نقد و بررسی ویژگی های مهم Amazon Fire phone

فایر فون آمازون که از 24 جولای (حدود 1 هفته قبل) با قرار داد 2 ساله به قیمت 199$ عرضه می شود در حال حاضر قابل دسترس ترین دستگاهی که این کمپانی ساخته است؛ شرکتی که سعی میکند تا هر چیزی را که به ذهن مان خطور میکند به ما بفروشد. در بررسی ویژگیهای مهم و جدید این اسمارت فون با گجت نیوز همراه باشید.

مشخصات اسمارت فون آمازون فایرفون در یک نگاه :

  • ابعاد ۱۳۹.۲ X ۶۶.۵ X ۸.۹ میلیمتر
  • وزن ۱۶۰ گرم
  • نمایشگر ۴.۷ اینچی IPS LCD HD؛ رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل با تراکم ۳۱۵، روشنایی ۵۹۰ نیت و شیشه گوریلا گلس ۳.
  • پردازشگر اسنپ دراگون ۸۰۰ با فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز و گرافیک آدرینو ۳۳۰
  • رم ۲ گیگابایت
  • حافظه ۳۲ و ۶۴ گیگابایت
  • فضای رایگان ابری برای تمام محتواهای آمازون
  • دوربین ۱۳ مگاپیکسلی در عقب با لنز f/2.0، لرزشگیر اپتیکال (OIS)، دکمه سخت افزاری اختصاصی و فضای بی محدودیت و رایگان ذخیره سازی
  • دوربین ۲.۱ مگاپیکسلی در جلو
  • ۴ دوربین جلو برای تکنولوژی داینامیک پرسپکتیو ۳ بعدی
  • اسپیکرهای استریو با صدای دالبی دیجیاتال پلاس فراگیر
  • ۸۰۲٫۱۱a/b/g/n/ac Wifi
  • NFC
  • بلوتوث ۳
  • پشتیبانی جهانی از LTE
  • باتری ۲۴۰۰ میلی آمپری
  • سیستم عامل فایر ۳.۵ OS مبتنی بر اندروید، یکپارچه شده با سرویس های آمازون
  • هدفون های آهنربایی با کنترل و میکروفون

این اسمارت فون در واقع حتی چیزی بیشتر از یک جاه طلبی است: تفکر مجددی بر اینکه ما چطور از تلفنمان استفاده میکنیم! در طی سالهای گذشته آمازون تمام تلاش خود را معطوف به بررسی نحوه استفاده کاربران از تلفن هایشان کرده و سعی کرده تا بفهمد کاربران واقعا به چیزی نیاز دارند تا بتواند تمام آنها را در یک دستگاه واحد بگنجاند.

با وجود این برای چندمین بار پیاپی، این اسمارت فون به ما یاد آوری می کند که همیشه تفاوت زیادی بین ایده های خوب راجع به یک اسمارت فون و یک اسمارت فون خوب وجود دارد!

فایرفون روی آتش!

تمام ایده های جدید آمازون روی این گوشی همراه در نرم افزار و نحوه کار آن آن قرار دارند تا ظاهر و ساخت آن. اما قبل از پرداختن به همه آنها شاید بهتر است یادمان باشد این دستگاه که آمازون آن را “دستگاهی متمایز” می نامد، فقط یک گوشی همراه است!

آمازون در طراحی این گوشی بیشتر به فکر استفاده بهینه از فضاهای موجود بوده است تا اینکه به مقوله زیبایی در آن بپردازد. این گوشی بیشتر یک قطعه پلاستیکی متراکم است که به شکل مستطیل تراش خورده و پانل های شیشه ای دو طرف آن با پلاستیک کناره ی گوشی بهم متصل شده اند. حاشیه های آن نیز در جلو و عقب به صورت جزئی خمیده هستند. این تلفن در دست گیرایی خوبی دارد اما به هیچ وجه نمی توان آن را عالی نامید.

amazon-Fire-Phone

تمامی 5 دوربین (بله! 5 دوربین) آن که با هم کار می کنند در پانل جلویی کاملا به صورت آشکار و کمی برجسته هستند و مانند پیچ های اثاث لوکس منزل در معرض دید قرار گرفته اند. با وجود اینها تنها چیزهای متمایزی است که در ظاهر این تلفن قرار دارند و هیچ یک از کسانی که این اسمارت فون را به آنها نشان دادیم نتوانست تا لحظه دیدن لوگوی آمازون در پشت آن این گوشی را از دیگر گوشی ها تشخیص دهد.

از مجموع شش دوربین بکار رفته در فایرفون فقط می توان از دو دوربین آن استفاده کرد که هر دوی آنها نسبتا رضایت بخش اند. همچنین فضای ذخیره سازی نامحدود نیز در سرویس آمازون کلود (Amazon’s Cloud Service)  برای آن در نظر گرفته شده است که برای مشتاقان عکاسی معامله ی خوبی به شمار میرود. دوربین 13 مگاپیکسلی پشتی دستگاه تصاویر با کیفیت و واضحی را مانند سایر گوشی های اندرویدی حوب بازار میگیرد؛ اما در فوکوس کردن کمی کند بوده و بخصوص هنگام فیلم برداری مدام  برای پیدا کردن نقطه صحیح فوکوس به جلو و عقب فوکوس میکند که آزار دهنده است. در هنگام عکاسی نیز اگر به دلیل کندی فوکوس آن سوژه را از دست ندهید عکس های خوبی خواهید داشت.

IMG_20140721_154740-560

در مورد سخت افزار آن نیز تقریبا هیچ چیز جالب توجهی وجود ندارد. به نظر میرسد هدف آمازون ساخت گوشی تلفنی بوده است که بتواند به خوبی اهداف اولیه یک اسمارت فون را برآورده کند. اگر چنین فکر کنیم، آمازون به هدفش رسیده است اما در مقابل رقیبانی مانند Nexus 5، HTC One، یا IPhone 5S باریک و پولیش خورده به نظر می رسد کاملا دست خالی است.

افق های جدید

در بدنه فایرفون در سمت چپ و زیر دکمه های ولوم صدا دکمه ای وجود دارد که با یک بار فشردن آن دوربین فایرفون فعال می شود. اگر آن را فشرده و نگه دارید، صدها نقطه کوچک چشمک زن در صفحه نمایان شده و گوشی شروع به شناسایی اشیا درون کادر می کند. به فایرفلای خوش آمدید! در ساده ترین حالت، فایرفون بهترین ابزار برای مقایسه قیمت اجناس است. برای مثال وقتی در فروشگاهی مشغول خرید هستید فایرفون را به سمت پودر شوینده میگیرید و فایرفون به شما می گوید آمازون همین پودر را 2$ ارزانتر می فروشد!!! چند ضربه به صفحه زده و خرید می کنید! به همین سادگی! آنقدر ساده که در حین بررسی به طور تصادفی یک بسته دستمال توالت به قیمت 36$ هم از آمازون خریدیم!

فایرفون می تواند اجناس بسیار زیادی را تشخیص دهد. اما عملکرد آن بطور غیرقابل باور و وحشتناکی ناقص و معیوب است. برای مثال وقتی به دنبال خرید آبنبات بودیم برای ما فقط عمده فروشی آن را در حجم بزرگ پیدا و پیشنهاد کرد. یک وقتی یک دئودورانت مارک Dove را به آن نشان دادیم یک رایحه دیگر را برای خرید به ما نشان داد. به جای چای سبز که نیاز داشتیم چای لیمو پرتغال پیدا کرد و حتی نتوانست چند فیلم معروف را با استفاده از کاور آنها تشخیص داده و پیدا کند. اکثر اوقات فایرفون می تواند یک جنس درون بسته بندی یا باکس را شناسایی کند یا حداقل به آن نزدیک شود اما با وجود اینکه بسیاری از اشیای دیگر مانند کیبورد و موس را از فروشگاه خود آمازون تهیه کرده بودیم قادر به تشخیص آنها نشد. در واقع، در این مورد فایرفلای یک ایده عالی بود که بدلیل اجرای ناموفق آن، ناکام مانده است.

fire-phone-004-847

البته فایرفون در مورد چیزهای دیگر مثل شماره تلفن ها، آدرس های اینترنتی، آدرس های ایمیل، شوهای تلویزیونی و آهنگ ها کارایی بهتری دارد. و درست همین جا است که پتانسیل بالای این تکنولوزی قابل لمس خواهد بود. برای مثال با استفاده از برنامه iHeartRadio می توانید بر حسب ژانر آهنگی که پخش می کنید، یک ایستگاه رادیویی موزیک پیدا کنید یا با استفاده از اپلیکیشن StubHub می توانید براحتی بلیطهای کنسرتهای پیش رو بخرید. وقتی فایرفون یک شوی تلویزیونی را شناسایی می کند، بلافاصله اطلاعاتی در مورد آن، آن قسمت خاص، و تمام عوامل و بازیگران را به شما خواهد داد. توسعه دهندگان نیز بطور کامل به توانایی های تشخیصی فایرفون دسترسی کامل دارند و به همین دلیل پتانسیل بالایی در این قابلیت نهفته است. حداقل روزی در آینده آمازون به شیوه بهتری تشخیص خواهد داد که شما به دنبال چه چیزی هستید.

ایده بزرگ دیگری که آمازون در اسمارت فون اش دارد Dynamic Perspective نام است. این قابلیت با استفاده از 4 دوربین قرار گرفته در چهار گوشه تلفن بطور مستمر جهت سر شما را دنبال می کند. وقتی سر خود را حرکت می دهید تا تلفن را به سمتی کج میکنید نمایشگر نیز پرسپکتیو را تغییر می دهد. بدین ترتیب شما قادر خواهید بود کناره های جانبی آیکون ها یا گوشه های یک شی در صفحه یا حتی گوشه هایی از عکسها را که قبلا قادر به دیدنش نبودید را ببینید. این قابلیت جزیی از رابط کاربری از پیش ساخته شده فایرفون است و به خوبی نیز کار میکند. حتی در مواردی چیز کاملا سرگرم کننده ای نیز هست!

amazon-Fire-Phone-2

اما خوب! اینها به چه دردی می خورند؟! قطعا اینکه وقتی سرمان را تکان دهیم آیکون ها نیز حرکت کنند چیز جالبی است اما خوب؛ این قابلیت هیچ کار واقعی برایمان انجام نمیدهد! حتی یکی از قابلیت هایی که آمازون بسیار روی آن تبلیغ کرد، و در آن با کمی خم کردن گوشی هنگام استفاده از نقشه اطلاعات بیشتری در مورد یک مکان خاص نشان داده می شود نیز در واقع همان لمس و زوم کردن صفحه است. Dynamic Perspective پیشتر قرار بود اطلاعات مفید را در مواقع لزوم در اختیار کاربر قرار دهد؛ اما به نظر میرسد تنها کاری که می کند مخفی کردن اطلاعات سودمند است! برای مدتی طولانی باید با آمادگی جسمانی بالا مراقب آیتم هایی باشید که مدام در صفحه می چرخند و چپ و راست می روند! بدون اینکه بدانید چطور باید آنها را نگه دارید یا وقتی ناپدید شدند آنها را برگردانید. در واقع این قابلیت چندان به افزایش تجربه اسمارت فونی کمکی نخواهد کرد.

هر چند یکی از نقاط قوت فایرفون، مارکت آمازون و بازی ها و برنامه های اختصاصی آن است اما به دلیل در دسترس نبودن آنها در کشورمان و حتی کشورهای اطراف به بررسی آن نپرداختیم.

در نهایت باید عنوان کرد فایرفون دستگاهی است که به شدت نیازمند خلاقیت توسعه دهندگانی با حوصله است تا بتوانند برای قابلیت های آن کاربردهای مناسب پیدا کنند. وگر نه در بازار رقابتی امروز، شانس زیادی برای موفقیت ندارد. آمازون با قابلیت هایی که ارائه داده است در حال حل مشکلی است که در واقع وجود ندارد!

نظر شما راجب این اسمارت فون و قابلیت های آن چیست؟ آن را با گجت نیوز  و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: the Verge

Amazon Fire Phone review

Amazon Fire Phone review

This is how life changes when you begin carrying around Amazon’s first smartphone. The Fire Phone, which will be available July 24th for $199 and a two-year contract, is the most immediate and accessible device ever made by the company that endeavors to sell us absolutely everything. It’s also something even more ambitious: a complete rethinking of how we use our phones. Amazon’s worked for years on the Fire Phone, thought deeply about what smartphone users need and want, and put all the resulting ideas into one device. Time and time again, however, the Fire Phone has reminded me that there’s a difference between good ideas about phones and good phones. A big difference. All of Amazon’s big ideas are in software, in the way the phone works rather than how it looks. But before we get to all that, it’s worth just considering this distinctly Amazonian device simply as a phone. It’s a study in ruthless efficiency, without regard for anything so immeasurably subjective as “beauty.” It’s a dense black slab, a beveled rectangle with glass panels connected by plastic sides whose edges curl ever so slightly beyond the front and back, creating a tiny lip that my fingers can’t help but constantly rub against. It gives the impression in my hand that the Fire Phone was well-conceived but never quite perfected. The five (yes, five) cameras that peer out from the phone’s front panel are nakedly shown, and they just feel out of place, like exposed screws in luxury furniture. Yet they’re the only distinctive thing about the Fire Phone; no one I’ve shown it to even recognized the device until they saw the Amazon logo etched into the back. You only get to take pictures with two of the Fire Phone’s six cameras, and they’re both pretty good. They also come with unlimited storage for all your photos, which are automatically synced to Amazon’s cloud services — it’s a completely unbeatable deal for phone photographers. The rear-facing, 13-megapixel shooter in particular takes clean and clear images in most situations, as good as almost any Android phone I’ve used. It’s slow, though, occasionally painfully so, and it has focusing problems that really hurt video capture — footage I shot was often pulsing in and out, hunting for focus. The Fire Phone takes good photos when you get the shot, but it’s definitely prone to missing it. There’s nothing terribly special about the Fire Phone’s hardware, but there’s very little to turn you off either. That seems to be Amazon’s goal: to build a device that works only well enough to serve its primary purpose, and no better. In that way Amazon was successful, but next to the striking red Nexus 5, the gorgeous metallic HTC One, the slender and polished iPhone 5S, the Fire Phone leaves me feeling a bit empty. A new perspective There’s a button on the left side of the Fire Phone, just underneath the volume rocker. Click it once and it opens up the camera. Press and hold it, and hundreds of little flickering dots start to hover around in the frame and look for an object to identify. Welcome to Firefly. At a very basic level, it’s a price-comparison tool: you’re shopping in Walgreen’s, you point it at some Tide detergent, and oh look it’s two bucks cheaper on Amazon. Tap, tap, and ship. It’s so simple I accidentally bought $36 worth of toilet paper. Firefly can recognize lots of things, but it’s incredibly, hilariously inconsistent. It figured out the type of Jelly Beans I was shopping for, but only offered them to me in massive bulk. It identified my Dove deodorant as the wrong scent; it turned green tea into citrus; it logged the wrong kind of Trident gum. It identified Michael Lewis’ The New New Thing by its large, title-driven cover, but couldn’t figure out the small type and barren green cover of The Perks of Being a Wallflower. It couldn’t identify my keyboard or mouse or speakers or shoes, despite the fact that I bought them all on Amazon. Most of the time, as long as you have a package of some kind – a box, a book cover, a barcode, a big logo — Firefly will at least get close, but it’s not nearly as accurate as it needs to be. “Firefly is a powerful idea let down by its execution” It’s better with other things: phone numbers, URLs, email addresses, TV shows, movies, and songs. And it’s here that the technology’s potential is already starting to be realized. iHeartRadio has tapped into Firefly, so that you can immediately start a radio station based on the song that’s playing. Or, you can head straight to the StubHub app to buy tickets to their next concert. When it identifies a TV show, you’ll immediately get information about the show, that episode, that scene, and everyone in it. Developers have complete access to Firefly’s identification abilities — there’s lots of potential here. At least, there will be once Amazon gets a whole lot better at figuring out what it is you’re looking at. Amazon’s other big idea about smartphones is called Dynamic Perspective. It uses the cameras in the four corners of the Fire Phone’s front face to track your head at all times. When you move your head or tilt your phone, the phone literally shifts your perspective: you’ll be able to see the sides of icons, peer around the edges of an object, even see parts of an image you couldn’t before. It’s part of the core UI, part of most of the built-in apps. It works well and consistently and is a fun thing to show off. But to what end? Sure, it’s cool to have icons move when I move my head, but it serves no real purpose. Even in Amazon’s most-advertised use case, in which you look at a map and tilt the phone slightly to see more information about a location, it’s only slightly more efficient than just tapping and zooming. Dynamic Perspective is meant to keep the screen simple, showing you only information when you ask for it, but it mostly just hides useful information. Exposing that information then requires such finesse that for a long time you’ll be seeing things rapidly flicker in and out of existence, not knowing how to make them stick around or find them again. Dynamic Perspective makes for awesomely fun lock screens with much more to them than first meets the eye, but it does nothing to meaningfully improve the smartphone experience. Eventually, it could, in a couple of ways. There are a handful of games from Amazon’s studios that already take advantage of the technology, and looking around to see everything in To-Fu Fury is an awesomely immersive experience. At its best it’s a bit like the Oculus Rift, making you feel like you’re actually inside a level. But that’s the only real additive experience right now: tilt-scrolling in the browser is infuriating and the gesture-based UI is complex and difficult. Ultimately, the success and potential of the Fire Phone rests on Firefly and Dynamic Perspective — cool technologies that both rely on developers finding better ways to use them. Right now, they’re just fixing a problem nobody has.

درباره رضا رسول زاده

رضا رسول زاده فارغ التحصیل و مدرس زبان انگلیسی است. همچنین به دلیل علاقه اش به رشته عمران، تحصیلات خود را در این زمینه نیز ادامه میدهد. علاقمند به گرافیک و طراحی وبسایت است و اولین وبسایت اش را در شانزده سالگی طراحی کرد. از سال 86 تا کنون در زمینه های مختلف IT فعالیت می کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*