استانداردهای جدید خودرو

استانداردهای جدید خودرو در ایران؛ از دی 97 تنها خودروهای مطابق با استانداردهای 83گانه تولید می‌شوند

وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استاندارد در سازمان استاندارد ایران در یک نشست خبری، جزئیات اجرای استانداردهای جدید خودرو در کشور را تشریح کرد. به گفته‌ی مرندی مقدم از دی‌ماه سال آینده 11 استاندارد جدید و از دی‌ماه 97 نیز 22 استاندارد جدید در صنعت خودروسازی کشور اجرا خواهد شد؛ بنابراین از دی 97 تنها خودروهایی تولید می‌شوند که مطابق با استانداردهای 83گانه‌ی خودرو در ایران باشند.

وحید مرندی مقدم در یک نشست خبری اعلام کرد که 52 استاندارد فعلی صنعت خودرو به‌روزرسانی شده و استانداردهای جدیدی نیز به آن‌ها اضافه شده است. قراردادهای جدید خودروسازان نیز بر اساس این استانداردها امضا می‌شوند و از دی‌ماه 97 تولید خودروهایی که فاقد استانداردهای 83گانه باشند متوقف خواهد شد.

استانداردهای جدید خودرومعاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان استاندارد ایران در ادامه عنوان کرد که بسیاری از خودروهای فعلی از ابتدای دی 97 دیگر قابلیت تولید نخواهند داشت و باید پلتفرم آن‌ها تغییر پیدا کند. از سوی دیگر، خودروسازان معتقدند که تغییر پلتفرم این محصولات هزینه‌بر بوده و به نفع آن‌هاست که تولید این خودروها را به کلی متوقف کنند و به سمت طراحی و تولید خودروهای جدید بروند.

وی در خصوص استانداردهای جدید خودرو گفت:

بیشتر استانداردهای جدید خودرو به مسائل ایمنی، ترمز پیشرفته اضطراری، ترمزگیری، هشدار تغییر مسیر حرکت خودرو، سیستم‌های هشداری خودرو، حفاظت از عابر پیاده، محدودکننده سرعت و تجهیزات ضد سرقت مربوط می‌شود. با این حساب، بسیاری از خودروهای داخلی مانند پژو 405 و پراید با شرایط جدید همخوانی ندارند و در صورتی که تغییر پلتفرم برای تولیدکنندگان صرفه نداشته باشد، باید خودروهای جدید تولید کنند.

فرصت دوساله به خودروسازان برای اعمال استانداردهای جدید خودرو

مرندی مقدم در مورد تاخیر در اعمال استانداردهای جدید خودرو و فرصت دوساله به خودروسازان اظهار کرد که متاسفانه همه چیز بر عهده سازمان استاندارد نیست و در این مسئله، یک زنجیره حاکم است. او همچنین، فرهنگ رانندگی را مهم‌ترین عامل در تصادفات جاده‌ای دانست و تاکید کرد که دلیل این تصادفات، فقط خودرو نیست و نیروی انسانی و جاده نیز در این امر نقش دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. هر روز میاند یه سری قانون میزارند که دیکه از دو سال دیگه فلان ماشین رو تولید نمیکنیم و و و .واقعا مردم رو احمق فرض کردند.اگه به این قانون ها اعتمادی بود باید 6 و 7 سال پیش تمام این خودرو ها از رده خارج میشدند

  2. مثل پست قبلی بازم میگم هیچکی زورش به اینا نمیرسه مگر خود مردم از این کارا قبلا هم کردن اما چی شد؟ یادتون میاد پلیس واسه ایمن بودن ماشین های این شرکت ها یه زمانی رو تعیین کرده که اگه استاندارد لازم رو نداشته باشن ماشین های جدید رو پلاک نمیکنه! چی شد هیچی … به ادم کشی شون ادامه دادن