لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

رایج ترین باورهای غلط لیستی شامل تصورات اشتباه بخش قابل‌توجهی از مردم جهان در مورد پدیده‌های مختلف است که در ادامه توجه شما را به بخش دوم و آخر آن جلب می‌کنیم.

رایج ترین باورهای غلط در مورد جهان اطراف شامل 32 مورد از تصورات غلطی است که بسیاری از ما در مورد جهان اطراف خود داریم و در مطلب قبل با 16 مورد اول آن آشنا شدیم. در این مقاله هم قصد داریم تا موارد باقی‌مانده از فهرست را مرور کنیم؛‌ با گجت نیوز همراه باشید.

رایج ترین باورهای غلط در میان جوامع (بخش دوم)

17. قبل از شنا کردن نباید غذا خورد

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

با وجود بررسی‌های مختلف کارشناسان، همچنان بسیاری معتقدند که غذا خوردن قبل از شنا کار اشتباهی است و باعث گرفتگی عضلات می‌شود، با این وجود اثبات شده که چنین موضوعی صحت ندارد و مصرف الکل قبل از آبتنی مشکلات بسیار بیشتری را به وجود می‌آورد. البته باید توجه داشته باشیم که پر بودن معده و خوردن غذای زیاد باعث سخت‌تر شدن تنفس در هنگام شنا می‌شود.

18. انیشتین در آزمون‌های ریاضی قبول نمی‌شد

برخلاف تصور بسیاری از افراد، دانشمند فوق‌العاده معروف،‌ آلبرت انیشتین تنها در آزمون ورودی یک مدرسه رد شده بود، اما همچنان توانایی‌های او در بحث ریاضیات و قبولی در امتحان‌های مربوط به این حوزه منحصر به فرد بودند.

19. حواس ما تنها به 5 دسته تقسیم می‌شوند

در کنار حس‌هایی مانند بویایی، شنوایی، بینایی، لامسه و چشایی، دانشمندان اعلام کرده‌اند که ما انسان‌ها حدودا 20 حس مختلف داریم که شامل تعادل، درد،‌ حرکت،‌ گرسنگی، تشنگی و مواردی از این دست می‌شوند.

20. حافظه ماهی‌ها تنها 3 ثانیه دوام دارد

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

ماهی‌های قرمز به عنوان باهوش‌ترین آبزیان جهان شناخته نمی‌شوند، اما با داشتن توانایی حفظ اطلاعات مختلف در حافظه خود به مدت 3 ماه، می‌توان گفت که این نمونه از رایج ترین باورهای غلط که حافظه چنین ماهی‌هایی هر سه ثانیه یک بار پاک می‌شود، علاوه بر اشتباه بودن با کمی چاشنی اغراق همراه است.

21. دایناسورها و انسان‌ها با یکدیگر هم‌زیستی داشته‌اند

بررسی‌ها نشان می‌دهند که 41 درصد بزرگسالان آمریکایی تصور می‌کنند که انسان‌ها و دایناسورها در گذشته‌های دور، در یک دوران با یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند، با این حال می‌توان گفت که اختلاف دوره زندگی ما و این جانداران غول‌پیکر حداقل 63 میلیون سال بوده است.

22. ما مستقیما از شامپانزه‌ها به حالت کنونی تکامل یافته‌ایم

بر اساس مورد بعدی از فهرست رایج ترین باورهای غلط شامپانزه‌ها اجداد انسان هستند، اما همانطور که متخصصان حوزه تکامل بشر اعلام کرده‌اند، فقط می‌توان گفت که این جانداران به همراه بونوبوها تنها موجودات زنده‌ای هستند از لحاظ ژنتیکی بیشترین شباهت را به ما دارند؛ جد مشترک ما و شامپانزه‌ها بین 5 تا 8 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است.

23. عملکرد نیمکره‌های چپ و راست مغز ثابت است

مدت‌هاست که ابهامات این مورد از رایج ترین باورهای غلط جهان برطرف شده و پژوهشگران رسما تایید کرده‌اند که هرکدام از نیمکره‌های مغز می‌توانند عملکرد نیمکره دیگر را یاد بگیرند.

24. مصرف الکل بدن را گرم می‌کند

گفته شده که مصرف الکل باعث منبسط شدن رگ‌های خونی گرم در نزدیکی پوست می‌شود و از این طریق، مصرف‌کننده تصور می‌کند که دمای بدنش بالا رفته است؛ با این وجود، تحقیقات نشان می‌دهند که الکل می‌تواند در بعضی شرایط دمای مرکزی بدن را کاهش دهد.

25. ما تنها قادر به استفاده از 10 درصد از مغز خود هستیم

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

عده‌ای با وجود صحبت‌های مختلف مطرح‌شده در این رابطه همچنان تصور می‌کنند که انسان‌ها نمی‌توانند بیشتر از یک دهم مغز خود را مورد استفاده قرار دهند، اما عصب شناسان مدت‌هاست که اعلام کرده‌اند که تمامی سلول‌های مغزی عملکرد خاص خود را دارند؛ نسبت فعالیت مغز در وضعیت‌های مختلف می‌تواند متفاوت و به میزان حداقلی 10 درصد باشد‌، اما به صورت کلی چنین تصوری از اساس اشتباه است.

26. در زمان سرماخوردگی نباید لبنیات مصرف کرد

نمونه دیگری از رایج ترین باورهای غلط در میان افراد که صحت آن زیر سوال رفته است؛ به صورت کلی شیر و سایر لبنیات مستقیما باعث ایجاد مخاط‌های مختلف نمی‌شوند و نیازی به دوری از این مواد مغزی در دوران سرماخوردگی وجود ندارد.

27. مصرف الکل سلول‌های مغزی را می‌کشد

در مصرف‌کنندگان عادی چنین موضوعی به هیچ وجه صحت ندارد و تنها افرادی که به این ماده اعتیاد دارند و یا بیشتر میزان کالری روزانه خود را از طریق الکل تامین می‌کنند، چنین پدیده‌ای مشاهده شده است.

28. دستگاه دروغ‌سنج دروغ‌ها را تشخیص می‌دهد

عملا وسیله‌ای برای تشخیص دروغ گفتن وجود ندارد و دستگاه‌های پلی‌گراف (Polygraph) که به صورت عامیانه با نام دروغ‌سنج شناخته می‌شوند، تنها می‌توانند شاخص‌های بیولوژیکی مانند فشار خون، ضربان قلب، شدت و سرعت تنفس و فاکتورهای این چنینی را اندازه‌گیر کنند و به اشتباه انداختن آن‌ها چندان هم کار سختی نیست.

29. رابطه جنسی عملکرد ورزشی را مختل می‌کند

هیچ شواهدی در مورد تاثیر منفی روابط جنسی پیش از ورزش کردن، بر روی عملکرد ورزشکاران وجود ندارد و حتی گفته شده که افزایش هورمون تستوسترون پس از چنین رابطه‌هایی می‌تواند به وضعیت ورزشی افراد کمک کند.

30. آدامس در داخل معده تا 7 سال هضم نمی‌شود

لیستی از رایج ترین باورهای غلط درباره جهان اطراف (بخش آخر)

یکی دیگر از رایج ترین باورهای غلط مدت‌هاست که مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است؛‌ متخصصان از زمان پخش شدن شایعات در مورد اینکه آدامس پس از قورت داده شدن تا هفت سال از بدن خارج نمی‌شود، اعلام کردند که قسمت‌هایی از مواد تشکیل‌دهنده آدامس که قابل‌ هضم نیستند، در مدت کوتاهی از دستگاه گوارش عبور کرده و از بدن خارج می‌شوند و از طرف دیگر، سایر مواد موجود هم جذب بدن می‌شوند.

31. سوشی همیشه حاوی ماهی خام است

کلمه سوشی در زبان ژاپنی به معنی برنج ترش است و برخلاف آنچه تصور می‌شود، این نوع غذای فوق‌العاده معروف ژاپنی لزوما در خود ماهی خام ندارد.

32. آب جریان الکتریسیته را منتقل می‌کند

و اما آخرین مورد از فهرست رایج ترین باورهای غلط جهان مانند بسیاری از موارد دیگر در سطحی جهانی شایع است؛ به صورت کلی آب در حالت خالص اجازه عبور الکتریسیته را از خود نمی‌دهد و در واقع به عنوان عایق الکتریسیته عمل می‌کند، با این حال مواد حل‌شده در آب مانند نمک و سایر املاحی که داخل این مایع وجود دارند باعث می‌شوند که برق از آب عبور کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

19 دیدگاه

  1. نوشته باوارهای غلط بازم بعضیا مقاومت میکنن هنوز عجیبه

  2. چنتاشو باور داشتید؟ من پنج تا.

  3. اینا چیه اخه !
    سرماخوردگی اسمش روش هست سرما وارد مغز انسان میشه و لبنیات چون طبع سردی داره باعث تشدید سرما در مغز میشه و کاملا مضره برای سرماخوردگی

    • همه دنیا میدونن که اکثر بیماریها به جز برخی که عوامل دیگه ای دارند بخاطر ویروس ها و باکتریها به وجود میان از جمله سرماخوردگی خودمون به همین دلیل لبنیات سرماخوردگیو تشدید نمیکنه مگر اینکه باعث قدرتمند شدن ویروس بشه
      در ضمن اینکه میگی سرما وارد مغز میشه بی معنیه

  4. پست مفید و جالبی بود مرسی

  5. وا ماهی ها مگه مغز ندارن سه ثانیه چیه دیگه؟؟

  6. راست میگ که ماهی گلی حافظه نسبتا خوبی داره من خودم بارها دیدم اینو که نسبت به یه چیزی واکنش خاصی دارن و حتی شاید بشه گفت میدونن قراره چی بشه

  7. منم فکر میکردم حافظه ماهی ها 4 ثانیه هست!!!
    همه میگن 4 ثانیه هست نه 3 ثانیه!!!

  8. خیلی مفدی بودن ممنون

  9. چیشد بابا دیگ هرچی میدونستیم تا الان دروغ بوده
    مگه شده

  10. اونایی که میگن ده درصد استفاده میکنیم از مغز
    اثرات فیلم لوسیه که توش به این اشاره میکنه

  11. کلا اکثرانش اصلا نمیدونستم که بخوام باور داشته باشم!
    تنها همون طعم زبان ، حافظه ماهی ها و استفاده از مغز که از قدیمتر شنیده بودیم رو اونم کاملا قبول نداشتم .

  12. در مورد شماره 21 : پس این سنگواره هایی که از انسان ها چند هزار سال قبل کشف شده و نقاشی انواع مختلفی دایناسوره چیه؟ بعضیا شاید بگن خب استخون هاشون رو دیدن و بعد نقاشی کردن اما باید بگم با تکنولوژی امروزی هم به سختی میشه قیافه واقعی دایناسور هارو به تصویر کشید …