گوبکلی تپه (Göbekli Tepe)، سازه سنگی باستانی واقع در ترکیه، با قدمتی هزاران ساله که به مراتب از استونهنج پیشی میگیرد، ادراکات ما را از تمدنهای اولیه بشر دگرگون کرده است.
کشف معبد سنگی گوبکلیتپه در جنوب شرقی ترکیه، مرزهای دانش باستان شناسی را جابجا کرده و پرسشهای بنیادینی درباره خاستگاه تمدن بشری مطرح میسازد. این سازه عظیم با بیش از ۱۱ هزار سال قدمت، نشان میدهد که تمدنهای باستانی در عصر شکارچی-گردآورنده تواناییهای مهندسی پیچیدهای داشتهاند.
گوبکلی تپه: قدیمیترین سازه سنگی جهان
گوبکلی تپه در جنوب شرقی ترکیه، تنها حدود ۵ درصد آن حفاری شده است. قدیمیترین لایه این سایت به حدود ۹۶۰۰ پیش از میلاد بازمیگردد که آن را ۶۵۰۰ سال کهنتر از استونهنج و ۷۰۰۰ سال قدیمیتر از کهنترین اهرام مصر میسازد. این بنا قدیمیترین یادمان مگالیتیک (سنگبنای عظیم) شناختهشده بشریت است.
- باستانشناسان در ترکیه تصویری ۱۸۰۰ ساله از عیسی مسیح پیدا کردند
- کلاهخودهای جنگی ساسانی نشان دادند ایرانیان باستان در فناوری فلزکاری پیشرفته استاد بودند
- قدیمیتر از اهرام مصر؛ سازههای سنگی مستطیلی در عربستان راز قربانیهای خونین را فاش کردند
معماری شگفتانگیز و رازهای ناشناخته
این سازه، معمای بزرگی برای باستانشناسان است؛ زیرا وجود فرهنگ پیشرفته در میانرودان علیا در پایان آخرین عصر یخبندان (حدود ۱۱۰۰۰ سال پیش)، با تصورات قبلی از جوامع شکارچی-گردآورنده در تضاد است. گوبکلی تپه معبدی با بلوکهای عظیم سنگ آهک و ستونهای T شکل تزئینشده بوده و درک ما از هوموساپینس (Homo sapiens) و معماری نوسنگی را دگرگون کرده است.
با ابعادی شامل ۱۵ متر رسوب انباشتهشده در مساحتی ۹ هکتاری، گوبکلی تپه مهمترین اکتشاف باستان شناسی تاریخ بشریت محسوب میشود. دلیل دفن این سایت توسط سازندگانش در حدود ۲۰۰۰ سال بعد، همچنان محققان را به چالش میکشد.
گجت نیوز آخرین اخبار تکنولوژی، علم و خودرو 




طبق کتاب سنت الملوک در ۱۰۰۰ سال قبل عرب کرد و فارس کرد و طبری یعنی مازنی کرد و… بوده است یعنی در گذشته کرد لفظ عمومی برای چادرنشینها و گاه راهزن ها بوده است این کلمه منفی را مستشرقین در قرون اخیر رایج کرده اند حتی در سنندج هم تا ۲۰۰ سال قبل به خودشان کرد نمی گفتند. ایضا در اثر حملات عثمانی و روس زبان مردم شمالغرب ایران از آذری یعنی فارسی میانه به نوعی ترکی دگرگون شد مثل سیاهان امریکا که اجداد آنها هرگز انگلیسی حرف نمی زدند
اینجا درزبان کردی میشهایرا یا ایرانه نام ایران واژه ای کردیست کردها باقدمتی چند ده هزارساله هستند کوروش واژه ای کردیه بمعنی پسر زیبا وخوشحال داریوش درخت زیبا بید مجنون در شهر سکاکز که به غلط سقزگفته میشه گورستانی کشف شده که۵یا۶هزار سال قدمت داره زبان سومری کردی بوده در گیل گمش انکیدو کرده وچون کرده در زمان نوشتن گیلگمش توان مند ودر جهان ان زمان تاثیر گذار بودند با گیلگمش هم سطح است در تمثیلهای زبان سکاکزی به کسی که گنگ وگیج باشه میگیم گێل گامێش گیلگمش در کردی کەڵ گامێش هم گفته میشه یعنی گاومیش نراصفهان اسپه یان بوده محل نگهداری اسپ خراسان خۆر ئاسان بە معنی خورشد سخت رد میشه اردبیل هەردە وێڵ یعنی دشت بی مالک زبان اورامی پهلوی کهنه کمی مطالعه بدنیست صحبت زیاده ووقت کم کرد خیلی قدیمیتراز تاریخه
اقوام کرد قدیمی ترین اقوام و از اجداد حضرت ابراهیم علیه السلام هستند و نام هایی مانند آذر ، کر ، اور و … که در میان ترک ها و کردها وجود دارد نشان میدهد عموی حضرت ابراهیم اهل همان منطقه است و تارخ نام پدر حضرت ابراهیم نیز نشان میدهد آنها در همین نواحی زندگی می کردند. قلعه نمرود نیز یکی از این دلایل است
جنوب شرق ترکیه یعنی شمال کوردستان تمام .
دوستان توجه کنید که متن داره میگه قدمت ۱۱ هزار سال…پس ربطی به هخامنشیان نداره…ربطی به هموساپینس هم نداره چون قدمتش بیش از ۵۰۰ هزار ساله….ربطی به کردها هم نداره چون براساس شاهنامه کردها بعد از دوران ضحاک پدیدار شدند….میتوان گفت مربوط به جوامع بشری است که هنوز به دسته و نژاد و کشور تبدیل نشده بودند
این تپه متعلق به اقلیم شمال کردستان یا کردستان در حصر ترکیه هست که نشان از قدمت کردها را میدهد
البته ببخشید اینو میگم وبرای تمام اقوام احترام قایل هستم ولی فک نکنم قومی با تاریخ زیاد الان هم جمعیت کمی داشته باشه و هم بدون کشور
شکی در آن نیست که ایران یکی ازکهن ترین تاریخ وتمدن را دارد ولی هر سال مواردی پیدا میشه که واقعا آدم و به شک میندازه نمیتونیم بگیم که 11 هزار سال پیش قطعه سنگی یا جنسی پیدا شده در تورکیه یا جای دیگه واز روی تعصب بگیم تورکیه یا فلان جا مال ایران بود این یه چیز غیر منطقی هست .
عرض ادب ، اسم ایران را رضاپهلوی ثبت کرده و به منطقه سیستان ، ایران گفته میشد ، بقیه توران و اران بود تاریخ خیلی دگرگون شده و راست و دروغ باهم قاطی شده اختلاف های قومی رو نگذارید بیشتر بشه ، در اصل انسان هستیم ، و همه جا برای زندگی ما بود ، شاید در ریشه اصلا برای ما هم نبود چه معلوم ، شاد و عالی باشید
واقعا من نمیفهمم، زیر پست باستان شناسی دارید باز از این صحبت میکنید که این آثار مال کیه؟😐😐😐
دوستان عزیز، لطفآ کتاب های زیبای استاد دانشگاه اورشلیم، نوح حراری بنام انسان خردمند و انسان خداگونه رو گوش کنید، تا از این مباحث بیهوده،رهایی پیدا کنید،ضمنآ بصورت صوتی هم پادکست وجود دارد،،،دانایی = توانایی
این تپه سنگی در کردستان ترکیه و متعلق به ملت کرد است با افتخار
آخه ابله الان انگلیسی ها رفتن آمریکا یعنی اون کتیبه های مایاها مال انگلیسی هاست
من نمیدانم که چرا در کشور ایران این قدر نژاد پرستی و فاشیستی وتحریف تاریخ شدت دارد از همه مهمتر نام تورک بیاد سکته میکنن دومن در تورکیه کورد مهاجر حدود دویست سال پیش و بیشترشان بعداز جنگ جهانی اول به تورکیه مهاجرت کردند از هندوستان به عراق و بعدن به ترکیه و ایران
بیسوادیتو فریاد نکن اینکه یک چیز با قدمت بالا در یک کشور پیدا بشه نشان از قدمت قومی ک درش ساکن هستند نیست مثلا در امریکای جنوبی معابد مایاها هستند که خیلی قدیمی هستند پس باید بگیم این مال اسپانیاییهاست ک حدود سیصد سال پیش به سواحل امریکا رسیدند و همونحا زادو ولد کردند تا امروز؟؟؟؟
منطق و سواد و 🤣
حتما تو عمرت تاریخ را مطالعه نکردی ملت کورد در هیچ دورانی مهاجر نبوده جنوب شرق ترکیه کلا مناطق کورد نشین یه زمانی خاک ایران بود آنهم از بی عرضگی شاهان صفوی به تصرف عثمانها درآمد
درود
یا از روی بی سوادی این رو نوشتی یا از روی نژاد پرستی… در کل میتونی توی همین گوگل تاریخ حکومت عثمانی و ترکها رو مطالعه کنی
ترکهای عصمانی حکومت محلی در اسیای میانه بودن قبیله ای بودن و رسم خط هم نداشتن.
با مغولها به ایران حمله کردن و توی مناطق کرد نشین و هم مرز با اروپا حکومت تشکیل دادن.
کردها ساکنین ۸ هزار ساله این مناطق هستن ولی قدمت ترکها و عثمانی ها نهایت به دوران بعد از اسلام در این مناطق میرسه.
در ضمن قانونهای نژاد پرستی عثمانی ها و شخص اتاترک رو بخون که علیه کردها و ارمنیها گذاشته بود تا بدونی چه بلاهایی سر این دو قوم اوردن.سرگذشت احمد کایا رو بخون فیلمهاش هم هست وقتی که اعلام کرد میخواد یک اهنگ به زبان مادریش یعنی کردی بخونه چه بلایی سرش اوردن ….
باسلام. شرق ترکیه در زمان هخامنشیان جزئی از امپراتوری ایران بوده چه برسه به قبل از هخامنشی!! پس ارتباطی به ترکیه پیدا نمیکنه
دقیقا درسته چون اسم محل تپه گره مه را زان هستش ودر کوردستان وشهر دیاربکر وجود داره وربطی به کردوغان نداره
ترکیه قیلا جز امپراتوری ایران بوده
و قبل از ایران مال تمدن های یونانی
در دوران ساسانیان در کدام سند کشوری به اسم ایران دیده اید .. سند ارائه نمایید
عزیزم تنگش کن و گوگل کن ! سندی از نام کشور که هیچ حتی روستایی بنام ترکیه در ۲۰۰ سال گذشته رو کنید ! این آثار باستانی هم در مناطق کرد نشین هست که بنام بوزغوردبچه ها نمایش داده میشه !
🤣🤣🤣🤣 کورد تا دوره آشوری کجا بوده ؟ که حالا ادعا بر هر چه تمدن قدیمی منطقه دارید از گوگلی تپه بگیر تا سومر ، سومر هم کورد بودن 🤣🤣 کورد فقط در جنوب دریاچه وان ده کوره ای کردا بودید که تو کتیبه های آشوری به فتح این منطقه اشاره رفته
من کاری ب کورد و نژاد پرستی ندارم ی زمانی همه خاک ایران بوده کورد لر و اذری و پلوچ همه از ی قوم و یک کشور هستند اما ترو نمیدونم فک کنم وارداتی هستی
این گوگلی تپه مال کورده ؟ مادها هم بودید که سیثیان آورده شدن در منشور کوروش بزرگ الکی زور نزنید خودتان رو کورد ، روبه تمدن ها نسبت بدید کورد فقط بمعنی چوپان آورده شده
بس یونجه تو ریختم بیا بخور
بس زیاد عرعر نکن بیا ببرمت طویله . نژاد پرستی رو کنار بزارید ب هیچ یک از اقوام ایرانی توهین نکنید من خودم رفیق اذری دارم خیلی هم عزیزه واسم بسه . اینقد درمورد تمدن حرف میزنید یکیتون تو حساب و تو جیب ندارید همه بیکارید . من خودم کورد هستم
ایلامیان و مادها کرد بودن.
اق قویونلوها و قره قویونلوها یعنی صاحبان گوسفندان سفید و صاحبان گوسفندان سیاه ترک بودن…..به نظرت کدومشون گوسفند چران بودن قره گوز؟🤔🤔😬
زنده باد ، تمام اقوام میهن برام عزیزن و ترکها را خیلی دوست دارم که فقط زبانشان ترکی است اما ژنتیکی نه، حتی ترکهای ترکیه اونا هم ایرانیاند، ترک تبارها در اوایل اسلام ازشمال دریای مازندران به سمت غرب و ترکیه و یونان آمدند ، این تمدنهای گذشته هیچ ربطی به کلمه ترک ندارد و همه از ایران و آشور و میانرودان است ، پاینده تمدن کهن ایرانشهری
درود برشرفت
🤣🤣🤣پسرخوب ایرانشهری خوب آدم دوتاکتاب بخونه برودرباره تاریخ ترکها وقدمت شون بخون بعدبیانظربده بروببین شهریری مشگین شهرچندسال قدمت داره حتمان اونم مال کردهای مهاجرایرانه
شعر نگو مشنگ هندی نژاد
چرا فکر میکنید تاریخ دارید مهاجران هندو که این قدر دارین تلاش میکنید اگر شما وجود داشتین در طول تاریخ حکومت یک خط یک سند هیچی نیست
سلام ترک در ترکیه هست که نهصد سال پیش از شرق خزر به انطاکیه آمدند درضمن هموطهای ما در آذربایجان آذری هستند با ترکهای ترکیه فرق دارند
چیزی به نام ترکیه وجود نداشته حتی هنوز آریایی ها یا کردهای مادی هم وارد منطقه جغرافیایی فلات آناتولی نشده بودند. برای همین باستان شناسان سایتی را پیدا کردند باید آدرس بدن آدرس هم الان کشور ترکیه فعلی هست ❗
مدرس دانشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟
یا دشمن تاریخ و اصالت ایران
بله ایران را بنام امپراتوری پارس مینامیدن
فک کنم باید یکم بیشتر درس بخونی مدرس خان
اون زمان که پیامبر اسلام برای پادشاه ایران نامه فرستاد ، ترکیه هم قسمتی از دهات های ایران بود .
دقیقا روی یکی از سکه های ساسانی وجود داره ،سکه اردشیر اول ساسانی
دوره ساسانیان نوشته حک شده ایران روی سکه ها که هیچ خود واژه ایرانشهرم در دوره ساسانیان هیچ حتی به قبل تر برگردی توی کتاب اوستا هم باز اسمشو خواهی دید فقط کافیه یکمی قشنگتر بری بخونی.اصلا این قضیه قابل بحث نیست.
فقط نکته حائز اهمیت اینجاست که تا ۲۰۰ سیصد ساله گذشته همه دنیا ایرانو به پرشین و پرشیا میشناختن ولی خود مردم بومی اونو ایران خطاب میکردن توی همین یکی دو قرن پیش بود که دستور به این شد که بقیه کشور ها مثال خودمون ایرانو خطاب کنن و رسمیت جهانی بشه مثال کشور جرمنی که اونا میگن ولی ما میگیم آلمان یا ایندیا که ما میگیم هند.
شما که چوپانی بیش نیستی چگونه مدعی مدرسی دانشگاه هستی؟
یک سند که تایید کند شما مدرس دانشگاه هستید نه چوپان.
باعرض معذرت از تمام چوپانان دنیا
تو واقعا مدرس دانشگاهی؟؟ وای ب حال اون شاگردا ک زیر دست توی اسکل بیسواد هستند
اخه ادم با سواد نام اصلی ایران در دوره هخامشی و ساسانی پارس بوده و در دوره صفویه و نادرشاه اسم ایران روش گذاشتند یکم اطلاعاتت را به روز کن که مسخره نشی
من به شما می گویم. آریان واج در اوستا ، سرزمین آریاییها. می شود بفرمایید دین ساسانیان چه بود ؟
شمه بگید ماهم بدونیم دوره ساسانیان کشور ترکیه بوده ی ایرانشهر بوده
پارس نکن هندی زاده. ساسانیان هم از نصف را پادشاهانشون نیمه تورک بودن.
حرفش درسته و دقیقا همینطوره، ما در طول تاریخ باستان هیچگاه از این فلات به نام ایران یاد نکردیم و در واقع به نام کسانی که بر آن حکمرانی کردهاند یاد شده، مثلا هخامنشیان یا اشکها یا ساسانیان، این یک تحریف تاریخی است که در دوره پهلوی رواج پیدا کرد، به طوری که حتی در ادبیات و هنر ایرانی مثل شاهنامه نیز دستکاری های رخ داده بود، حتی بعد از دوره اسلامی نیز چنین نامی وجود نداشت و به اسم حکومت ها نام این مناطق را میآورند.
ترکیه همش حرفه و دروغ منبع اصلی و خود خبرم الکیه
اینکه مهمترین کشف باستان شناسی تاریخ است نظر کیست؟ باستان شناسان ترک یا نظر کل باستان شناسان دنیا؟ چون ظاهرا در ترکیه همه چیز به ترکیه ختم می شود و حتی بهشت برین هم یکی از استان های این کشور است و بابا آدم و ننه حوا شهروندان سر براه آن بوده اند
زیاد جدی نگیر بذار بلوف بزنند گرد کوروش کبیر خودمون نمیرسن😂✌🏻
فقط اومده یسری احتمالاتو بررسی کرده و ظاهرا به یسریا برخورده ک چرا اون منطقه توی ترکیه است ، خب اقا باشه توی اسپانیاست اصلا تو شهر شماست خیالتون تخت باشه😄چقدر کج فهمین جدی
با سلام
پیش از عثمانی و ترکیه
لیبیایی ها در آناتولی بودند ..این منطقه تحت سیطره مردمان غرب فلات ایران و ارمنستان و هیتی ها بودند آنچه مهم هست به ایرانیان قدیم نزدیکتر هستند آثارشان
….حالا زنانی بخشی از ترک های مهاجر در ایران که سلجوقیان بودند به آناتولی مهاجرت کردند و سلاجقه ی روم را بوجود آوردند
بعدها عثمانی را و سپس بعد از جنگ جهانی آناتولی را بنام ترکیه با تجزیه عثمانی ایجاد کردند
توسط سلطان محمد فاتح
آناتولی قدیم محل تقابل و همکاری ایرانیان باستان و بین النهرین و یونان و روم بوده است
با احترام قاسمی