هوش مصنوعی

مدیرعامل هواوی: هوش مصنوعی رقابت بین گوشی های هوشمند را شکل خواهد داد

مدیرعامل هواوی در مصاحبه‌ای در ارتباط با هوش مصنوعی اظهار کرد که هوش مصنوعی عاملی حیاتی در شکل دادن رقابت بین گوشی های هوشمند در 5 الی 10 سال آینده خواهد بود.

در حالی که بازار جهانی گوشی های هوشمند، اشباع شده و حتی رشدی منفی را تجربه می‌کند، صنعت موبایل به زودی شاهد تغییرات مجددی بر اساس اثر متیو (Matthew effect) در چیدمان قدرت خواهد بود، بدین صورت که قوی‌ها قوی‌تر و ضعیف‌ها، ضعیف‌تر می‌شوند و نبرد، تنها برای بعضی غول‌های بازار میسر خواهد بود. سه تولیدکننده بزرگ گوشی‌های هوشمند در جهان یعنی اپل، سامسونگ و هواوی بیش از نیمی از سهم بازار جهانی را در اختیار دارند و در آینده این سهم بیشتر هم خواهد شد.

هوش مصنوعی

ریچارد یو، مدیر عامل هواوی، در مصاحبه اخیر خود به مناسبت رونمایی از گوشی پی 20 پرو (Huawei P20 Pro) در یک سایت چینی در این ارتباط گفت:

هوش مصنوعی یک فاکتور حیاتی در شکل دادن رقابت بین گوشی های موبایل هوشمند در 5 الی 10 سال آینده خواهد بود. هوش مصنوعی باعث تغییر شکل تعامل میان کاربر و دستگاه می‌شود و از آن مهم‌تر، نیازهای کاربران را اولویت‌بندی می‌کند و یا حتی می‌تواند مدل کسب و کار صنعت موبایل را دگرگون کند.

در رونمایی از گوشی های سری Huawei P20، وب‌سایت Zhidx.com مصاحبه‌ای را در شانگهای درباره توسعه اکوسیستم‌های هوشمند مبتنی بر موبایل هواوی، اپلیکیشن‌های جدید هوش مصنوعی، حرکت هواوی در جهت بقا در رقابت جهانی و تکنولوژی‌های پیشرفته که نیاز به تمرکز در سال 2018 دارند با ریچارد یو انجام داد.

1. اکوسیستم هوش مصنوعی برگ برنده هواوی است

در حالی که بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به تسخیر سه بازیگر یعنی اپل، سامسونگ و هواوی درآمده است، نبرد، شدید‌تر از گذشته شده است. ریچارد یو باور دارد یک اکوسیستم AI جایی است که باعث برتری شرکت و ایجاد پیشرفت‌هایی شگرف می‌شود.

بدون در نظر گرفتن قابلیت‌های هوش مصنوعی، این تکنولوژی بدون ایجاد تعامل در نرم‌افزارها و روند توسعه اپلیکیشن‌ها برای تعامل بهتر کاربر، بی اثر خواهد بود. ریچارد توضیح می‌دهد که سه قدم در توسعه اکوسیستم و اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی هواوی موبایل از داخل به بیرون وجود دارد.

اول، هواوی روی اپلیکیشن‌های اولیه نظیر دوربین، متد‌های ورود داده و گالری به کمک واحد پردازش عصبی اعمال نفوذ می‌کند تا مطمئن شود این اپلیکیشن‌ها سریع، راحت، خلاق و امن هستند.

دوم، شرکت با شرکایش روی سناریوهای مشترکی همچون خرید، شبکه‌های اجتماعی و سفر بر اساس قابلیت‌های قدرت گرفته با هوش مصنوعی همکاری می‌کند تا به این اپلیکیشن‌های محبوب، قدرت هوش مصنوعی را اعطا کند.

در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های محبوب مانند Prisma روی پلتفرم هوش مصنوعی هواوی به نام HiAI سرمایه‌گذاری کرده‌اند. برخی از این اپلیکیشن‌ها، کاربردی نظیر پردازش تصویر و بهبود تکنولوژی را به همراه دارند، برخی تکنولوژی‌های شناسایی تصویر برای تجارت الکترونیک دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از تکنولوژی‌های زیباسازی و فیلتر‌ها استفاده کنند. سرعت پردازش تصویر در این حالت بیش از 10 برابر در مقایسه گوشی‌های موبایل بدون این اپلیکیشن‌های مبتنی بر AI است.

آخرین قدم، ساخت یک اکوسیستم هوش مصنوعی است. امسال، سرویس فضای ابری هواوی با 1000 اپلیکیشن برای ساخت یک اکوسیستم کامل هوش مصنوعی همکاری می‌کند که قدم بزرگ هواوی در این سال است. هواوی با معرفی نسل بعدی سری گوشی های هوشمند Mate پیشرفت‌های حاصل شده را نشان خواهد داد.

هوش مصنوعی

هرچند، کاربران باور دارند که یک اپلیکیشن هوش مصنوعی پیشرفته ممکن است ناامیدکننده باشد. ریچارد اضافه می‌کند که توسعه این اپلیکیشن های هوش مصنوعی پیشرفته می‌توانست همانند یک اپلیکیشن بی‌نظیر همچون بازی‌های ویدیویی جذاب یا پخش‌کننده ویدیوهای HD در طی دوران نسل اینترنت‌های 3G و 4G میسر شود، اگرچه این اتفاق نیفتاد. AI در آغاز راه است، اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی امتیازی بین 5 یا 6 از 10 را می‌گیرند. به تدریج آنها ممکن است 7 یا 8 امتیاز را بگیرند. یک روز کاربران از آنها خشنود و راضی خواهند بود.

پی 20 پرو

2. هوش مصنوعی، نسل بعدی طراحی تعاملی است

چگونه نحوه تعامل کاربران با گوشی‌های همراهشان ممکن است در تجربه نهایی کاربر تاثیر داشته باشد؟ نحوه تعامل از کیبورد به نمایشگر لمسی ارتقا یافته است و حالا به سمت یک رابط جدید (صدا) در حرکت است.

سه فاکتور اصلی در تعامل صدا وجود دارد: سخت افزار، نرم افزار و سرویس‌دهی. سخت افزار به طور کلی درباره سطح کیفیت صدا و چگونگی برداشت نمونه صدا فعالیت‌ می‌کند. بهبود سخت افزار زمانی که برنامه‌ریزی عصبی گفتاری (NLP) نرم افزار و شخصی‌سازی آن صنعت را درنوردیده، آنقدر سخت نیست.

سرویس‌ها بازیگران اصلی این بازی هستند. در حال حاضر تعامل صوتی به وسیله دستیارهای گفتاری مجازی همچون Bixby و Siri فعال شده‌ و توجه زیادی را جلب کرده‌اند. رهبران صنعت گوشی موبایل سرمایه‌گذاری‌های سنگینی را برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار انجام داده‌اند. در کنار این‌ها، گوگل، مایکروسافت، آمازون و بقیه شرکت‌ها هم بی کار ننشسته‌اند، آنها هم مشغول کسب پیشرفت‌های شگرف در زمینه سرویس‌های صوتی خانگی به وسیله اسپیکرهای هوشمندشان هستند.

هرچند، موانع فنی تکنولوژی‌های مرتبط با صدا از پیشرفت این صنعت جلوگیری کرده است. ایجاد ارتباط درونی بین دستیارهای صوتی و اپلیکیشن‌ها یک جنگ بین سازندگان گوشی های هوشمند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها است. اگر سازنده اپلیکیشن همچین اجازه تعاملی را بدهد، در حقیقت قبول کرده تا این سهم با ارزش را با سازنده گوشی هوشمند تقسیم کند. به همین دلیل است که سرعت تعامل بین دستیارهای صوتی و اپلیکیشن‌ها پایین است. حتی برای اولین دستیار صوتی هوشمند یعنی Siri اپل نیز به همین منوال است. با این که نرخ شناسایی صدا بهبود یافته است، اما هنوز فضا برای گسترش دانش و ایجاد تعامل اپلیکیشن‌های ثالث وجود دارد و حدود دو الی سه سال طول خواهد کشید تا ما تغییراتی واقعی و قابل لمس را مشاهده کنیم.

تکنولوژی‌های تشخیص گفتار به طور نزدیک به داده وابسته هستند. کمپانی‌های گوناگون از برنامه‌ریزی عصبی گفتاری متفاوتی بهره می‌برند، به عنوان مثال، Alibaba در تجارت الکترونیک، Tencent در شبکه‌های اجتماعی و هواوی در عملیات و کنترل از آن استفاده می‌کنند. خبر خوب این که سازندگان دستگاه‌های موبایل از این وضعیت راضی هستند، زیرا آنها هستند که صاحب و مجری داده‌ها در این بین هستند.

تعامل بصری جایگزین تعامل صوتی خواهد شد. در حال حاضر مکانیزم باز کردن قفل صفحه با صورت کاربر و بازی های واقعیت افزوده موبایل آخرین تلاش‌ها در ایجاد تعامل بصری هستند و مرحله بعدی ویدیو کنفرانس یکپارچه و سنسور‌های مجازی هستند. این تکنولوژی‌ها به دلیل محدودیت‌های باتری، پهنای باند شبکه و تکنولوژی میدان نوری هنوز در مراحل ابتدایی هستند.

3. هوش مصنوعی مدل‌های تجاری را دگرگون می‌کند

هوش مصنوعی نه تنها کالا و خدمات را متحول می‌کند، بلکه مدل‌های تجاری را نیز ارتقا می‌دهد. هوش مصنوعی موبایل‌ها را در درک کاربران، هوشمند‌تر و بهتر می‌کند. این بدان معنی است که موبایل‌ها می‌توانند به نیازهای کاربران بدون نصب کردن هزاران اپلیکیشن پاسخ دهند. با این مدل ساختاری کسب و کار، توزیع اپلیکیشن‌های موبایل که یک بخش بزرگی از بازار را در بر می‌گیرد تغییر خواهد کرد. به زبان دیگر، سازندگان پورتال‌های سرویس دهی را در سیطره خود در می‌آورند و بر بازار غلبه خواهند کرد. بعضی شرکت‌ها در حال توزیع اپلیکیشن‌های خود هستند. به عنوان مثال، Tencent از یک برنامه کوچک که نیاز به بارگذاری و تخلیه اطلاعات ندارد رونمایی کرد.

سازندگان به زودی تقاضای بازار را دنبال می‌کنند، اخیرا هواوی وارد اتحاد با 9 سازنده چینی بزرگ دیگر نظیر شیائومی، اوپو، ویوو، ZTE و وان پلاس شده تا اپلیکیشن‌های سریع و پلتفرم‌ها را تولید کند. هواوی اپلیکیشن سریع خود را برای وادار کردن اپلیکیشن‌ها در جهت رفتار بر اساس الگوی کاربر معرفی کرده است، نیازی برای دانلود این اپلیکیشن نیست. اگر به یک فیلم جدید اشاره کنید، سیستم شما را به سمت خرید بلیط آن فیلم هدایت می‌کند. اما این سازنده گوشی موبایل است که تصمیم می‌گیرد که شما را به سمت کدام فروشنده هدایت کند.

4. دو تکنولوژی خیره‌کننده موبایل در سال 2018 در راه است

در آخر، ریچارد یو به ما گفت که دو تکنولوژی پیشرفته وجود دارد که ما باید در بازار رقابتی موبایل سال 2018 آنها را پس از رونمایی از Mate 10 ، V10 و P20 ببینیم.

اولین آنها هوش مصنوعی نیست، بلکه نمایشگر FullView است. نمایشگر FullView هنوز در مرحله توسعه قرار دارد و نیازمند نوآوری و تکنولوژی‌های جدید است. برای خلق یک نمایشگر FullView واقعی بدون Notch، دوربین، سنسور اثر انگشت و تمام دکمه‌ها باید ناپدید شوند. این یک چالش واقعی و انقلاب فیزیکی خواهد بود که دو الی سه سال طول می‌کشد.

تکنولوژی دوم هوش مصنوعی است، هم سخت افزار و هم نرم افزار. در بعد نرم افزار، هوش مصنوعی برای عکاسی، فیلم‌برداری، خنثی کردن نویز مکالمه و ترجمه که نیازمند توسعه دوربین‌، میکروفون، چیپ‌ها است کاربرد دارد. بنابراین هوش مصنوعی در بعد سخت افزار و نرم‌افزار باید با یکدیگر پیشرفت کنند.

ریچارد رونمایی کرد که موبایل‌های هواوی پیشرفت‌های خیره‌کننده‌ای را در سال جاری به ارمغان خواهند آورد و بهبود عملکرد این محصولات از طریق توسعه نرم‌افزار خواهد بود.

5. هواوی: بادبان در برابر جریان

ریچارد یو عقیده دارد که هواوی رقبای بیشتری را در لبه عصر هوش مصنوعی دارد، گرچه این شرکت دنبال کننده‌ای در عصر گوشی‌های موبایل هوشمند بوده است. اولین تلفن ما حدود 50 هزار واحد به فروش رفت در حالی که هدف پیش بینی شده 20 هزار واحد بوده است. اما حالا هدف ما 20 میلیون است و حدود 1000 برابر تنها در چند سال بیشتر شده است. باورکردنی نیست! یو لبخند می‌زند.

در طی سال‌ها، هواوی سرمایه‌گذاری سنگین و ثابتی در توسعه تکنولوژی‌های پیشرفته داشته است، و این تلاش‌ها به زودی نتیجه می‌دهد و به سمت تکنولوژی‌های قوی‌تر هدایت خواهد شد.

هواوی

در حالی که بازار اشباع شده و رشد منفی را تجربه می‌کند، سهم سامسونگ و اپل در حال کاهش است. بر اساس رتبه‌بندی موسسه جهانی IDC در ماه فوریه، سهم بازار هواوی از 9.5 درصد در سال 2016 به 10.4 درصد در سال 2017 رسیده است. هم در تعداد و هم در سود ناخالص رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. هوش مصنوعی کلید اصلی موج بعدی تغییر بازار موبایل است.

نتیجه‌گیری: هوش مصنوعی تنها دو برنده نهایی دارد

تکرار می‌شود، در حالی که بازار جهانی گوشی های موبایل اشباع می‌شود و رشد منفی را تجربه می‌کند، صنعت موبایل شاهد یک نبرد بزرگ بین غول‌های سازنده خواهد بود و این نبرد شدید‌تر از همیشه است.

هوش مصنوعی یک موضوع داغ برای این سال‌ها خواهد بود و زمینه نبرد را برای سازندگان باتری‌ها، نمایشگرهای تمام صفحه و ماژول‌های دوربین فراهم خواهد کرد. تفاوت این نبرد در مقیاس آن است که از همیشه بزرگ و بزرگ‌تر خواهد بود. سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد نوآوری، توسعه اکوسیستم اپلیکیشن‌ها و حجم دستگاه‌ها به شدت رو به افزایش خواهد بود. هوش مصنوعی اکنون یک بازی بزرگ برای کمپانی‌ها است.

هرچند آنها تنها برای محصول نهایی رقابت نمی‌کنند، بلکه برای بازاریابی برند، کانال‌های فروش و خدمات مشتری نیز درگیر خواهند بود. ریچارد یو قبول دارد که هواوی باید سخت‌تر از گذشته، روی این موارد تلاش کند.

به غیر از سازندگان موبایل‌ها و دستگاه‌ها، تعداد بالایی از شرکت‌های نرم‌افزاری در حال ورود به زمینه هوش مصنوعی وجود دارند. به عنوان مثال برخی استارت‌آپ‌ها نظیر Megvii و SenseTime خودشان قدم‌هایی را برداشته‌اند تا در جنگ اپلیکیشن های موبایل بتوانند سهمی از بازار را تصاحب کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. احمد رضا جان داش گلم تو حرف مفت میزنی فدات شم. هواوی اولین واخرین سلطان تو دنیا اسمارت فون هاس

  2. همین الانشم داریم این موضوع رو مشاهده میکنیم

  3. باید دهنشونو گل بگیرن

  4. این چینی ها چرا اینقدر حرف مفت میزنن