جهان هولوگرافیک

ما در یک جهان هولوگرافیک زندگی می‌کنیم: احتمال قوی تر شد!

شاید کمی ترسناک باشد اگر که بگوییم تمامی کیهان، درواقع تصویری هولوگرافیک است. این فرضیه جدید نیست و از دهه 90 میلادی درباره آن صحبت می‌شود. اما تحقیق جدیدی که حاصل کار پژوهشگرانی از کانادا، ایتالیا و انگلیس است، نشان می‌دهد که این احتمال قوی‌تر از آن چیزی است که تا پیش از این فکرش را می‌کردیم. این پژوهش جدید که بر مبنای بی‌نظمی‌های موجود در تابش پس‌زمینه کیهانی استوار است، پیشنهاد می‌کند شواهد زیادی وجود دارد که جهان ما یک جهان هولوگرافیک است.

اینگونه فرض کنید که تمامی ادراک شما از سه بعد مکانی و یک بعد زمان، در واقع از یک میدان دوبعدی سرچشمه می‌گیرد. این مفهوم مشابه طرح‌های هولوگرام عادی است که تصویری سه بعدی را بر روی یک صفحه کاغذ دوبعدی ترسیم می‌کند. اما این بار، کل دنیای ما در ابعادی کمتر کدگذاری شده است.

جهان هولوگرافیک

سیر تحولی یک جهان هولوگرافیک از آغاز تا امروزه

مفهوم جهان هولوگرافیک ، برای فیزیکدانان جذاب است. چرا که با بی‌نظمی‌های موجود در نظریه نسبیت انیشتین و مکانیک کوانتومی سازگاری دارد. در حالیکه یافته‌های انیشتین، ساختارهایی با مقیاس‌های بزرگ را به زیبایی توصیف می‌کند، در توضیح ساختارهای بسیار ریز در ابعاد کوانتومی شکست می‌خورد. اصل هولوگرافیک، از چارچوب نظریه ریسمان نشئت می‌گیرد. اما به جای آنکه سعی کند ابعاد بالاتری را برای جهان در نظر بگیرد (همانند نظریه M با 11 بعد)، به تنها دو بعد متکی است.

هرچند اثبات یا رد این نظریه در مورد کیهان، روی زندگی عادی ما تاثیری نخواهد گذاشت، اما در همین رابطه ایده‌های ملموس‌تری نیز از سوی برخی افراد مطرح شده است. به طور مثال، David Bohm عقیده دارد که ذهن ما نیز همانند یک هوگرام عمل می‌کند. همچنین وی عقاید جالبی در مورد “ارتباطات” و “ذات مفاهیم” داشته که با یافته‌های امروزه از مفاهیم هولوگرافیک، کاملا مرتبط است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. عجب…

    علم؟! دانشمندان ؟! اثبات؟!

    خب، کنتور که نمیندازه و بحمدالله مالیات هم نداره…

    راااااحت ببافید… راحت راااااااحت!

    :))

    دور هم توهم برسید و بعد هم با خودتون بگیر وااااای چقدر پیچیده و عمیق!
    چقدر ما گسترده روان و وسیع الروح و فرا ذهنیم!

    همه چی یه طرف و فاز این دوستان که خودشان را خیلی جدی گرفتن و با یه حالت عاقل اندر سفیه به تمام دنیا نگاه میکنند به یک طرف!

    «حقیقتا آن کس که نداند و نداند که نداند ، در جهل مرکب ابدالدهر بماند!»

    هههه…

    البته خدا رو شکر شما ها بی آزارید… بنده خدا ها…
    حالا فعلاً که به کسی کاری ندارید و توی خودتون میچرخید و مببافید و فلان و فلان… تا وقتی اینطوریه پس راحت باشید… حله…
    دور همی بگردید و صفا کنید و خلاص!
    .
    .
    .

    ولیکن … دوستان عزیز، توجه بفرمایید که پرت و پلا بافتن هنر نیست

    …و حرف مفت زدن هم هیچ دوووووشواری ندارد!

    ((بازی فک و باد معده!))

    الحمدالله الذی بالنعمه العقل!

    اللهم اشف کل متوهمین والسلام علی من اتبع الهدیٰ…

  2. be nazar mn in ye farze sade va manteghi mitoone bashe.ke ba ye tashbih ghabele lams mishe…ye .ye mesale sade in farzie mitoone MAP GOOGLE bashe…shoma ye safhe mibini.ye aks az zamin. bad makane morede nazareto mizani…va bad varede ye sakhtare 3 bo’dy mishi…mitooni dor ta doreto bebini… va engar k vaghean to 3bo’de oonjaii…yani az ye tasvire2 body b makan3 bodi miresi…hala age harekate toye donyaye vagheii ro be harekate zarate oon2 bo’d tashbih konim matlab kaamelan ghabele lams mishe:)))