خودروهای وارداتی

خودروهای وارداتی باقی مانده در گمرک مجوز ترخیص گرفتند+ متن مصوبه دولت

با صدور مصوبه‌ای از سوی دولت ممنوعیت ترخیص خودروهای وارداتی باقی مانده در گمرک و مناطق آزاد برداشته شد و به این ترتیب حدودا 14 هزار خودرو خارجی مجوز ترخیص دریافت می‌کنند.

در خردادماه سال جاری سیاست‌های ارزی بر اساس مصوبه دولت تغییر کرد و واردات 1330 نوع کالا از جمله خودرو ممنوع اعلام شد. از طرفی دولت برای واردکنندگان خودرو در سه ماهه نخست سال 97 بیش از 120 میلیون دلار ارز دولتی اختصاص داده بود، اما تعداد زیادی از خودروهای وارداتی به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، مجوز ترخیص دریافت نکردند. اما بر اساس مصوبه جدید دولت که از طرف اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شده است، تکلیف خودروهای وارداتی باقی مانده در گمرک، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دارای قبض انبار مشخص شده است. پیش‌تر مسئولان اعلام کردند که حدود 14 هزار خودرو در گمرک دپو شده‌ است که بر اساس این مصوبه مجوز ترخیص دریافت خواهند کرد.

این مصوبه در تاریخ 16 دی‌ماه 97 از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد و بر اساس آن تمامی ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی طبق مصوبه هیئت وزیران لغو خواهد شد. همچنین خودروهای وارداتی که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه دارای قبض انبار هستند و با رویه بانکی تامین ارز شده‌اند، پس از پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص خواهند بود. البته هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع خواهد بود. در این مصوبه‌ی هیئت‌وزیران تاکید شده است خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند اول این مصوبه قابل ثبت سفارش و ترخیص خواهد بود.

خودروهای وارداتی

بررسی مصوبه دولت برای خودروهای وارداتی

در متن مصوبه دولت که در تاریخ 16 دی‌ماه 1397 برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد، آمده است هیئت وزیران در جلسه 9 دی‌ماه 1397 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1.‌ ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار اماکن گمرگی، مناطق آزاد تجاری – صنعتی با مناطق ویژه اقتصادی هستند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشا ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه ثبت سفارش‌های قبلی خودرو اعم از بانکی و غیر بانکی لغو می‌شود.

تبصره: خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانگی تامین ارز شده‌اند، با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با نیت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش‌ها ممنوع است.

2. خودروهای با ارزش بیش از 40 هزار دلار با محاسبه و پرداخت 40 واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر ماخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، بر اساس شرایط بند (1) این تصویب‌نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص هستند.

3. مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای (1) و (2) این تصویب‌نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین می‌شود.

4. در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب‌نامه گمرک پس از اخذ تاییدیه سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد کرد.

5. ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی کماکان امکان‌پذیر نبوده و مشمول این تصویب‌نامه نمی‌باشد.

6. اجرای این تصویب‌نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد بود.

7. ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب‌نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوطه ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

خودروهای وارداتی خودروهای وارداتی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. اینم از بهونه تون قطع شد ؟؟