تخم مرغ

مصرف روزانه‌ی تخم مرغ خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد

سیب را فراموش کنید؛ اگر مایل به دوری از دوا و دکتر و به طور خاص پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی هستید مصرف روزانه تخم مرغ را جزو برنامه غذایی خود قرار دهید.

به تازگی نتایج مطالعه‌ای که یک تیم مشترک از محققان چینی و بریتانیایی با هدف بررسی نقش بازدارنده‌ی مصرف تخم مرغ در ابتلا به نارسایی و بیماری قلبی ترتیب داده بودند انتشار یافته است.

در این مطالعه ارتباط بین مصرف روزانه تخم مرغ با میزان بروز بیماری قلبی عروقی، بیماری ایسکمیک قلبی (ناشی از کاهش خون‌رسانی به عضله قلب)، حوادث بزرگ کرونری، سکته مغزی ایسکمیک (توقف عملکرد مغز به علت قطع خون‌رسانی به ناحیه‌ای از آن) و سکته مغزی هموراژیک (ناشی از گسستگی رگ های خونی و خونریزی مغزی) مورد بررسی قرار گرفت.

بیماری قلبی عروقی

اعضای این تیم تحقیقاتی حدود 416 هزار نفر از افراد بین 30 تا 79 ساله ساکن در 10 ناحیه متفاوت کشور چین که سابقه ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت نداشتند را انتخاب نموده و وضعیت سلامت افراد را طی 8 الی 9 سال با توجه به مقدار تخم مرغ مصرفی‌شان مورد بررسی قرار دادند.

در این جامعه آماری حدود 13 درصد از افراد، تخم مرغ را پای ثابت رژیم غذایی روزانه خود اعلام کرده و حدود 9 درصد نیز خود را کاملاً بیگانه با مصرف تخم مرغ معرفی کردند. از طرفی مشخص شد در دوره‌ی انجام این مطالعه 83 هزار و 977 نفر به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند که 9 هزار و 985 نفر از آن‌ها فوت کردند. 5 هزار و 103 نفر نیز دچار حوادث بزرگ کرونری از جمله سکته مغزی یا حمله قلبی شدند.

بیماری قلبی

اما نتایج مشخص ساخت که مصرف تخم مرغ احتمال ابتلا به بیماری قلبی عروقی را به طور معنی داری تقلیل داده و خطر مرگ و میر ناشی از آن را (که به صورت سکته قلبی یا مغزی بروز پیدا می‌کند) نیز 18 درصد کاهش می‌دهد. همچنین در بین افرادی که روزانه تا یک عدد تخم مرغ مصرف می‌کردند خطر ابتلا به سکته هموراژیک 26 درصد کمتر و نرخ مرگ و میر ناشی از آن هم 28 درصد کمتر بوده است.

ابتلا به بیماری ایسکمیک قلبی نیز در افرادی که هفته‌ای پنج عدد تخم مرغ مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که به ندرت این ماده را در رژیم غذایی خود داشتند 12 درصد کمتر گزارش شد. گفتنی است که سکته هموراژیک در چین و بیماری ایسکمیک قلبی در کشورهای پیشرفته غربی، یکی از علل اصلی مرگ زودرس افراد قلمداد می‌شوند.

البته به رغم حصول این نتایج امیدبخش در باب پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، مصرف تخم مرغ به دلیل غنی بودن از چربی موضوع چالش برانگیزی است و برخی خوردن مداوم آن را برای بدن زیان‌بار می‌دانند. اما در اکثر تحقیقات اخیر این نتیجه حاصل شده که تخم مرغ، کلسترول خوب بدن یا HDL را افزایش می‌دهد. وجود این ماده برای سلول‌های بدن ضروری است و موجب حذف انواع مضر کلسترول از جریان خون نیز می‌شود.

به علاوه، تخم مرغ منبعی غنی از پروتئین، انواع ویتامین و ترکیبات بیواکتیو مانند فسفولیپیدها است که در ساختار غشای سلولی نقش دارند. با خوردن یک تخم مرغ، حدود 35 درصد از نیاز روزانه بدن به «کولین» نیز تامین می‌شود. این ماده نقش مهمی در عملکردهای ذهنی و شناختی مغز ایفا می‌کند و احتمالا اثر حفاظتی در برابر ابتلا به آلزایمر دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. سیب را فراموش کنید????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    کلا هر چیزی که به حیوانات ربط داشته باشه برای بدن مضره

  2. پس چی میگفتن که زیاده خوردنش ضرر داره

  3. تخم مرغ دونه ای 700 مگه توی خواب ماهی دوبار بخورین

  4. تخم مرغ خوب هست اما هر روز خورده بشه بنظر رفته رفته تاثیرات منفی دیگه ای بزاره روی بدن فواید کاملشم سرچ کنید چند جا نوشته زیادش خوب نیست..
    دربرابرش همون سیب بهتره.