تعرفه اینترنت موبایل

تعرفه اینترنت موبایل صدای مخابرات و اپراتورهای ثابت را درآورد

تعرفه اینترنت موبایل در مقایسه با تعرفه‌ اپراتورهای ثابت اینترنت بسیار کمتر است. دبیر سندیکای صنعت مخابرات عنوان کرد اپراتورهای موبایل از تعرفه صوت درآمد بالایی دارند و تعرفه اینترنت موبایل را زیر قیمت تعیین کرده‌اند.

مدتی است که اپراتورهای اینترنتی از شرایط تعرفه اینترنت موبایل ابراز نارضایتی می‌کنند و بر این باورند به دلیل اینکه درآمد اپراتوهای موبایل از تعرفه صوت به خوبی تامین می‌شود و به خوبی واحد دیتای موبایل کشور را پوشش‌دهی می‌کنند، در نتیجه کاهش تعرفه های موبایل را به همراه دارد. چنین وضعیتی موجب شده تا شرکت‌های ارتباطات ثابت (FCP) با مشکلات مالی مواجه شوند و مشترکان خود را از دست داده و از بازار کشور خارج شوند.

دلایل ذکر شده موج نارضایتی اپراتورهای اینترنت را به دنبال داشت و بخش‌های خصوصی و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی به ویژه مخابرات ایران از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، می‌خواهند تعرفه‌ها را اصلاح کند، چرا که با کاهش تعرفه صوت، اپراتورهای موبایلی برای تعادل درآمدی خود تعرفه‌های اینترنتی را با نرخ واقعی عرضه خواهند کرد.

تعرفه اینترنت

چرا تعرفه اینترنت موبایل زیر قیمت است؟

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات عنوان کرد در حال حاضر 45 اپراتور مجوز اپراتوری از رگولاتوری دارند و از این تعداد تنها دو اپراتور همراه اول و ایرانسل قادر به توسعه هستند و رایتل نیز با اینکه اندازه شبکه‌ای آن کوچک بوده، در حال نزدیک شدن به آنها است. بدون احتساب این اپراتورها، سایر اپراتورهای ثابت به خصوص شرکت مخابرات ایران که به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور تلفن ثابت شناخته می‌شود از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

رستگار در ادامه عنوان کرد در حال حاضر درآمدهای شرکت مخابرات با هزینه‌هایش همخوانی ندارد. علاوه بر شرکت مخابرات که زمانی قطب اقتصادی کشور محسوب می‌شد، شرکت‌های تامین کننده تجهیزات و خدمات این شرکت نیز با مشکلاتی مواجه‌اند؛ زیرا در صورت ارائه محصولات خود به مخابرات ممکن است نتوانند وجه خود را وصول کنند و برای جبران هزینه‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات در ادامه بیان کرد مشکلات یاد شده تنها برای شرکت مخابرات نبوده و سایر اپراتورهای اینترنت ثابت نیز با این مشکلات مواجه هستند. بررسی‌های انجام شده، عدم تطابق درآمدها و هزینه‌های شرکت مخابرات با تعرفه‌های موجود را نشان می‌دهد. همچنین 70 درصد از درآمد مخابرات صرف حقوق و پرداختی‌های پرسنل می‌شود و 10 تا 13 درصد از درآمد نیز برای هزینه‌های نگهداری از تجهیزات مخابرات صرف می‌شود که تنها 17 درصد باقی می‌ماند.

تعرفه‌ اینترنت موبایل

مشکل اصلی اپراتورهای ثابت، مالی است

فرامرز رستگار در ادامه بیان کرد تجهیزات و زیر ساخت‌های شبکه ارتباطی می‌بایست هر چند سال یک بار به طور کامل تعویض و با فناوری جدید جایگزین شود. شبکه مخابرات از نسل قدیمی مرکز تلفن دیجیتالی استفاده می‌کند که دوران این فناوری به اتمام رسیده و باید با سوئیچ‌های آی پی و شبکه‌های نسل جدید جایگزین گردد. اگر چنین جایگزینی صورت نگیرد و نسل دیجیتالی به آی پی تغییر نکند، شرکت مخابرات دیگر در زمینه فنی ارزشی نخواهد داشت.

این مقام مسئول در ادامه گفت ما قصد نداریم با تغییر تعرفه‌ها و افزایش آن به مصرف‌کنندگان و مردم فشار مالی ایجاد کنیم، بلکه در شرایط فعلی که قیمت هر کالایی افزایش یافته است ما به عنوان فعالان در صنعت مخابرات بر این باوریم که با تغییر تکنولوژی و تجهیزات، نه تنها قیمت‌های ارتباطی زیاد نشود بلکه به مرور زمان باید کاهش پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد ما تنها قصد داریم در تعرفه اینترنت موبایل جابجایی ایجاد کنیم؛ چرا که درآمد زیادی به سمت اپراتورهای موبایل می‌رود که عادلانه نیست و باید کاهش یابد. درآمد اپراتورهای موبایل از بخش مکالمات و صوت بسیار زیاد است و با وجود چنین شرایطی، تعرفه اینترنت موبایل را زیر قیمت در نظر گرفته‌اند.

تعرفه اینترنت موبایل

مردم برای مکالمات خود تنها از موبایل استفاده می‌کنند

رستگار در ادامه بیان کرد اپراتورهای اینترنتی تنها سرویس اینترنت ارائه می‌کنند و قادر به رقابت با اپراتورهای همراه نخواهند بود؛ چرا که همراه اول و ایرانسل با دریافت 40 تا 60 تومان برای هر دقیقه مکالمه درآمد بسیار بالایی دارند و مردم، موبایل را برای مکالمات خود نسبت به تلفن ثابت ترجیح می‌دهند و برایشان مهم نیست با چه نرخی مکالمه می‌کنند. بنابراین اپراتورهای همراه با داشتن درآمد بالا، تعرفه اینترنت موبایل را پایین آورده‌اند و به همین خاطر از محبوبیت زیادی هم برخوردارند.

این مقام مسئول در ادامه گفت در واقع ما از اپراتورهای موبایل این را می‌خواهیم که سود حاصل از اینترنت را برای اینترنت هزینه کنند و سود صوت را برای صوت بپردازند تا درآمدها عادلانه تقسیم شود و در فعالیت سایر اپراتورهای ثابت خللی ایجاد نشود. همچنین با فعال شدن این اپراتورها، شرکت‌های خدمات فنی، مهندسی و فروشندگان هم فعال خواهند شد.

دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور در ادامه بیان کرد تعرفه صوت در شبکه موبایل باید به گونه‌ای کاهش یابد که اپراتورهای موبایل بسته‌های ارزان‌قیمت اینترنت را با آن جبران نکند. این نوع قیمت‌گذاری برای 10 سال قبل است که شرایط با الان کاملا متفاوت بود و شبکه، تجهیزات و سرویس‌های موبایل فناوری جدیدی محسوب می‌شد. بهای تمام شده و نرخ تعرفه موبایل هم وقتی برای اولین بار عرضه شد، نسبت به تلفن ثابت تا 30 برابر بود، چرا که خرید خط تلفن از شبکه ثابت ارزان و خرید سیم کارت موبایل گران بود.

تعرفه اینترنت موبایل

خط ثابت گران‌تر از خط موبایل است

رستگار در ادامه عنوان کرد در شرایط کنونی سرمایه‌گذاری برای یک خط ثابت، 8 برابر بیشتر از موبایل خرج دارد، زیرا با احتساب هزینه‌های خرید مس، دریافت مجوز از شهرداری و تمامی مواردی که برای احداث یک شبکه ثابت نیاز است، گران‌تر شده ولی زیرساخت‌ها و تجهیزات موبایل به‌روز شده و سرمایه‌گذاری برای هر خط کاهش یافته است و تعرفه‌ها به درستی اعمال نمی‌شود. تمامی تعرفه‌ها باید بر اساس مقایسه هزینه‌ها و بهای تمام شده به اضافه‌ی سود، تعیین شده و با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان تغییر یابد.

وی همچنین بیان کرد دولت در زمینه ارتباطات حساب ویژه‌ای باز کرده و  از تمامی اپراتورهای کشور به عنوان عوارض، درصدی از سود آنها را دریافت می‌کند و اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در حدود 90 درصد این عوارض را تامین کرده و 10 درصد باقی مانده را سایر اپراتورهای پرداخت می‌کنند. با تغییر تعرفه‌ها نگرانی‌هایی مبنی بر کاهش درآمد همراه اول و ایرانسل وجود دارد که این اپراتورها نتوانند مبلغ عوارض را به خوبی تامین کنند. اگر اصلاح تعرفه‌ها انجام شود فشار این عوارض از روی اپراتورها کاهش می‌یابد و این مبلغ بین سایر اپراتورها تقسیم می‌شود و با پرداخت درصدهایشان این مبلغ را جبران خواهند کرد.

تعرفه اینترنت موبایل

توزیع اینترنت در شبکه ثابت

دبیر سندیکای صنعت مخابرات کشور در ادامه بیان کرد باید بین اینترنت ثابت و موبایل تعادل ایجاد شود و شبکه ثابت و موبایل می‌بایست هم‌افزایی برقرار کنند؛ یعنی زمانی که در حال حرکت هستید، اپراتورهای موبایل سرویس‌دهی کنند و زمانی که به یک محل ثابت می‌رسید از شبکه ثابت استفاده کنید و به شبکه موبایل فشار نیاید. در حال حاضر پهنای باند موبایل که در حالت ثابت از آن استفاده می‌شود،‌ در حال حرکت دچار مشکل خواهد شد.

فرامرز رستگار در پایان تاکید کرد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای تغییر تعرفه‌ها شرایط دولت را در نظر می‌گیرد تا به لحاظ درآمدی دچار مشکل نشود و شرایط مردم هم در نظر دارد تا به مردم که اصلی‌ترین بخش کارمان محسوب می‌شوند فشاری وارد نشود. هم اکنون مسئولان این وزراتخانه اعتقاد دارند که حتی اگر قیمت هر کالایی سه برابر شود، هزینه‌های ارتباطی مردم نه تنها نباید گران شود، بلکه باید نسبت به قبل کاهش پیدا کند.

تعرفه اینترنت موبایل