بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC ؛ تلفیق زیبایی و فناوری 4K HDR در نمایشگر 32 اینچی جدید تایوانی‌ها

در بررسی مانیتور ایسوس PA32UC (سری ASUS ProArt PA32UC) نمایشگر 32 اینچی جدید ایسوس را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، امکانات صدا و قابلیت‌های نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این مانیتور 4K HDR بسیار پیشرفته برایمان مشخص شود.

مانیتورهای ایسوس در دو سه سال گذشته بسیار متنوع شده‌اند و چه از حیث طراحی و چه از حیث امکانات سخت افزاری، احتمالش کم است که نتوانید محصولی را در سری تولیدات این برند تایوانی پیدا کنید که مطابق خواسته‌هایتان عمل کند. در همین راستا حالا ایسوس نمایشگر جدیدی را تولید کرده است که از یک پنل ۳۲ اینچی با رزولوشن 4K بهره می‌برد و همانطور که از مشخصات فنی‌اش برمی‌آید، مخصوص کاربران حرفه‌ای و متخصصان گرافیک تولید شده است.

مانیتور ایسوس ProArt PA32UC از سری پرو آرت این کمپانی روانه‌ی بازار شده است و همین پسوند هم زیبایی خاصی را برای طراحی آن به ارمغان آورده است. هیولای ۳۲ اینچی جدید تایوانی‌ها علاوه بر ظاهر، در بحث عملکرد فنی و پشتیبانی از پورت‌ها و فناوری‌های مختلف نیز نمره‌ی درخشانی کسب کرده است و بسیاری از سایت‌های نقد و بررسی حرفه‌ای نمایشگر، آن را به عنوان یکی از برترین نمایشگرهای 4K تاریخ برگزیده‌اند. البته در کنار تمام اینها، ویژگی‌های انحصاری و جدید دیگری نیز به همراه این مانیتور در اختیارتان قرار خواهد گرفت که به طور کامل به تمام آنها خواهیم پرداخت.

بنابراین اگر شما کاربران عزیز گجت نیوز هم به دنبال یک نمایشگر فوق حرفه‌ای با رزولوشن 4K می‌گردید که از آن بتوانید در پروژه‌های گرافیکی و طرح‌های تخصصی خود استفاده کنید، در ادامه بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC را در گجت نیوز دنبال کنید تا با بررسی تمام امکانات سخت افزاری و فناوری‌های نمایشی به کار رفته در این محصول، قدرت واقعی آن را در میدان عمل آزمایش کنیم:

فهرست

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی مانیتور ۳۲ اینچی ایسوس ProArt PA32UC دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی مانیتور 32 اینچی ایسوس ProArt PA32UC

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

ایسوس در نام‌گذاری محصولات خود روند جالبی در پیش گرفته است و با ابداع پسوند‌های اختصاصی، به شما نشان می‌دهد که با چگونه محصولی طرف هستید. ساخت پسوند ROG برای محصولات مخصوص گیمینگ، در راستای همین هدف است و سری Pro Art نیز همانطور که از نامشان برمی‌آید، تلفیقی از زیبایی ظاهری و عملکرد فنی فوق حرفه‌ای هستند که برای کاربران متخصص و به خصوص گرافیست‌های برجسته، محصولات جذابی محسوب می‌شوند. بنابراین اگر شما نیز خود را جزو این دسته از کاربران طبقه‌بندی می‌کنید، در ادامه مشخصات سخت افزاری مانیتور ASUS ProArt PA32UC را مشاهده کنید تا اطمینان حاصل کنید که این نمایشگر جدید، نیازهای تخصصی‌تان را برطرف خواهد کرد یا خیر:

  • ابعاد بدنه (در حالت اتصال به پایه): ۷۲۷ میلی‌متر طول (۲۸.۶۲ اینچ) در ۴۰۰-۶۰۰ میلی‌متر ارتفاع
    ضخامت (در حالت اتصال به پایه): ۲۲۹ میلی‌متر (۹.۰۲ اینچ)
  • ابعاد بدنه (بدون اتصال به پایه): ۷۲۷ میلی‌متر طول در ۴۲۶ میلی‌متر ارتفاع
    ضخامت (بدون اتصال به پایه): ۶۹ میلی‌متر
  • ابعاد جعبه: ۹۱۳ در ۳۶۵ در ۵۲۱ میلی‌متر (طول در ارتفاع در ضخامت)
  • ضخامت پنل نمایشگر: ۰.۶۹ سانتی‌متر
  • وزن (به همراه پایه): ۱۱.۴ کیلوگرم
  • وزن (بدون پایه): ۷.۸ کیلوگرم
  • رنگ‌‌ها: خاکستری تیره (لبه‌ی پایین پنل و باکس پشت بدنه)
    نقره‌ای (لوگوی ایسوس و پایه)
    طلایی (فریم وسط پایه)
  • زوایا و تغییرات پایه: امکان تغییر ارتفاع از ۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر
    امکان چرخش جهت نمایشگر از ۹۰- تا ۹۰ درجه (حالت پرتره)
    امکان تغییر زاویه نسبت به خط افق از ۵- تا ۲۳ درجه
    امکان تغییر زاویه نسبت به خط عمود بر صفحه از ۶۰- تا ۶۰ درجه
  • پورت‌ها: ۴ پورت HDMI ۲.۰، پورت DisplayPort 1.2، یک پورت خروجی و یک پورت ورودی تاندربولت یو اس بی ۳.۰، یک پورت یو اس بی ۳.۰ تایپ بی (آپ استریم)، دو پورت یو اس بی ۳.۰ تایپ A و یک پورت یو اس بی ۳.۰ تایپ سی (داون استریم)، ورودی آداپتور، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • محتویات جعبه: نمایشگر ۳۲ اینچی ایسوس مدل ProArt PA32UC، کابل برق، کابل تاندربولت ۳، کابل DisplayPort، راهنمای راه‌اندازی سریع، کابل HDMI، کابل یو اس بی ۳.۰ (تایپ بی به تایپ A)، دستگاه مخصوص کالیبره کردن مانیتور، گیره و کاور مخصوص پنهان‌ کردن و مدیریت کابل‌ها، سی دی نرم افزار دستگاه و کارت خدمات پس از فروش
  • قطر نمایشگر: ۳۲ اینچ عریض (۸۱.۲۸ سانتی‌متر)
    نسبت تصویر پنل نمایشگر: ۱۶ به ۹
  • پنل نمایشگر: IPS (نمایش ۱.۰۷ میلیارد رنگ، سطح مات ضد بازتاب)
  • رزولوشن نمایشگر: ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل (نسبت تصویر ۱۶:۹)
  • حداکثر زاویه‌ی دید: ۱۷۸ درجه افقی و عمودی
  • حداکثر روشنایی: ۱۰۰۰ شمع بر متر مربع (شمع بر متر مربع= کاندلا بر متر مربع= نیت)
  • حداکثر نرخ کنتراست: ۱۰۰۰:۱
  • میزان تاخیر نمایشگر (نرخ پاسخ‌گویی): ۵ میلی ثانیه (Gray to Gray)
  • سطح پوشش دایره‌ی رنگ‌ها: ۸۵ درصد رنگ‌های Rec.2020، پوشش ۹۹.۵ درصد رنگ‌های Adobe RGB، بیش از ۹۵ درصد رنگ‌های DCI-P3 و ۱۰۰ درصد گستره‌ی sRGB
  • امکانات نمایشگر: پشتیبانی از فناوری Adaptive-Sync برای پورت‌های تاندربولت ۳ و دیسپلی پورت، چهار حالت انتخاب دمای رنگ صفحه، فیلتر نور آبی نمایشگر، پشتیبانی از HDCP در دو سطح 1.4 و 2.2، حالت SPLENDID Video در ۸ مود (Adobe RGB Mode/Rec. 2020/DCI-P3/HDR/sRGB Mode/Standard Mode/User Mode 1/User Mode 2)، چهار حالت انتخاب توناژ رنگی تصویر، نمایش تصویر با حالت QuickFit در ۴ مود (A4/B5/Alignment Grid/Ruler/Customization Modes)، پشتیبانی از حالت اچ دی آر، فناوری Flicker free، امکان تنظیم میزان گاما در چهار سطح 1.8/2.0/2.2/2.4/2.6 پشتیبانی از تصویر در تصویر و اتصال نمایشگرها به هم (تا حداکثر چهار نمایشگر اولترا اچ دی)
  • اتصالات امنیتی: پورت مخصوص قفل کنزینگتون (Kensington)
    * این قفل درون جعبه وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خریداری شود
  • امکانات صدا: دو اسپیکر استریو ۳ وات RMS
  • توان مصرفی: کمتر از ۵۶.۸۴ وات (روشنایی و تنظیمات معمولی)
    کمتر از ۰.۵ وات (در حالت فعال بودن Power Saving)
    صفر وات (در حالت خاموش بودن نمایشگر)

طراحی و کیفیت ساخت؛ بدنه‌ای لوکس و ارگونومیک با قابلیت چرخش و تغییر ارتفاع

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC در بخش طراحی را از فریم دور نمایشگر آغاز می‌کنیم. با وجود این که حاشیه‌های نمایشگر در این مدل به طور صد در صدی حذف نشده‌اند، اما کاملا می‌توانید این حاشیه‌های بسیار اندک را نادیده بگیرید و به خصوص هنگام چرخاندن و تغییر زاویه‌ی نمایشگر، از طراحان راضی خواهید بود که این چند میلی‌متر حاشیه را برایتان در لبه‌های نمایشگر باقی گذاشته‌اند! البته همانطور که گفتیم، آنها کاملا نادیده گرفته می‌شوند و به خصوص هنگام اتصال چند نمایشگر از این مدل در کنار هم، به راحتی می‌توانید از یک تصویر یکپارچه لذت ببرید.

طراحی کلی بدنه بسیار جذاب است و به سبب استفاده از بهترین متریال موجود برای تولید آن، با نمایشگری کاملا لوکس و زیبا طرف هستیم. کنار‌های نمایشگر و قسمت پشتی پنل، به رنگ خاکستری تیره و نزدیک به مشکی هستند و به سبب بافت خاص آنها -که بیشتر در سری نمایشگرهای گیمینگ مدل ROG ایسوس آن را دیده بودیم- گرد و خاک کمتری بر رویشان می‌نشیند.

سنسور نور محیطی نمایشگر نیز به شکل یک قطعه‌ی مستطیلی کوچک، بر روی لبه‌ی بالایی مانیتور قرار گرفته است که با دریافت و آنالیز میزان نور محیط، شدت روشنایی نمایشگر را به طور خودکار تنظیم می‌کند تا در هر شرایط نوری، فشار کمتری به چشم‌های کاربر وارد شود.

پایه‌ی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC از جنس فلز ساخته شده و علاوه بر زیبایی ظاهری، مقاومت بسیار بالایی دارد. این پایه‌ی سه تکه به صورت سرهم شده داخل جعبه قرار دارد و کافی است که قسمت دایره‌ای آن را به پشت مانیتور متصل کنید. این قسمت از مانیتور در صورت جدا کردن پایه، دارای ماونت VESA به ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ میلی‌متر است که برای اتصال نمایشگر به دیوار به کار می‌رود.

پایه دارای یک سطح مسطح مربعی است که علاوه بر لوگو و مدل دستگاه، نشانگرهایی به سبک خطوط خط‌کش در قسمت جلویی آن حک شده است. این پایه به خوبی بر روی میز و سطوح افقی هموار، سوار می‌شود و استحکام مناسبی را برای قسمت بالایی استند فراهم می‌کند. بین این سطح مربعی و قسمت دایره‌ای که به پشت نمایشگر متصل می‌شود، دو قسمت مخروطی‌شکل قرار گرفته‌اند که از نظر شیوه‌ی براش خوردن، دارای بافت متفاوتی هستند و یک حلقه‌ی طلایی‌رنگ نیز در میان آنها جلوه‌ی جذابی به وجود‌ آورده است.

خوشبختانه اتصال پایه به نمایشگر به آسانی انجام می‌شود و جدا شدن آن نیز از طریق یک مکانیزم مکانیکی آسان و با فشردن تنها یک دکمه امکان‌پذیر است. مدل ProArt PA32UC به سبب ابعاد آن، دارای وزنی در حدود ۸ کیلوگرم است و شاید در ابتدا تصور کنید که این پایه‌ی ظریف، از پس چنین وزنی برنخواهد آمد. اما مهندسان ایسوس توانسته‌اند محصولی تولید کنند که خیال شما را از بابت محکم بودن جایگاه نگه‌دارنده‌ی مانیتور راحت کند. یک مکانیزم انحصاری فشاری در لوله‌ی داخل این استند به کار گرفته شده است که تغییر ارتفاع این مانیتور ۸ کیلویی را به آسانی و بدون نیاز به اعمال فشار زیاد توسط کاربر، امکان‌پذیر می‌کند.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

از آنجا که ایسوس این محصول را با طراحی منطبق بر اصول ارگونومیک تولید کرده است، تقریبا می‌توانید آن را از طریق استند مخصوص به هر جهت و سمتی بچرخانید و همانطور که در بخش مشخصات بیان کردیم و در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تغییر زاویه و نحوه‌ی قرارگیری نمایشگر به سمت کاربر در تمام جهات به آسانی امکان‌پذیر است؛ خوشبختانه در حالت چرخش، رابط کاربری منوی دستگاه نیز به طور خودکار تغییر می‌کند تا مشکلی از این بابت نداشته باشید.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

از آنجا که این پایه به قسمت پشتی نمایشگر می‌چسبد و مجموعا از ته قسمت مسطح تا سطح نمایشگر حدود ۲۳ سانتی‌متر فضا می‌گیرد، حتما قبل از خرید این محصول باید به عرض میز خود و قسمتی که می‌خواهید نمایشگر را بر روی آن قرار دهید، توجه داشته باشید. زیرا نمایشگر را نمی‌توانید با دیوار مماس کنید و اگر میزتان عمق کافی نداشته باشد، مجبور هستید که برای فاصله گرفتن از پنل مانیتور، خودتان و صندلی‌تان را جابه‌جا کنید.

ایسوس این مانیتور را به طور مخصوص برای سه دسته از کاربران طراحی کرده است که شامل عکاسان و طراحان گرافیکی زبده، فیلم‌سازان و متخصصان استودیوهای حرفه‌ای و البته عاشقان تکنولوژی و شیفتگان کیفیت پیشرفته، می‌شود. قطعا در کنار کارایی، زیبایی و هارمونی نیز برای این دسته از کاربران اهمیت بالایی دارد و به همین منظور کمپانی سازنده از سبک خاصی برای ساخت قسمت پشتی مانیتور ProArt PA32UC بهره برده است. در نگاه اول و زمانی که به پشت مانیتور نگاه می‌اندازید، تنها لوگوی درخشان ایسوس به رنگ نقره‌ای و البته استوانه‌ی مدرن استند آن است که به چشمتان می‌آید. در واقع ایسوس قسمت قرارگیری پورت‌ها و کابل‌ها را به شیوه‌ای خلاقانه در یک فرورفتگی و به سمت پایین تعبیه کرده است.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

این موضوع در کنار این که مدیریت کابل‌ها را آسان‌تر می‌کند، باعث می‌شود که در نگاه اول، حفره‌های مربوط به پورت‌های مختلف -مانند اکثر تلویزیون‌ها- توی ذوق نزند. البته یک کاور پلاستیکی مخصوص نیز درون جعبه قرار گرفته است که این قسمت را نیز به طور کامل می‌پوشاند تا شاهد طراحی یک‌پارچه و سطحی یک‌دست در پنل پشتی باشید.

از حیث تنوع پورت‌ها، مدل ProArt PA32UC یک دستگاه استثنایی است و علاوه بر تنوع، به تعداد کافی از هر پورت نیز مجهز شده است تا به راحتی بتوانید انواع دستگاه‌ها و لوازم جانبی خود را به آن متصل کنید. دکمه‌ی مربوط به آزاد شدن قفل استند نیز در نزدیکی پورت دیسپلی در این قسمت قرار گرفته است و پورت مخصوص کنزینگتون (که یک قفل مخصوص رمزدار به آن متصل می‌شوید و هنگام استفاده در فضاهای عمومی میتوانید برای جلوگیری از به سرقت رفتن وسیله از آن برای اتصال دستگاه به میز یا یک شی سنگین دیگر استفاده کنید) نیز خارج از کادر پورت‌ها و در سمت راست آنها دیده می‌شود.

تمام کابل‌هایی که به این نمایشگر متصل می‌کنید، به سمت پایین جهت می‌گیرند و موازی با پایه بر روی میز قرار می‌گیرند. از آنجا که حفره‌ای درون استند وجود ندارد که مانند سری مانیتورهای ROG، از آن برای مرتب کردن کابل‌ها استفاده شود، ایسوس یک گیره‌ی پلاستیکی مخصوص را درون جعبه قرار داده است که می‌توانید آن را به زیر قسمت مسطح مربعی پایه وصل کنید و سپس کابل‌ها را از درون آن بگذرانید تا از پخش شدن کابل‌ها بر روی میز جلوگیری شود.

زمانی که روبه‌روی مانیتور نشسته‌اید، دکمه‌های این مدل در پشت لبه‌ی راست و در قسمت پایینی قرار می‌گیرند. یک جوی استیک که فشرده می‌شود و به چهار جهت مختلف حرکت می‌کند، در بالای دکمه‌ها وجود دارد و دکمه‌ی پاور نیز برای خاموش و روشن کردن دستگاه، در پایین پنج دکمه‌ی دیگر قرار گرفته است. دسترسی به این دکمه‌ها آسان است و از آنجا که بافت سطح دکمه‌ی پاور نیز متفاوت است و در پایین‌ترین قسمت قرار گرفته، احتمالش کم است که آن را با دیگر دکمه‌ها اشتباه بگیرید.

دو اسپیکر استریوی ۳ واتی برای این مدل در نظر گرفته شده است که حفره‌های تعبیه شده برای آنها، امواج صدا را به سمت بالا و جلو پخش می‌کنند. از حیث شدت صدا و شفاف بودن امواج، می‌توان نمره‌ی قبولی به این بلندگوهای داخلی داد. البته از آنجا که مدل‌های زیادی از محصولات ایسوس با بلندگوهای تولید شده توسط برندهای متخصص نظیر بنگ اند اولافسن و هارمن کاردن عرضه می‌شوند و یا آن دسته از مدل‌هایی که از فناوری سونیک مستر ایسوس پشتیبانی می‌کنند، سطح انتظارمان از امکانات صوتی این نمایشگر گران‌قیمت کمی بالاتر بود و به خصوص در زمینه‌ی بیس صدا، انتظار عملکرد قدرتمندتری از آنها داشتیم.

نرم افزار و رابط کاربری؛ فناوری Splendid، تصویر در تصویر و فیلتر نوری آبی صفحه

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

زمانی که مانیتور روشن است، با فشردن هرکدام از پنج دکمه‌ی پشت دستگاه، می‌توانید منوی تنظیمات را باز کنید. بعد از باز شدن منو، هرکدام از پنج دکمه و البته جوی استیک، به یک گزینه اختصاص پیدا می‌کند تا اگر نخواستید که از طریق جهت دادن به جوی استیک، وارد گزینه‌های مختلف شوید، بتوانید با فشردن آن دکمه به طور مستقیم به بخش مورد نظر خودتان بروید.

گزینه‌ی دوم همانطور که از نام آن مشخص است، برای بستن پنجره‌ی تنظیمات به کار می‌رود و گزینه‌ی سوم نیز اجازه می‌دهد که منبع ورودی تصویر را انتخاب کنید (هنگامی که چندین منبع نظیر کامپیوتر، کنسول بازی و … را به مانیتور متصل کرده‌اید). گزینه‌ی سوم مربوط به قابلیت Quick Fit می‌شود که اجازه می‌دهد قاب‌بندی تصویر را بر اساس یکی از حالت‌های استاندارد، خیلی سریع و آسان تغییر دهید. امکان نمایش خطوط راهنما بر روی صفحه، نمایش درجه‌های خط‌کش در کناره‌های قاب تصویر، امکان نمایش در فرم صفحه‌ی A4 و B5 و البته یک حالت قابل سفارشی‌سازی توسط کاربر، در این بخش قابل دسترسی هستند.

دو گزینه‌ی بعدی این منو نیز اجازه می‌دهند که شدت روشنایی نمایشگر را تغییر دهید و البته حالت فیلتر کردن نور آبی صفحه را فعال کنید. امکان تنظیم شدت روشنایی پنل نمایشگر از طریق سنسور نور محیطی قرار گرفته بر روی دستگاه به طور خودکار نیز وجود دارد، اما شما خودتان نیز می‌توانید سطح روشنایی را تغییر دهید. ویژگی بعدی نیز امکان می‌دهد که در محیط‌های تاریک، میزان فیلتر کردن نور آبی صفحه را افزایش دهید تا رنگ‌های گرم‌تری بر روی مانیتور به نمایش دربیایند و فشار کمتری به خصوص هنگام مطالعه در محیط‌های تاریک به چشمان کاربر وارد شود. ایسوس ادعا می‌کند که فناوری فیلتراسیون نور آبی این نمایشگر به طور انحصاری توسط مهندسان این کمپانی توسعه یافته است که موسسه‌ی استانداردگذاری TÜV Rheinland آلمان نیز آن را تایید کرده است. این فناوری در پنج سطح قابل فعال‌سازی است که هرکدام مخصوص یک کارکرد مشخص است که آنها را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید:

اما گزینه‌ی اول این پنجره، مخصوص رفتن به تنظیمات اصلی نمایشگر است که از طریق فشردن دکمه‌ی جوی استیک می‌توانید آن را مشاهده کنید. تمام مواردی که در بالا بررسی کردیم، به همراه امکان تنظیم میزان ولوم صدا، کنتراست، شدت روشنایی، میزان گاما، توناژ رنگی صفحه و منبع ورودی تصویر، در این منو نیز قابل دسترسی خواهند بود. اما مهمترین گزینه‌های این منو به فناوری Splendid و قابلیت تصویر در تصویر مربوط می‌شوند.

قابلیت تصویر در تصویر، ویژگی کاربردی و جذابی است که اجازه می‌دهد بدون نیاز به نصب نرم افزارهای جداگانه و به طور پیشفرض، بتوانید چند تصویر را به طور همزمان بر روی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC مشاهده کنید. این قابلیت در دو حالت Picture-in-Picture و Picture-by-Picture قابل فعال‌سازی است که اولی اجازه می‌دهد یک پنجره‌ی دوم را بر روی تصویر اصلی مشاهده کنید. این دو پنجره می‌توانند مربوط به دو منبع تصویر مختلف و یا حتی یک منبع تصویری و یک منبع صوتی متفاوت باشند؛ توجه داشته باشید که تصویر اول در حالت تمام صفحه نمایش داده شده و تصویر دوم به مساحت یک چهارم صفحه، در یکی از چهارگوشه به انتخاب شما نمایش داده می‌شود.

اما حالت Picture-by-Picture، برای آن دسته از طراحان و کاربرانی که نمی‌خواهند چند مانیتور جداگانه خریداری کنند، کاربردی است و اجازه می‌دهد که بین دو تا چهار منبع تصویری را در کنار هم و به طور همزمان مشاهده کنید. ویژگی‌ فوق‌العاده‌ی این قابلیت این است که می‌توانید برای هرکدام از این چهار پنجره‌، تنظیمات نوری و رنگی متفاوتی را در نظر بگیرید تا به طور مثال پنجره‌ای که یکی از نرم افزارهای ادوبی در آن در حال اجراست، دارای پروفایل رنگی متفاوتی با پنجره‌ی فیلم یا متن کنار آن باشد.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

حالا نوبت به معرفی فناوری Splendid و قابلیت‌های آن در بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC می‌رسد. این فناوری انحصاری ایسوس که آن را بر روی بسیاری از نمایشگرهای جدید این کمپانی تایوانی مشاهده کرده‌ایم، حالا بر روی این مانیتور 4K HDR جدید نیز قابل استفاده است. با رفتن به بخش مربوط به این فناوری در منوی تنظیمات، می‌توانید یکی از هشت مود پیشفرض شامل حالت‌های استاندارد، sRGB، ادوبی RGB، مود اچ دی آر، Rec. 2020، حالت DCI-P3 و دو مود مخصوص کاربر که ویژگی‌های مشترکی دارند را فعال کنید. هرکدام از این حالت‌ها، دارای تنظیمات بسیار کاملی در زمینه‌ی نور، رنگ، کنتراست، دمای رنگ‌ها و توناژ رنگی صفحه هستند و آنها را به طور خودکار اعمال می‌کنند. در ضمن هرکدام از این هشت مود، تعدادی گزینه‌ی جدید را به منوی تنظیمات اضافه می‌کنند که ممکن است در مودهای دیگر، به آنها دسترسی نداشته باشید.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

ما برای این که متوجه شوید هرکدام از حالت‌های فناوری Splendid بر روی نمایشگر ۳۲ اینچی جدید ایسوس، چه تغییراتی را بر روی تصویر اعمال می‌کند و چه گزینه‌هایی را به منوی تنظیمات اضافه می‌کنند، جدول زیر که اعداد و ارقام آن به طور دقیق توسط وب‌سایت تخصصی Pcmonitors اندازه‌گیری شده‌اند را برای شما عزیزان گجت نیوزی آماده‌ کرده‌ایم. با دقت به این جدول می‌توانید متوجه شوید که هرکدام از این مودها برای چه کارکردی مناسب است و در چه زمانی به کارتان خواهد آمد (مودهای یک و دو مخصوص کاربر، دارای تنظیمات مشابهی هستند و بنابراین تنها یکی از آنها را درون جدول آورده‌ایم):

نام حالت / ویژگی‌هاگاما (رقم متوسط)وایت پوینت (بر حسب کلوین)تنظیماتی که اضافه می‌شوندتوضیحات این حالت
مود استاندارد۲.۲7863Kرنگ (روشنایی، کنتراست، اشباع، رنگ‌دهی، دمای رنگ‌ها، گاما و تنظیمات پیشرفته)، تصویر (شارپنس، قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)، PIP/PBPدر این حالت تصویر بسیار روشن است و رنگ‌های سرد و روشنی دارد. اشباع رنگ‌ها و شارپنس تصویر در این مود بسیار بالاست (که البته می‌توانید آن را اصلاح کنید و یا تغییر دهید). محتواهای sRGB نرمال در این حالت، با اشباع رنگی بسیار شدیدی نمایش داده می‌شوند
مود sRGB۲.۲7818Kتصویر (قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)، PIP/PBPاین حالت در واقع یک شبیه‌ساز sRGB است و به همین دلیل تصویر با اشباع رنگی بسیار پایین‌تری نمایش داده می‌شود. در مقایسه با بسیاری از مانیتورهای مدرن و تنظیمات پیشفرض کارخانه، تصاویر اشباع رنگ‌ها در این حالت پایین است و به سبب این‌که کنترلی بر روی تنظیمات شارپنس و کانال‌های رنگی ندارید، تیزی اضافه‌ و هاله‌ی رنگی سرد، در این مود نیز دیده می‌شود.
مود Adobe RGB۲.۲7862Kرنگ (روشنایی، کنتراست، اشباع، رنگ‌دهی و تنظیمات پیشرفته)، تصویر (شارپنس، قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)، PIP/PBPاین مود، حالت Adobe RGB را برای شما شبیه‌سازی می‌کند و با وجود این که اشباع رنگی کمتری را نسبت به تنظیمات کارخانه مشاهده می‌کنید، اما همچنان محتوای sRGB با غنای رنگی بالایی نمایش داده می‌شوند. هاله‌ی رنگی سرد و شارپنس بیش از حد در این مود نیز باقی مانده‌اند که البته می‌تاونید از طریق تنظیمات آنها را اصلاح کنید.
مود Rec.2020۲.۲7861Kرنگ (روشنایی، کنتراست، اشباع، رنگ‌دهی، دمای رنگ‌ها، گاما و تنظیمات پیشرفته)، تصویر (شارپنس، قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)، PIP/PBPاین مود که شبیه‌سازی حالت Rec.2020 را در اختیارتان می‌گذارد، از نظر شارپنس، رنگ‌دهی سایه‌ها و تعادل وایت پوینت، مقادیر مشابهی را با تنظیمات کارخانه نمایش می‌دهد. برخی از سایه‌ها در این مود دارای اشباع رنگی بالاتر و برخی دارای اشباع پایین‌تری خواهند بود.
مود DCI-P3۲.۹6517Kرنگ (روشنایی، کنتراست، اشباع، رنگ‌دهی و تنظیمات پیشرفته)، تصویر (شارپنس، قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)، PIP/PBPدر شبیه‌سازی DCI-P3، گستره‌ی رنگ‌ها نسبت به مقدار پیشفرض، کاملا کاهش یافته است تا تصویر به حالت استاندارد DCI-P3 نزدیک‌تر شود. گاما در این مود بسیار بالاست و در ترکیب با گستره‌ی رنگی که با وجود کاهش، همچنان بالاست، محتواهای sRGB کاملا عمیق‌تر و با اشباع بالاتری به نمایش درمی‌آیند. تعادل رنگ سفید در این مود بهبود یافته، اما شارپنس همچنان بالاست که البته می‌توانید از طریق تنظیمات آن را اصلاح کنید.
مود اچ دی آر۳.۷7568Kتصویر (قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)در این مود اشباع رنگ‌ها و غنای سایه‌روشن‌ها به شدت افزایش می‌یابد و تصویر مشابه حالتی می‌شود که یک فیلتر هنری فتوشاپ را بر روی آن اعمال کرده باشید! معمولا این مود با اکثر محتواهای تصویری جور در نمی‌آید و با افزایش اغراق‌آمیز اشباع تصاویر، آنها تقریبا غیر قابل مشاهده می‌شوند و عجیب و غریب به نظر می‌رسند. به خصوص با توجه به قابلیت تشخیص هوشمند محتوای HDR توسط این مانیتور، استفاده از این مود کمی غیر منطقی به نظر می‌رسد.
User Mode 1۲.۳7558Kرنگ (روشنایی، کنتراست، اشباع و رنگ‌دهی)، تصویر (شارپنس، قابلیت Trace Free، قابلیت VividPixel و موشن سینک)مشخصات تصویر در این حالت تقریبا مشابه تنظیمات کارخانه هستند اما میزان کالیبراسیون آنها کمی متفاوت است. در واقع هدف از قرار دادن این مود و شماره‌ی دوم آن در قسمت تنظیمات این است که کاربر با استفاده از گجت سخت افزاری مخصوص کالیبراسیون رنگ‌ها که همراه محصول عرضه می‌شود، مقادیر و مشخصات تصویر را مجددا تنظیم کند و آنها را در این حالت ذخیره و بازنویسی نماید.

*PIP (تصویر در تصویر) و PBP (تصویر در کنار تصویر تا سقف چهار تصویر)

 

عملکرد فنی و فناوری‌های نمایشی

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

حالا نوبت به بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC در بخش عملکرد فنی و امکانات سخت افزاری می‌رسد. این نمایشگر گران‌قیمت از یک پنل ۳۲ اینچی از نوع IPS بهره می‌برد. رزولوشن ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسلی، نرخ پاسخ‌گویی ۵ میلی‌ثانیه، نرخ تازه‌سازی ۶۰ هرتز و نسبت کنتراست ۱:۱۰۰۰، اصلی‌ترین مشخصات این نمایشگر جدید را تشکیل می‌دهند.

از مهمترین ویژگی‌هایی که این مدل را به یک محصول خاص تبدیل می‌کند، برخورداری از ۳۸۴ نقطه‌ی نوردهی ال ای دی محلی است که به طور مستقل، نوری معادل ۱۰۰۰ کاندلا بر متر مربع (نیت) را روانه‌ می‌کنند تا ساخت و دسترسی به افکت اچ دی آر، امکان‌پذیر شود. این قابلیت که از فناوری انحصاری LED Driving ایسوس استفاده می‌کند، یکی از اصلی‌ترین پیش‌نیازهای پشتیبانی کامل از استاندارد HDR10 است که اغلب نشان می‌دهد استاندارد رنگی، بر مبنای شبیه‌سازی‌های نرم افزاری ایجاد نشده است.

رابط کاربری ۱۰ بیتی با امکان نمایش ۱ میلیارد و ۷۰ میلیون رنگ متفاوت، دیگر مشخصه‌ی مانیتور ProArt PA32UC ایسوس محسوب می‌شود. طبق گفته‌ی کمپانی سازنده، این نمایشگر قادر است ۱۰۰ درصد از رنگ‌های دامنه‌ی sRGB، میزان ۹۵ درصد از گستره‌ی رنگ‌های DCI-P3، میزان ۸۵ درصد از رنگ‌های خانواده‌ی Rec. 2020 و ۹۹.۵ درصد از رنگ‌های Adobe RGB را به نمایش دربیاورد. این پشتیبانی فوق‌العاده از دامنه‌ی DCI-P3، ویژگی مهمی هنگام نمایش محتواهای اچ دی آر ۱۰ است و استاندارد مطلوبی محسوب می‌شود.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

پشتیبانی از مقادیر گامای ۲.۰، ۲.۲، ۲.۴ و ۲.۶ در این پنل باعث می‌شود که تصاویر با رنگ‌های کاملا واقعی و طبیعی ایجاد شوند و تعویض بین دامنه‌های رنگی در قسمت‌های مختلف تصویر نیز به نرمی هرچه تمام‌تر ایجاد شود. این موضوع در کنار اینکه جلوه‌های رنگی اغراق‌آمیز را از تصاویر حذف می‌کند، باعث می‌شود که ویرایش و فوکوس بر روی بخش‌های مختلف یک اثر، لذت‌بخش‌تر انجام شود.

همانطور که بالاتر گفتیم، اصلی‌ترین مخاطبان این محصول، طراحان، عکاسان و ادیتورهای حرفه‌ای هستند که نیاز به نمایشگر با دقت رنگ بسیار بالا دارند تا بتوانند محتواهای چندرسانه‌ای خود را با کیفیت استانداردی برای انواع خروجی‌های مختلف تولید کنند. به همین منظور، ایسوس مانیتور مدل ProArt PA32UC خود را به طور پیشفرض، با کالیبراسیون کارخانه‌ای عرضه کرده است تا از همان ابتدای خروج از جعبه، بتوانید دقت رنگ بالایی را تجربه کنید. البته قطعا می‌دانید که بعد از گذشت مدتی، این دقت رنگ بسیار بالا، کاهش خواهد یافت و از همین رو، ایسوس پشتیبانی از فناوری کالیبراسیون انحصاری ProArt را در این محصول قرار داده است تا با تنظیم مجدد، بتوانید همواره از دقت رنگ فوق‌العاده‌ای (رقم E∆ کمتر از ۲) برخوردار شوید.

صرف نظر از این که چه نوع منبع تصویری با چه سیستم عاملی را به مانیتور متصل می‌کنید، این فناوری قادر است که در چند بخش متفاوت، اشباع رنگ‌ها، دما و توناژ آنها و شدت نور صفحه را به شکل کاملا دقیقی مجددا تنظیم کند. دیسک حاوی نرم افزار مخصوص این قابلیت در جعبه‌ی این محصول وجود دارد و با نصب آن، می‌توانید تمام المان‌های موثر در تصویر شامل گستره‌ی رنگ‌ها، شدت روشنایی، عمق رنگ مشکی، میزان گاما و دمای رنگ‌ها را در دو حالت متفاوت تنظیم کنید و مقادیر مورد علاقه‌ی خود را برای استفاده‌ی مجدد در آینده، ذخیره نمایید.

نکته‌ی جذاب اینجاست که یک کالیبراتور سخت افزاری مدل i1 Display Pro از برند X-Rite سخت افزاری نیز درون جعبه‌ی مانیتور ایسوس پرو آرت PA32UC وجود دارد تا بدون نیاز به صرف هزینه‌ی جداگانه، بتوانید از آن به عنوان یک سنسور دقیق برای نرم افزار کالیبراسیون، استفاده کنید. جالب است بدانید یک گزارش دو صفحه‌ای چاپ شده از تست‌های کالیبراسیون و نمودارهای تحلیلی تخصصی نیز همراه هر واحد از این نمایشگر در اختیار خریدار قرار می‌گیرد تا از حقیقی بودن مقادیر و این که آنها به طور دقیق بر روی همین نمایشگر اندازه‌گیری شده‌اند، اطمینان حاصل کنید.

در ضمن مانیتور جدید ایسوس، تنظیمات مربوط به رنگ و تصویر را بر روی یک چیپ داخلی ذخیره می‌کند. این موضوع در مقایسه با رقبا که اطلاعات پروفایل رنگی را بر روی محلی در کامپیوتر ذخیره می‌کنند، اجازه می‌دهد که به راحتی مانیتور را به منابع مختلف متصل کنید و از همان تنظیمات بهره ببرید، بدون این که نیاز به انجام کالیبراسیون مجدد داشته باشید.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

بسیاری از کارشناسان، پنل‌های ۳۲ اینچی و بزرگتر را ابعاد مناسبی برای رزولوشن 4K یا اولترا اچ دی می‌دانند، زیرا چنین رزولوشن بالایی، نیاز به پنل‌هایی بزرگتر از ۲۷ اینچ دارد تا تداخل پیکسلی پیش نیاید. مانیتوری که در این بررسی در اختیار ما قرار گرفته است نیز از این وضوح بسیار بالا برخوردار است که تراکم پیکسلی چهار برابری (۱۳۸ پیکسل بر هر اینچ) و ۳۰۰ درصد فضای بیشتر بر روی صفحه را نسبت به مانیتورهای فول اچ دی با سایز مشابه برای کاربران به ارمغان خواهد آورد.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

پورت‌های سریع و متنوع، یکی دیگر از ویژگی‌های فنی مهم در نمایشگر ۳۲ اینچی جدید ایسوس محسوب می‌شود که قطعا به کاربران حرفه‌ای اجازه می‌دهد وسایل و سیستم‌های ویرایشی مختلف را به آسانی به آن متصل کنند. پورت‌های تاندربولت ۳ با سرعتی معادل ۴۰ گیگابیت بر ثانیه امکان می‌دهد بدون نیاز به هاب و یا پورت تقسیم‌کننده، چندین مانیتور را از طریق روش daisy-chain و تنها یک پورت، به هم متصل نمایید. همچنین پورت‌های یو اس بی ۳.۱ با توان خروجی ۶۰ وات، اجازه می‌دهند به انواع لوازم جانبی و گجت‌های مختلف از طریق نمایشگر، برق‌رسانی کنید.

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

با وجود این که ایسوس ProArt PA32UC یک مانیتور تخصصی گیمینگ محسوب نمی‌شود، اما باز هم دارای چند قابلیت است که می‌تواند بازی کردن را لذت‌بخش‌تر کند. با پشتیبانی از فناوری FreeSync، نرخ تازه‌سازی بین ۴۰ تا ۶۰ هرتز بر روی این نمایشگر ۳۲ اینچی قابل دست‌یابی است که البته با توجه به رزولوشن بسیار بالای آن، برای دست‌یابی به چنین نرخی نیاز به یک کارت گرافیک قدرتمند از برند AMD نظیر Vega64 خواهید بود. همچنین دو قابلیت PiP (تصویر در تصویر) و PbP (تصویر در کنار تصویر) اجازه می‌دهند پنل را حتی به چهار قسمت تقسیم کنید و محتواهایی از منابع مختلف را به طور همزمان بر روی نمایشگر مشاهده کنید.

همانطور که در بخش رابط کاربری بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC به آن پرداختیم، این مانیتور از تکنولوژی‌های مهمی نیز برای محافظت از چشمان کاربران بهره می‌برد که شامل ASUS Blue Light Filter و تکنولوژی ASUS Flicker-Free می‌شوند. قابلیت اول را پیش از این معرفی کردیم، اما فناوری دوم، به نحوی کاملا پیشرفته، هرگونه ناهماهنگی و سوسو زدن بر روی نمایشگر را از بین می‌برد تا تجربه‌ی راحت‌تری داشته باشید. در واقع دلیل اصلی چشم‌درد‌ها و سردردهای ناشی از کار طولانی‌مدت با نمایشگرهای غیر استاندارد، مربوط به همین مشکل است و ایسوس تلاش کرده با این فناوری، آن را به حداقل برساند. در تصویر زیر می‌توانید تفاوت تصویر در دو وضعیت فعال و غیر فعال بودن این فناوری را مشاهده کنید:

 

مزایا و معایب

مزایا

  • رزولوشن ۴ کی و پشتیبانی از استاندارد HDR10
  • امکان تغییر جهت، تغییر ارتفاع و چرخش پنل در تمام زوایا
  • نصب، جداسازی و عملکرد بسیار روان پایه‌ علیرغم وزن نسبتا بالای پنل
  • دقت رنگ بسیار بالا و کالیبره شدن در کارخانه به طور پیشفرض
  • برخورداری از دستگاه کالیبراتور i1 Display Pro درون جعبه‌ی مانیتور
  • قرار داشتن تمام کابل‌های مورد نیاز با کیفیت بالا درون جعبه
  • وضوح و کیفیت فوق‌العاده بالا به خصوص هنگام تماشای محتوای 4K HDR
  • طراحی زیبا، بدنه‌ی فلزی مقاوم با حاشیه‌ی بسیار کم
  • جذب کم اثر انگشت و گرد و غبار به سبب بافت خاص کناره‌ها و پشت پنل

معایب

  • عملکرد اسپیکرها هنگام پخش بیس صدا می‌توانست قوی‌تر باشد
  • وزن نسبتا بالا
  • قطع شدن ارتباط کابل‌ها هنگام تغییر جهت صفحه
  • رقم کنتراست نه چندان فوق‌العاده
  • قیمت نسبتا بالا

جمع بندی

بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC - مشخصات نمایشگر 4K Asus ProArt PA32UC

در پایان بررسی مانیتور ایسوس ProArt PA32UC حالا نوبت به جمع‌بندی تمام بخش‌های بالا رسیده است. این مانیتور به هیچ وجه برای مصارف عادی ساخته نشده است و به سبب قیمت بالای آن، کاربران معمولی احتمالا علاقه‌ای به آن نشان نخواهند داد. اما اگر شما یک عکاس، یک طراح، یک تولیدکننده‌ی محتوای ویدیویی و یا یک کاربر حرفه‌ای هستید که می‌خواهید یک نمایشگر ۳۲ اینچی با رزولوشن 4K خریداری نمایید، قطعا ProArt PA32UC از آن مدل‌هایی است که باید آن را در لیست خود یادداشت کنید.

همانطور که در متن گفتیم، پنل ۳۲ اینچی، بهترین گزینه‌ برای برخورداری از رزولوشن اولترا اچ دی محسوب می‌شود و در پنل‌های با این سایز، تراکم پیکسلی و نسبت توزیع پیکسل‌ها به خوبی انجام می‌شود. یک طراحی بسیار زیبا و بدون حاشیه، پایه‌‌ی فلزیِ کاربردی که امکان تغییر ارتفاع، تغییر جهت و چرخش آسان بدون کوچکترین فشاری را امکان‌پذیر می‌کند و البته وضوح بسیار بالا و پشتیبانی کامل از محتوای HDR10، از ویژگی‌های اصلی این مانیتور محسوب می‌شوند، اما چیزی که آن را به یک محصول منحصربه‌فرد تبدیل می‌کند، در واقع دقت رنگ بالای آن است که به خصوص برای طراحان حرفه‌ای، فاکتوری حیاتی محسوب می‌شود.

بنابراین نقاط قوت و ضعف را مشاهده کنید و ببینید که آیا این حد از دقت رنگ در یک پنل ۳۲ اینچی با وضوح 4K و طراحی بدون حاشیه برایتان به قدری اهمیت دارد که بخواهید مدل ProArt PA32UC را خریداری کنید یا خیر؛ همانطور که گفتیم، این نمایشگر برای حرفه‌ای‌ها ساخته شده است و هزینه‌ی بالای آن برای هر کاربری توجیه‌پذیر نیست.

در پایان از دفتر ایسوس در ایران که این مانیتور را با فاصله‌ی کوتاهی پس از معرفی رسمی آن برای بررسی در اختیار گجت نیوز قرار داد، تشکر می‌کنیم.

امتیاز گجت نیوز

loading…!