هوش مصنوعی تا سال 2040 یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه می‌اندازد!

هوش مصنوعی تا سال 2040 یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه می‌اندازد!

جنگ اتمی موضوع مقاله‌ای است که به تازگی توسط کارشناسان مسائل امنیتی تهیه شده و در آن احتمال اینکه تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) تا سال 2040 یک جنگ جهانی عظیم را برای نابودی بشر راه بیاندازد،‌ مطرح شده است.

جنگ اتمی هم به تهدیدهای بالقوه فناوری جنجال‌برانگیز هوش مصنوعی (AI) اضافه شد؛ به تازگی متخصصان در قالب یک پژوهش هشدار داده‌اند که ممکن است تکنولوژی هوش مصنوعی تا 20 سال آینده با یک جنگ هسته ای بزرگ نسل ما را به کلی از بین ببرد و بشر هم به احتمال قوی توانایی متوقف کردن این فاجعه را نخواهد داشت.

هوش مصنوعی و جنگ اتمی

در ابتدا موضوعی مربوط به دوران جنگ سرد و مسابقه تسلیحاتی ابرقدرت‌های جهان را مورد توجه قرار می‌دهیم؛ در آن زمان یک دکترین سیاسی به نام «تخریب حتمی متقابل» (MAD) در جریان بود که طرفین درگیری را از به‌کارگیری سلاح های هسته ای منع می‌کرد و بر این اساس که حمله اتمی به یک کشور، اقدام متقابل آن کشور را به دنبال دارد و باعث نابودی کامل هر دو طرف می‌شود، صلحی جهانی بین آمریکا و روسیه در جریان بود.

این استراتژی ترسناک و دلهره‌آور در حفظ صلح در آن دوران تاثیرگذار بود و از نابودی کامل و یا جزئی نسل بشر جلوگیری کرد، اما نکته اینجاست که دهه‌ها از زمان جنگ سرد گذشته و ابرقدرت‌ها وارد مرحله تازه‌ای از پیشرفت‌های نظامی شده‌اند.

همانطور که در تحقیق جدید موسسه رند (Rand Corporation) اعلام شده، وارد شدن هوش مصنوعی به معادلات می‌تواند استراتژی MAD برای جلوگیری از بالا گرفتن تنش‌های هسته‌ای را خنثی کند و باعث راحت‌تر شدن شرایط شروع یک جنگ جهانی اتمی شود.

هوش مصنوعی تا سال 2040 یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه می‌اندازد!

موسسه رند که به صورت غیرانتفاعی، در ایالات کالیفرنیا آمریکا فعالیت می‌کند،‌ به نیروهای مسلح ایالات متحده در زمینه سیاست‌های جهانی مشاوره می‌دهد و پژوهش جدید محققان آن، توجه زیادی به خود جلب کرده است.

بحث خطرات هوش مصنوعی در چند سال گذشته بسیار داغ بوده و این موسسه هم با توجه به پیشرفت‌های چشم‌گیر AI برآورد کرده که تا چند دهه آینده احتمال عملی شدن سناریوهای مختلفی با دخالت این فناوری وجود دارد و به همین دلیل خطر بروز جنگ اتمی بین ابرقدرت‌ها باید جدی گرفته شود.

یکی از این سناریوها رقابت خطرناک بین قدرت‌هاست که در صورت عقب افتادن یک کشور از پیشرفت‌های سایر کشورها، ممکن است باعث شود که کشور مورد نظر در تلاش برای رسیدن به توازن قدرت اقدامات خطرناکی را در جهت توسعه دانش هوش مصنوعی خود انجام دهد و این کار احتمال خارج شدن فناوری از کنترل را بالا می‌برد.

هوش مصنوعی تا سال 2040 یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه می‌اندازد!

از طرف دیگر،‌ همانطور که اندرو لون (Andrew Lohn)، از مهندسان شرکت رند و عضو تیم نویسندگان تحقیق گفته است، افزایش وابستگی کشورها به هوش مصنوعی شانس بروز اشتباهات فاجعه‌بار در این زمینه را بالا می‌برد و در صورتی که امکانات AI یکی از ابرقدرت‌ها به اندازه‌ای پیشرفت کند که بتواند طرف مقابل را کاملا خلع سلاح هسته ای کند، سیستم بازدارنده تخریب حتمی متقابل دیگر کارساز نخواهد بود.

همچنین، بحث هک شدن تجهیزات وابسته به هوش مصنوعی کشورها هم مطرح می‌شود که در صورت تامین نشدن امنیت مجازی دستگاه‌ها، هر فرد یا گروهی می‌تواند سیستم‌های کنترل‌کننده تسلیحاتی کشورها را مورد حمله سایبری قرار دهد و حتی بدون دخالت عمدی ابرقدرت‌ها، فرآیند نابودی نسل بشر را کلید بزند.

هوش مصنوعی تا سال 2040 یک جنگ اتمی ویرانگر را به راه می‌اندازد!

به همین خاطر است که دانشمندان موسسه رند در کنار شخصیت‌های بزرگی مانند ایلان ماسک،‌ مدیر کمپانی‌های تسلا و اسپیس ایکس و همچنین بیل گیتس،‌ دومین مرد ثروتمند دنیا، همواره در مورد خطرات هوش مصنوعی هشدار می‌دهند و در کنار تاکید بر روی اهمیت کنترل توان هسته‌ای کشورهای جهان،‌ تلاش می‌کنند تا اقدامات لازم برای کاهش ریسک بروز جنگ هسته‌ای مورد نظر را انجام دهند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

17 دیدگاه

  1. بله خوب برنامه میدن به اون هوش مصنوعی که جنگ های ویرانگر راه بندازه وگرنه خود هوش مصنوعی که دارای خودآگاهی نیست
    درست که موضوع هوش مصنوعی جنجالی و جذاب ولی دلیل نمیشه هر احتمالی به واقعیت تبدیل بشه
    خیلی از تئوری های بزرگترین دانشمندان تاریخ هم اشتباه از آب دراومده
    به قول عرفان کسرایی خیلی از پیش بینی های علمی درست از آب در نمیاد

  2. اینا همش دسیسه امریکاس

  3. هدف کل سیاست مدارا جنگ برای ماندن هست

  4. واسه ما که فرقی نداره همیشه احتمال جنگ اتمی هست

  5. متأسفانه از اوّل در نامگذاری رایانش رباتیک به “هوش مصنوعی” دست‌ودلبازی/مسامحه شده، زیرا پیش‌فرض‌ها/مبانی تحلیل را فرد/افرادی [حدّ اکثر متخصص علوم کامپیوتر، نه عقل کلّ/انسان کامل، و نه شاید دارای عقل/قلب سلیم] برایش تعریف کرده؛ پس اگر خطایی باشد، ناشی از خطای تحلیل سازندۀ آنست، نه خطای پردازش رباتیک.
    رایانش رباتیک، حتّا در اوج دقتِ ساختاری، تضمینی برای صحت رفتاری‌اش نیست؛ مانند طوطی اگر سلام بگویی، سلام میگوید، و اگر دشنام بگویی، دشنام.
    وقتی علمای تعلیم و تربیت مصرّند: تزکیه مقدم بر تعلیم است، برای جلوگیری از خطاهای اخلاقی است نه خطاهای ماشینی [با احتمال تقریباً 0]
    عقل wisdom بالاتر از فراست intelligence است؛ لذا برای جلوگیری از فجایع مذکور، میتوان اغلب امور روزمره [نیازمند دقت/سرعت‌] را به رایانه سپرده، به رایانۀ قویتر حتّا میتوان مأموریت برنامه‌ریزی/تعمیر/جراحی/طراحی [0 تا 100 پروژه] داد، ولی رایانه هرگز در حدّی نیست که خیر و صلاح بشر را دانسته برای آدم تعیین تکلیف نماید.
    اموری مثل جنگ/تهدید بین‌المللی، قانونگذاری، قضاوت و… آنقدر ظریف/پیچیده‌اند که چه بسا خرد جمعی هم کفاف نمیدهد و پاسخ را باید از عقل الاهی (خالق بشر) گرفت، نه ساختۀ بشر.

    • من اول فک میکردم فقط متوهمی ولی الان میبنیم که بیکارم هستی!!
      واقعا فک کردی کسی این نوشته هاتو میخونه یا اصلا چیز به درد بخوری نوشتی که کسی بخونه؟!؟!؟
      حیف اکسیژنی که حروم میکنی

      • می‌توانستی همین زمان را صرفِ روشنگری کنی، تا:
        1. از توهّم/بیکاری در آیم
        2. چیز بدرد بخوری بنویسم
        3. اکسیژن را حیف‌ومیل نکنم

        • آری به راستی که میتوانستم،‌ لیکن پنداشتم که میخ آهنی در سنگ فرو نخواهد نشست و به همین دلیل تصمیم گرفتم تا شما را در خریت خود رها سازم!!!
          😀 😀 😀 :D: 😀

          • آخه یکی نیس بگه: دلت از جای دیگه پُره، عقده‌تو چرا سر من خالی میکنی؟
            خوانندۀ منصف می‌بینه بنده با سعی بر مستدل‌نویسی، به خوانندۀ نظرم احترام گذاشته، انتظار دارم خوانندۀ محترم هم، به خودش و دیگران احترام گذاشته، اگر ردّ آموزنده/مستدلی نداشت، لاأقل با خودداری از ابراز احساساتِ صرفاً هیجانی، شأن سایتو نگهداره.
            از قدیم گفتن: هرکس به عقل خودش راضیه؛
            خُب، نظر درست شما مبارکتون، نظر غلط بنده هم ارزونیِ خودم،
            نظر متفاوت داشتن، مگه جُرمه؟! که همینطوری یه ریز فحش‌بارون میکنی؟
            اگه میخوای آدما عوضی نباشن، اقلاً بخاطر خودت وقت بزار، هُلش بده روشن شه،
            وقت نداری؟ ولش کن! چون فحاشی، هم وقت‌گیره، هم طرفو مصرّ تر میکنه!
            “چشم‌ها را باید شُست، جُور دیگر باید دید” (سهراب)

  6. هوش مصنوعی هر چه قدر هم جلو بره، خودآگاهی نخواهد داشت

    با سپاس

  7. بنطر منم پایانش خوب نیست