فیبر کربن

بی ام و استفاده از فیبر کربن در خودروهای خود را کاهش می‌دهد

شرکت خودروسازی بی ام و تصمیم دارد تا به منظور بالا نگه داشتن حاشیه سود خود، استفاده از مواد گران‌قیمت مانند فیبر کربن را در تولید خودروهای خود کاهش دهد و مواد ارزان‌تری مانند آلومینیم و فولاد را جایگزین آن کند.

خودروهایی که وزن کمتری داشته باشند، سوخت کمتری مصرف می‌کنند و در صورت کار کردن با باتری می‌توانند مسافت بیشتری را طی کنند. این ویژگی برای تمامی خودروسازان یک امتیاز بزرگ برای جلب رضایت مشتریان محسوب می‌شود. فیبر کربن بسیار سبک‌تر از آلومینیوم و آهن است اما قیمت بیشتری دارد و به همین دلیل شرکت بی ام و با انتخاب سختی روبرو شده است.

این روزها رقیبان بی ام و با تولید و عرضه‌ی خودروهای برقی سبک وزن فاصله خود را با این خودروساز کمتر کرده‌اند و شرکت بی ام و نیز مواد سبک دیگری را در کنار فیبر کربن به کار می‌برد تا در عین حفظ سبکی خودرو، هزینه تولید آن را نیز کاهش دهد.

هر چه وزن یک خودرو کمتر باشد، نیاز به یک باتری بزرگ‌تر برای تامین نیرو نیز کمتر شده و در نتیجه در هزینه‌های تولید آن صرفه‌جویی می‌شود. باتری یکی از گران‌ترین بخش‌های خودروهای برقی و یک بخش غیر سودآور در صنعت خودرو است.

بی ام و دو خودروی برقی i8 و i3 City را در سال 2013 عرضه کرد که در ساخت آنها فیبر کربن زیادی مصرف شده بود. اکنون این خودروساز مدل جدید سری 5 بی ام و را در ماه جاری معرفی کرد که در ساخت قطعات بزرگ آن از فیبر کربن استفاده نشده است.

تحلیلگران معتقدند که فروش مدل برقی i3 City به دلیل استفاده از مواد گران قیمتی چون فیبر کربن، رشد خوبی نداشته است. خودروی گران‌قیمت بی ام و با رقم 45 هزار یورو (نزدیک به 180 میلیون تومان) به فروش می‌رسد؛ این در حالی است که شرکت آمریکایی تسلا به عنوان یکی از رقیبان بی ام و قصد دارد خودرویی را با قیمت 35 هزار دلار (تقریبا 126 میلیون تومان) عرضه کند و حدود 400 هزار دستگاه از آن را نیز پیش‌فروش کرده است.

بی ام و برای کاهش استفاده از فیبر کربن با شرکت SGL Carbon قرارداد بسته است

بر این اساس کمپانی بی ام و به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ی استفاده از فیبر کربن بوده و به پیشرفت‌هایی نیز دست یافته است. به همین منظور این خودروساز بزرگ با شرکت «اس جی ال کربن» (SGL Carbon) قرارداد همکاری منعقد کرده است. سایر خودروسازان نیز برای افزایش حاشیه سود خود و تولید به‌صرفه‌ی فیبر کربن با شرکت‌های متخصص در زمینه همکاری فناوری به توافق رسیده‌اند.

به گزارش شرکت فراست اند سالیوان (Frost & Sullivan)، قیمت هر کیلو فیبر کربن 16 یورو (حدودا 63 هزار تومان) است در حالی که هر کیلو فولاد معمولی کمتر از یک یورو (کمتر از 3 هزار و 900 تومان) هزینه دارد. با این همه هزینه فیبر کربن با گسترش استفاده از آن در صنایعی مانند هواپیماسازی کمتر خواهد شد. در صورتی که خودروهای لوکس تنها از یک درصد فیبر کربن استفاده کنند، ارزش بازار قطعات خودرو در 10 سال آینده از حدود 250 هزار دلار گذشته و به حدود 3 میلیارد دلار صعود می‌کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*