برای عکاسی چه سوژههایی را میپسندید؟ یا بهتر است بپرسیم دوست دارید سوژهتان را چطور نشان دهید؟ زیرا هر سوژه وجوه مختلف دارد و این عکاس است که تصمیم میگیرد کدام وجه را به ما نشان دهد. برای مثال خانههای متروکه را میتوان مثال زد که زمانی صاحبانشان دم از مجلل بودنشان میزدند.
تصاویر حس دارند، و آن را منتقل میکنند این حس میتواند با دیدن صحنه بهصورت مستقیم متفاوت باشد. و بیننده نیز متناسب با حال خودش حسی متفاوت میگیرد. اینجا است که نقش عکاس پر رنگ میشود. عکاس یک رود خشک شده را طوری نشان میدهد که امید دوباره زنده شدن رود در آن احساس شود و یا گل پژمردهای را همچنان زیبا به نمایش میگذارد.
امروز میخواهیم شما را با عکاس با سلیقه، رومان ویلون(Romain Veillon) فرانسوی آشنا کنیم که مدتی است سوژهی عکاسی خود را ساختمانهای متروکه و خرابهها قرار داده و در سفر به دور اروپا گالری خود را با آنها تکمیل کرده است. او سعی داشته این بناهای متروکه را با دید تازهای به ما نشان دهد. با ما همراه باشید با گفتههای رومان ویلون و گالری تصاویر وی.
در طول چهار سال گذشته برای پروژه ی “از غبار بپرس” از خانههای متروکه عکس گرفتم و حالا خوشوقتم که نتایج کارم را با شما به اشتراک بگذارم. شما با دیدن تصاویر میتوانید برای هر خرابه یک داستان بسازید، داستانی که ممکن است پشت تاریخچه ی آن بنا باشد. آنها شما را به سفر میبرند، سفری از خانههای دوران بورژوازی تا زیبایی کارخانههای قرون وسطا که اکنون زنگ زده و از بین رفتهاند. مانند خیالی است که تصویر به تصویر، شما را میخکوب میکند.
نظر شما چیست؟ شما داستان پشت این خانههای متروکه را چه میبینید؟ آیا همچنان از برابر چنین ساختمانهایی بدون تامل میگذرید؟