قابلیت های جدید گوگل اسیستنت

با همه قابلیت های جدید گوگل اسیستنت آشنا شوید

گوگل اسیستنت (Google Assistant) نام دستیار صوتی گوگل است که در کنفرانس I/O 2018، مجموعه‌ای از ویژگی‌های تازه آن توسط مدیران معرفی شد. در ادامه با قابلیت های جدید گوگل اسیستنت آشنا می‌شنویم.

گوگل اسیستنت، اولین بار دو سال پیش در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان 2016 گوگل به صورت رسمی معرفی شد و از آن زمان، گوگل شدیدا روی قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی تمرکز کرده است. در نمایشگاه I/O 2018، مدیران زمان زیادی را صرف تشریح توانایی‌ها و قابلیت های جدید گوگل اسیستنت کردند که نشان می‌دهد این دستیار دیجیتالی تا چه اندازه برای شرکت مهم است. به نظر می‌رسد کاربران باید خود را برای دوره‌ای جدید آماده کنند.

معرفی قابلیت های جدید گوگل اسیستنت

صداهای جدید و البته طبیعی‌تر

قابلیت های جدید گوگل اسیستنت

مدیر ارشد اجرایی گوگل، ساندار پیچای، گفت یکی از بزرگ‌ترین اهداف شرکت در جهت پیشبرد قابلیت‌های گوگل اسیستنت، «طبیعی کردن و آسان‌تر کردن صحبت با آن است» و به عنوان بخشی از این ابتکار عمل، آنها صوت‌های جدید را برای دستیار خود در نظر گرفته‌اند.

اگرچه صوت اصلی اسیستنت که با اسم رمز “Holly” شناخته می‌شد، در حقیقت یک انسان واقعی بود که ساعت‌های بی‌شمار در استودیو فعالیت داشت و درخواست‌های صوتی و پاسخ‌های آنها را ضبط می‌کرد، حالا گوگل با استفاده از دستاوردهای یادگیری ماشینی تیم «دیپ مایند» می‌تواند صداهای مصنوعی را به گونه‌ای تولید کند که به نظر واقعی می‌رسند. این تکنولوژی از قابلیت “WaveNet” از تیم “DeepMind” در گوگل بهره می‌برد.

خبر بزرگ این است که از همین حالا، شش صدای جدید با لهجه‌ها و تناژهای مختلف به گوگل اسیستنت اضافه می‌شود و انتخاب هرکدام از آنها به شما بستگی دارد. هدف سازندگان از چنین کاری، دریافت لهجه‌های درست در سطح جهانی بوده و این تازه شروع کار است.

به عنوان یکی دیگر از خبرهای هیجان‌انگیز، صدای جان لجند (John Legend) که از جمله محبوب‌ترین خواننده‌های آمریکایی محسوب می‌شود، یکی از صداهای جدید دستیار صوتی گوگل خواهد بود. این خواننده و ترانه‌سرا به منظور ضبط صدا ساعت‌های بی‌شماری را روی صندلی ننشسته است و در عوض، صدای او با فناوری “WaveNet”، استفاده و ویرایش شده است. در نتیجه، از اواخر سال جاری میلادی می‌توانیم در انتظار صدای جان لجند برای برخی زمینه‌های خاص باشیم.

دیگر نیازی به گفتن “Hey, Google” نیست

قابلیت های جدید گوگل اسیستنت

اگر از افرادی باشید که دائما برای کارهای خود از این دستیار صوتی استفاده می‌کنند، احتمالا می‌دانید که همیشه برای شروع کار با اسیستنت باید عبارت «هی، گوگل» را تکرار کرد. اما حالا گوگل نگرانی‌های شما را شنیده است و با یک ویژگی جدید که “Continued Conversation” نامیده می‌شود، بدون تکرار آن عبارت می‌توانید سخن گفتن با اسیستنت را آغاز کنید.

فعال کردن این قابلیت جدید طی هفته‌های آینده امکان‌پذیر می‌شود.

قابلیت جدید “Multiple Actions”

یکی دیگر از قابلیت های جدید گوگل اسیستنت و ویژگی‌های بسیار پیچیده‌ای که به سادگی به نسخه جدید اضافه شده است، “Multiple Actions” نام دارد. این قابلیت به تشخیص کلمات یکسان با کاربردهای مختلف کمک می‌کند. به عنوان مثال، در بسیاری از موارد کاربران ممکن است برای جدا کردن درخواست‌های خود از کلمه “and” به معنی «و» استفاده کنند، در حالی که از آن برای جدا کردن بخش‌های مختلف یک جمله همچون صحبت در مورد دو تیم بسکتبال هم می‌توان استفاده کرد.

با ویژگی جدید “Multiple Actions”، دستیار صورتی گوگل می‌تواند به شکلی هوشمندانه تفاوت میان این دو حالت را از یکدیگر تشخیص داده و به درخواست‌های بسیار پیچیده‌تر کاربران پاسخ دهد.

قابلیت جدید “Pretty Please”

یکی از مواردی که والدین هنگام استفاده از این دستیار دیجیتالی متوجه شدند این بود که کودکان آنها برای درخواست روایت یک قصه توسط Assistant، مجبور بودند دستورهای کوتاه را با صدای بسیار بلند بگویند. این موضوع برخی والدین را نسبت به بی‌ادب شدن کودکان به جای مودب بودن، نگران کرده است.

سازندگان این موضوع را درک کرده‌اند و حالا زمانی که کودکان مودبانه یک قصه را درخواست می‌کنند، گوگل اسیستنت به کودکان می‌گوید که مودب بودن آنها بسیار خوب است. این ویژگی “Pretty, Please” نام داشته و از اواخر امسال به عنوان گزینه‌ای برای خانواده‌ها به Assistant اضافه می‌شود.

صفحه‌های هوشمند

یکی از تلاش‌های قابل توجه سازندگان در مورد گوگل اسیستنت، این است که ظاهر این دستیار صوتی هم با نمایش اطلاعات متنوع‌تر بیشتر به کاربران کمک کند. این ویژگی از تابستان برای اندروید و از اواخر سال برای آی او اس ارائه می‌شود.

همچنین شما قادر خواهید بود نمایش‌های مختلف را در صفحه‌های هوشمند Google Assistant تماشا کنید و هدف این است که ذاتا صدا و ظاهر را به شکلی جدید با یکدیگر ادغام شود.

هرچند در مواقعی خاص همچون هنگام رانندگی، احتمالا می‌خواهید به جای فراهم کردن اطلاعات بیشتر، با محیطی خلوت‌تر و مفیدتر رو به رو باشید. این نیز یک ویژگی جدید است: اسیستنت از تابستان امسال، در گوگل مپس به “Navigation” می‌آید.

سرویس‌های جدیدتر

گوگل اسیستنت از این پس قادر خواهد بود گفتگوهای کامل را با کسب و کارهای مختلف انجام دهد. به عوان نمونه، کاربران به کمک این دستیار دیجیتالی می‌توانند برای سالن آرایش وقت بگیرند، در رستوران یک میز رزرو کنند و یا برای رفتن به مطب پزشک، یک وقت ملاقات دریافت کنند.

چیزی که در کنفرانس I/O 2018 نمایش داده شد واقعا چشمگیر بود. به علاوه، پیشرفت فناوری و اینکه ما نمی‌توانستیم صدای انسان را از ربات گوگل تشخیص دهیم نیز کمی ترسناک به نظر می‌رسید.

برای آشنایی بیشتر با اتفاقات مهم رویداد I/O 2018، از شما دعوت به تماشای جدیدترین بخش از گجت تی وی می‌کنیم.