تحریم روسیه توسط آمریکا

تحریم روسیه توسط آمریکا به‌دنبال دخالت هکرهای روسی در انتخابات ریاست جمهوری

به‌نظر نزاع میان کشورهای آمریکا و روسیه به این زودی‌ها تمام نخواهد شد و بعد از ادعای سازمان‌های امنیتی مبنی بر دخالت مستقیم رییس جمهور روسیه در انتخابات آمریکا، اوباما نیز در پاسخ، دستور تحریم کشور روسیه را صادر کرده است. اما نتیجه تحریم روسیه توسط آمریکا چه خواهد بود؟

بنابر گزارش‌های رسمی، حالا 5 نهاد و 4 نفر از افراد کشور روسیه که احتمالا در هک کردن سیستم‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت داشته‌اند، توسط این کشور تحریم شده‌اند که در آن نام اداره اصلی اطلاعات روسیه (GRU) و دو نفر از مهمترین افراد آن به چشم می‌خورد. سرویس امنیت فدرال روسیه نیز یکی دیگر از سازمان‌هاییست که دولت اوباما آن را در هک کردن کمیته ملی حزب دموکرات مقصر می‌داند. سه شرکت دیگر که به گفته مسئولان آمریکایی، شرایط مورد نیاز برای حمله سایبری را برای هکرهای روسی فراهم کرده بودند هم در لیست تحریم روسیه قرار دارند.

موارد دیگری نیز در این فرمان وجود دارد که افراد بیشتری را شامل می‌شود. به دستور کاخ سفید، 35 نفر از مقامات رسمی کشور روسیه که به‌نوعی در فعالیت‌های سایبری روسیه علیه انتخابات آمریکا نقش داشته‌اند نیز از این کشور اخراج و از زمان اعلام حکم، 72 ساعت برای ترک آمریکا زمان دارند. به‌علاوه دستور تعطیلی دو مورد از شرکت‌هایی که با سازمان‌های امنیتی روسیه در نیویورک و مریلند همکاری داشتند نیز صادر شده است. این در حالی‌ست که هفته‌های اخیر، اطلاعاتی از برخورد سایبری آمریکا با کشور روسیه منتشر شد که خشم مسئولین آمریکایی را نشان می‌دهد. باراک اوباما در این رابطه می‌گوید:

بعد از هشدارهای آشکار و نهان ما به دولت روسیه بابت دخالت در امور آمریکا و فعالیت‌های مخرب سایبری، به‌نظر زمان آن رسیده تا پاسخی مناسب به این رفتارها بدهیم.

تحریم روسیه توسط آمریکا

پیش از این اوباما در پاسخ به هک شدن سونی توسط کره شمالی، دستور بلوکه کردن دارایی برخی افرادی که در فعالیت‌های مخرب سایبری فعالیت داشتند را صادر کرده بود که در تحریم‌های جدید علیه روسیه با اصلاحاتی همراه شده است. حالا چنین موردی در رابطه با دولت روسیه و افراد تحریم‌شده نیز صدق می‌کند که البته بیشتر جنبه سمبولیک دارد. این اولین باری نیست که شاهد تحریم روسیه توسط آمریکا هستیم و در سال 2014 و به‌دنبال نگرانی‌های دولتمردان روسی از وضیعت شهر کریمه، برخی از مقامات رسمی این کشور توسط آمریکا تحریم شده بودند.

همراه با تحریم روسیه توسط آمریکا ، سازمان امنیت داخلی و پلیس فدرال ایالات متحده طی گزارشی مشترک، نتیجه تحقیقات خود در رابطه با اقدام‌های اخیر کشور روسیه مبنی بر فعالیت‌های سایبری مخرب را به صورت عمومی منتشر کردند. به‌گفته کاخ سفید، برخی از این اطلاعات اخیرا از حالت محرمانه خارج شده‌اند.

از طرفی، یکی از سخنگویان کشور روسیه در پاسخ به تحریم‌های اخیر آمریکا پیش روی خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد:

این اقدامات از سوی دولت آمریکا، آن هم زمانی که کمتر از 3 هفته به پایان مسئولیت آن باقی مانده تنها 2 دلیل دارد: تیره کردن روابط دیپلماتیک کشور روسیه و آمریکا و دیگری، سخت کردن شرایط و روابط میان کشورها برای رییس جمهور منتخب مردم.

در کنار هک شدن کمیته ملی حزب دموکرات که به آبروریزی و استعفای چند تن از مقامات اصلی این جناح منتهی شد، کشور روسیه به سرقت اطلاعات ایمیل جان پودستا (John Podesta)، رییس کمپین انتخاباتی هیلاری کلینتون نیز متهم شده است. بدون شک اطلاعات سرقت‌شده از پودستا و انتشار عمومی آنها، یکی از فاکتورهای اصلی شکست کلینتون محسوب می‌شود.

تحریم روسیه توسط آمریکا

سرانجام تحریم روسیه توسط آمریکا در هاله‌ای از ابهام

در کنار تمام این موضوعات، باز هم آینده تحریم روسیه توسط آمریکا با روی کار آمدن ترامپ نامشخص باقی خواهد ماند. پیشتر نیز دونالد ترامپ با رفتاری محتاطانه‌ نسبت به کشور روسیه، ارتباط آنها با فعالیت‌های سایبری اخیر را رد کرده است. روز گذشته نیز ترامپ طی صحبتی گفت: “عصر کامپیوتر باعث شده تا هیچ کسی متوجه نشود که چه اتفاقی در حال وقوع است.”

درنهایت، اوایل ماه جاری بود که FBI و CIA طی تحقیقاتی مشترک، اقدامات اخیر روسیه را طرفداری از ترامپ اعلام کردند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مرگ بر آمریکا و تک چشم روی یک دلاری