجود در این چیپس‎ها آنقدر بالاست که خیلی از مردم با خوردن آن دچار فشار خون بالا می‌شوند. به‌علاوه، طعم چیپس‌ها مصنوعی است، پر از مواد نگهدارنده هستند و حتی در رنگشان هم از مواد غیرطبیعی استفاده شده است. چیپس را در دماهای فوق‌العاده بالا سرخ می‌کنند تا ترد شوند، اما این کار فقط آنها را ترد نمی‌کند بلکه تبدیل‌شان می‌کند به ماده‌ای به نام آکریلامید. این ماده‌ی سرطان‌ زا را که علاوه بر چیپس می‌توانید در سیگار نیز پیدا کنید.

تحقیقات نشان داده است که مواد در دمای بالای پخت، ترکیبات مضر همانند اکریل امید(Acrylamide) تولید می‌کنند. اکریل امید یکی از مواد شیمیایی است که در سیگار هم وجود دارد و عامل اصلی سرطان در سیگار هست؛ بنابراین وقتی چیپس‌های خوشمزه در روغن داغ پخته می‌شود، علاوه بر روغن و نمک، اکریل امید هم تولید می‌کند. این محصولات کارخانه‌ای یکی از پرمصرف‌ترین محصولات جهانی هستند، به همین دلیل است هرروز میزان سرطان بدون هیچ هشداری بالا می‌رود.

6. روغن جامد

 مواد غذایی سرطان زا

از دیگر مواد سرطان زا این روغن‌های ساخته دست بشر هستند، می‌توانیم به آن‌ها روغن‌های سمی بگوییم. مضرات این روغن‌ها به علت کارخانه‌ای بودن و همچنین استفاده از ترکیب‌های شیمیایی خطرناک است که ثمره آن شده است یک ترکیب شیمیایی مرگبار، که برای انسان‌ها جز بیماری‌های خطرناک همانند سرطان هیچ سودی ندارد. این روغن‌ها معمولا در اثر استفاده از کاتالیزورهای خاص شیمیایی (کاتالیروز ماده‌ای است که می‌تواند باعث تغییر در واکنش‌های شیمیایی شود و به‌صورت پایدار در محصول باقی بماند) به‌صورت نیمه‌مایع و حالت‌ جامد باقی می‌مانند. کاتالیزورهایی که استفاده می‌شوند معمولا نیکل، آلومینیوم و پلاتین و دیگر ترکیب‌های سنگین مشابه هستند.

حضور این کاتالیست‌ها بیشتر از آنکه مفید باشند برای روغن‌های هیدروژنه مضر است، تصور این را بکنید که پلاستیک به‌وسیله‌ای ماده‌ای ترکیب شود که دیگر در هزار سال آینده تجزیه نشود! جهانی پر از پلاستیک خواهیم داشت. این روغن‌ها نسبت به سایر روغن‌ها معمولا دارای ویسکوزیته بالاتری هستند، ویسکوزیته بالا را می‌توان با عسل مقایسه کرد، حرکت این روغن در معده شما به‌کندی است، کند بودن حرکت باعث تولید آنزیم‌های بیشتر برای مصرف این روغن‌ها می‌شود و از طرفی موجب افزایش دمای معده می‌شود. افزایش دمای معده باعث سرطان می‌گردد. به جای این روغن‌های سرطان زا می‌توانید از روغن زیتون استفاده کنید.

7. مواد غذایی شور یا دودی

مواد غذایی شور یا دودی

مواد غذایی که با استفاده از نیترات‌ها یا واکنش‌های نیتراتی شور شده‌اند شامل غذاهای ممنوعه‌ی فهرست ما هستند. نه این‌که نیترات به خودی خود عامل سرطان‌زا باشد، اما تحت شرایط خاص، وقتی این مواد شیمیایی وارد بدن می‌شوند به کامپوزیت‌های N-nitroso تبدیل می‌شوند. این کامپوزیت‌های N-nitroso هستند که سرطان‌ زا می‌باشند. دودی کردن غذاها (مثل ماهی دودی یا گوشت دودی) باعث می‌شود تا این غذاها مقادیر زیادی قطران (همان سمی که در سیگار موجود است) جذب کنند. قطران به‌عنوان ماده‌ای سرطان‌ زا شناخته می‌شود. شواهد نشان می‌دهد که مصرف این نوع غذاها به شدت احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ و همینطور سرطان شکم را بالا می‌برند. جاهایی مثل ژاپن که مردم به صورت سنتی غذاهای شور زیاد مصرف می‌کنند آمار سرطان شکم خیلی بالاست.

8. ماهی سالمون پرورشی

از دیگر مواد سرطان زا

ماهی پرورشی سالمون هم جز مواد غذایی است که می‌تواند بدن شما را در معرض سرطان قرار دهد. این ماهی‌های پرورشی به علت صفت پرورشی که به آن‌ها داده‌ایم، باعث سرطان می‌شود. ماهی سالمون پرورشی معمولا درجاهایی پرورش داده می‌شود که در معرض آفت‌کش‌ها، قارچ‌کش‌ها و همچنین مواد مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها هستند و این مواد در گوشت این موجودات به‌شدت جذب می‌شود و با خورده شدن این سموم وارد خون و بدن انسان می‌شود، این مواد شیمیایی از عوامل سرطان‌ زا انسان هستند. توصیه ما به شما این است که همیشه از ماهی‌هایی که در طبیعت رشد کرده‌اند استفاده کنید و از ماهی‌های پرورشی دوری‌ کنید.

ماهی بر اساس نوع زندگی که دارد که جاذب سموم است. گوشت ماهی دارای امگا ۳ مفید برای بدن شما است و می‌توانید گوشت سالم آن را جایگزین گوشت قرمز کنید. برای مثال شما می‌توانید از ماهی قزل آلا وحشی (همان ماهی که در طبیعت بزرگ‌ شده است و یا در دریا صید شده است) به‌عنوان جایگزین سالمون پرورشی استفاده کنید. هنگامی‌ که غذایی درخواست می‌دهید همیشه بدانید که این غذا از کجا آمده است، اگر ماهی شما حتی قزل آلا پرورشی هم باشد برای شما مشکل‌ساز خواهد بود. پس به غذایی که می‌خورید به‌شدت اهمیت دهید.

9. شکر تصفیه‌ شده

از دیگر مواد سرطان زا

شکر تصفیه‌ شده می‌تواند یکی دیگر از مواد سرطان زا به شمار رود. هر ماده‌ای بر روی آن عملیات پالایشی صورت گرفته باشد معمولا اثرات طبیعی خودش را از دست می‌دهد و باعث مشکلات بعدی در بدن می‌شود. علاوه‌بر این مشکل نباید از شکر به‌عنوان یک افزودنی همیشگی استفاده کنید، شکر به‌عنوان قند وارد بدن شما می‌شود و برای کسانی که مشکلات انسولینی دارند، یک خطر بزرگ محسوب می‌شود و از طرفی این ماده یکی از منابع تغذیه سلول‌های سرطانی است.

سودا هم به‌عنوان یکی از فراورده‌های لاکتوزی در نوشابه‌ها معمولا استفاده می‌شود که خود سرطان زا محسوب می‌شود. اسید موجود در نوشابه‌ها هم سرطان زا است. بنابراین برای کنترل احتمال سرطان در بدن خودتان باید مصرف قند و شکر خودتان را کنترل کنید و از موادی که قند طبیعی در خودشان دارند استفاده کنید. هرچقدر از انواع شکرها دور بمانید بهتر است. سعی کنید از خوردن نوشابه‌های گازدار به‌صورت کامل دست بکشید و از زندگی سالم خودتان لذت ببرید.

10. پف فیل مایکروویوی

سرطان زا سرطان زا سرطان زا سرطان زا سرطان زا

بر اساس یک تحقیق جدید در دانشگاه کالیفرنیا این ماده‌ی سمی PFOA نامیده می‌شود و محققان استنشاق آن را با نازایی در زنان مرتبط می‌دانند. همچنین نتایج تحقیقات آزمایشگاهی که بر روی حیوان و انسان صورت گرفته، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض PFOA باعث ابتلا به سرطان‌های کلیه، مثانه، کبد، پانکراس و بیضه نیز می‌شود. پاپ کرن یا همان ذرت‌های بوداده که به‌وسیله این دستگاه‌ها تولید می‌شود معمولا یکی از خوشمزه‌ترین میان وعده‌ها است. دانه‌های کوچکی که در اثر برخورد امواج پف می‌کنند و خوشمزه می‌شوند. ولی همین دانه‌های فرآوری‌شده با امواج در خودشان ماده‌ای به نام اسید پرفلوئوراکتانوئیک (perfluorooctanoic acid) در خودش دارد که سرطان زا است.

همچنین کره استفاده‌شده در این ترکیبات همان کره‌های سابق نیستند و کره‌های فرآوری‌شده هستند که دارای ترانس بالایی هستند. این دو ترکیب از مواد سرطان‌زا هستند که شما باید از آن‌ها دوری‌کنید. تا جایی که می‌توانید از ماکروویو برای پخت ذرت‌های بوداده استفاده نکنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. مطمئنین چیز دیگه ای جا نگذاشتید؟؟؟ جا بودا!!!!
    تا میتونید تو مواد غذایی دست ببرید مردم و بکشید
    اون روز نزدیکه ی روز اه و نفرین مردم همتونو ب درک میفرسته
    شما ها از گوشت سگ هم نجس ترین اشغال های کثیف