تفاوت اینترنت و وب

تفاوت اینترنت و وب چیست؟

کاربران امروزی از دو کلمه اینترنت و وب به جای یکدیگر استفاده می‌کنند، در حالی که دو واژه Internet و Web که با عنوان WWW نیز شناخته می‌شوند، به دو مفهوم مجزا اشاره دارند. در این مطلب با تفاوت اینترنت و وب آشنا خواهیم شد.

اینترنت بین کاربران واژه مصطلح‌تری است و هر پلتفرم، سرویس و ابزاری را که در دنیای مجازی مشاهده کنند، به عنوان بخشی از اینترنت می‌شناسند. برخی دیگر نیز با واژه‌‌های بیشتری همچون وب آشنا بوده و از آن استفاده می‌کنند، اما برخی مواقع آن را با اینترنت اشتباه می‌گیرند.

تفاوت اینترنت و وب و تاریخچه هر کدام

به جرات می‌‌توان اینترنت را بزرگترین سیستمی دانست که تا امروز به دست بشر ایجاد شده است. آژانس پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته ایالات متحده آمریکا (دارپا – DARPA) طی دهه 1960 میلادی، به منظور برقراری ارتباط بین مراکز نظامی مختلف این کشور اقدام به راه‌اندازی یک شبکه کامپیوتری کرد. در این زمان هیچوقت تصور نمی‌شد سیستم طراحی شده، روزی کل دنیا را فرا بگیرد.

تفاوت اینترنت و وب

یک شبکه‌ کامپیوتری را می‌توان به یک گراف تشبیه کرد که در آن راس‌ها، سیستم‌های کامپیوتری بوده و یال‌ها، ارتباطات بین آن‌ها تلقی می‌شوند. در دنیا، شبکه‌های کامپیوتری خصوصی، عمومی، دانشگاهی، دولتی و تجاری بسیار زیادی وجود دارد که تلفیق تمامی آ‌ن‌ها اینترنت را می‌سازد. در واقع اینترنت بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا تلقی شده و مجموعه‌ای از شبکه‌هایی است که با استفاده از رسانه‌های فیزیکی گوناگون همچون فیبر نوری به یکدیگر متصل شده‌اند. اما تفاوت اینترنت و وب چیست واژه WWW به چه چیزی اشاره می‌کند؟

در اینترنت، که دسترسی به آن برای همه امکان‌پذیر است، سرویس‌های مختلفی توسط نهادها، انجمن‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌شود. به عنوان نمونه می‌توان به سرویس انتقال فایل، سرویس نامه الکترونیکی و بازی آنلاین اشاره کرد. از بین موارد موجود، وب، مهم‌ترین و پرکاربردترین سرویس محسوب می‌شود. کاربرد آن به حدی بالا است که برخی کاربران از وب با عنوان اینترنت یاد می‌کنند، حال آن که وب، بخشی از اینترنت محسوب می‌شود. این اساسی‌ترین تفاوت اینترنت و وب است.

تفاوت اینترنت و وب

از اینترنت می‌توان به عنوان یک سامانه ارتباطی بین‌المللی حاوی حجم عظیمی از داده‌ها اشاره کرد که با بهره گرفتن از زیرساخت‌های نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری، اتصال رایانه‌ها در سراسر جهان به یکدیگر را فراهم می‌کند. وب یکی از خدماتی است که بر بستر اینترنت ارائه می‌شود. در واقع به منظور استفاده از وب ابتدا می‌بایست به اینترنت متصل شوید.

WWW که در ابتدای آدرس وب سایت‌ها نوشته می‌شود، مخفف “World Wide Web” (وب جهان گستر) بوده و به استفاده از سرویس وب آن مجموعه در اینترنت اشاره می‌کند. به عنوان نمونه آدرس www.example.com به وب سایت شرکت example اشاره دارد، اما آدرس ftp.example.com به سرویس انتقال فایل همان شرکت مربوط می‌شود. وب، یک سامانه اطلاعاتی متشکل از ابرمتن‌های متصل به هم بر بستر اینترنت است. غنی بودن داده‌های نمایش داده شده در یک صفحه وب سبب شده از آن با عنوان یک ابرمتن یاد کنند.

تفاوت اینترنت و وب

یک وب سایت به عنوان بخشی از شبکه جهانی وب، چیزی به جز یک سری فایل و کد برنامه‌نویسی نیست. این فایل‌ها روی یک سرور متصل به اینترنت قرار دارند. کار مرورگر اینترنت، تحلیل کدهای درون فایل‌های وب سایت و نمایش عناصر به شیوه‌ای قابل فهم برای انسان است. بررسی تفاوت اینترنت و وب و در نظر گرفتن این موضوع که یکی روی دیگری سوار شده است، نشان می‌دهد استفاده از اینترنت و وب به جای یکدیگر تنها در برخی شرایط صحیح است.

به عنوان نمونه فردی که از مراجعه به اینترنت و خواندن یک مطلب صحبت می‌کند، مرتکب یک خطای گفتاری نشده است، هر چند می‌تواند با استفاده از وب در اینجا، حرفه‌ای‌تر عمل کند. اما فردی که از طریق پروتکل FTP در حال انتقال فایل از محلی به محلی دیگر بر بستر اینترنت است، نمی‌تواند از واژه وب استفاده کند.

وب در مقایسه با اینترنت جوان‌تر است. ریشه اینترنت به همان شبکه کامپیوتری تاسیس شده توسط دارپا در دهه 1960 برمی‌گردد، در حالی که تیم برنزلی (Tim Berners-Lee) در سال 1989 ایده اولیه وب را ارائه کرد.

تیم برنرز لی

تیم برنرز لی

وب امروز در حال بلعیدن کل دنیا است، به طوری که دیگر سرویس‌های مبتنی بر اینترنت نیز با آن ادغام شده‌اند. به عنوان نمونه اکنون برای دسترسی به سرویس نامه الکترونیکی، انجام بازی به صورت آنلاین و یا انتقال فایل نیز از مرورگر وب استفاده کرده و این اعمال را تحت بستر وب انجام می‌دهید. اکنون کاربران کمتر به نرم افزارهای دسکتاپی و حتی موبایلی مشتاق بوده و بیشتر وب اپلیکیشن‌ها را ترجیح می‌دهند. پس اهمیت وب برای دنیای اینترنت، روز به روز در حال افزایش است.