سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل سال 2016: نابغه‌های تصویربرداری!

این روزها در جوانب کیفی سریع‌ترین دوربین‌های موبایل ، رزولوشن تصاویر نقش پررنگی را ایفا می‌کند اما سوا از آن، سرعت تصویربرداری آنی، مقوله‌ی حائز اهمیت دیگری است. بزرگ‌ترین مزایای داشتن دوربین سرعت بالا، امکان تصویربرداری لحظه است. چنانکه شما فی البداهه گوشی را از جیب خود خارج می‌کنید و عکس می‌گیرد.

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل سال 2016

گفتیم که دوربین‌های سرعت‌بالا به شما امکان می‌دهد تا سریعا گوشی هوشمند را از جیب خارج کنید و از سوژه‌ی موردنظر عکس بگیرید. همچنین در نظر داشته باشید که یک صحنه‌ی مطلوب برای عکاسی طی زمان بسیار کوتاهی رخ می‌دهد، بنابراین سرعت‌بالا مزیتی با کاربرد بالاست.

اگر شما در پی یک دوربین موبایل باشید، احتمالا سرعت آن جزو آخرین مباحث دارای اهمیت قرار می‌گیرد، اما باور کنید که سرعت دوربین به‌هیچ‌وجه کم‌ارزش نیست. همین موضوع نیز برای ما محرکی شد تا تمامی سرگل‌ها گوشی‌های هوشمند را زیر زره بین قرار دهیم و با آزمایشی بومی، سریع‌ترین‌ها را محک بزنیم.

روش انجام آزمایش چندان پیچیده نیست؛ تمامی گوشی‌های تست unlocked بودند بر روی صفحه اصلی قرار داشتند. پس بر روی آیکون دوربین کلیک شده و سپس زمان موردنیاز برای فوکوس دوربین محاسبه می‌شود. این فرایند ده‌ها بار تکرار می‌شود تا درنهایت نتیجه‌ی دقیق به همراه ایجاد توازن نسبی میان هر نوع دستگاه اپل و اندروید به دست بیاید.

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

مقام اول: سامسونگ گلکسی S7 و گلکسی S7 اج

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

دور از ذهن هم نبود که باوجود تاریخچه‌ی غنی‌شان، دوگوشی هوشمند گلکسی S7 و گلکسی S7 اج پیروز این تست شوند. آن‌ها توانستند بافاصله‌ی اندکی نسبت به رقیبان آیفون، جایگاه سریع‌ترین دوربین‌های موبایل سال 2016 را از آن خود کنند. سرعت تصویربرداری هر دو نسل سری 7 گلکسی، تنها 1.5 ثانیه است و در حالت دامنه دینامیک بالا ( HDR ) به 1.6 ثانیه کاهش پیدا می‌کند. جالب‌توجه است که سرعت تصویربرداری در هر دو گلکسی عینا تکرار شده بود. البته جای تعجب هم ندارد، چراکه هر دو آن‌ها از اسنپدراگون 820 سود می‌برند. گفتنی است که سامسونگ نرم‌افزار دوربین نسل هفتم را بر روی حافظه دستگاه نصب‌کرده که به نظر می‌رسد ایده‌ی بسیار خوبی برای صرفه‌جویی در زمان است. این ویژگی، همچنین باعث می‌شود تا برحسب قابلیت Quick Launch، کاربر با دوبار کلیک دکمه‌ی هوم، نرم‌افزار دوربین را در هرزمانی راه‌اندازی کند. قطعا این فرایند تاکنون سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین روش اندازی دوربین بوده است. بااین‌وجود، آفرین سامسونگ!

سرعت تصویربرداری در شرایط بسیار بد و چالش‌برانگیز هم اندازه‌گیری شد: در یک اتاق بسیار تاریک ( سطح روشنایی فقط 2 سوئیت ) گلکسی S7 در برابر اپل آیفون 6S قرار گرفت و موفق شد به‌طور محسوسی فوکوس سریع‌تری انجام دهد. متوسط زمان فوکوس این گوشی حدود 2 ثانیه بود درحالی‌که میانگین سرعت آیفون 6S چیزی حدود 2.6 ثانیه اندازه‌گیری شد.

مقام دوم: اپل آیفون 6S و آیفون 6S پلاس

سریع‌ترین دوربین‌های موبایلاپل آیفون‌ها باوجود اخلاف زمانی کم نسبت به رقیبان سرسخت اندرویدی بر مقام دوم سریع‌ترین دوربین‌های موبایل سال 2016 نائل آمدند. آیفون‌ها که عادت داشتند همیشه محبوب‌ترین گوشی جهان در خصوص قابل‌اعتماد بودن و سرعت دوربین باشند، امسال به مقام دوم رضایت داده‌اند.

البته اصلا از ارزش‌های آیفون کم نشده! آن‌ها هنوز یکی از سریع‌ترین‌ها با اخلاف صدم ثانیه‌ای نسبت به خانواده‌ی گلکسی S7 هستند، هرچند که این تفاوت در شرایط نوری نامطلوب بیش‌تر خودنمایی می‌کند.

آیفون‌ها فاقد میانبر دابل کلیک ( double-click ) نظیر پرچم‌داران سامسونگ هستند اما کاربران هنوز هم می‌توانند با مراجعه به Control Center و همچنین صفحه فقل به دوربین دسترسی پیدا کنند. البته هیچ‌یک از این دو ویژگی نتوانسته‌اند از پس سامسونگ برآیند. همچنین شاید برایتان جالب باشد که آیفون 6S پلاس از منظر سرعت دوربین توانسته اندکی عملکرد بهتر نسبت به بردار کوچک خود نشان دهد.

مقام سوم: سونی اکسپریا X

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

تعجب‌برانگیز بود که سونی توانست با پرچم‌دار جدید اکسپریا X جایگاه سوم را کسب کند. این گوشی هوشمند به دوربین 23 مگاپیکسی مجهز شده که راه‌اندازی آن از طریق دکمه شاتر فیزیکی اندکی زمان‌بر است. درحالی‌که شروع با آیکون نرم‌افزار دوربین منجر به راه‌اندازی سریع‌تری می‌شود. اکسپریا X عملکرد بسیار نزدیکی به گلکسی و آیفون داشت اما هنوز رابط کاربری دوربین دچار مشکل است ( زمانی که کاربر دستگاه را می‌چرخاند، این چرخش توسط دوربین دنبال نمی‌شود و همچنین هیچ دکمه اختصاصی برای فیلم‌برداری اختصاص داده نشده است. )

مقام چهارم: مایکروسافت لومیا 950XL

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

یکی دیگر از شگفتی‌هایی که در این میان رخ داد، چهارم شدن گوشی هوشمند مایکروسافت لومیا 950XL بود. این دستگاه که مبتنی بر ویندوز 10 است، باوجود عدم تغییرات جدی مایکروسافت و وضعیت نامطلوب سازگاری با پلتفرمش، موفق شده در بین سریع‌ترین دوربین‌های موبایل امسال جای گیرد که باید بنیان این دوربین را در نسل‌های پیش جویا شد. اگر به یاد داشته باشید، لومیا 1020 کیفیت تصویربرداری بسیار بالایی داشت اما سرعت عمل پایین آن، مانع موفقیت چشمگیرش شد. حال به نظر می‌رسد که مایکروسافت بر این موضوع واقف است و تمامی کسانی که به آن نسخه ایراد می‌گرفتند دیگر نمی‌تواند بر لومیا 950XL عیبی وارد کنند.

مقام پنجم: نکسوس 6P / آیفون SE / ال‌جی G5

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

امسال پرچم‌داران بسیار قدرتمندی روانه‌ی بازار شدند و بر همین اساس تعداد مدعیان سریع‌ترین دوربین‌های موبایل بسیار بالابود. میزان سرعت عکس‌برداری در رده‌های ابتدایی بسیار نزدیک به یکدیگر بود اما از مقام پنجم به بعد این سرعت بیش از 2 ثانیه است. با توجه به تست انجام‌شده، سه‌گوشی هوشمند نکسوس 6P، آیفون SE و ال‌جی G5 توانستند با کسب سرعت 2.2 ثانیه در راه‌اندازی دوربین به مقاوم پنجم رضایت دهند. هر سه این‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از پرچم‌داران سامسونگ و اپل کندتر بودند، اما باید توجه داشت که اپل جدا از دو مدل 6S موفق شده دیگر دستگاه پرده‌برداری شده در سال جاری‌اش را به مقام پنجم در سریع‌ترین دوربین‌های موبایل سال برساند.

گوشی هوشمند نکسوس 6P از میانبر جدید دابل کلیک بهره‌مند است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با دوبار کلیک کردن بر روی کلید فقل، دوربین را راه‌‌اندازی کنند. البته متاسفانه این قابلیت بسیار ضعیف اجرا می‌شود و لرزش‌ها و صدا‌های آزاردهنده‍‌ای در زمان استفاده از آن به دنبال دارد که نگران‌کننده هستند.

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

آیفون SE نیز یکی دیگر از رقیبان مقام پنجم است که رابط کاربری دوربین بسیار سبک اپل سرعت بسیار قابل قبولی به آن عطا کرده. درنهایت هم ال‌جی G5 قرار دارد که با دوگوشی هوشمند ذکرشده هم تزار شده است. لازم به یادآوری است که G5 با دوربین دوگانه جدید و بسیار جالبی ارائه شد که سروصدای زیادی ایجاد کرد.

سریع‌ترین دوربین‌های موبایل

نظر شما راجع به این رتبه‌بندی چیست؟ از دید شما کدام دستگاه دوربین کارآمد‌تری دارد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

6 دیدگاه

  1. خیلی مقایسه بدی بود.من مقایسه **** رو قبول دارم.اگه بخوایم واقبینانه نگاه کنیم.الجی جی 5 دوربین خیلی بهتری داره.دوربین الجی جی 4 از ایوف سیکس اس و زد 5 بهتر بود.چرا اینجا اینجوری شده؟مقایسه واقعا مقایسه بدی بود

    • این مقایسه تو اکثر سایتها همین جوابو داده.فقط هواوی p9 نبود که جزو سریعترین و باکیفیت ترین دوربینها هست. تو یکی از مقایسه ها تو سرعت s7 اول و p9 دوم شد تو کیفیت عکس و فیلم تو همه حالتها p9 اول شد و s7 دوم شد.جی5 خوبه ولی اول نیست

  2. کلا با عقل جور در نمیاد

  3. سریعترین فوکوس توی تمام دوربینای گوشی مال اکسپریا زد 5 و X هست
    با سرعت 0/03
    اپل تو dxomark( استاندارد صنعتی برسمیت شناخته شده برای مقایسه لنز و دوربین) مقام نیاورد
    گلکسی s7 edge با امتیاز 88 از 100 اول
    اچ تی سی One 10 با امتیاز 88 از 100 دوم
    سونی اکسپریا Z5 با امتیاز 87 از 100 مقام سوم
    و اکسپریا ایکس هم هنوز تست نشده

  4. اکسپریا x هنگام خاموش بودن صفحه با فشار دادن دکمه شاتر حتی با صفحه خاموش عکس میندازه