افزایش سرعت گوشی

افزایش عمر باتری و سرعت گوشی با 10 راهکار موثر و عملی

اگر به دنبال راهی برای افزایش سرعت گوشی خود هستید، ما در این مقاله 10 راهکار موثر را در اختیار شما قرار خواهیم داد. علاوه بر این، راهکارهای ارائه شده باعث افزایش عمر باتری گوشی شما نیز خواهد شد.

آیا شما هم یک گوشی جذاب و جدید گرفته‌اید اما حالا بعد از گذشت چند ماه آن سرعتی که در ابتدا داشت را ندارد؟ ما این مشکل را بررسی کردیم و نمی‌توان گفت که تنها به گوشی های ارزان قیمت محدود می‌شود. در واقع بسیاری از گوشی های بالارده مثل گلکسی نوت 8 سامسونگ نیز پس از ماه‌ها استفاده حالا با کندی مواجه هستند.

خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که به شما امکان آن را خواهند داد تا سرعت گوشی‌ خود را مثل روز اولش کنید. ما در این موارد برخی از راه‌های بهینه سازی باتری را در اختیار شما قرار می‌دهیم که در این مورد بسیار موثر هستند.

10 راه افزایش سرعت گوشی و عمر باتری

در این مقاله 10 راه موثر را در اختیار شما قرار می‌دهیم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها یک گوشی پرسرعت‌تر از گذشته را در اختیار داشته باشید.

از Files Go برای پاکسازی حافظه استفاده کنید

افزایش سرعت گوشی

اپلیکیشن مدیریت فایل خود گوگل عالی است. آن نه تنها گوشی شما را برای نبود فایل‌ها و اپلیکیشن‌های بلااستفاده تحلیل و بررسی می‌کند، بلکه جابجایی فایل‌ها را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام می‌دهد.

این اپلیکیشن از طراحی مینیمالیستی برخوردار بوده و دارای دو زبانه اصلی به نام‌های حافظه (Storage) و فایل‌ها (Files) است. از زبانه‌ی Storage ‌شما می‌توانید نگاه کلی به میزان ظرفیت استفاده شد از فضای داخلی گوشی‌تان را مشاهده کنید و راهکارهایی برای آزادسازی فضا نیز در اختیارتان قرار خواهد گرفت. شما همچنین می‌توانید به سادگی داده‌های کش اپلیکیشن‌ها را بدون نیاز به خروج از این برنامه، پاک کنید.

اگر نمی‌خواهید اپلیکیشن اضافی را بر روی گوشی‌تان نصب کنید، این ابزار فوق‌العاده‌ای است، به خصوص اگر گوشی شما از ظرفیت محدود 16 یا حتی 8 گیگابایتی برخوردار است. اگر تا به حال از اپلیکیشن Shareit لنوو برای انتقال اطلاعات به دیوایس‌های دیگر استفاده کرده‌اید، اپلیکیشن Files Go نیز همانند آن سودمند است.

اپلیکیشن‌های بلااستفاده و از پیش نصب شده را غیرفعال یا حذف کنید

بسیاری از گوشی‌ها به غیر از گوشی های پیکسل گوگل و دیوایس های پروژه اندروید وان از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده‌ای برخوردارند. خوشبختانه شما می‌توانید این اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده بر روی گوشی‌تان که استفاده‌ای از آن‌ها ندارید را غیرفعال یا در برخی از موارد حتی حذف کنید.

تنها کافیست به مسیر Settings > Apps رفته تا لیستی از اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی خود را مشاهده کنید. وقتی آن اپلیکیشن غیر استفاده را مشاهده کردید، حالا می‌توانید آن را حذف یا غیرفعال کنید. شما همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن Files Go‌ نیز برنامه‌های بلااستفاده بر روی گوشی‌تان را شناسایی کرده و از آن طریق حذف کنید.

نسخه‌ی کم حجم اپلیکیشن‌ها را نصب کنید

افزایش سرعت گوشی

اگر از گوشی با حافظه و فضای داخلی محدود استفاده می‌کنید، استفاده از یک اپلیکیشن کمتر بهینه شده می‌تواند باعث ناراحتی شما شود. فیسبوک نمونه‌ی بارزی است که حتی در گوشی های پرقدرت و مدرنی همچون گوگل پیکسل 2 ایکس ال نیز مشکلاتی را به وجود می‌آورد. وجود آن در برخی گوشی های ارزان قیمت‌تر نظیر موتو جی 5 پلاس نیز به طور کلی عملکرد دیوایس را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

خوشبختانه فیسبوک این مسئله را متوجه شد و یک نسخه‌ی لایت از اپلیکیشن خود را عرضه کرد که با استفاده‌ی کمتر از منابع، می‌تواند همان امکانات مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهد. فیس بوک لایت به طور کلی برای استفاده در گوشی های ارزان قیمت بازار طراحی شده است، اما در آینده‌ای نزدیک استفاده از آن همه گیر خواهد شد.

Facebook Lite همچنین اپلیکیشنی بهینه شده برای استفاده در اتصال 2G‌ و دیوایس‌هایی با حداقل ظرفیت رم 1 گیگابایتی نیز خواهد بود. فضای اشغال شده توسط آن کمتر از 5 مگابایت است و بسیاری از قابلیت‌های مشابه نسخه اصلی اپلیکیشن فیس بوک را ارائه می‌کند. شما همچنان قادر به بالا و پایین کردن در خوراک خبری، پست استاتوس‌های به روز شده، نظردهی بر روی پست دوستانتان، یافتن رویدادهای محلی و غیره هستید.

اگر شما هم از کاربران نسخه‌ی اصلی اپلیکیشن فیس بوک هستید، شما هم باید این برنامه را حذف کرده و نسخه‌ی لایت آن را نصب کنید. کمپانی فیس بوک همچنین نسخه‌ی لایت پیام رسان این شبکه اجتماعی به نام Messenger Lite را نیز عرضه کرده است که گزینه‌ی سودمندی برای مصرف کمتر منابع گوشی خواهد بود.

توییتر نیز یک کلاینت کم حجم را ارائه می‌کند، گرچه آن یک اپلیکیشن قابل نصب نیست. شما به لطف آن می‌توانید به تایم لاین خود دسترسی پیدا کرده، توییت ارسال کنید و مواردی از این دست را در اختیار داشته باشید. اگر برای ارتباط با دوستانتان هم از اپلیکیشن اسکایپ استفاده می‌کنید، خبر خوب این که نسخه‌ی کم حجم این اپلیکیشن نیز با نام Skype Lite‌ موجود است. البته این نسخه در حال حاضر تنها در کشور هند قابل دسترسی بوده و به زودی کاربران تمام جهان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

گوگل نیز نسخه‌ی کم حجم یوتیوب به نام Youtube Go و اپلیکیشن جستجوی خود را به نام Google Go منتشر کرده است.

مطمئن شوید آخرین به‌روزرسانی‌ها روی گوشی شما انجام شده است

افزایش سرعت گوشی

مطمئن باشید که آخرین آپدیت‌های سیستم عامل گوشی‌تان را نصب کرده‌اید. چرا که شرکت‌های سازنده با ارائه آپدیت‌ها برخی از اشکالات را رفع کرده و پایداری سیستم عامل را بهبود می‌بخشند. گوگل نیز ماهانه آپدیت‌های امنیتی را برای دیوایس‌های اندرویدی ارائه می‌کند که شاید تغییری را پس از نصب آن‌ها متوجه نشوید، اما به طور کلی بر روی تجربه کاربری شما تاثیر خواهند گذاشت و بسیاری از ایرادهای موجود بر روی گوشی شما را بهبود می‌بخشند.

با این حال شرکت‌های کمی هستند که این آپدیت‌ها را به طور مداوم و به صورت ماهیانه در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند و اغلب گوشی‌ها هر سه ماه یک بار پچ امنیتی گوگل را دریافت می‌کنند. گفته می‌شود حتی زمانی که این به‌روزرسانی‌ها در دست باشند هم بسیاری از کاربران تمایلی به نصب آن‌ها ندارند. ما به شما توصیه می‌کنیم همیشه مطمئن باشید که آخرین نسخه از سیستم عامل گوشی‌تان را نصب کرده‌اید.

برای بررسی این موضوع به صفحه‌ی تنظیمات گوشی خود رفته و مسیر About Phone > System Update را دنبال کنید. اگر به‌روزرسانی در انتظار بود، آن را فورا نصب کنید.

صفحه هوم گوشی‌تان را پاکسازی کنید

افزایش سرعت گوشی

استفاده از یک Live Wallpaper یا پس زمینه متحرک می‌تواند سرعت گوشی اندرویدی ارزان قیمت شما را بسیار کاهش دهد. اگر تاخیر زیادی در هنگام جابجایی بین اپلیکیشن‌ها و یا زمانی که می‌خواهید از یک اپلیکیشن خارج شده و به صفحه هوم وارد شوید تجربه می‌کنید، همین حالا اقدام به قرار دادن یک پس زمینه ثابت کنید.

اگر به دنبال پس زمینه های متحرک کم حجم هستید هم شما می‌توانید از اپلیکیشن والپیپیر گوگل به نام Wallpapers و همچنین Minima استفاده کنید.

لانچر دیگری را آزمایش کنید

افزایش سرعت گوشی

وان پلاس و موتورولا ارائه کننده رابط کاربری نزدیک به اندروید خام هستند و طی سالیان اخیر اچ تی سی و سونی نیز از مسیرهای سفارشی سازی خود در حال فاصله گرفتن هستند. سامسونگ نیز همراه با رابط کاربری جدید Samsung Experience خود فضایی مدرن و خوب را ارائه کرده است، اما دیگر کمپانی کره‌ای یعنی ال جی هنوز با این فضا فاصله دارد. همین رویه را هواوی، شیائومی، اوپو و ویوو نیز در پیش گرفته‌اند و رابط کاربری متفاوتی را ارائه می‌کنند.

رابط‌های کاربری EMUI هواوی و MIUI شیائومی سنگین هستند و اغلب موارد به خاطر همین سفارشی سازی زیاد شما احساس راحتی در ناوبری با آن‌ها نمی‌کنید. خوشبختانه شما می‌توانید با نصب یک لانچر آن را تغییر دهید. برنامه‌هایی نظیر Nova Launcher و Action Launcher به شما اجازه می‌دهند تا هر جنبه‌ای از گوشی خود را که خواستید سفارشی کرده و باب میل خودتان شخصی سازی کنید.

اگر رابط پیشفرض گوشی شما کند است، همین حالا یک لانچر بر روی آن نصب کنید.

باتری گوشی‌تان را بهینه سازی کنید

افزایش سرعت گوشی

اگر متوجه شده‌اید که باتری گوشی شما زودتر از گذشته خالی می‌شود، باعث این قضیه می‌تواند یک برنامه باشد که به نادرستی از چرخه‌های پردازنده استفاده می‌کند. اپلیکیشن‌هایی که در پس زمینه اجرا می‌شوند نیز در تخلیه باتری موثر هستند، پس از طریق تنظیمات بر روی میزان استفاده اپلیکیشن‌ها از باتری گوشی خود نظارت داشته باشید.

برای این کار به صفحه تنظیمات گوشی خود رفته و وارد بخش Battery شوید. در اینجا شما اپلیکیشن‌هایی که بیشترین استفاده از باتری گوشی شما دارند را می‌توانید ببینید. اگر نیازی نیست که در پس زمینه آن‌ها فعالیتی داشته باشند، جلوی آن را بگیرید.

اگر هم نیازمند قدرت بیشتری هستید تا گوشی شما در پایان یک روز شارژ خالی نکند، بهترین راه خرید یک پاور بانک است. شما می‌توانید با خرید یک پاوربانک 10 هزار میلی‌آمپر ساعتی، با هر بار شارژ کامل آن چندین بار گوشی خود را شارژ کنید.

نمایشگر همیشه روشن را خاموش کنید

افزایش سرعت گوشی

یک نمایشگر همیشه روشن اگر می‌خواهید خیلی سریع و بدون روشن کردن صفحه نمایش گوشی از ساعت و نوتیفیکیشن‌ها مطلع شوید بسیار سودمند است، اما باید در نظر داشته باشید که این قابلیت عمر باتری گوشی شما را کاهش می‌دهد. اگر می‌بینید که باتری گوشی شما زود تمام می‌شود، خاموش کردن این قابلیت می‌تواند یکی از راهکارهای حل این مشکل باشد.

بلوتوث را در زمان‌هایی که از آن استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید

افزایش سرعت گوشی

خاموش کردن ارتباط‌های رادیویی می‌تواند به افزایش عمر باتری گوشی شما کمک کند. شاید تفاوت خیلی چشمگیری ایجاد نشود، اما این هم راهکاری است که وقتی درکنار دیگر موارد فوق استفاده شود، مجموعا می‌توانند به افزایش عمر باتری و افزایش سرعت گوشی شما کمک کنند.

البته توصیه نمی‌شود سرویس‌های موقعیتی را خاموش کنید، چرا که بسیاری از اپلیکیشن‌ها نیازمند موقعیت مکانی شما هستند.

اپلیکیشن بهینه ساز باتری نصب نکنید!

شاید این نکته قابل درک به نظر نرسد، اما اکثر برنامه‌هایی که ادعای حل مشکل باتری دارند عملا دروغ می‌گویند. این ابزارها کاری به جز پاکسازی اپلیکیشن‌های قابل اجرا در پس زمینه و کش گوشی شما انجام نمی‌دهند، در عوض برخی از تبلیغات مزاحم و حتی نرم افزارهای مخرب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنند.

اگر شاهد کاهش مداوم سرعت گوشی خود هستید، بهتر است اپلیکیشن بهینه ساز باتری را حذف کرده و با استفاده از اپلیکیشن Files Go خود گوگل اقدام به پاکسازی کش گوشی کنید. شما به صورت دستی نیز می‌توانید اپلیکیشن‌های فعال در پس زمینه را نیز مدیریت کنید.