محبوب ترین رمزهای عبور جهان به شدت قابل حدس هستند!

محبوب ترین رمزهای عبور جهان به شدت قابل حدس هستند!

از گذشته بارها شنیده‌ایم که برای حساب‌های کاربری خود در اینترنت بهتر است که رمزهای عبور طولانی و پیچیده‌ای شامل ترکیب اعداد، علائم و حروف کوچک و بزرگ انتخاب کنید. اما خب به مانند بسیاری از توصیه‌‌های دیگر، این موضوع نیز توسط میلیون‌ها نفر از کاربران اینترنت در سراسر جهان رعایت نمی‌شود و حتی شاهد این هستیم که رمز عبور مدیر عامل فیسبوک، مارک زاکربرگ نیز به شکل احمقانه‌ای ساده و قابل حدس است! در همین راستا به تازگی گزارش تحلیلی جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد محبوب ‌ترین رمزهای عبور جهان شدیدا ساده هستند و کاربران معمولا برای انتخاب رمز عبور، به سراغ راحت‌ترین و قابل کشف‌ترین گزینه‌های موجود بر روی کیبورد می‌روند.

طی سال‌های گذشته شاهد این بودیم که چندین سایت و شبکه‌ی اجتماعی پرکاربر که لینکدین آخرین آنها بود، هک شده و اطلاعات شخصی مربوط به میلیون‌ها کاربر از سراسر جهان در اختیار هکرها قرار گرفته است. در گزارش جدیدی بر مبنای اطلاعات لو رفته در این هک‌ها، بر روی ۱۰ میلیون رمز عبور مختلف بررسی به عمل آمده است تا محبوب‌ ترین رمزهای عبور جهان مشخص شوند. نتیجه هم همان چیزی است که تقریبا همه‌ی ما حدس می‌زنیم و رمزهایی ساده، در صدر این لیست قرار گرفته‌اند.

عبارت «۱۲۳۴۵» در صدر لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان !

محبوب ترین رمزهای عبور جهان به شدت قابل حدس هستند!

موسسه‌ی امنیتی Keeper تحقیق جدیدی را بر روی ۱۰ میلیون رمز عبوری که در سال گذشته‌ی میلادی لو رفته بودند، انجام داده است تا عادت‌های رفتاری کاربران هنگام انتخاب رمز عبور برای حساب‌های کاربری آنها را متوجه شود. نتایج این تحقیقات شوکه‌کننده هستند و همان‌طور که احتمالا شما گجت نیوزی‌های عزیز هم حدس می‌زدید، عبارت «۱۲۳۴۵» در صدر لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان قرار گرفته است!

این رمز عبور که تقریبا قابل پیش‌بینی‌ترین پسوورد تاریخ محسوب م‌یشود و اولین گزینه‌ در لیست پسورد تمام هکرهای جهان است، توسط ۱۷ درصد از این جامعه‌ی آماری انتخاب شده و این به معنای یک فاجعه‌ی امنیتی در فضای مجازی است. دو رمز عبور ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ و qwerty نیز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند تا ثابت شود که کاربران هنگام انتخاب رمز عبور به جای این که به امنیت آن توجه کنند، به راحتیش نگاه می‌کنند و انگشتان خود را بدون این که از روی صفحه کلید بلند کنند، از سمت چپ به سمت راست حرکت می‌دهند!

در جایگاه چهارم و پنجم لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان نیز به ترتیب دو عبارت ۱۲۳۴۵۶۷۸ و ۱۱۱۱۱۱ قرار گرفته است که احتمالا انتخاب‌کنندگان آنها برای این که وجدانشان راحت‌تر باشد، کمی به خود زحمت داده و قاعده‌ی بازی را شکسته‌اند! محققانی که این آنالیز را به انجام رسانده‌اند، با بیان این که هنگام خواندن نتایج تنها سرمان را به نشانه‌ی تاسف تکان می‌دادیم، در یک پست بر روی وبلاگ رسمی این موسسه اعلام کرده‌اند که چهار مورد از میان ۱۰ گزینه‌ی اول لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان و هفت مورد از میان ۱۵ گزینه‌ی برتر، تنها ۶ کاراکتر و یا کمتر طول داشته‌اند. احتمالا می‌دانید که طولانی بودن رمز عبور، فاکتور بسیار مهمی برای افزایش امنیت آن محسوب می‌شود و ابزارهای اتوماتیک هک امروزه می‌توانند چنین رمزهای عبوری را در کمتر از چند ثانیه تشخیص داده و آن را در اختیار هکر قرار دهند؛ برای این که بیشتر اهمیت این موضوع را متوجه شوید، بهتر است که فایل تصویری متحرک زیر را که توسط اینتل طراحی شده است، تماشا کنید:

محبوب ترین رمزهای عبور جهان به شدت قابل حدس هستند!

در ادامه‌ی این گزارش متخصصان Keeper بیان می‌کنند که لیست کلی Keeper پراستفاده‌‌ترین رمزهای عبور جهان طی سال های گذشته بسیار تغییرات محدودی داشته و این به معنای آن است که سطح دانش و یا اعتنای کاربران به این موضوع مهم، تغییر محسوسی نداشته است. حتی ابزارهای هوشمند برای پیشنهاد رمزهای عبور پیچیده‌تر نیز نتوانسته‌اند در این قضیه تاثیر قابل تشخیصی داشته باشند و این وظیفه‌ی توسعه‌دهندگان و مدیران وبسایت ها و سرویس های اینترنتی مختلف است که تلاش بیشتری در این باره داشته باشند.

توصیه‌‌های متخصصان امنیتی برای انتخاب یک رمز عبور قدرتمند

علاوه بر مهم بودن فاکتور تعداد کاراکترها، پیچیده بودن و ترکیب نیز در انتخاب یک رمز عبور کارآمد بسیار اهمیت دارد. نکته‌ای که تقریبا در هیچکدام از موارد لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان دیده نمی‌شود و شما می‌بینید که اکثریت کاربران به سراغ انتخاب رمزهای عبور پیچیده، ترکیب شده از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و علائم نمی‌روند و ساده‌ترین گزینه‌های موجود را برای خود انتخاب می‌کنند. البته ممکن است با خود بگویید که انتخاب رمزهای عبور پیچیده باعث می‌شود که یادآوری آنها برایتان مشکل باشد. بله این موضوع برای خیلی از کاربران طبیعی است، اما ابزارهایی نظیر نرم افزارهای مدریت پسورد برای موبایل و کامپیوتر وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آنها، رمزهای عبور متفاوت و قدرتمندی را برای سایت‌ها و سرویس‌های مختلف به کار ببرید تا در صورت هک شدن و نفوذ به یکی از آن سرویس‌ها، حساب‌های کاربری دیگرتان نیز به خطر نیافتند.

محبوب ترین رمزهای عبور جهان به شدت قابل حدس هستند!

مواردی نظیر اعتماد نکردن به افراد ناشناس در فضای مجازی، فعال کردن رمزهای عبور دو مرحله‌ای، اضافه کردن ایمیل‌های بازیابی، یادداشت نکردن رمزهای عبور در مکان‌هایی نظیر میز کار و بر روی کارت‌های اعتباری نیز از دیگر فاکتورهایی هستند که می‌توانند شما را در حفاظت از رمز عبور خود یاری نمایند. در انتها نیز از شما عزیزان گجت نیوزی دعوت م‌یکنیم لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان که توسط میلیون‌ها کاربر در کشورهای مختلف به کار رفته‌اند را مشاهده کنید؛ ۲۵ گزینه‌ی اول این لیست را برایتان آورده‌ایم و برای مشاهده‌ی جزییات بیشتر می‌توانید به وبلاگ رسمی موسسه‌ی امنیتی Keeper مراجعه کنید:

لیست محبوب ترین رمزهای عبور جهان

۱. 123456

۲. 123456789

۳. qwerty

۴. 12345678

۵. 111111

۶. 1234567890

۷. 1234567

۸. password

۹. 123123

۱۰. 987654321

۱۱. qwertyuiop

۱۲. mynoob

۱۳. 123321

۱۴. 666666

۱۵. 18atcskd2w

۱۶. 7777777

۱۷. 1q2w3e4r

۱۸. 654321

۱۹. 555555

۲۰. 3rjs1la7qe

۲۱. google

۲۲. 1q2w3e4r5t

۲۳. 123qwe

۲۴. zxcvbnm

۲۵. 1q2w3e

راستی آیا شما هم از رمزهای عبور بالا استفاده می‌کنید؟ برای افزایش ایمنی پسورد و حساب کاربری چه روش‌هایی را می‌شناسید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. رمز جدید:1A2a3B4b5C6c
    رمز جدید:1R2M3F4A
    رمز جدید:1a2b3c4d5f