نگاهي عميق به شاهکار جديد گوگل ، Android L

دیشب در کنفرانس Google I/O مدیر بخش اندروید گوگل Sundar Pichai از نسخهٔ جدید اندروید به نام Android L ( نام سري جديد اندرويد )رونمایی کرد. اندروید در این نسخهٔ جدید آنچنان دچار تغییر و تحول شده است که می‌توان این به‌روزرسانی را یکی از گسترده‌ترین و جامع‌ترین به‌روزرسانی‌های تاریخ موبایل دانست. قرار است پاییز امسال شاهد ورود Android L‌ به دستگاه‌های اندروید باشیم.

طراحی جدید

شاید طراحی جدید Material Design را بتوان بزرگ‌ترین تغییر اندروید دانست. این طراحی نه تنها در اندوید بلکه در دیگر محصولات گوگل مثل Android Wear, Chrome OS, Android TV و خدمات تحت وب گوگل نیز خواهد بود.

android l in depth look

در Material Design تمام عناصر صفحه آنچنان ساده‌شده‌اند که بعضاً به اشکال ابتدایی مثل مستطیل و دایره رسیده‌اند. همه‌چیز غرق در رنگ‌های شاد، نورپردازی و سایه‌پردازی زیبا شده است. طراحی تخت در Material Design با طراحی تخت که امروزه در نرم‌افزارها فراگیر شده متفاوت است. در این طراحی هر عنصری از کف صفحه میزان مشخصی ارتفاع دارد و با سایه‌پردازی به شکل سه‌بعدی جلوه می‌کند. می‌توان گفت هیچ چیز در اندروید از این طراحی جدید در امان نبوده و حتی دکمه‌های پایین صفحه نیز عوض‌شده‌اند.

android l in depth look

آخرین و شاید مهم‌ترین بخش Material Design انیمیشن‌های زیبای آن است. Material Design مملو از انیمیشن‌های جذاب است. طبق آنچه که در فیلم تبلیغاتی Material Design دیدیم، در طراحی انیمیشن‌ها زیاده‌روی نشده و باعث کند و اعصاب‌خردکن شدن سیستم‌عامل نمی‌شوند.

{photo}93/04/05/android-l-in-depth-look-2{/photo}

کارایی

طراحی فقط یک جنبه از به‌روزرسانی‌های اندروید است و کارایی نیز از چند جهت عمده بهبودیافته است.

جستجو قدرتمندتر از همیشه

جستجو قوی‌ترین ابزار گوگل در دنیای فناوری است. لذا هیچ‌وقت بعید نیست که گوگل بخش مهمی از به‌روزرسانی را به جستجو اختصاص دهد.

android l in depth look

جستجو اکنون شامل قابلیتی به نام بازیابی یا Rediscovery است. با این قابلیت، جستجوی گوگل ازآنچه قبل از جستجو انجام می‌دادید اطلاع دارد و آن را در نتایج جستجو لحاظ می‌کند. گوگل به طور نمایشی صفحهٔ جستجوی اندروید را نشان داد. چون کاربر قبلاً در Google Earth جستجویی انجام داده بود، اکنون می‌بینیم که این سابقه در جستجوی گوگل لحاظ شده است. بااینکه این کار در برنامه‌ای مستقل از جستجوی گوگل انجام‌شده ولی توسط نرم‌افزار جستجو شناخته می‌شود و کاربر می‌تواند مستقیماً از طریق جستجو آن نرم‌افزار را باز کند. این API‌ جدید در اختیار برنامه‌نویسان خواهد بود تا در برنامه‌هایشان از این قابلیت بهره ببرند. پیش‌بینی می‌شود اگر این قابلیت خوب کار کند، جستجوی گوگل برای برخی از کاربران تبدیل به ابزاری دم‌دستی برای باز کردن دیگر برنامه‌ها و ادامهٔ کارهای قبلی‌شان بشود.

منوی فعالیت‌های اخیر

منوی فعالیت‌های اخیر یا منوی Recent علاوه بر تغییرات عمدهٔ ظاهری تغییراتی در کارایی نیز داشته است. هم‌اکنون علاوه بر برنامه‌های اخیر، زبانه‌های بازشده در گوگل کروم نیز در این منو به نمایش درمی‌آیند. API این قابلیت در دسترس برنامه‌نویسان خواهد بود تا از آن در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

android l in depth look

البته آنطور که ما می‌بینیم نمایش زبانه‌های گوگل کروم در منوی Recent باعث شلوغ شدن بیش از حد این منو خواهد شد مگر اینکه زبانه‌ها به نحوی از برنامه‌ها جدا شوند.

Notifications

نوتیفیکیشن‌ها در نسخهٔ جدید اندروید سه تغییر عمده (البته به غیر از تغییرات ظاهری) داشته است. اول‌ازهمه نوتیفیکیشن‌ها به صورت هوشمند بر اساس اهمیت مرتب می‌شوند. مهم‌ترین نوتیفیکیشن‌ها در ابتدا قرار می‌گیرند و نوتیفیکیشن‌های بی‌اهمیت مخفی هستند تا وقتی‌که با کشیدن نوتیفیکیشن‌ها به سمت بالا، آن‌ها را نمایان کنید.

android l in depth look

دوم اینکه نوتیفیکیشن‌ها در صفحهٔ قفل هم ظاهر می‌شوند. با کشیدن هر نوتیفیکیشن در صفحهٔ قفل به سمت چپ یا راست، از صفحه محو می‌شود. اگر دو بار انگشتتان را روی هر نوتیفیکیشن بزنید، برنامهٔ مربوطه باز می‌شود.

android l in depth look

سومین قابلیت Heads up notifications نام دارد. اگر گوشی پرچم‌دار سامسونگ یا LG داشته باشید احتمالاً پیش از این نیز این قابلیت را دیده‌اید. نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند به صورت یک پنجرهٔ کوچک بالای صفحه بازشوند. برای مثال وقتی در حال بازی کردن هستید و کسی با شما تماس می‌گیرد از بازی خارج نمی‌شوید. بلکه این تماس به شکل پنجره‌ای کوچک در بالای صفحه ظاهر می‌شود که علاوه بر نمایش مشخصات تماس، دکمه دارد و می‌توانید تماس را پاسخ بدهید، رد کنید و یا اصلاً به آن محل نگذارید.

گوشی وجود شمارا تشخیص می‌دهد

با هماهنگ شدن سیستم‌عامل دستگاه‌های مختلف مثل تلویزیون، ساعت هوشمند، عینک هوشمند، سیستم عامل خودرو و … این دستگاه‌ها می‌توانند باهم ارتباط برقرار کنند. برای مثال در Android L اگر ساعت هوشمند دستتان باشد و این ساعت با بلوتوث به گوشی متصل باشد، دیگر برای باز کردن صفحهٔ قفل احتیاجی به واردکردن رمز نخواهید داشت.

android l in depth look

گوگل معتقد است بسیاری از افراد بی‌جهت برای استفاده از گوشی رمز وارد می‌کنند. قابلیت Personal unlocking در نسخهٔ جدید اندروید می‌تواند برخی نشانه‌های امنیت را تشخیص دهد. برای مثال وقتی وارد خانه می‌شوید، ساعت هوشمندتان را دستتان می‌کنید و یا با تشخیص صدای شما قفل صفحه غیر فعال می‌شود.

اجراکنندهٔ ART با پردازش ۶۴ بیتی

اجراکنندهٔ ART به طور آزمایشی در اندروید ۴.۴ معرفی شد و اکنون به مرحلهٔ جایگزین کردن کامل Dalvik رسیده است. صحبت از اجراکننده (Runtime) بحث تخصصی است ولی به طور ساده می‌توان گفت عملکرد و سرعت سیستم‌عامل و برنامه‌ها بهبود بسیار زیادی می‌یابد. ART از نوع Ahead-Of-Time است. یعنی عملیات اجرای برنامه‌ها قبل از اینکه آن‌ها را بازکنید انجام می‌شود. یعنی در هنگام نصب برنامه‌ها. اجراکنندهٔ Dalvik از نوع JIT به معنی Just-In-Time است. یعنی عملیات اجرای برنامه‌ها هنگام باز کردن آن‌ها انجام می‌شود. با استفاده از ART برنامه‌ها هنگامی که توسط کاربر فراخوانی می‌شوند آمادهٔ اجرا هستند و سرعت و عملکرد بسیار بهتری خواهند داشت.

android l in depth look

 ART از پردازندهٔ ۶۴ بیتی پشتیبانی می‌کند. با بکار گیری پردازندهٔ ۶۴ بیتی گوشی‌ها و تبلت‌ها می‌توانند از RAM هایی با ظرفیت چندین برابر الآن استفاده کنند و محدودیت‌های گذشته را نخواهند داشت.

بازی‌های اندروید با گرافیک در حد کنسول!

گرافیک بازی‌های موبایل تاکنون بسیار پایین‌تر از رایانه و کنسول‌ها بوده است. محدودیت‌های سخت‌افزاری مثل کمبود حافظه و مصرف برق زیاد به‌علاوهٔ محدودیت‌های نرم‌افزاری و کمبود امکانات گرافیکی باعث شده تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای نتوانند بازی‌هایی با گرافیک در حد رایانه تولید کنند.

android l in depth look

اکنون این محدودیت‌ها در حال برطرف شدن هستند. در Android L بستهٔ نرم‌افزاری به نام Android Extension Pack وجود دارد که برخی امکانات گرافیکی رایانه‌ای موردنیاز برای تولید بازی‌های باکیفیت را تأمین می‌کند. با این وجود در آیندهٔ نزدیک شاهد پیشرفت خیلی زیاد در بازی‌های رایانه‌ای خواهیم بود.

android l in depth look

صرفه‌جویی بیشتر در مصرف باتری

در نسخهٔ Jelly Bean اندروید شاهد پروژهٔ کره (Butter) و در Kitkat شاهد پروژهٔ Svelte بودیم که هردو برای بهینه‌سازی عملکرد سیستم‌َعامل و نرم‌افزارها بودند.

android l in depth look

در Android L پروژهٔ Volta معرفی‌شده است که باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری می‌شود. در این پروژه برخی امکانات گوشی مثل Wifi, GPS, Bluetooth و … توسط نوعی API بهینه‌سازی می‌شوند تا برق کمتری مصرف کنند. علاوه بر این قابلیتی به نام Battery Historian به برنامه‌نویسان کمک می‌کند تا دلایل مصرف بی‌مورد باتری را پیدا کنند و برنامه‌های بهینه‌تر و کم‌مصرف‌تری بسازند.

دیگر قابلیت Android L برای مصرف کمتر باتری، Battery Saver نام دارد. این قابلیت می‌تواند به طور دستی فعال شود یا به‌گونه‌ای تنظیم شود که با کاهش شارژ به زیر ۱۵ درصد شروع به کار بکند. Battery Saver عملکرد گوشی را با کاهش سرعت پردازنده و فرکانس صفحهٔ نمایش (Refresh rate) محدود می‌کند. با این کار برای مثال یک گوشی Nexus 5 می‌تواند ۹۰ دقیقه بیشتر کار کند. البته اکثر تولیدکنندگان تلفن همراه هم‌اکنون چنین قابلیتی در دستگاه‌هایشان قرار داده‌اند و گوگل کمی دیر اقدام به انجام این کار کرده است.

اندروید ایمن برای محیط‌های کاری

Android for work نام دیگر قابلیت جدید گوگل برای اندروید است. با این قابلیت می‌توان اطلاعات شخصی و اطلاعات کاری را از هم جدا کرد و با تمهیدات خاص امنیتی از اطلاعات حساس و مهم محافظت کرد. گوگل برای این کار نوعی API معرفی می‌کند که به‌وسیلهٔ آن اطلاعات حساس کاری می‌توانند بر روی گوشی‌های شخصی ذخیره شوند و در عین حال نگرانی از لحاظ امنیت آن‌ها وجود نداشته باشد. علاوه بر این کارفرمایان می‌توانند نرم‌افزارهای کاری‌شان را به صورت عمده بر روی گوشی کارمندان نصب کنند. گوگل در این پروژه با سامسونگ همکاری می‌کند. طبق آنچه گوگل اعلام کرده است، سامسونگ بستهٔ امنیتی Knox را به اندروید آورده و دیگر سازندگان نیز می‌توانند از این امکانات بهره‌مند شوند.

android l in depth look

گوگل با این کار می‌خواهد گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید به دستگاه‌های هوشمند مناسب و حتی استاندارد محیط‌های کاری تبدیل شوند.

نظر شما در مورد سیستم عامل جدید گوگل چیست ؟

منابع : phonearena | engadget

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*