دستیار صوتی گوگل اسیستنت

دستیار صوتی گوگل اسیستنت هوشمندتر از همیشه می‌شود

به لطف اطلاعاتی که گوگل از رویداد GDD منتشر کرده است، می‌توان گفت در آینده نزدیک، دستیار صوتی گوگل اسیستنت (Google Assistant) هوشمندتر از همیشه خواهد شد.

معمولا رویداد Google Developer Days همانند “Google I/O” مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و خود گوگل نیز تبلیغات زیادی برای آن نمی‌کند. با این حال مواردی که در این کنفرانس ذکر می‌شوند، پیش‌نمایشی خوب از برنامه‌های آتی این کمپانی را پیش روی علاقه‌مندان قرار خواهند داد.

اگرچه این رویداد، پنجم و ششم سپتامبر در کراکوف (Krakow) لهستان برگزار شد و حالا به پایان رسیده، اما گوگل بعد از گذشت چند روز ویدیوهای آن را از طریق یوتیوب در اختیار کاربران قرار داده است.

در میان تمام برنامه‌هایی این شرکت و توسعه بخش‌های مختلف، دستیار صوتی گوگل اسیستنت بیش از موارد دیگر در کانون توجه قرار داشته و به نظر می‌رسد در آینده نزدیک قابلیت‌های بسیاری به آن اضافه خواهد شد.

دستیار صوتی گوگل اسیستنت

میزبان این رویداد، بهشاد بهزادی (Behshad Behzadi)، با نمایش قابلیت‌ها و توانایی‌های فعلی دستیار صوتی گوگل اسیستنت ، در رابطه با سیستم فراگیری ماشینی آن سخن گفت. گوگل اسیستنت با تکیه بر این سیستم می‌تواند به بسیاری از سوال‌های کاربران همچون “آیا می‌توانی به من بگویی که فردا آب و هوا در کراکوف چگونه خواهد بود؟” که در واقع بخشی از زبان طبیعی و روزمره آنها است، پاسخ دهد. به علاوه، حتی امکان پاسخ‌گویی به سوالات جزئی‌تر همچون لیست سواری‌های موجود در شهربازی و یا شرایط آنها نیز وجود دارد.

در آینده نزدیک، دستیار صوتی گوگل اسیستنت حتی می‌تواند به سوالات سخت‌تر نیز پاسخ دهد. برای نمونه، بهشاد بهزادی این سوال که “نام فیلمی که تام کروم در آن مشغول انجام بازی بیلیارد بوده و هم‌زمان می‌رقصد، چیست؟” را مطرح کرد که در پاسخ، گوگل اسیستنت با نمایش «The Color of Money»، خلاصه‌ای کوتاه را از این فیلم در اختیار کاربران قرار داد.

به نظر می‌رسد این دستیار صورتی با یک حالت ترجمه جدید از طریق ادغام با “Google Translate” نیز در خدمت کاربران خواهد بود. به عنوان مثال گفتن عبارت “مترجم [اینجا زبان مورد نظر قرار می‌گیرد] من باش”، به سرعت سرویس را وادار خواهد کرد تا هر چیزی که شما به زبان خود می‌گویید را تکرار کند. گفته‌های زبانی شما، هم در حالت صوتی و هم در حالت نوشتاری به زبان انتخابی شما تغییر خواهد کرد تا زمانی که شما به دستیار خود بیاموزید که این کار را متوقف کند.

پیش از این کاربران می‌توانستند برخی تنظیمات و اولویت‌ها همچون آدرس خانه یا تیم ورزشی مورد علاقه خود را در Google Assistant ذخیره کنند. اما این قابلیت در سال 2018 بهتر از قبل می‌شود. برای نشان دادن این ویژگی، میزبان ابتدا به سرویس گفت که در صورت بالاتر بودن دما از 25 درجه، می‌تواند در دریاچه زوریخ شنا کند. سپس او در رابطه با امکان شنا در این دریاچه طی آخر هفته بعدی پرسید، اما پاسخ دستیار صوتی منفی بود چرا که بر اساس پیش‌بینی‌ها، احتمالا آن زمان دمای هوا تا 25 درجه بالا نخواهد بود.

دستیار صوتی گوگل اسیستنت

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به دستیار صوتی گوگل اسیستنت اضافه خواهد شد، توانایی بهتر در درک سوالات کاربران با تکیه بر زمینه‌ها و جملات قبلی است.

بدین منظور، بهشاد بهزادی از دستیار صوتی خواست تا تصاویر توماس را به او نشان دهد؛ پیشنهادی که بدون زمینه قبلی احتمالا غیر منطقی به نظر می‌رسد. در پاسخ، دستیار گوگل تصاویری از مجموعه “Thomas the Train” را به عنوان محبوب‌ترین نتیجه نمایش داد. در ادامه، وی از دستیار صوتی خواست تا فهرست بازیکنان تیم بایرن مونیخ را نمایش دهد. در میان این لیست، نام افرادی بسیاری از جمله توماس مولر وجود داشت. سپس، بهشاد مجددا سوال اولیه خود را مطرح کرد و در پاسخ به نمایش عکس‌های توماس، گوگل اسیستنت مجموعه‌ای از تصاویر توماس مولر را پیش روی او قرار داد.

در نهایت، توسعه‌دهندگان به صورت اجمالی، برخی از قابلیت‌های این دستیار صوتی در تعامل با گوگل لنز را نمایش دادند. اگرچه این ویژگی در کنفرانس I/O معرفی شده بود، اما دموی آن در GDD مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.

بهشاد بهزادی پس از قرار دادن یک سیب روی میز و فعال کردن دوربین گوشی، میزان کالری آن را از گوگل اسیستنت پرسید که دستیار صوتی با موفقیت به آن پاسخ داد. در ادامه او با استفاده از پول، به نمایش توانایی گوگل اسیستنت در تبدیل واحدهای پولی با استفاده از گوگل لنز پرداخت که نتیجه آن حضار را هیجان‌زده کرد.

قابلیت‌های جدید و جذاب این دستیار صوتی در نهایت به تعامل بیشتر کاربران با گوگل اسیستنت منتهی می‌شود. اما آیا گوگل توانایی مغلوب کردن دستیارهای صوتی کورتانا و سیری را دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*