تکنولوژی 5G

دنیا با تکنولوژی 5G چگونه خواهد بود؟

تکنولوژی 5G بیشتر از آن چه فکر می‌کنید به شما نزدیکتر بوده و به زودی، شبکه موبایل پیش‌فرض بیشتر اپراتورها خواهد شد. اما با متداول شدن استفاده از فناوری 5G، دنیا چگونه تغییر کرده و سبک زندگی چه شکلی به خود خواهد گرفت؟

شاید جایگزینی 5G با نسل کنونی شبکه‌های موبایل را همانند نمونه‌های قبلی تصور کنید. به عنوان مثال فکر کنید با آمدن آن، همانند وقتی که 3G جایگزین 2G و 4G جایگزین 3G شد، تنها سرعت بیشتری در اختیار خواهید داشت، اما این تنها موضوع نیست. باور داشته باشید یا خیر، تکنولوژی 5G سبک زندگی‌مان را به کلی تغییر خواهد داد!

بر اساس پیش‌بینی‌ها، بین سال‌های 2020 و 2035، تولید ناخالص ملی آمریکا که از همین فناوری ناشی می‌شود، برابر کل تولید ناخالص ملی هند خواهد بود. در سال 2035، به لطف تکنولوژی 5G نزدیک به بیست و دو میلیون شغل در سراسر دنیا ایجاد شده و خروجی اقتصادی حاصل از آن به 12.3 تریلیون دلار می‌رسد. به خاطر همین پیش‌بینی‌ها است که هم افراد و هم دولت‌ها از تمامی شرکت‌های سازنده گجت‌های مختلف می‌خواهند چیپ‌های 5G را هر چه زودتر در محصولاتشان قرار بدهند.

قرار نبود تکنولوژی 5G تا پیش از سال 2020 در دسترس عموم قرار گرفته و از محیط آزمایشگاه خارج شود، اما کمپانی‌های اصلی توسعه‌دهنده آن تصمیم گرفتند به روال توسعه فناوری سرعت داده و به این ترتیب، از سال 2019 آن را در اختیارمان قرار بدهند. تا امروز شرکت‌های زیادی به آغاز آزمایش‌های خود بر روی فناوری 5G اشاره کرده‌اند.

تکنولوژی 5G

به عنوان نمونه در کشور انگلیس، اپراتورهای Vodafone و EE اعلام کردند به زودی این شبکه موبایل را در ابعادی وسیع، به صورت آزمایشی در برخی شهرهای انگلستان به کار خواهند برد. هر چهار اپراتور موبایل اصلی ایالات متحده آمریکا نیز برنامه‌های مدون و مشخصی برای ارائه تکنولوژی 5G به کاربران خود دارند. این موضوع سازندگان دستگاه‌های گوناگون را تشویق می‌کند چیپ‌های مورد نیاز را در کالاهایشان قرار دهند، چرا که می‌دانند به لطف پشتیبانی اپراتورها، این تراشه‌ها بدون استفاده باقی نخواهند ماند.

تکنولوژی 5G

اصلی‌ترین پیش نیاز راه‌اندازی فناوری‌های مختلف مبتنی بر تکنولوژی 5G پیاده‌سازی بسترهای لازم توسط اپراتورها است، چرا که شرکت‌هایی همچون کوالکام از مدت‌ها قبل وعده داده بودند تا سال 2019، چیپ‌های پشتیبانی‌کننده از نسل پنجم شبکه موبایل را در گوشی های هوشمند و دیگر گجت‌ها به کار خواهند بست. مفهوم اینترنت اشیا را احتمالا تا امروز چندین مرتبه شنیده و آن را رویا تصور کرده‌اید، اما با تکنولوژی 5G آن را به عینه خواهید دید.

یک روز عادی با تکنولوژی 5G

تکنولوژی 5G

ساعت آلارم هوشمندتان در ابتدای صبح به صدا در آمده و شما بیدار می‌شوید. در حال حاضر، قدم بعدی حاضر کردن صبحانه است، اما به لطف 5G که اتصال همه گجت‌های هوشمند خانه به یکدیگر را میسر کرده است، نان تست از قبل آماده شده و قهوه‌ساز، نوشیدنی را آماده کرده است، چرا که ساعت هوشمند به محض بیدار شدنتان به آن‌ها دستور داده فعالیتشان را آغاز کنند.

صرفه‌جویی در زمان به لطف افزایش غیر قابل تصور سرعت اتصال به اینترنت، مهمترین مزیت فناوری 5G محسوب می‌شود. کافی است لینک دانلود هر فایل در ابعاد گیگابایت را لمس کنید تا در آن واحد درون دستگاهتان ذخیره شود. نگران نباشید، اتصال گستره‌ای از گجت‌های مختلف به آنتن‌های اپراتورها سبب کاهش سرعت نخواهد شد.

ورود ناگهانی اتومبیل‌های خودران

تکنولوژی 5G کلید اصلی متداول شدن استفاده از اتومبیل‌های خودران محسوب می‌شود. بعد از پیاده‌سازی 5G در ابعاد گسترده، همه ما ترجیح خواهیم داد بعد از سوار شدن به خودرو، آن را بر روی حالت خودران قرار بدهیم، چرا که به لطف نسل جدید اتصال بی‌سیم، وسیله می‌تواند در آن واحد با دیگر ماشین‌ها ارتباط برقرار کرده و از بروز تصادف جلوگیری کند.

اکنون نقطه‌های کور از بین رفته و دیگر خبری از بروز حادثه به خاطر تصمیم‌گیری‌های ناگهانی راننده‌ها نخواهد بود. در همین حال شما نیز با استفاده از تکنولوژی 5G به خانه هوشمند و یا اداره‌تان متصل شده و در کسری از زمان،‌ کارهایتان را انجام می‌دهید.

اتومبیل های خودران

در حال حاضر، حین رانندگی ما قادر به اطلاع از آن چه در ذهن دیگر راننده‌ها می‌گذرد نیستیم و این موضوع زمینه بروز تصادفات را فراهم می‌کند. اما به لطف ارتباط V2V (خودرو به خودرو)، همه ماشین‌های واقع در یک ناحیه و یا حتی شهر اطلاعاتشان را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. خودروی شما می‌داند که صد متر جلوتر، یک چاله بزرگ وجود دارد، چرا که توانسته از طریق دوربین یک خودروی عبور کرده از آن ناحیه، از وضعیت مسیر آگاهی پیدا کند. ارتباط V2P (خودرو به انسان) به آن‌ها اجازه می‌دهد از رفتار انسان‌های واقع در خیابان‌ها نیز مطلع شده و از بروز تصادف بین خودروها و عابران پیاده‌ جلوگیری شود.

تکنولوژی 5G

وقتی شهرها مملو از اتومبیل‌های خودران شوند، می‌بایست بستر برقراری ارتباط آن‌ها با یکدیگر فوق‌العاده سریع باشد و آن‌ها بتوانند در آن واحد با هم ارتباط داشته باشند، چرا که چند ثانیه مکس و تعلل در ارسال و دریافت داده‌ها، حوادث ناگواری را رقم خواهد زد. اما چنین مشکلی وجود ندارد. به عقیده کوالکام، تکنولوژی 5G سرعتی برابر فیبر نوری را در قالب اتصال بی‌سیم در اختیارمان قرار خواهد داد! شگفت‌انگیز نیست؟

با پیاده‌سازی این فناوری، استفاده از سرویس‌های کلاد و وب اپلیکیشن‌ها نیز به مراتب ساده‌تر شده و افراد بیشتری به دورکاری و کنترل دستگاه‌ها از راه دور روی خواهند آورد. به این ترتیب، گرفتار شدنتان در میان ترافیک سنگین انبوه اتومبیل‌ها (خودران)، می‌تواند زمانی مناسب برای مدیریت کارها باشد. کافی است تبلت دارای پشتیبانی از نسل پنجم شبکه موبایل خود را بیرون آورده و تک تک اعمالی که امروز به وسیله دستگاه‌های موبایل چندان انجام شدنی نیستند را انجام بدهید.

متداول شدن واقعیت مجازی

اکنون که تکنولوژی 5G همه جا را فرا گرفته است، نوبت به آن رسیده تا ارتباطات مجازی خود را وارد مرحله جدیدی کنیم. امروز به لطف پهنای باند بالای نسل سوم و چهارم شبکه موبایل، می‌توان بدون مکث با دیگر افراد واقع در آن سوی دنیا تماس تصویری برقرار کرد، اما با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، نحوه ارتباط ما با یکدیگر از راه دور، کاملا متحول خواهد شد. پس به جای دیدن صورت دوست خود از داخل یک نمایشگر کوچک، وی را کاملا حاضر مقابل خود پیدا خواهید کرد. حجم داده‌ها حین استفاده از واقعیت مجازی با کیفیتی درخور بسیار بالاست، اما در برابر ظرفیت بالای تکنولوژی 5G عددی محسوب نمی‌شود!

تکنولوژی 5G

نتیجه‌گیری

تکنولوژی 5G بسیار پیچیده تلقی می‌شود، به همین دلیل پیاده‌سازی آن زمان زیادی برده است. با این حال، نتیجه بسیار ساده‌ای به ارمغان خواهد آورد. بعد از پیاده‌سازی آن به صورت سرتاسری از طریق فراهم شدن بسترهای لازم توسط اپراتورها و از طرفی عرضه دستگاه‌های مجهز به چیپ‌های پشتیبانی‌کننده از 5G، نه تنها ما انسان‌ها، بلکه همه گجت‌ها و حتی خودروهای اطرافمان به صورت دائمی به یکدیگر متصل خواهیم ماند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

9 دیدگاه

  1. ایران اخرینه توی این چیزا

  2. فعلا که بعضیا نمی خوان ما اینترنت داشته باشیم ، پونزده رده سقوط کردیم نسبت به سال گذشته تو سرعت اینترنت .. یه ماه پیش رفتیم جای کره شمالی رو تو صدر فیلترینگ اینترنت گرفتیم و جهان از ما به عنوان دشمن اینترنت یاد کردن .. آیا مردم فعلا خوابن؟

  3. از اینی که هست سریع تر خاهد بود

  4. نترس این امکانات شامل حال ماها نمیشه

  5. ننننننه دوست دارم خودرو شخصی داشته باشم😢