قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی به 5 درصد زیر قیمت بازار می‌رسد

افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی تصویب شد تا مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان برطرف شود. گفته می‌شود قرار است قیمت خودرو در کارخانه به 5 درصد زیر قیمت بازار برسد.

از سال گذشته به دلیل افزایش نرخ ارز، بسیاری از خودروسازان داخلی برای تامین هزینه‌های واردات قطعات خودرو با مشکل مواجه شدند و از وزارت صنعت درخواست کردند تا قیمت محصولات تولیدی افزایش یابد. از این رو در دوره‌ای که محمدرضا نعمت‌زاده به عنوان وزیر صنعت و معدن فعالیت می‌کرد، طرح آزادسازی قیمت خودرو شکل گرفت، اما دوران وزارت نعمت‌زاده به پایان رسید و این طرح به نتیجه دلخواه خودروسازان نزدیک نشد. با روی کار آمدن محمد شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت نیز بسیاری از خودروسازان درخواست افزایش قیمت خودرو را به او ارائه دادند و این موضوع به صورت جدی‌تری پیگیری شد.

به تازگی، شریعتمداری با برگزاری جلسه‌ای با رئیس جمهور روحانی او را متقاعد کرد که با آزادسازی قیمت خودرو، بازار به ثبات رسیده و کنترل می‌شود. در همین رابطه مسئولیت قیمت‌گذاری از دوش شورای رقابت برداشته و به سازمان حمایت واگذار شد. اما دوران وزارت شریعتمداری نیز به اتمام رسید و این طرح تکمیل نشد تا اینکه رضا رحمانی به عنوان وزیر جدید صنعت و معدن و تجارت انتخاب شد. طی جلسه‌ای که در روز شنبه، 26 آبان 1397 با رئیس جمهور برگزار شد، تصمیم گرفتند قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی به 5 درصد کمتر از حاشیه بازار برسد؛ چرا که خودروسازان در 7 ماه نخست سال 97 بیش از 6 هزار میلیارد تومان زیان کردند و اگر قیمت‌گذاری جدیدی صورت نگیرد، با مشکلات بیشتری مانند توقف تولید محصولات روبرو خواهند شد.

قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

مخالفت روحانی با افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

یک منبع مطلع عنوان کرد رئیس جمهور با افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی مخالف است، زیرا اعتقاد دارد با چنین اقدامی، گرانی به وجود آمده و قدرت خرید مردم بیش از پیش کاهش می‌یابد. به همین دلیل وزیر صنعت قصد دارد شخصا بسته‌ای را برای افزایش قیمت خودرو به رئیس جمهور ارائه کند و در صورت امضای رئیس جمهور، این طرح اجرا خواهد شد. هرچند مشکل خودروسازان، فقط به دلیل تحریم‌های آمریکا نبوده و می‌توان به روش‌های مختلفی قطعات مورد نیاز را تامین کرد، اما بدون شک با تزریق پول به خودروسازان مشکل زیان‌دهی آن‌ها برطرف می‌شود.

قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

بیکاری کارگران به دلیل مشکلات خودروسازان

بسیاری از خودروسازان به دلیل زیان‌دهی اخیر، قادر به پرداخت معوقات خود به قطعه‌سازان نبوده‌اند که این امر، مشکلات زیادی را برای صنعت قطعه‌سازی به وجود آورده است. به طور کلی در کارگاه‌های تولیدی قطعه‌سازی کشور بیش از 550 هزار نفر به طور مستقیم مشغول به کار هستند که به دلیل مشکلات پیش آمده بالغ بر 30 هزار کارگر تعدیل شده‌اند. از طرفی بیش از 70 هزار نفر نیز به همین دلیل از کار تعلیق شده و متاسفانه به طور کلی در سال 97 بالغ بر 100 هزار نفر کار خود را از دست داده‌اند. اگر شرایط صنعت قطعه‌سازی که با مشکلات خودروسازان گره خورده است، بهتر نشود موج دوم تعدیل و تعیلق کارگران شروع می‌شود که در آن حدود 80 تا 100 هزار نفر دیگر بیکار می‌شوند و آمار بیکاران این صنعت به 200 هزار نفر می‌رسد. در این صورت صنعت قطعه‌سازی کشور تعطیل خواهد شد و در شرایط کنونی معیشت این کارگران در خطر خواهد افتاد. از این رو قطعه‌سازان به رئیس جمهور نامه‌ای را ارسال کرده‌‌اند و اعلام کردند در صورت حل نشدن مشکلات، این صنعت با بحران جدی مواجه می‌شود.

قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

درخواست قطعه‌سازان از رئیس جمهور

همانطور که اشاره شد، قطعه‌سازان نامه‌ای به رئیس جمهور نوشتند که در آن به مشکلات این حوزه تاکید شده و قطعه‌سازان اعلام کردند اگر ظرف یک هفته موانع تولیدی صنعت قطع‌سازی برطرف نشود، این حوزه با بحران جدی مواجه خواهد شد. با بررسی متن نامه قطعه‌سازان شاهد 4 درخواست هستیم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

1.‌ حل مشکل قیمت فروش محصولات قطعه‌سازان که البته با برطرف کردن مشکلات خودروسازان حل می‌شود.

2. حل مشکل نقدی قطعه‌سازان که به دلیل زیان‌دهی خودروسازان داخلی، مطالبات قطعه‌سازان پرداخت نشده است.

3. قطعه‌سازان به دلیل مشکلات ارزی، گمرکی و تحریمی قادر به وارد کردن مواد اولیه نیستند. از طرفی برخی از قطعه‌سازان توانایی تامین مواد اولیه از تولیدکنندگان دولتی را ندارند.

4. قطعه‌سازان در گذشته و قبل از افزایش ارز، از شرکت‌های خارجی مواد اولیه خریده‌اند که در حال حاضر باید با نرخ روز با آن‌ها تسویه شود و به همین دلیل از دولت خواسته شده این خریدها تسویه شوند.

قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

24 دیدگاه

  1. این ملت خیلی احمقا که دارن ماشین و گرون میخرن اخه احمقهایی که دارید ماشینو گرون میخرید یکم به خودتون بیایید ببینید دارید چیکار میکنید که دارید ماشین گرون میخرید دلالان دزد دارن کلاه سرتون میزارنماشین 10 میلیونی رو مکنن 30 ملیون فقط بلدن ماشین گرون کنن مدیر عاملا ه باید عوض کنن.

  2. خدا لعنتشون کنه که خودروهارا گران میکنن اخه فقط میخوان جیب خودشون پرکنن ملت باید دست نگه دارن نخرن تا مجبور بشن ارزان کنن دزدای بیغیرت پراید رابه کشورهای عربی 9میلیون تومان حساب میکنن اما به کشورمون 30 میلیون حساب میکنن خدا لعتشون کنه

  3. همه کسایی که در طرح های پیش فروش ایران خودرو وسایپا ثبت نام کردن باید همگی باهم باشیم و مبنای قیمت همان قیمت تاریخ ثبت نام میباشد و اگر غیر ازاین شد هیچ کس نباید یک ریال اضافه بپردازد . این تنها راه حل ممکن هست . اینا میخوان بااین روش جیب گشاد خودروسازها را پرکنن ، اما کورخواندن .

  4. سازی گرون فروش ک….گذاشتن است

  5. عشق است لندکروز فقط و فقط.

  6. کاهشششششششش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!

  7. آخه بی شرفها وقتی پول ما رو برا ثبت نام گرفتید دلار۳۵۰۰ بود حالا میخواین به ما با دلار ۱۵۰۰۰ تومان خودرو بدید خر خودتونید صبر میکنیم بعد باید زیان دیر کردمونو بدید مثل سگ پولمونو ازتون پس میگیریم ببینید کارگرا سر کار میرن یانه اصلا ماشین نمیخریم مایم باید یاد بگیریم خودرو ساز رو تحریم کنیم تا به گه خوردن بیفته وگرون نکنه با دوچرخه اینور اونور میریم خوش باشید ملت ایران از من می شنوید خودروهای دری پیتی این گاری سازها رو نخرید تا به گه خوردن بیفتن

  8. ساقیشون کی بوده به جا اینکه قیمت بازار رو بیارن نزدیک کارخونه دارن برعکس کار می کنند روحانی هم یعنی داره مقاومت میکنه چه رئیس جمهوریه که حرفش برش نداره بعد عیب ترامپ می کنند تا حالا هر چی گفته انجام داده یعنی چی 5 در صد نزدیک بازار……..

  9. اینا فقط تنها راهی که برای حل هر مشکلی بلدن اینه که دستشونو بکنن تو جیب مردم بعدشم بگن جلسه گذاشتیم که حق مردم تباه نشه

  10. ده برابر این ینی همون 50 درصدم ارزون کنید بازم گرونه

  11. ینی مثلا چقدر کاهش؟؟/

  12. 5 درصد کمتر؟؟؟اونم فقط واسه کارخونه

  13. یعنی آقای وزیر نمیدونه که قیمت خودرو در حاشیه بازار هیچ مبنای علمی و منطقی نداره. اگر اینجور باشه واسه هر کالایی حاشیه درست کنند و سپس قیمت را بالا ببرند.

  14. به لیست کردن مدیرا و این شجره نامه ها بهتره به فکر راه چاره باشن نه فقط بیان حرف بزنن و برن تا سه ماه دیگ

  15. مخالفت زبانی فایده نداره وقتی کسی اهمیت نمیده

  16. همش ۵ درصد؟ خیلی بیشتر از اینا باید باشه

  17. یعنی واقعا بیچاره بی این ملت بدبخت….
    5 درصد زیر قیمت بازار یعنی دو برابر شدن نرخ خودرو…اخه مگه میشه ماشین های مونتاژی 40-50 سال پیش اروپا رو با کیفیت درحد آشغال اونم با پیش فروش های یک ساله با نرخ دوبرابر به مردم چپوند؟؟؟
    خاک بر سر این دلال ها که بدبختمون کردن
    اینجا ایران است… واسه حدود چند هزار کارگر خودرو ساز باید چند میلیون نفر زجر بکشن