گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

مقایسه هدست سامسونگ گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

نسل جدید هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر وی آر (Gear VR) به همراه کنترلر مخصوص آن، در کنار جدیدترین پرچمداران سری S سامسونگ عرضه شده‌ است. اگرچه تغییرات خاصی در این نسخه جدید ایجاد نشده، اما بد نیست با مقایسه هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو (Google DayDream View)، محصول جدید سامسونگ را در برابر دومین هدست واقعیت مجازی موبایل محبوب دنیا قرار دهیم.

اندازه

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو از لحاظ اندازه تفاوت قابل توجهی دارند. محصول سامسونگ به مراتب از رقیب خود بزرگتر بوده و به طور کلی، 25 درصد از نظر عرضی و 16 درصد از نظر طولی (از جلو تا عقب دستگاه) از هدست گوگل بلندتر است. با این حال، ارتفاع گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو با یکدیگر یکسان است.

وزن

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

از نظر وزن، شاهد تفاوت فاحشی میان این دو هدست واقعیت مجازی هستیم. گوگل دی دریم ویو 36 درصد از رقیب خود سبک‌تر است.

ساخت

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

یکی از ویژگی‌های بسیار قابل توجه گوگل دی دریم ویو در مقایسه با دیگر رقبا خود، استفاده از پارچه و بافتی نرم در بدنه است. به نظر می‌رسد گوگل در این بخش، از هدست واقعیت مجازی بسیار قدرتمند اکولوس ریفت (Oculus Rift) الگوبرداری کرده است.

رنگ

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

یکی از تغییرات نسل جدید هدست واقعیت مجازی موبایل سامسونگ رنگ آن بوده سازنده این بار به جای رنگ سرمه‌ای، از رنگ خاکستری تیره استفاده کرده است. یکی از تفاوت‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو مربوط به تنوع رنگ آن‌ها است. همانطور که می‌بینید، هدست گوگل در سه رنگ متفاوت عرضه می‌شود.

سازگاری با گوشی‌های اندرویدی

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

هدست واقعیت مجازی سامسونگ گیر وی آر محصولی بسیار قدرتمند بوده و به نسبت قیمت، ارزش خرید بالایی دارد. عیب اصلی آن، اجبار به داشتن یکی از پرچمداران گران قیمت سامسونگ برای استفاده از هدست است. اکنون نسخه جدید این دستگاه، از تعداد بیشتری از پرچمداران سامسونگ پشتیبانی می‌کند. به عنوان دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط گیر وی آر 2017 باید به گلکسی اس 8 (Galaxy S8)، گلکسی اس 8 پلاس (+Galaxy S8)، گلکسی اس 7 (Galaxy S7)، گلکسی اس 7 اج (Galaxy S7 edge)، گلکسی نوت 5 (Galaxy Note 5)، گلکسی اس 6 (Galaxy S6) و همچنین گلکسی اس 6 اج (Galaxy S6 edge) و اج پلاس (+Galaxy S6 edge) اشاره کرد.

به عنوان یکی دیگر از تفاوت‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو باید به پشتیبانی محصول گوگل از گستره‌ای از گوشی های اندرویدی در آینده‌ای نزدیک اشاره کرد. در هر صورت، اکنون تنها محصولاتی که از این هدست واقعیت مجازی پشتیبانی می‌کنند، گوشی های گوگل پیکسل (Google Pixel)، گوگل پیکسل ایکس ال (Google Pixel XL)، موتورولا موتو زد (Motorola Moto Z)، موتورولا موتو زد فورس (Motorola Moto Z Force)، ایسوس زنفون ای آر (Asus ZenFone AR) و زد تی ای اکسون 7 (ZTE Axon 7) اشاره کرد.

همانطور که می‌بینید، سامسونگ که به عنوان پرفروش‌ترین گوشی‌ساز دنیا شناخته می‌شود، هدست گیر وی را ساخته و پرچمداران خود را تبدیل به ایستگاه پایه آن کرده است. اما متاسفانه، دیگر گوشی‌سازان به قرار دادن پشتیبانی از هدست واقعیت مجازی گوگل دی دریم ویو بر روی محصولاتشان روی خوشی نشان نمی‌دهند، به همین دلیل، آینده این هدست کمی تیره به نظر می‌رسد.

سازگاری با گوشی‌های آیفون

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

به عنوان یکی از شباهت‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو و همچنین دیگر هدست‌های واقعیت مجازی موبایل، باید به عدم پشتیبانی تمامی آن‌ها از گوشی های آی او اسی اشاره کنیم. از آنجایی که آیفون و در حالت کلی دنیای اپل محیطی بسته است، تا زمان عرضه یک هدست واقعیت مجازی موبایل از سوی خود اپل، خبری از پشتیبانی یک هدست موبایل قدرتمند برای گوشی های آیفون نیست.

میدان دید

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

تاکنون گوگل هیچ عدد و رقمی درباره میدان دید هدست واقعیت مجازی موبایلش اعلام نکرده است، با این حال بر اساس تجربه طولانی مدت استفاده ما از هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو ، میدان دید هدست گوگل به مراتب کمتر از محصول سامسونگ است. فراموش نکنید در صورت استفاده از یکی از پرچمداران سامسونگ دارای اندازه کوچکتر (گلکسی اس 6، اس 6 اج و همچنین گلکسی اس 7)، میدان دید هدست گیر وی آر کمتر از 110 درجه خواهد بود.

کیفیت نمایش

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

برای رزولوشن و کیفیت محتوا نمی‌توان عدد ثابتی تعیین کرد، چرا که بسته به گوشی موبایل قرار گرفته در درون هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو ، وضعیت متفاوت است. رزولوشن استاندارد گیر وی آر به ازای هر چشم 1440 در 1280 پیکسل است، در حالی که گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس از نظر تکنیکی می‌توانند این رزولوشن را به ازای هر چشم، به 1480 در 1440 پیکسل افزایش دهند. این اتفاق در صورتی می‌افتد که لنزهای دستگاه بتوانند از کل منطقه نمایش استفاده کنند.

بیشتر گوشی های نام برده در بالا به عنوان ایستگاه‌های پایه هدست گوگل دی دریم ویو، قادر به ارائه رزولوشن 1440 در 1280 پیکسل به ازای هر چشم هستند. البته کیفیت محتوا در زمان استفاده از گوشی گوگل پیکسل حدود 960p است.

نوع نمایش

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

پنل استفاده شده در گوشی های دارای قابلیت پشتیبانی از هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو از نوع AMOLED است.

ردیابی موقعیتی

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

نبوده این قابلیت از ضعف هدست‌های سامسونگ گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو نیست، بلکه ردیابی موقعیتی، قابلیتی است که هم اکنون نمی‌توان آن را در هدست‌های واقعیت مجازی مخصوص گوشی های موبایل پیاده‌سازی کرد. به این ترتیب وقتی حین استفاده از هدست جابه‌جا می‌شوید، دنیا واقعیت مجازی که در حال تماشا آن هستید نیز به همراه شما جابه‌جا می‌شود. اما در زمان وجود قابلیت ردیابی موقعیتی، با جابه‌جایی کاربر در دنیا واقعی، وضعیت وی در دنیا واقعیت مجازی نیز تغییر می‌کند.

کنترل حرکت

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

یکی از مزایای استفاده از هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو در مقایسه با دیگر هدست‌های موبایل ارزان قیمت، وجود کنترل حرکت است. اگرچه این کنترل حرکت با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های به کار رفته در هدست‌های واقعیت مجازی دارای ایستگاه پایه سیستم کامپیوتری همچون اچ تی سی وایو (HTC Vive) بسیار فاصله دارد، اما در هر صورت استفاده از آن‌ها خالی از لطف نیست. در جعبه هر یک از هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو یک ریموت کنترلر وجود دارد. بدون وجود قابلیت ردیابی موقعیتی، این کنترلرهای گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو تنها همانند ریموت‌های کنترل از راه دور کنسول Wii کار می‌کنند، به جای اینکه سبب شوند کاربر تصور دست بردن در دنیا واقعیت مجازی را در سر بپروراند.

 

تاچ پد

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

کنترلر به کار رفته در نسخه جدید گیر وی آر حکم همان تاچ پد را دارد، بخشی که در سمت راست بدنه تمامی نسخه‌های پیشین و حتی نسخه 2017 هدست گیر وی آر وجود دارد. اکنون کاربران می‌تواند هم از کنترلر و هم از تاچ پد استفاده کند.

پشتیبانی از گیم پد

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

تفاوت دیگر هدست‌های گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو در پشتیبانی آن‌ها از دسته بازی است. نه تنها کاربران می‌توانند از یک دسته بازی کلاسیک برای بهبود تجربه بازی‌های واقعیت مجازی استفاده کند، بلکه برای اجرا برخی بازی‌ها مجبور به این کار است.

وایرلس

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

تمامی هدست‌های واقعیت مجازی موبایل حتی گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو با فاصله‌ای زیاد پشت سر هدست‌های مبتنی بر سیستم‌های کامپیوتری حرکت می‌کنند. با این حال، پشتیبانی از قابلیت‌های بدون سیم از جمله مزایایی است که گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو را با قدرتمندترین هدست‌های دنیا در رده‌ای یکسان (از نظر این قابلیت) قرار می‌دهد.

قابلیت تنظیم نقطه تمرکز

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

قابلیت تنظیم نقطه فوکوس از جمله قابلیت‌هایی است که گیر وی آر را به انتخابی مناسب برای کاربران دارای عینک تبدیل می‌کند. کاربران می‌توانند با چرخاندن اهرم واقع شده در بالای هدست، نحوه نمایش محتوا را با قدرت بینایی خود منطبق کنند.

امکان استفاده از عینک

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

برخلاف بیشتر هدست‌های واقعیت مجازی موبایل، کاربران می‌توانند حین استفاده از گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو عینک خود را نیز بر روی چشم داشته باشند و اجباری به در آوردن آن‌ها نیست.

پورت اتصال

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

در نسخه جدید هدست گیر وی آر، همانند مدل سال گذشته در انتخاب کابل اتصال میان دستگاه و ایستگاه پایه حق انتخاب وجود دارد. آداپتورهای موجود در جعبه هدست به کاربران اجازه می‌دهند حین استفاده از گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس از یو اس بی نسخه C و حین استفاده از دیگر پرچمداران سامسونگ از میکرو یو اس بی استفاده کنند. در عوض، در گوگل دی دریم ویو خبری از پورت فیزیکی به منظور اتصال گوشی موبایل و هدست نیست.

نرم افزار

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، خبری از پشیبانی گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو از گوشی های آیفون نیست و به همین دلیل هر دو دستگاه تنها در محیط متن باز اندروید کار می‌کنند. از سال 2014 توسعه‌دهندگان زیادی به تولید محتوا برای هدست گیر وی آر روی آورده‌اند، به همین دلیل امروز شاهد مجموعه‌ای غنی از محتواهای مختلف برای این دستگاه هستیم. از طرفی دیگر، انتظار می‌رود با گذر زمان حجم محتوا در دسترس برای هدست گوگل دی دریم ویو افزایش پیدا کند. با این حال، میزان محتوا کنونی این هدست کمتر از حد انتظار است.

تاریخ عرضه

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

نسخه جدید هدست واقعیت مجازی گیر وی آر از تاریخ بیست و یک آوریل (اول اردیبهشت) در کنار گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس عرضه خواهد شد. همانطور که می‌دانید، هدست دی دریم ویو مد‌ت‌هاست به بازار عرضه شده است.

قیمت دو هدست گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

گیر وی آر 2017 و گوگل دی دریم ویو

رقابت اصلی در تمامی بازارها، ارائه قابلیت‌های بیشتر به ازای قیمتی کمتر است. همانطور که انتظار دارید، هدست گوگل دی دریم ویو به همراه کنترلر آن ارزان‌تر بوده و تنها 79 دلار قیمت دارد. اگرچه قیمت 99 دلاری نسخه‌های پیشین هدست سامسونگ گیر وی آر نیز از این مبلغ بیشتر است، اما اکنون با اضافه شدن کنترلر جدید، قیمت نسخه 2017 این هدست به 130 دلار افزایش پیدا کرده است. فراموش نکنید هدست گیر وی آر ارزش خرید بالایی دارد، اما تنها مشکل آن نیاز به وجود یکی از پرچمداران سامسونگ به عنوان ایستگاه پایه است، گوشی هایی که قیمت تمامی آن‌ها بالاست.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*