جایگزینی کامپیوتر با موبایل

آیا جایگزینی کامپیوتر با موبایل در نهایت به واقعیت خواهد پیوست؟

شش سال قبل استیو جابز در یک سخنرانی گفت کامپیوترها (PC) شبیه به کامیون هستند. او در حال مقایسه تبلت‌ها با کامپیوترهای خانگی متداول بود، درست همان‌طوری که ممکن است شما یک اتومبیل معمولی را با یک کامیون مقایسه کنید. با توجه به این ارزیابی، وی معتقد بود کامپیوتر برای انجام کارهای سنگین بوده و دیگر اعمال متداول و روزانه باید به وسیله تبلت‌ها انجام شوند. البته اکنون می‌بینیم که این اتفاق به نحوی دیگر افتاده و گجتی دیگر در فرآیند مورد انتظار استیو جابز وارد شده است. در واقع جایگزینی کامپیوتر با موبایل و گوشی‌های هوشمند اتفاق خواهد افتاد، اما تا چه میزان؟

چقدر احتمال جایگزینی کامپیوتر با موبایل به طور کامل وجود دارد؟

البته جایگزینی کامپیوتر با موبایل هم‌اکنون نیز نزد بسیاری از کاربران اتفاق افتاده است. کسانی که تنها برای بازی و گشت و گذار در دنیای اینترنت پای میز کامپیوتر می‌نشستند، اکنون تمامی این موارد را به راحتی با گوشی هوشمند خود انجام داده و کامپیوتر خانگی آن‌ها مشتی از گرود و غبار به خود گرفته است. البته جایگزینی کامپیوتر با موبایل برای دسته‌ای دیگر از افراد هیچ‌وقت اتفاق نخواهد افتاد.

باید اعتراف کرد در زمان عدم حضور در محل کار، بیشتر کارهای ما امروز توسط گوشی‌های همراه مدرن به راحتی صورت می‌پذیرند. نکته جالب دیگر و شکل‌دهنده مسیر جایگزینی کامپیوتر با موبایل، توجه بیشتر توسعه‌دهندگان به بازار موبایل است. بسیاری از کارهایی که هم‌اکنون انجام داده و یا در آینده‌ای نزدیک انجام خواهیم داد تنها به وسیله گوشی‌های تکنولوژیک صورت می‌گیرند، به همین دلیل ما مجبور به جایگزینی کامپیوتر با موبایل خود خواهیم بود. به میزانی که قابلیت‌های جدیدی در این گجت‌ها قرار داده می‌شوند، کمپانی‌های بیشتری نیز بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و به جای توسعه نرم افزار برای سیستم‌ عامل‌های کامپیوتر، پلتفرم‌های موبایل را در کانون توجه خود قرار می‌دهند.

جایگزینی کامپیوتر با موبایلدر یک نظرسنجی، یک سوال ساده از کاربران مختلف پرسیده شد. “آیا خارج از بحث کار، جایگزینی کامپیوتر با موبایل بالاخره اتفاق خواهد افتاد؟” جواب‌ها، اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار داده و به این نکته اشاره می‌کنند که هنوز عده زیادی کامیون‌سواری را ترجیح می‌دهند.

الکس دوبی (Alex Dobie)

اگر در حال کار کردن نباشم، حتما این اتفاق خواهد افتاد. روزهای زیادی پیش آمده که من به هیچ عنوان لپ تاپ خود را روشن نکرده و سراغی از آن نگرفته‌ام. ده سال قبل حتی برای چک‌کردن ایمیل خود و یا مرور صفحات وب نیازمند روشن کردن یک سیستم رومیزی خانگی بودیم، اما اکنون هیچ نیازی به این کار وجود ندارد. در واقع اگر نیازمند تایپ یه مقاله بلند به وسیله کیبورد و یا قدرت پردازشی بالا به منظور ویرایش یک ویدیو نباشم، استفاده از یک گوشی مدرن برای انجام هر کاری بسیار سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود. گوشی‌های موبایل تبدیل به نقطه اصلی اتصال ما به یکدیگر و برقراری ارتباط با دیگر افراد شده است و دغدغه اصلی امروز ما نیز ارتباطات است. همچنین رفته رفته تفاوت میان موبایل و کامپیوتر در حال کاهش است.

 اندرو مارتونیک (Andrew Martonik)

گوشی‌های موبایل امروز از هر زمانی بزرگ‌تر بوده و تبدیل به دستگاه‌های قدرتمندی شده‌اند. با این وجود هنوز اندازه 5.5 اینچ، که در کمتر گوشی پیدا می‌شود، باز هم برای من برای انجام بسیاری از کارها ناخوشایند است. من می‌توانم برای یک یا دو روز تمامی فعالیت‌های خود را (غیر از مسائل کاری) با گوشی هوشمندم انجام بدهم، اما زمانی که به منزل برمی‌گردم، مستقیما سراغ لپ تاپ خود را می‌گیرم. با این کار نه تنها به یک صفحه نمایش بزرگ برای انجام کارهای مختلف از طریق چند پنجره دست پیدا می‌کنم، بلکه می‌توانم اپلیکیشن تقویم را در کنار مرورگر کروم باز کرده و در همین حال نیز چندین تب برای انجام کارهای مختلف به طور همزمان باز کنم.

داشتن یک موبایل قوی به این معنی است که دیگر نیازمند تکیه به لپ تاپ برای انجام بسیاری از کارها همانند گذشته نیستم، اما با این وجود هر زمانی که قادر باشم لپ تاپ خود را در یک کوله‌پشتی با خود حمل خواهم کرد.

جایگزینی کامپیوتر با موبایلایرو وگنر (Ara Wagoner)

من روزها را بدون روشن کردن کروم بوک خود، مخصوصا در روزهای سفر، سپری می‌کنم. من بخش‌هایی از مقالات خود را بر روی گوشی همراه تایپ کرده و هر وقت که نیاز داشته باشم، در کمترین زمان آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار می‌دهم. البته شکلی که پروژه نهایی در این حال به خود می‌گیرد، هرگز آن چیزی نیست که بخواهم برای همیشه به آن تکیه کنم. اگر کار شما نیازمند انجام تایپ زیادی در طول روز نیست، به نظر من می‌توانید بخشی عظیمی از آن را به وسیله گوشی هوشمند خود انجام دهید. سوال است اینجاست که چرا باید برای جایگزینی کامپیوتر با موبایل این چنین تلاش کنیم، وقتی می‌توانیم یک کروم بوک با قیمتی پایین تهیه کرده و آن را به راحتی جابجا کنیم؟ این دستگاه‌ها رفته رفته قادر به اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی نیز خواهند بود، پس ترکیبی از سیستم‌های موبایل و کامپیوتر را همه جا با خود خواهید داشت.

دنیل بیدر (Daniel Bader)

آیا من به یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ برای شغل خود احتیاج دارم؟ بله البته. درباره جایگزینی کامپیوتر با موبایل باید بگویم آن‌ها در واقع خود یک کامپیوتر بوده و به من اجازه انجام هر کاری که قادر به آن نبوده و یا بدون وجود اندازه کوچک و صفحه نمایش لمسی انجام نشدنی است را می‌دهند. رادیو، جی پی اس، صفحه لمسی، اپلیکیشن‌های مختلف، قابلیت جابه‌جایی راحت، پرداخت سریع و آسان و دیگر موارد همه با گوشی‌های امروزی قابل دسترسی‌اند. تمامی این موارد البته ویژگی‌های ذاتی یک گوشی هوشمند محسوب شده و آن‌ها را تبدیل به یک کامپیوتر قابل حمل می‌کنند. جایگزینی کامپیوتر با موبایل سال گذشته برای من اتفاق افتاد و اکنون از “کامپیوتر” خود برای انجام کارها استفاده می‌کنم.

جایگزینی کامپیوتر با موبایلفلورنس آیان (Florence Ion)

آیا درباره زمانی که به ویندوز مهاجرت کردم چیزی به شما گفته‌ام؟ من آن را بعد از یک وقفه چهار ساله از دست دادم. متاسفانه ارزان‌ترین گزینه موجود را برای خرید انتخاب کرده و یک دل (Dell) پایین‌رده خریداری کردم. کمتر از یک سال بعد خود را کاملا شکست خورده دیدم. شاید این جواب سوال شما نباشد، اما در هر صورت سعی دارم تا با یک مثال، اتفاقی که بعد از بدون استفاده دیدن کامپیوتر خود با آن برخورد کردم را بازگو کنم. تقریبا برای مدتی زمانی ناامید بودم.

با وجود سه گوشی هوشمند پیکسل ایکس‌ ال (Pixel XL)، گلکسی اس 7 اج (Galaxy S7 edge) و گلکسی اس 7 اکتیو (Galaxy S7 active) که در مقابل خود دارم، هیچ راهی برای انجام دادن کارها در یک بازه زمانی معقول وجود ندارد. اگرچه همیشه می‌توانم یک کیبورد بلوتوث به تبلت گلکسی تب اس 2 (Galaxy Tab S2) خود وصل کنم، اما هرگز تاکنون نتوانسته‌ام چند کار را به طور همزمان به وسیله یک دستگاه قابل حمل، آن طور که بر روی کامپیوتر انجام می‌دهم، پیش ببرم.

کار کردن و مدیریت فتوشاپ و لایتروم بر روی یک کامپیوتر رومیزی به همراه صفحه نمایش بزرگ بسیار راحت‌تر خواهد بود، چنان که کیبورد و موس جداگانه نیز به مزایای این شیوه از استفاده افزوده می‌شوند. جابه‌جا شدن سریع میان فولدرها، فایل‌ها و اپلیکیشن‌ها در این حالت غیر قابل مقایسه است. در حالی که مشغول به ویرایش تصاویر بوده و یا مقدمات پروژه بعدی را می‌چینم، این امکان وجود دارد تا یک پنجره را به طور جداگانه به پخش‌کننده برای تماشای فیلم اختصاص دهم. آیا با جایگزینی کامپیوتر با موبایل این موارد شدنی است؟ بله، اما حداقل من توانایی انجام چند کار به صورت همزمان را به این روش نخواهم داشت. این مورد برای من اولویت بیشتری نسبت به جابه‌جایی و کوچک بودن محسوب می‌شود.

هریش جونولیگدو (Harish Jonnalagadda)

گوشی‌های همراه امروزی قادر به انجام کارهای زیادی هستند، اما توان پردازشی آن‌ها همچنان با یک کامپیوتر اورکلاک شده غیر قابل مقایسه است. اگر تصمیم به اجرای بازی ویچر 3 (Witcher 3)، دوم (Doom) و یا فال‌آوت 4 (Fallout 4) داشته باشید، قطعا این مورد در وهله اول نیاز خواهد بود، مخصوصا اگر مایل به بازی با گرافیک تنظیم شده در حالت ماکزیموم باشید. من این بازی‌ها را در زمانی که مشغول به کار نیستم اجرا می‌کنم. اگرچه بازی‌های پلتفرم‌های موبایل به میزان فوق‌العاده‌ای پیشرفت کرده‌اند، اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به بازی‌های کامپیوتری سطح بالا در پیش دارند.

جری هیلدربرند (Jerry Hildenbrand)

من سوار یک کامیون می‌شوم. وقتی که پشت میز کامپیوتر خود می‌نشینم، کارهایی از قبیل برنامه‌نویسی و اجرای بازی‌های مختلف را انجام می‌دهم که البته هیچ‌کدام یک از این موارد را کار نمی‌دانم. هر دوی این موارد به خوبی بر روی یک کروم بوک با استفاده از یک اپلیکشن همانند کراس‌اوور (CrossOver) نیز قابل انجام است، اما کروم بوم هنوز یک کامپیوتر بوده و هر چند قدیمی باز هم یک کامیون محسوب می‌شود.

بیشتر زمان‌هایی که مشغول به کار نبوده و در مقابل کامپیوتر خود قرار دارم، هر چیزی را که نیازمند توان پردازشی و سخت افزار بالا باشد را اجرا خواهم کرد، چرا که این توانایی وجود دارد. یک موبایل هنوز در چنین رده‌ای از توانایی قرار ندارد.

جایگزینی کامپیوتر با موبایلمارک لاگاچی (cranked way up)

من دو کامپیوتر، یکی برای کار و دیگری برای انجام کارهای شخصی دارم. در طول روز حساب ویژه‌ای بر روی کامپیوتر کار خود برای تایپ کردن و یا ویرایش دسته‌ای از تصاویر به منظور ضمیمه کردن به مطالب خود باز می‌کنم. پیش از این بعد از اتمام کار، عادت به استفاده از کامپیوتر شخصی برای خستگی در کردن و تماشا ویدیو بر روی نتفلیکس (Netflix) و یوتیوب داشتم. برای گشت و گذار در ردیت (Reddit) و همچنین دیگر شبکه‌های اجتماعی از این وسیله شخصی استفاده می‌کردم، اما این اتفاقاتی است که به مدت زمانی پیشتر باز می‌گردد.

امروز تقریبا برای انجام هر کاری خارج از محیط کار، از گوشی هوشمند خود استفاده کرده و جایگزینی کامپیوتر با موبایل را به این صورت انجام داده‌ام. علاوه بر اینکه همیشه آن را به همراه خود دارم، انجام بسیاری از کارهایی که پیشتر به وسیله کامپیوتر شخصی صورت می‌گرفت به این روش آسان‌تر خواهد بود. توانایی حمل آن با خود به هر جایی و انجام موارد مذکور در بالا حین آشپزی و یا هر کار دیگری، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. برای بسیاری از کارها، من به میزان زیادی به گوشی خود وابسته هستم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. آره، یه روزی صد در‌صد این اتفاق میوفته،