جنگنده‌های J-10CE پاکستان

پیروزی 9 بر 0 جنگنده‌های J-10CE پاکستان بر یوروفایتر تایفون قطر در یک رزمایش هوایی

رسانه‌های چینی و پاکستانی از پیروزی چشمگیر و ۹ بر ۰ جنگنده‌های J-10CE پاکستان بر جت‌های پیشرفته یوروفایتر تایفون قطر در یک رزمایش هوایی مشترک خبر داده‌اند که بحث‌برانگیز شده است.

تلویزیون دولتی چین اخیراً نتایج رزمایش هوایی مشترکی را منتشر کرده که در آن، جنگنده‌های J-10CE پاکستان در تمامی نبردهای شبیه‌سازی شده، بر هواپیماهای یوروفایتر تایفون قطر غلبه کرده‌اند. رسانه‌های پاکستانی این رزمایش را رزمایش هوایی Zilzal-II در ژانویه ۲۰۲۴ در قطر نامیده‌اند. این پیروزی ۹ بر ۰، به سرعت توجهات بسیاری را به خود جلب و سوالاتی را در مورد توانایی‌های واقعی این دو جنگنده مطرح ساخته است.

جنگنده J-10CE پاکستان: اژدهای نیرومند

جنگنده J-10CE پاکستان، معروف به اژدهای نیرومند، نمونه صادراتی جنگنده‌های چندمنظوره J-10 ساخت شرکت چنگدو چین است. این هواپیما دارای پیکربندی بال کانارد-دلتا، رادار آرایه فازی فعال (AESA) و قابلیت حمل موشک دوربرد PL-15E با بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر است. پاکستان این جنگنده را برای نوسازی ناوگان هوایی خود خریداری کرده است.

یوروفایتر تایفون: برتری فنی روی کاغذ

جنگنده‌های J-10CE پاکستان

یوروفایتر تایفون، محصول کنسرسیومی اروپایی، جنگنده‌ای چندمنظوره با دو موتور توربوفن Eurojet EJ200 است. این جنگنده به سرعت تقریبی ۲۴۹۵ کیلومتر بر ساعت (۲.۳ ماخ) دست می‌یابد. رادار پیشرفته CAPTOR-E AESA و سازگاری با موشک متور که مزیت عمده‌ای در نبردهای فراتر از برد دید (BVR) ایجاد می‌کند، از ویژگی‌های بارز تایفون است.

بیشتر بخوانید

ابهامات رزمایش و واقعیت نبرد هوایی

نتیجه ۹ بر ۰ در رزمایش سوالاتی را درباره برتری واقعی J-10CE در نبردهای حقیقی ایجاد کرده است. تمرینات نظامی محیط‌های کنترل‌شده‌ای با قوانین محدودکننده هستند که با شرایط جنگ واقعی متفاوتند. قوانین کامل درگیری برای رزمایش Zilzal-II عمومی نشده؛ اما معمولاً نبردهای صرفاً در برد دید یا محدودیت در استفاده از تسلیحات اعمال می‌شود. اگر درگیری‌ها نزدیک‌برد بوده‌اند، تایفون از مزیت موشک‌های دوربرد خود مانند Meteor محروم شده است.

جنگنده‌های J-10CE پاکستان

نبردهای هوایی مدرن غالباً در بردهای بسیار دورتر رخ می‌دهند و نتیجه رزمایشی نزدیک‌برد، لزوماً به توانایی هواپیما در یک نبرد واقعی BVR ترجمه نمی‌شود. چین برای معرفی صادرات دفاعی خود به عنوان رقبای سیستم‌های غربی سرمایه‌گذاری زیادی کرده و این روایت از غلبه یک جنگنده چینی بر پلتفرمی اروپایی به این هدف کمک می‌کند. با این حال، جزئیات قوانین دقیق رزمایش و اینکه آیا تایفون‌ها به موشک متور مجهز بوده‌اند یا خیر، نامشخص باقی مانده است.

73 دیدگاه
بازخورد درون خطی
مشاهده همه نظرات

همین ماشین و وسایل بنجل و اشغال چینی سالهاست باعث کشتار مردم کشورمون شده بسه، تو رو خدا دیگه سراغ جنگنده و هواپیمای چینی نرید، چین و پاکستان در ساخت این جنگنده ها شریک هستن و به خاطر جمع کردن مشتری مجبورن تبلیغ کنند تا شاید یه مشتری پیدا کنن

چین ماشین سازی خوبی داره اما ماشین هایی که تو ایران تولید میشه مثل هایما اینا مال 20 سال پیش چین هست
ماشین های جدید چینی تو بازار هستن که تازه اومدن مثل رووی ERX5 فوق العاده است

ما کجای منطقه هستیم. ایران باید در ساخت جنگنده و پدافندی رادار و هوش مصنوعی تمرکز کنه. باید حرف زیادی در منطقه رقابت داشته باشه هرجوری شده باید وضعه اقتصاد کشور رو درست کنه هر نوع مذاکره اگر قراره انجام بشه. باید نصف بیشتر تحریم ها کنار بره نه برگرده به ۲ سال پیش فقط مکانیسم رو بردارن . ایران باید رفع تحریم بشه تا هم اقتصاد درست داشته باشه هم مردوم راضی همم بتونه خودش رو گسترش بده هم بتونه قطعات به روز تر مهندسی بهتر و جدبد تر لازمه

من کاری با کیفیت هواپیما و اینکه کدوم بهتره رو ندارم. چیزی که مهم هست و انکارناپذیر، خلبانان پاکستان یکی از بهترین‌ها در دنیا هستند و توانایی اونها کاملا قابل احترام هست

دقیقا

پرنده به روز ،زیر پای خلبان ماهر ،میشه خلبان پاکستانی ،تو دنیا گفته میشه بهترین خلبانان آمریکایی هستن ،اما خلبانان پاکستان از اونها هم بهترن

دقیقا حتی جناب اسکندری و جناب عتیقه چی دوتا از تیزپروازان نیروی هوایی ایران در پاکستان دوره دیده بودند

چرا کامنتا اینجورین🫤 یعنی دیدن حقیقت اینقدر سخته؟

بدون شک خلبانهای قطری حرفه ای نبودند وگرنه تایفون یکی از بهترین جنگنده های نسل ۴ پلاس پلاس بوده و هست.

با درود . قطر و پاکستان چین تقلب کردن جهت تبلیغ و بازار یابی فوری و فروش جی ۱۰ سی چینی.
🌹🦂👮‍♂️✋

البته جی 10 قبلا در جنگ پاکستان مقابل هند که جایگاه چهارم نیروی هوایی جهانو داره توانایی خودشو ثابت کرده.

کی موتور f35 بازسازی اش تموم میشه مهندسینمون دارن روش کار میکنن

پولی که ازتنگه میگیرید که خرج مردم نمیکنید لا اقل چنتا از این جتا از چین بخرین

تکنولوژی غرب رو به زوال هست وگرنه در تلاش برای کپی از پهباد شاهد ایران نبودن و براشون افتخار باشه که کپی کردن و ساختن

کاش واقعا اینطوری بود که شما میگی.

کاربر امید درست میگن حالا شما داری از عصبانیت منفجر میشی اشکالی نداره اون یه بحث دیگه است

همین پهباد شاهد کپی شده پهباد هارپی اسراییلی هست زیاد متوهم و غره نباشید

خیر ایران زودتر ساخت

مهمه که کی میسازه تروریست های حرامی صهیونیست برای جنایت و فساد و کشتار و ما برای مقابله با آن ها
بعدم تو مسلمان یا ایرانی هستی یا کافر مزدور آمریکا؟

الان که چی😂😂

من نمی‌دونم کیفیت این هواپیماها چطوره
اما یادمون نره پاکستان یکی از بهترین نیروهای هوایی جهان رو داره و خلبانان بسیار زبده‌ای داره
از لحاظ آموزش هم عالی هستن و خلبان‌های خودمون هم اونجا آموزش دیدن.
در مقابل قطر نیرو هوایی کوچکی داره که از لحاظ تجربه هم فاصله خیلی زیادی با پاکستان داره.

یادمه کارشناسان خبره و کاربلد تو بعضی از سایتا مقاله ۱۰ دقیقه ای مینوشتن تهش هم به این نتیجه میرسیدن جنگنده های چینی ببر کاغذی ان…

توجنگ اخیر آسمان اران کلیرشدووپهن دشت فلات اران آسمونش کوثرجولان میدادهراف ۳۵اومدردهراف۱۵اومدزدفرستادتوباقلیااف فورتینامونم لالابودن که نامردااف ۱۶های پشه نیشوزدن بهشون مگه که توخواب بزنن اگه میتونستن که کوثرای مارومیزدن ای بالا حرف مفت کیلوچنده پاکستان وقطربه ماچه داشته باشن به جاش ما تا دلشون بخوادآسمون بدون پداپندداریم همینم مونده قطرم نیروهوائیش برامون کربیادقابل توجه نیروی هوایی قبل انقلاب ایران

خخخخخ.خیلی باحالی

یکم دیگه شیشه بزنی با کوثر آف ۲۲ را هم قلع و قمع میکنی

چی چی میگی بابا فقط جنگنده کوثرایران اوله چینویواس ای وروشیا همه بیل للش ابرقدرت ایرانه پرشین آریایی

کاش واقعا اینطوری بود .کاش اگرکشور درست ادتره میشد باعث افتخار هممون بود

این پیروزی بخاطر قدرت ومانور جی ده نیست بخاطر بی خاصیت بودن هواپیمای تایفون کمل رایدر بودن عربهاست مثل اینکه یه کارگر افغانی روبافرغون بفرستی با موتور سه چرخه اشغالانس مسابقه بده هردوتا جنگنده باید به زایعاتی فرستاده بشن

شما مربی مرحوم جهانبانی نیستین؟
یه جوری نظر دادی انگار روزی 3ساعت با f35 میپری

میدونی چیه آلات فور کن یه کار گر ایرانی باشه یه کار گر افغان سر یه ساختمان کار کنن گارگر ایرانی خیلی گشاد بی خاصیته کارگر افغانم بهتر کار میکنه نژادش خوبه ولی کارگر ایرانی بی خاصیت نمیطونه کار کنه فرق اون جنگنده اینطوریه

شما استاد تحلیل های اب دوغ خیاری هستی .دم شما گرم

بارک الله پاکستان

چین تو خودرویی کم چاپیدمون حالا نوبت لگنای هواییشه شرم بر کسانی که موجب آشغالدانی شدن ایران شدن و ویرانه کردن.یورو فایتر کجا که از رافالی که باز بحث باخت فیکشو داغ کردن برتره و رقیب بنوعی در حد نسل ۵ اف۳۵ و بگن چینی کجا؟لطفا کافیه نیروی هوایی با هموت اف۴و۵ و۱۵ ۷۰سال پیش و نهایت میگ۲۹ و سوخو۳۵ اگه داده باشن بهتره تا این لگنا که باز دارید با فریب رسانه شیطان یهود بزرگشون میکنید به حضرات بنی عباسی بفرمایید جای این غلطلا توروم که دزدیه و گران سازیای الکی رو مهار کنند که بعدا طبق حکم اسلامی باید دست و پای همشون قطع شود.تارا توربو خخخ دو ونیم میلیارد؟مضحک ترین افراد رو داریم در سیستم ثصهیونی بنی عباس تغییر نام و شکل داده شده‌.بهشون بگید عورضه دارید برید ۱۶۰ فروند اف۱۶ رو زنده کنید برای نو سازی بخش هوایی و خرید مسافربری از بوئینگ منتهاش ارتقا یافته اف۱۶ وایپر بلاک۷۲ نه پیرمرد ۶۰سال پیش اگرم نه گه زیادی نخورید تا زمان متلاشی شدنتون به اذن خدا و پلید ترین فرد زمین برسه

مهارت خلبان مهمه ولی توانمندی جنگنده مهمتره
شما به راننده فرمول یکو بذار پشت پراید چیکار میتونم بکنه

البته تا گفته نماند چند ماه پیش اوایل ۲۰۲۶ در گیری هوایی بین پاکستان و هند رخ داد که در حین ناباوری همین جنگنده های j10 چینی ۸فروند جنگنده f-16 کشور هند را سرنگون و باعث عقب نشینی کشور هند شد(قابل توجه اوناییکه میگن چین کپی می‌کنه و اینم از f۱۶ آمریکا کپی کرده)

از کی هند جنگنده اف ۱۶ تو خدمت داره ؟ بابا وقتی اطلاعات درست و درمونی نداری اگه اظهار نظر نکنی نمیگن لال هست
ضمنا دوست گرامی چین جی ۱۰ رو بر اساس جنگنده لاوی اسرائیل ساخته نه کپی اف ۱۶ اینکه چقدر اسرائیل تو ساختش مشارکت داره مشخص نیست و اینم یعنی محاله چین جی ۱۰ به ایران بده
در کل موشک‌های پی آل هم کپی موشک‌های اسرائیلی هستن

مو ریدم من دوتا جنگنده فقط برنو عشایری تمام

هاخورزوخان،گیت وگیم من هرچی جنگده بی،،
فقط وفقط برنو کوتاه باگوله MM

هاخورزوخان گژیم وگیت من جنگنده
فقط وفقط برنو کوتاه باگوله mm

مهمترین چیز تجربه خلبان هست نمونه بهترین هواپیما دوتا خوردن بهم در آمریکا چون خلبانان حرفه یی نبودن

کلن چین تو کار کپی و تقلب و دزدیده
این آهن پرنده هم کپی و دزدی از اف ۱۶ و لاوی هست

شاید باورش برات سخت باشه ولی همون اف۱۶ هم رادارش نتیجه جاسوسی و دزدی فناوری از شوروی بود ، برو کتاب The billion dollar spy رو بخون

جناب تولکاچف یه گل فرمایشی کردی صدهزارتومن قیمت داشت و واقعا عتیقه بود
آمریکا برای ساخت رادار از شوروی دزدی کرده ؟!!!!! بحق چیزای ندیده
دوست گلم یکی از برترین های بی چون و چرای غرب بر شوروی فن آوری های الکترونیکی بوده و هست
جالب اینکه رادار جنگنده میگ ۲۳ رو که اولین جنگنده نسل سوم شوروی بود رو با استفاده از رادار یه جنگنده فانتوم آمریکایی که تو ویتنام افتاده بود و رادارش تقریبا سالم مونده بود شوروی ساخت
از اون گذشته شما برو ببین آمریکا زودتر از رادار روی جنگنده هاش استفاده کرده یا شوروی !!!

برای اطلاع شما شوروی برای ساخت موشک‌های هوا به هوا هم با استفاده از موشک سایندواندر شلیک شده از جنگنده تایوانی که به یک میگ چینی برخورد کرد ولی عمل نکرد و بشکل عجیبی تو بدنه میگ گیر کردوخلبان چینی موفق شد در حالی که موشک تو بدنه هواپیما بودفرودبیاد
موشک رو از جنگنده خارج و به شوروی فرستادن و بر اساس اون اولین موشک هوا به هوای شوروی ساخته شد

ومسلما خلبانان پاکستانی قویتراز خلبانان قطری هستند …پاکستان سالهاست برای خیلی از کشورها خلبان تربیت میکنه

یک مورد که کلا فراموش شده نقش خلبانان است که احتمالا بدلیل وضعیت ناپایدار بین هند و پاکستان و نیاز به مهارت و تمرین خلبانان پاکستانی مهارت بیشتری داشته اند

امروزه معمولا نبرد تن به تن خیلی کم پیش میاد تو همین جنگ اخیر خودمون جنگنده های ما حتی جرات بلند شدن نداشتن چون قبل از اینکه متوجه جنگنده دشمن بشه مورد هدف قرار میگیره

کی گفته خلبانهای ما جرآت نداشتن؟؟؟
خلبانهای شجاع ایرانی ما با فانتوم F5 که امروزه در حکم تراکتور هست روی آسمان کویت پرواز و بمب باران انجام دادن و باعث شدن پدافند کویت هواپیمای امریکا رو ساقط کنه

زرشک اف فور توآسمون کویت بمباران انجام دادن وقتی باموشک میشه چرا پدربزرگاروتوخطربندازن نه عزیزم این حرفهانیست جنگنده های نسل امروزخیلی کارخلبانهای ماروآسون کردن چون اجازه نمیدن ازآشیانه دربیان یااینکه موقعی فهمیدن که آشوباجان بردن اسمشون جنگنده پنهان کاره

اینو تو صدا و سیما گفتن؟ 🤔 اگه آره که خیلی معتبره پس 😂

برو از رسانه‌های دشمن تحقیق کن که بیشتراز توانایی های خودمون بهشون باور داری میفهمی که این اتفاق تحقیرکننده صددرصد افتاده

چی میگی بابا

عزیز دل فاضل گلم
آخه توقع داری باF5
نسل سوم خلبان ما بره داگ فایت با F35
نسل پنجم!!!
این کار نه منطقیه نه عاقلانه.
بهترین کار همون سپردن به پدافند قدرتمندی مثل سامانه مجیده.

ما موشک‌های بالستیک داریم که مادرشون‌وب عزا نشوندیم…مگ نمیدونی که ما بخاطر تحریم نتونستیم جنگنده بسازیم و وارد کنیم تو این تحریم موشکهایی ساختیم که ابرقدرتها رو باهام یکسان می‌کنه ی کم تحقیق کن بعد حرف بزن

اولا که جنگنده های ما به خاطر تحریم قدیمی هست وگرنه تمام هواپیماهای آمریکا و اسقاطیل رو شخم میزدن، ثانیا تو جنگ طبق گزارش نیروی هوایی چند بار درگیری رو در رو به وجود آمد که هواپیمای دشمن پا به فرار گذاشت

مگه اینکه در شترسواری عربها برنده باشند

همونم فارسها آخر میشن

اروپا یه منفعل به درد نخور بیش نیست و فقط بلده خودشو گنده تر از چیزی که هیچ وقت نبوده نشون بده

چرا میخواید حقیقت رو کتمان کنید چون جنگنده ساخت چینه براتون تلخه،

باهات موافقم

بسیار عالی ملت ایران از روشن سازی استقبال می‌کنند و روبروی ضلم میایسننتد و پیروز می‌شوند مورد مهم دولت قرار این ملت باشد و هرچه زودتر این افزایش بدون کمتر را متوقف کنید

ظلم فرزندم نه ضلم

اگر تایفون موشک دوربرد متور رو داره جی ۱۰ هم موشک دوربرد pl15 رو داره. در نبرد هوایی پاکستان و هند هم جی ۱۰ یک فروند تایفون دو سرنگون کرد در شرایط واقعی جنگی.

تایفون برا کجا بود ؟ چون تا جاییکه عقل من قد میده فقط تو دنیا آلمان ، بریتانیا ، ایتالیا ، اسپانیا ، عربستان سعودی و انگار جدیدا قطر جنگنده تایفون دارن
اونکه شما میفرمایید رافال هست که فرانسویه و هند داره
جنگنده های هند شامل سوخو ۳۰ – میگ ۲۹ – میگ ۲۱ – بهادر که نسخه هندی میگ ۲۷ هست ، میراژ – ۲۰۰۰- جگوار – هاوک و یک جنگنده بومی به اسم تجاس هست

زنده باد فناوری چینی ، مرگ بر کل غرب و غرب لیسهای داخلی بی مغز

برای قسمت اولش زنده باد ایران و ایرانی ولی قسمت دوم رو کاملا موافقم

چقدر مردم ما بدبختن که سر دوتا کشور بیگانه بحث میکنن از قدیم گفتن با کیر کسی دیگه حال نکنید از کشور خودتون مایه بزارید

شرق لیسی خوبه غرب لیسی بده

خلبان مهمه نه جنگنده

این نتایج را از کجا آوردید!! از رسانه های چینی!! ارزیابی باید عملیاتی و فنی باشد نه از تئوری و روب کاغذ

اینکه اژدهای چینی j10 بسیار قدرتمند هستش خود غربیها هم قبول دارند و اینکه تایفون در مقابل جی 10 چقدر شانس داره بیشتر روی مهارت و شجاعت خلبان در شرایط جنگی و موشکهای دوربرد بستگی داره و رادار جنگنده که در بحث موشکهای pl15 چینی واقعا قدرتمند هستند که در جنگ بین هند و پاکستان به خوبی عمل کردن و رادار j10 چینی هم واقعا قدرتمند هستش ودر مقابل تایفون هم جنگنده قدرتمندی هستش ولی فکر کنم j10 با موشکهای دور برد خودش که الان به 300کیلومتر ارتقا پیدا کرده و همچنین رادارش هم به شدت ارتقا پیدا کرده بهتر عمل کنه

فنی هم در جنگ هند و پاکستان دیده شد.علت خاتمه سریع جنگ هم پیروزی J10 چین بر فایتر بود.برید مطالعه کنید.

درگیری عملیاتی هم همین رو میگه. جنگ هند و پاکستان رو یادمونه،جنگنده های رافائل فرانسوی خریداری شده ی هندوستان هیچ کمکی به هند توی این جنگ نکرد!
اعتماد به غرب و اروپا غلط محض ه!

لطفا نظر چرت ندید برعکس پاکستان که خلبان از جهت استعداد بهتر انتخاب میشه و آموزش پاکستان خیلی حرفه ای تر هست خلبان هند بر اساس رابطه و طبقه اجتماعی و رانت و سفارش انتخاب میشه و اصلا بر اساس استعداد نیست این تفاوت بزرگ دو نیروی هوایی هند و پاکستان هست پاکستان نیروی هوایی حرفه‌ای و مبتنی بر جنگ هوایی شبکه محور و آواکس بود که در جنگ اخیر برتری داشت بر هند