یوتیوب

یوتیوب 250 میلیون دلار تبلیغات را از چنگ تلویزیون درآورد

یوتیوب یکی از بزرگ‌ترین وب‌سایت‌های دنیا بوده که در فوریه‌ی سال 2005 توسط سه تن از کارمندان سابق پی‌پل تاسیس شد. این وب‌گاه پس از کسب نتایج خیره کننده در نوامبر 2006 با رقم 1.65 میلیارد دلار به گوگل فروخته شد. یوتیوب از زمان تاسیس قصد داشته است که کاربران را از پای تلویزیون‌های سنتی بلند کرده و به تماشای انواع ویدئوهایی بنشاند که در این وب‌سایت در دسترس است.

با آنکه بخش اعظم درآمد یوتیوب از راه تبلیغات است؛ اما این شرکت حتی یوتیوب رد (YouTube Red) را نیز در اکتبر 2015 معرفی کرد. یوتیوب رد یک طرح اشتراک گذاری جدید بوده که تبلیغات در آن هیچ جایگاهی ندارد، یک اشتراک گذاری با پرداخت ماهانه 9.99 دلار؛ اما بدون هیچ تبلیغاتی که معمولا کاربران را اذیت کرده و صرفا محتوای منحصر به فرد است. حتی گوگل با همکاری برخی از یوتیوبرهای معروف و کارگردانان هالیوودی از آن‌ها دعوت کرد تا برای YouTube Red فیلم‌های انحصاری تولید کنند.

تمامی این نشانه‌ها حاکی از آن است که یوتیوب می‌خواهد با نه تنها با تلویزیون سنتی بلکه با تلویزیون‌های ماهواره‌ای نیز به رقابت بپردازد. گویا این سرویس خدماتی، هر کسی را که بخواهد از سیستم‌های دست و پاگیر تلویزیون‌های سنتی دور شود با آغوش باز می‌پذیرد.

بر اساس گزارش‌های جدید، مگنا گلوبال (Magna Global) – یک شرکت تبلیغاتی است که به‌طورمعمول اقدام به خرید تبلیغات شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌کند – 200 میلیون دلار از تبلیغات بالقوه‌ی خود را از تلویزیون به یوتیوب منتقل کرده است. در پنج کوارتر آینده (15 ماه) این شرکت قرار است 250 میلیون دلار در تبلیغات یوتیوب هزینه کند.

یوتیوب رقیب شماره‌ی یک برای شبکه‌های تلویزیونی خواهد بود

در بیانیه‌ای اعلام کرد، این کمپانمی برای مدت سه سال بزرگ‌ترین معامله با Google Preferred را به امضا رسانده است. Google Preferred سرویسی است که دو سال پیش راه‌اندازی شده و به تبلیغ کنندگان این امکان را می‌دهد تا 5 درصد از تبلیغات فیلم‌های کانال‌ یوتیوب را رزرو کنند. کمپانی مگنا گلوبال، تبلیغات مشتری‌های بزرگی چون کوکا کولا، سونی، خودروساز فیات کرایسلر و CVS را در اختیار داشته و گفته می‌شود درآمدی بالغ بر 37 میلیارد دلار را عاید این شرکت کرده است.

این یک معامله‌ی بسیار بزرگ برای YouTube بوده و قطعا مورد توجه صنعت تلویزیون نیز قرار گرفته است. شاید این هشداری باشد برای شروع انقلابی که در این صنعت به‌زودی رخ خواهد داد. بسیاری از شبکه‌های تلویزیونی پول خود را از راه تبلیغات به دست می‌آورند. حرکت جدید مگنا گلوبال برای هزینه‌ی 200 میلیون دلاری برای تبلیغات یوتیوب در امسال و سرمایه گذاری 250 میلیون دلاری برای پنج کوارتر آینده، خبر خوبی برای بسیاری از مدیران تلویزیونی نخواهد بود.

کمپانی مگنا گلوبال و بسیاری دیگر از شرکت‌های بزرگ تبلیغاتی به‌منظور هدف قرار دادن جامعه‌ی جوان خود (افراد 18 – 25 سال) در حال رفتن به سمت کانال‌هایی چون یوتیوب و حتی Netflix یا Hulu هستند. باید دید این داستان به کجا خواهد رسید، شبکه‌های تلویزیونی حتما تا کنون چنین هشدار‌هایی را جدی گرفته‌اند. پس باید دید آینده به نفع کدام طرف خواهد بود!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*