خودرو بدون راننده مایکروسافت

خودرو بدون راننده مایکروسافت به‌زودی تولید خواهد شد؟

شرکت کامپیوتری مایکروسافت که از منظر خیلی‌ها فرمانروای بلامنازع دنیای نرم‌افزار است قصد دارد نیم‌نگاهی هم به صنعت خودرو داشته باشد. پس‌ازآنکه شرکت‌های خودروسازی و برخی شرکت‌های فن‌آوری نظیر گوگل وارد این صنعت شدند، حالا باید برای خودرو بدون راننده مایکروسافت فرش قرمز پهن کرد.

خودرو بدون راننده مایکروسافت ؛ آری یا نه ؟

بدیهی است که اتومبیل‌های بدون راننده سابقه و اعتبار چندانی در میان اهالی خودرو ندارند؛ اما بااین‌حال بسیاری از ابر خودروسازان کنونی، آینده‌ی صنعت مذکور را در استفاده از انرژی الکتریسیته می‌دانند. در این کش‌وقوس، کمپانی‌های فن‌آوری نیز پا پس نکشیده‌اند و گوگل قدمی محکم به جهت ساخت خودرو خودران خود برداشته. حتی همین اواخر خبر‌های زیادی در خصوص اتومبیل اپل نیز شنیده می‌شد. با این اوصاف، دور از ذهن هم نبود که غول نرم‌افزاری جهان نیز اولین حرکتش‌ را برای ورود به دنیای خودروسازها بردارد؛ البته با رویکرد متفاوت و از نوع ردموندی‌ها!

خودرو بدون راننده مایکروسافت

خودرو بدون راننده مایکروسافت به‌زودی در سطح شهر؟

گویا این غول فن‌آوری قرار است طی مشارکت با یکی از خودروسازان حال حاضر، تکنولوژی‌های موردنظرش را بر سر خودرویی بدون راننده پیاده‌سازی کند. طبق آنچه ما از مصاحبه‌ی مدیر بخش توسعه‌ی تجاری مایکروسافت پگی جانسون (Peggy Johnson)، با خبرنگار وال‌استریت متوجه شدیم، این شرکت قرار نیست چیزی به نام خودرو بدون راننده مایکروسافت خلق کند اما در ازای آن، ردموندی‌ها قصد دارند تا با همکاری یکی از این تولیدکنندگان، روش‌هایی را برای ادغام نرم‌افزار مایکروسافت با خودرو‌های بدون راننده را توسعه دهند.

خودرو بدون راننده مایکروسافت

اما در نگاه موشکافانه‌تر، برخی از نرم‌افزار‌هایی که این شرکت‌ برای خودروهای بدون راننده عرضه خواهد کرد، متشکل از پلتفرم ابری Azure، آفیس 365 و صدالبته سیستم‌عامل ویندوز است. هر یک از این نرم‌افزارها تا حد امکان به کاربران اجازه می‌دهند که در طول سفر با خودرو خود، اطلاعات ملزوم را جمع‌آوری، ذخیره و مورد پردازش قرار دهند و همچنین اسباب سرگرمی مسافران را در درازای صفر فراهم می‌آورند. جانسون در خصوص امکانات و محتویات این نرم‌افزارها معتقد است هنگامی‌که اتومبیل به‌صورت مستقل به حرکت خود ادامه می‌دهد، مسافران قادر خواهند بود تا با استفاده از تجهیزات داخل خودرو، فعالیت‌های دیگر خود را انجام دهند.

با توجه به آنچه از آمار‌ها به دست می‌آید، به‌طور میانگین هر آمریکایی 19 ساعت در ماه از وقت خود را صرف رانندگی از خانه تا محل کار و بالعکس می‌کند. بااین‌وجود، زمانی که برای حمل‌ونقل تلف می‌شود، گزینه‌ خوبی است تا با فعالیت‌های مفید دیگر جایگزین شوند. دراین‌بین، مایکروسافت نیز تصمیم دارد تا با ارائه راهکار‌ها و محصولات مناسب به سرنشینان، آن‌ها را به انجام وظایف دیگرشان در خودرو تشویق کند.

خودرو بدون راننده مایکروسافت

اما از دیگر توانایی‌هایی که امروزه حواس تولیدکنندگان را به خود معطوف کرده، توانایی اتصال به اینترنت است. در واقعی داشتن توانایی این‌چنینی، به خودرو‌ها کمک می‌کند تا تعامل بیش‌تری را با کاربر و محیط اطراف ایجاد کند. در طول سال‌های گذشته، خودروهایی که چنین امکانی را فراهم می‌آورند بخش عمده‌ای از درآمد سازندگان را تشکیل داده‌ است.

بااینکه در حال حاضر نیز خودروهای زیادی در خیابان‌ها قادرند به اینترنت متصل شوند، اما امید است در سال‌های پیش رو، ادغام اتومبیل‌ها با اینترنت امر عادی‌تری تلقی شود. در پنج الی ده سال آینده، انتظار می‌رود که این هماهنگی اینترنتی میان خودروها، انقلاب بزرگی در ماهیت اتومبیل‌ها ایجاد کند و آن را به پلتفرم مناسبی برای دسترسی مصرف‌کنندگان به محتوا تبدیل نماید.

موقعیت بازار خودرو امروز دقیقا همان‌جا و به همان شکلی است که گوشی‌های هوشمند طی سال 2010 در آن به سر می‌بردند؛ مشتعل و آماده‌ی انفجار!

خودرو بدون راننده مایکروسافت

از طرفی دیگر، جان گرینف (John Greenough) تحلیلگر ارشد موسسه تحقیقاتی BI، گزارش مفصلی را در خصوص هماهنگی اینترنتی خودرو‌ها تنظیم کرده. طبق اعتقاد وی، با وقوع چنین ارتباطی میان خودروها، تمامی زمینه‌ها و زیرشاخه‌های صنعت خودرو تغییر خواهد کرد، وسعت بازار این خودروها دستخوش دگرگونی‌هایی می‌شود، منافع خودروسازان و استراتژی‌های این هماهنگی نو خواهند شد. مضاف بر آن، ابرخودروسازان و تقاضای مصرف‌کنندگان دچار انقلاب می‌شود. در ادامه به بخش‌هایی از این گزارش می‌پردازیم:

  • سال 2021، بیش از 380 میلیون خودرو متصل به اینترنت در جاده‌ها تردد خواهند کرد. بازار شاهد افزایش توجه خودروسازان به این قابلیت خواهد شد و درنتیجه اکثر وسایل نقلیه به اینترنت مجهز می‌شوند.
  • تلاش خودروسازان برای تولید خودروهای متصل به اینترنت با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو خواهد شد چراکه موجب فراهم آوردن فرصت‌های شغلی جدید می‌شود.
  • مصرف‌کنندگان توجه بیش‌تری به خرید این نسل از خودرو‌ها خواهند داشت.
  • شرکت‌های فن‌آوری نقش پررنگی را در تشکیل آینده‌ی بازار خودرو خواهند داشت؛ اما هنوز آن سوال بزرگ پابرجاست که آیا این شرکت‌های درنهایت به تولید اتومبیل رو خواهند آورد؟
  • به‌طورکلی تا عرضه خودروهای بدون راننده به بازار تنها چند سال فاصله است. مشکلات فنی، موانع قانونی و مصرف‌کنندگان هنوز بر سر جای خود باقی هستند اما گام‌های اصلی برای رساندن انسان از نقطه‌ی A به B بدون هیچ تعامل انسانی برداشته‌شده است.

خودرو بدون راننده مایکروسافت محصولی غیرقابل تصویر نیست و طبق آنچه از تحلیل‌های آینده‌ی بازار خودرو به دست می‌آید، شرکت‌های زیادی پا به این عرصه خواهند گذاشت؛ اما آنچه اکنون مشخص است، قرار نیست به‌زودی سوار ماشین‌های مایکروسافت شویم !

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*