تمساح کوهان دار

ویدیویی از عبور یک تمساح کوهان دار عظیم‌الجثه در یک منطقه طبیعی

چندی پیش ویدیویی کوتاه از یک تمساح کوهان دار عظیم‌الجثه در صفحه اختصاصی منطقه محافظت شده طبیعی فلوریدا در شبکه اجتماعی فیس بوک منتشر شد. همانطور که از نام آن مشخص بوده و در ویدیوی زیر نیز کاملا مشهود است، این تمساح کوهان دار و یا گوژپشت نام داشته و به همین دلیل اندازه و حجم به مراتب بیشتری از تمساح‌های عادی دارد. چیزی که تعجب همه را برانگیخته، دلیل رد شدن این تمساح کوهان دار از یک طرف جاده به طرف دیگر آن است.

ویدیوی تمساح غول‌پیکر زمانی ثبت شد که حیوان به آهستگی تمام در حال عبور از یک سوی جاده‌ای به سوی دیگر آن، در منطقه طبیعی و حفاظت شده در لیک لند (Lakeland) فلوریدای آمریکا بود. این موجود در واقع با نام تمساح آمریکایی شناخته شده و در دهانه رودخانه‌های در حال حرکت با سرعت پایین، تالاب‌ها و همچنین لجن‌زارها زندگی می‌کند و از کارولینای شمالی تا تگزاس یافت می‌شود. از نظر کلی، مشاهده تمساح کوهان دار با وجود هیبت زیاد و بزرگتر بودن نسبت به همنوعان خود، چیزی عجیبی نیست و بین این دسته از تمساح‌های آمریکایی تقریبا متداول است.

تمساح کوهان دار از دیگر همنوعان خود بزرگتر است

بر اساس گفته‌های باغ وحش ملی موسسه زیست شناسی اسمیتسونیان (Smithsonian)، جنس نر تمساح کوهان دار گاهی می‌تواند تا 3.4 متر نیز طول داشته باشد. با توجه به طول و همچنین هیبت موجود مشاهده شده در ویدیوی پایین، می‌توان حدس زد که با یک تمساح نر مواجه هستیم. واقعیت این است که اگرچه این تمساح کوهان دار حقیقتا بزرگ و عظیم‌الجثه است، اما چیز عجیب و غیر متعارفی به شمار نمی‌رود، چرا که تمساح‌های آمریکایی همگی غول‌پیکر هستند.

تمساح کوهان دارهنوز اطلاعات بیشتری در مورد تمساح کوهان دار ، تفاوت‌های احتمالی و همچنین سن آن مشخص نیست، اما باید در نظر داشت که تمساح‌های آمریکایی چیزی بالغ بر 50 سال عمر می‌کنند. این موجود به اندازه‌ای عظیم‌الجثه است که بعد از رسیدن به سن 4 سالگی، تبدیل به یکی از بزرگترین درندگان در حیات وحش شود. لورا برنت (Laura Brandt)، زیست شناس ارشد حیات وحش ایالات متحده آمریکا، معتقد است وقتی تمساح کوهان دار و یا دیگر انواع تمساح‌ها به این اندازه رشد پیدا می‌کنند، در محافظت از خود در برابر عوامل مخرب از جمله انسان‌ها، در مقایسه با دیگر همنوعان خود بسیار قویتر ظاهر می‌شوند. وی با تماشای این ویدیو حدس زد که تمساح کوهان دار مشاهده شده، سن و سال بالایی داشته و در همان حوالی جاده زندگی می‌کند.

دقیقا به خاطر سن و سال بالاست که این تمساح کوهان دار به این آرامی و خیلی ریلکس حرکت می‌کند! اگرچه تمساح موجودی آبزی محسوب نمی‌شود، اما زندگی در آب برایش لذت‌ بخش‌تر بوده و آن را شدیدا به خشکی ترجیح می‌دهد. لورا برنت در ادامه به متداول‌بودن سرعت حرکت پایین تمامی تمساح‌ها، حتی تمساح‌های جوان اشاره کرد. از نظر لورا برنت این موجود عظیم‌الجثه مجبور است تا بدن بسیار بسیار سنگین خود را بر روی چهار پای نه چندان بزرگ حمل کند، به همین دلیل به جز وقتی که در خشکی مشغول تعقیب چیزی باشد، همواره بسیار آرام حرکت می‌کند. تمساح‌ در زمان شکار و یا احساس خطر، قادر است تا حداکثر با سرعت 56 کیلومتر در ساعت در خشکی حرکت کند، اما به دلیل وزن بالای خود خیلی زود خسته می‌شود. این تمساح کوهان دار ، در صورت دویدن با حداکثر سرعت در توان خود، بدون شک بسیار سریع خسته شده و انرژی خود را از دست خواهد داد.

علاوه بر درندگی و قدرت بالای تمساح، سرعت دویدن بالای آن دلیل دیگری است که سبب می‌شود تا افراد عظیمت کرده به مناطق طبیعی حفاظت شده دارای این حیوان، شدیدا هشیار باقی بمانند، چرا که در صورت تصمیم تمساح برای شکار یک فرد، هیچ کاری از دست وی برنخواهد آمد! در زمان مراجعه به مناطق حفاظت شده، مردم می‌بایست حواس خود را کاملا جمع کرده و علاوه بر خارج نشدن از جاده، شدیدا از نزدیکی به آب‌ها و مخصوصا تالاب‌ها خودداری کنند. حواس افراد می‌بایست شدیدا به کودکان باشد تا مبادا ذره‌ای از آنان دور شوند. گفتنی است در صورت مشاهده یک لانه تمساح و چند تخم مربوط به آن، باید سریعا محل را ترک کرد. در نظر داشته باشید بهتر است تا شدیدا از مواجهه با تمساح کوهان دار و دیگر انواع این موجود خودداری کنیم، چرا که در غیر اینصورت کار زیادی از دست ما مخصوصا برای فرار برنخواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*