سلول‌ های سوختی

المپیک ریو میزبان نخستین خودرو مجهز به سلول‌ های سوختی اکسید جامد است

شرکت‌های مطرح خودروسازی طی چند سال اخیر در کنار تلاش برای کسب سهام بیشتر از بازار مصرفی سراسر جهان، سرمایه و تلاش مضاعفی روی تهیه و تولید محصولی داشته‌اند که بیش‌ترین سازگاری را با محیط زیست داشته باشد. نیسان نیز در راستای این هدف، اولین خودرو جهان با سلول‌ های سوختی اکسید جامد را معرفی کرد. برای آشنایی بیشتر با جدیدترین فناوری نیسان، همراه گجت نیوز باشید.

ون نیسان با تکنولوژی سلول‌ های سوختی اکسید جامد، مسافت 600 کیلومتر را با یک بار شارژ طی می‌کند!

جدیدترین خودرو نیسان، اولین نمونه‌ای به حساب می‌آید که از پیل سوختی اکسید جامد بهره می‌برد. این شرکت ژاپنی در واقع ونی را طراحی و به تولید رسانده که بر پلتفرم خودرو الکتریکی e-NV200 استوار است و به خریداران وعده می‌دهد که با استفاده از پیل سوختی اکسید جامد بیش از 600 کیلومتر را تنها با یک‌ بار شارژ باتری 24 کیلوواتی خود، طی کند.

سلول‌ های سوختیاین خودرو ون ژاپنی‌ها که در نوع خود به عنوان اولین خودرو مجهز به تکنولوژی سلول‌ های سوختی اکسید جامد (SOFC) شناخته می‌شود، برزیل را مد نظر قرار داده است. البته مبنای انتخاب این کشور تنها برگزاری بازی‌های المپیک نبوده، بلکه به این دلیل است که برزیل در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اتانول جهان قرار دارد.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، این خودرو توسط نمونه پیل سوختی e-Bio نیسان با اتانول صد در صد قادر است 600 کیلومتر مسافت را طی کند که در قیاس با رقبا، حداکثر توانایی خودروهای الکتریکی امروزی در شرایط ایده آل، برد 500 کیلومتر است. این خودروساز قصد دارد آزمون‌های بیشتری را روی نمونه اولیه این خودرو در جاده‌های عمومی کشور برزیل انجام دهد.

نیسان در این ون یک پکیج باتری لیتیوم یونی 24 کیلووات ساعتی تعبیه کرده که تنها تفاوت آن با باتری‌های معمولی، شارژ شدن توسط سلول‌ های سوختی است. در راه حل منحصر به فرد نیسان، در ازای حفظ هیدروژن به صورت فشرده سازی شده درون محفظه‌هایی به خصوص، تکنولوژی سلول سوختی اکسید جامد این شرکت قادر است به وسیله‌ اتانول هیدروژن ایجاد کند. پس‌ از آن، هیدروژن تولید شده با یک اکسید کننده واکنش می‌دهد و نهایتا منجر به تولید نیروی الکتریسیته می‌گردد.

سلول‌ های سوختیبه عقیده‌ی مهندسان نیسان، استفاده از اتانول چندین مزیت دارد؛ به این صورت که تولید هیدروژن در مقادیر بالا احتمال افزایش انتشار کربن در جو را افزایش خواهد داد اما در این سیستم، با چنین چیزی روبه‌رو نیستیم. همچنین این شرکت اعتقاد دارد که با استفاده از سیستم به کار گرفته شده، رانندگان خودروها از صرف زمان طولانی برای شارژ خودرو‌های EV خود فارغ خواهند شد.

مدیر عامل نیسان، کارلوس گون در این رابطه می‌گوید:

پیل سوختی e-Bio طرفدار حمل و نقل سازگار با محیط زیست است و محیطی را فراهم می‌آورد تا فرصت تولید انرژی بومی افزایش یابد. در آینده، این خودرو و سیستم تولید انرژی‌اش، کاربر پسندتر خواهند شد. ترکیب آب و اتانول جابهجایی آسان‌تر و ایمن‌تری در مقایسه با دیگر سوخت‌ها دارد. این تکنولوژی با توجه به اینکه از زیرساخت‌های جدید بی‌نیاز است، پتانسیل عرضه در بازار را دارد.

دوره‌‎ی آزمون‌های نمونه خودرو نیسان، طی ماه‌های آتی آغاز خواهد شد؛ در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا خلاصه‌ای از توانایی‌های ون نیسان را در این ویدیو مشاهده کنید:

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*