تلگرام

خروج مسئولان و دستگاه‌های دولتی از تلگرام و مهاجرت به پیام رسان های داخلی

پس از تاکید بر لزوم خروج از انحصار پیام رسان خارجی و کوچ به پیام رسان های داخلی، مسئولان رده بالای کشور و دستگاه‌های دولتی در حال خروج از تلگرام هستند.

این روزها موضوع مهاجرت از پیام رسان های خارجی به خصوص تلگرام (Telegram) و استفاده از پیام رسان های داخلی به یکی از مهم‌ترین مباحث حوزه ارتباطات تبدیل شده و واکنش‌های متعدد و متفاوتی را در پی داشته است. روز گذشته مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری با صدور بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیام رسان های خارجی را در تمامی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی ممنوع اعلام کرد. در این بخشنامه آمده است:

به استناد بند 7 مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های اجتماعی، کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی باید هرگونه تبلیغات خود در محیط پیام رسان های اجتماعی را صرفا از طریق پیام رسان های داخلی که به صورت رسمی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌شود انجام دهند. بدیهی است هرگونه استفاده از پیام رسان های خارجی برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری کماکان ممنوع است.

در این بخشنامه تاکید شده که کلیه اطلاعات متنی، صوتی و تصویری مبادله شده در بستر پیام رسان های خارجی از جمله تلگرام در بانک اطلاعاتی شرکت‌های ارائه دهنده ذخیره می‌شود و مورد استفاده‌ی هدفمند قرار می‌گیرد. در سال گذشته نیز شورای عالی فضای مجازی، ممنوعیت استفاده‌ی نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیر دولتی از پیام رسان های خارجی را برای مکاتبات و خدمات اداری تصویب کرده بود.

خداحافظی مسئولان دولتی با تلگرام

پس از این اتفاقات، شاهد خروج مسئولان و دستگاه‌های دولتی از تلگرام و فعالیت آن‌ها در پیام رسان های داخلی مانند سروش بودیم. همچنین وزارتخانه‌های زیادی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در عین حال که در تلگرام اطلاع‌رسانی می‌کنند، فعالیت خود در پیام رسان داخلی را نیز به طور جدی آغاز کرده‌اند.

کانال تلگرامی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در آخرین مطلب خود نوشت در چارچوب قوانین و مقررات کشور، از این پس در کانال تلگرامی معاون اول رئیس جمهوری مطلبی منتشر نخواهد شد و انتشار اخبار برنامه‌های وی از طریق پیام رسان های داخلی صورت می‌گیرد که آدرس این صفحات به زودی اعلام می‌شود. محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز توصیه کرد از پیام رسان های داخلی که وابسته به بخش خصوصی هستند استفاده شود. وی افزود قرار شده کسانی که در پیام رسان های خارجی هستند را به پیام رسان های داخلی منتقل کنیم. واعظی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که با توجه به تصمیم هیات دولت و لزوم رفع انحصار از پیام رسان های خارجی از جمله تلگرام ، اینجانب از این پس در پیام رسان تلگرام حضور نخواهم داشت و از پیام رسان های گپ و ویسپی استفاده خواهم کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری همچنین اظهار کرده است:

هنوز هیچ تصمیمی برای فیلتر شدن شبکه های اجتماعی گرفته نشده و نباید طوری صحبت کرد که انگار این تصمیم اجرایی شده است. تلگرام یکی از شبکه‌های موجود در فضای مجازی است و بر اساس حقوق شهروندی، الان خودمان تصمیم گرفته‌ایم که از فضای تلگرام خارج شویم.

کانال رسمی ریاست جمهوری نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در تلگرام نوشت پیرو بخشنامه مورخ 29 فروردین 1397، به منظور حمایت از پیام رسان های اجتماعی داخلی، از این پس اطلاع‌رسانی برنامه‌های ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در پیام رسان های داخلی کشورمان (سروش و گپ) ادامه خواهد یافت.

به نظر می‌رسد این روزها مسئولان عزم خود را برای خروج از انحصار یک پیام رسان خارجی جزم کرده‌اند، اما ظاهرا هنوز تصمیم قطعی برای فیلتر شدن یا نشدن تلگرام گرفته نشده، یا حداقل اگر تصمیمی هم گرفته شده فعلا توسط مراجع رسمی اعلام نشده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

18 دیدگاه

  1. آیا حاضرن ماشینای خارجی رو هم ول کنن و پراید سوار شن یا این که گوشی های رده بالای سامسونگ و اپل و … رو رها کنن و جی ال ایکس بدست بگیرن

  2. هرررری ب سلامت خخخخ

  3. مسئولین به مردم چه
    اصلا هیچ تاثیری در نظر ما که نداره

  4. همشون مطمعن باشید یکی یه اکانت دارن اینا همش حرفه

  5. خخخ اینم واسه مسئولا زوری کردن .عین بقیه چیزا بعدش میان سراغ مردم

  6. تلگرام را ترک نخواهیم کرد

  7. به نظرم ما هم نباید با پیام رسان های داخلی قهر باشیم
    هرچی هم باشه کمک به اقتصاد خودمونه

  8. باعث نمیشه ما به پیام رسان های داخلی اعتماد کنیم به هرحال

  9. فقط نمیدونم چرا تا قبل از اعتراضات حرفی از تلگرام نمیشنیدیم :)))

  10. میلیون میلیون خرج تلگرامم نکردم که الان بخوام خارج بشم
    جایی هم بخوام برم میرم فیسبوک که خیالم راحت باشه از اول فیلتره و این دردسرارو هم ندارم