Motorola DynaTAC 8000x

اولین تماس برقرار شده با موبایل 45 سال پیش در چنین روزی اتفاق افتاد

در چهارهم فروردین ماه سال 1352 شمسی، اولین تماس برقرار شده با موبایل دنیا را تکان داد. یکی از رویاهای انسان در این روز تبدیل به واقعیت شد، چرا که بشر توانست با استفاده از یک تلفن همراه، تماس صوتی برقرار کند.

در روز سوم آوریل (چهاردهم فروردین) سال 1973، یک کارمند شرکت موتورولا به نام مارتین کوپر (Martin Cooper) در یکی از خیابان‌های نیویورک ایستاد و کاری انجام داد که پیشتر از هیچ انسانی سر نزده بود؛ او با استفاده از یک تلفن همراه، یک تماس صوتی برقرار کرد.

زمان اولین تماس برقرار شده با موبایل

مارتین برای این کار از یک تلفن همراه بسیار بزرگ، سنگین و دارای یک آنتن، که به اندازه خود گوشی طول داشت، استفاده کرد. اولین گوشی موبایل ابعاد بسیار بزرگی داشت و برخلاف گوشی های هوشمند ظریف امروزی، تنها امکان برقراری مکالمه با آن امکان‌پذیر بود. سرانجام این محصول با نام موتورولا DynaTAC 8000x و به عنوان نخستین تلفن همراه تجاری برای خرید عموم عرضه شد.

Motorola DynaTAC 8000x

اولین تماس برقرار شده با موبایل بین مارتین کوپر و جوئل انگل (Joel Engel) اتفاق افتاد که در آن زمان در نیوجرسی و در شرکت Bell Labs کار می‌کرد. بعد از این که اولین تماس برقرار شده با موبایل به واقعیت تبدیل شد، او به دوست خود گفت تنها برای اطمینان از کیفیت صدا با وی تماس گرفته است!

البته گوشی موتورولا DynaTAC 8000x یازده سال بعد از این اتفاق و در سال 1984 به صورت محصولی تجاری وارد بازار شد و به قیمت سه هزار و نهصد و نود و پنج دلار به فروش رسید! با احتساب نرخ تورم می‌توان گفت ارزش آن در زمان عرضه به اندازه پرداخت 9 هزار و پانصد و هفتاد و سه دلار در حال حاضر بوده است! به همین دلیل در دهه هشتاد قرن گذشته میلادی، تنها افراد بسیار ثروتمند دارای تلفن همراه بودند.

نوکیا 3210

تا پیش از سال 1999 و عرضه گوشی های موبایلی همچون نوکیا 3210، تلفن همراه یک وسیله لوکس تلقی می‌شد، اما از آن زمان به بعد رفته رفته افراد از طبقه عادی نیز قادر به خرید گوشی موبایل شخصی شدند. نوکیا 3210 در راستای عمومی کردن استفاده از تلفن همراه چنان موفق عمل کرد که نزدیک به 150 میلیون دستگاه از آن فروخته شد! این میزان را باید با فروش استثنایی سامسونگ گلکسی اس 4 به عنوان یکی از پرفروش‌ترین گوشی های هوشمند تا امروز مقایسه کرد که 80 میلیون دستگاه از آن تا پیش از توقف تولید به فروش رسید.

اولین تماس برقرار شده با موبایل مهمترین قدمی بود که برای پیشرفت دستگاه‌های قابل حمل برداشته شد و عرضه دستگاه‌های پیشرفته امروزی مدیون این اتفاق است. بعد از نوکیا 3210، گوشی افسانه‌ای، جان سخت و استثنایی نوکیا 3310 عرضه شد. محبوبیت این گوشی سبب شد اچ ام دی گلوبال به عنوان شرکت دارنده حق ساخت گوشی موبایل با نام نوکیا در حال حاضر، در سال 2017 نسخه جدید نوکیا 3310 را عرضه کند.

نوکیا 3310

امروز و بعد از گذشت 45 سال از زمان اولین تماس برقرار شده با موبایل ، شاهد ارائه دستگاه‌های همراهی هستیم که قابلیت برقراری تماس تلفنی با آن‌ها زیر سایه خروارها قابلیت دیگر گم شده است! از طرفی دیگر امکان خرید این دستگاه‌های دارای امکانات فوق‌العاده زیاد برای هر فردی فراهم است. روزگاری نه چندان دور، گوشی موبایل به عنوان یک دارایی محسوب می‌شد، اما امروز تبدیل به وسیله‌ای عادی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

8 دیدگاه

  1. روز اولین تماس در دنیا مبارک 😐

  2. بچگیمون با این موبایلا گذشت

  3. من که هنوزم دارمشون 😐 اولد اسکول و قدیمی تازه یکی دو سال دیگه آثار باستانی هم حساب میشه

  4. تصور کنین 100 سال دیگه آیفون ایکس قراره مث همین گوشیا بشه از دید مردم

  5. از کجا به کجا رسیدن موبایلا

  6. چه خوب بود که پیشرفت کردیم اخه کی از اینا میگیره دستش

  7. توی 54 سال از چی رسیدیم به چیی

  8. خدا پدرتو بیامرزه اپل ۳۵ سالش درجا زده بود مبایل تا تو اومدیو کون فیکون کردی