70 سالگي هاوكينگ و جشن تولدي بدون حضور خودش

 

تولد 70 سالگي استفان هاوكينگ، شناخته شده‌ترين دانشمند فيزيك جهان در حالي برگزار شد كه خود وي به دليل بيماري موفق به حضور در آن نشده، اما سخنراني ضبط شده وي باز هم مردم را به دقت در ستارگان و كنجكاوي در جهان دعوت كرد.
 
پروفسور استفان هاوكينگ،‌ فيزيکدان نظري و کيهان‌شناس برجسته بريتانيايي كه از بيماري اسکلروزيس آميوتروفيک جانبي رنج مي‌برد، در آخرين لحظات به علت نوعي عفونت موفق به شركت در مراسم تولد خود كه در دانشگاه كمبريج ترتيب داده شده بود، نشد.
 
نويسنده كتاب مشهور «تاريخچه کوتاه زمان» معمولا سخنراني خود را از پيش ضبط كرده و در زمان ارائه آنها از ماهيچه‌هاي گونه براي اجراي جمله‌ها استفاده مي‌كند.
 
اجراي اين جملات به كمك يك دستيار انجام گرفته و همزمان تصاويري از دوران جواني هاوكينگ و شغل وي در اين مجلس نمايش داده شد.
 
هاوكينگ در سخناني در مورد تشخيص اوليه بيماري خود در جواني و در سن 21 سالگي، آنرا نوعي كمك براي تغيير او از يك دانشجوي بااستعداد و تنبل به يكي از برجسته‌ترين دانشگاهيان جهان خواند.
 
پزشكان در زمان تشخيص بيماري، ادامه زندگي وي را براي چند سال پيش‌بيني كرده بودند اما وي حدود 50 سال زندگي كرده و بيش از 10 ميليون نسخه از كتاب مشهور وي تا كنون به فروش رفته است.
 
وي در مورد تاثير اوليه تشخيص بيماري‌اش اظهار كرد: ابتدا بسيار افسرده بودم و شرايط بيماري به سرعت رو به وخامت داشت. هيچ كاري در مورد دكتراي خود انجام نمي‌دادم چرا كه از زنده ماندن خود تا انتهاي آن خبر نداشتم.
 
هاوكينگ كه مديريت تحقيقات مركز كيهان‌شناسي نظري را در دپارتمان رياضيات كاربردي و فيزيك كاربردي دانشگاه كمبريج برعهده دارد، افزود: اما در ادامه شرايط بيماري در من آهسته شده و من شروع به پيشرفت در كارهايم كردم. پس از اين كه انتظارات من تا حد صفر كاهش يافت، هر روز جديد براي من يك جايزه بوده و من براي هر چيز كه داشتم شكرگزار بودم.
 
وي در مورد زمان دانشجويي خود در دانشگاه آكسفورد اقرار كرد كه تنها روزي يك ساعت مطالعه داشته اما اخبار در مورد شرايط سلامت و ازدواج با همسر اولش وي را به سمت تكميل دكترا و ورود به عرصه دانشگاهيان سوق داد.
 
دانشجويان و دانشگاهيان به همراه ديگر علاقه‌مندان اين دانشمند از سراسر جهان به دانشگاه كمبريج آمده تا صداي پرفسور هاوكينگ را در يك كنفرانس چهار روزه بشنوند كه براي مبادله اطلاعات در مورد كارش ترتيب داده شده است.
 
برنامه‌ريزان اين مراسم اظهار اميدواري كرده‌اند كه هاوكينگ بتواند در روز آخر كنفرانس كيهان‌شناسي حضور يابد اگرچه پزشكان وي پيشنهاد كرده‌اند كه بهتر است مدت بيشتري را به استراحت بگذراند.
 
اين سخنراني با عنوان «تاريخچه كوتاهي از من» به پوشش دهي زندگي و كار پروفسور هاوكينگ از زمان تولد در جنگ جهاني دوم تا زمان ارائه نظريه‌هايي در مورد سياه‌چاله‌ها و تشكيل جهان پرداخته است.
 
وي همچنين از عدم توانايي خود براي خواندن تا سن هشت سالگي سخن گفته و هرگز كلاسهاي خود را بطور كامل شركت نكرده است.
 
وي همچنين از شرط‌بندي دو تن از دوستانش در سن 12 سالگي در مورد اينكه او هرگز به جايي نخواهد رسيد، سخن گفت و تمايل خود را براي دانستن نتيجه اعلام كرد!
 
هاوكينگ از زندگي خود به عنوان يك زمان با شکوه براي زنده ماندن ياد كرده و خوشحالي خود را از سهم كوچك خود در درك انسان از فضا ابراز كرد.
 
اين استاد 70 ساله از محققان و مشتاقان به كيهان‌شناسي خواست تا علاقه مردم را به فضا جذب كرده و مناظر بي‌وقفه جهان گسترده و زيبا را به تماشا بنشينند.
 
كيهان‌شناي مشهور اظهار كرد: ما بايد سفرهاي خود در فضا را براي آينده انسان ادامه دهيم؛ چرا كه به نظر من تا هزار سال آينده ديگر نمي‌توان بر روي اين كره زندگي كرد.
 
وي در انتها گفت: نگاه كردن به ستارگان و نه به زير پاي خود را فراموش نكنيد. تلاش كنيد تا آنچه را كه مي‌بينيد معنا كرده و در مورد آنچه جهان را بوجود آورده جست‌وجو كنيد.
 
هاوكينگ همچنين اظهار كرد: كنجكاو باشيد. هر چقدر زندگي به نظر مشكل باشد هميشه چيزي براي انجام دادن و موفق بودن هست. موضوع مهم اين است كه شما كنار نكشيد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*