دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6

مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 ؛ دوگانه در برابر دوگانه!

اگرچه نمایشگاه MWC 2017 به پایان رسیده است، اما نقد و بررسی‌ها بر روی محصولات معرفی شده در این مراسم تا ماه‌ها بعد ادامه خواهد داشت. احتمالا آن دسته از افرادی که به صورت حضوری به محل برگزاری نمایشگاه یعنی شهر بارسلون اسپانیا مراجعه کرده بودند، تصمیم دارند تا پیش از بازگشت به منزل از این شهر زیبا دیدن کرده و خاطرات خود را از آن ثبت کنند. در میان پرچمداران معرفی شده، تنها دو محصول دارای دوربین دوگانه بودند و همین مورد، آن‌ها را به انتخابی مناسب برای ثبت تصویر از شهر تبدیل می‌کند. بهتر است تا با مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 (Huawei P10 و LG G6)  به مدل برتر در زمینه عکس‌برداری پی ببریم.

بعد از پرچمدار پیشین هواوی یعنی میت 9، اکنون شاهد بازگشت لنزهای لیکا به گوشی هواوی پی 10 هستیم. دوربین دوگانه این گوشی از یک سنسور عادی و رنگی 12 مگاپیکسلی و یک سنسور سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی تشکیل شده است. به عنوان دیگر مشخصه‌های دوربین پشتی این گوشی می‌توانیم به لنز f/2.2 و همچنین تثبیت‌کننده تصویر نوری آن اشاره کنیم. در نظر داشته باشید یکی از وجوه تمایز هواوی پی 10 و ال جی جی 6 ، به دوربین سلفی آن‌ها مربوط می‌شود، چرا که پرچمدار جدید هواوی در ساخت این دوربین نیز با شرکت لیکا همکاری داشته است.

دوربین هواوی پی 10 در یک نگاه

  • دوربین : سنسور رنگی 12 مگاپیکسلی دارای تثبیت‌کننده تصویر نوری + سنسور سیاه و سفید 20 مگاپیکسلی، قابلیت فیلمبرداری 4K، ساخته شده در همکاری با شرکت لیکا
  • ویژگی‌های دوربین : لنز f/2.2، زوم هیبریدی 2x، تثبیت‌کننده تصویر نوری، تغییر فوکوس و نور در یک عکس بعد از ثبت آن، امکان تغییر گشودگی دریچه‌ی دیافراگم، حالت پورتره
  • دوربین سلفی : سنسور 8 مگاپیکسلی، لنز f/1.9 لیکا، حالت پورتره دارای افکت بوکه

ال جی نیز طراحی دوگانه به کار رفته در دوربین جی 5 را مجددا در پرچمدار جدید خود استفاده کرد. از نظر ساختار طراحی دوگانه، تفاوت مهمی میان دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 وجود دارد. در ال جی جی 6، بخش کناری لنز اصلی یک لنز زاویه باز محسوب شده و از طرفی وضوح یکسانی همچون آن دارد (هر دو 13 مگاپیکسلی هستند). در این گوشی یک لنز اپتیکال 13 مگاپیکسلی عادی دارای نسبت ابعاد 4:3 و لنز f/1.8 به چشم می‌خورد، در حالی که دیگر قسمت تشکیلات دوربین به یک لنز دارای زاویه فوق‌العاده باز f/2.4 با همان رزولوشن 13 مگاپیکسل اختصاص پیدا کرده است.

دوربین ال جی جی 6 در یک نگاه

  • دوربین اصلی : لنز 13 مگاپیکسلی f/1.8 با میدان دید 71 درجه، دارای تثبیت‌کننده تصویر نوری
  • لنز دوم : لنز عریض 13 مگاپیکسلی f/2.4 با میدان دید 125 درجه، بدون تثبیت‌کننده تصویر نوری
  • ویژگی‌های دوربین : سایز پیکسل در هر دو برابر 1.12 میکرومتر، فیلم‌برداری 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه
  • دوربین سلفی : 5 مگاپیکسل با میدان دید 100 درجه، فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه

در نهایت کدام یک بهتر است؟ آیا وجود یک لنز زاویه باز به بهبود تجربه عکاسی کمک می‌کند یا یک لنز تک فام؟ با مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 به جواب سوال خود خواهید رسید.

عکاسی در نیم‌روز و شرایط نوری خوب

بهتر است تا مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 را در شرایط نوری مناسب آغاز کنیم. در محیط باز عکاسی اگرچه هوا کاملا آفتابی بود، اما چند تکه ابر نیز خودنمایی می‌کردند. مزیت دیگر این عکس‌ها این است که با منظره‌های زیبای بارسلون اسپانیا نیز آشنا می‌شوید!

دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6نخستین تجربه ما از عکاسی با این دو گوشی در کنار هم، به عکاسی خیابانی تعلق داشت. در منطقه مورد نظر یک ساختمان تقریبا تخریب شده به چشم می‌خورد که زمین بازی در مقابل آن، گرافیتی‌های موجود بر روی دیوارها و مخصوصا ابر قرار گرفته در بالای ساختمان که از این زاویه دید قابل مشاهده است، آن را به سوژه‌ای مناسب برای مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 تبدیل می‌کردند.

اگر تنها لنرهای اصلی را در نظر بگیریم، لنز رنگی 12 مگاپیکسلی هواوی پی 10 میدان دید عریض‌تری در مقایسه با لنز اصلی 13 مگاپیکسلی ال جی جی 6 دارد. این لنز، عکس‌های دلنشینی با محدوده پویایی مناسب و معقول ثبت کرده و رنگ‌های تصاویر آن زنده‌تر و کنتراست آن‌ها بیشتر است. در این تصاویر، نویز محیط تحت کنترل قرار گرفته است.

لنز تک فام هواوی پی 10 نیز بسیار قابل قبول است و در این بررسی، تصاویر دارای کنتراست و جزییات بالای زیادی با آن ثبت شد و خوشبختانه باز هم نویز کمی در آن‌ها وجود داشت. عکاسی تنها با این لنز سیاه و سفید، لذت خود را داشته و تجربه‌ای متفاوت را به کاربر هدیه می‌دهد.

عکس‌های 13 مگاپیکسلی عادی ال جی جی 6 در دقت و جزییات برتری محض داشته و علاوه بر کنترل دقیق نویز محیط، رنگ‌ها را به میزان زیادی واقعی نشان می‌دهند. محدوده پویایی این تصاویر با تصاویر ثبت شده توسط هواوی پی 10 یکسان هستند، اما جزییات بیشتر، این تصاویر را چند سر و گردن بالاتر نگه می‌دارند. در زمان استفاده از لنز زاویه باز، با تصاویری دارای میدان دید فوق‌العاده وسیع روبه‌رو می‌شویم که البته خبری از سبک دراماتیک تصاویر تک فام لنز دوم هواوی پی 10 در آن‌ها نیست!

برای مقایسه بهتر دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 بهتر است تا سبک را تغییر داده و بعد از عکاسی خیابانی، عکاسی توریستی را در گوشه یک میدان زیبا آغاز کنیم. در اینجا شاهد عملکرد بسیار خوب دوربین هواوی پی 10 در ثبت جزییات و رنگ‌ها بودیم، هر چند تنظیم نور محیط می‌توانست بهتر از این نیز صورت بگیرد. همانند عکاسی خیابانی، باز هم تصاویر تک فام این گوشی دارای جزییات، کنتراست و دامنه پویایی بالایی هستند، اما به هیچ عنوان برای چنین منظره‌ای مناسب به نظر نمی‌آیند. به تصویر نکشیدن رنگ محیط در چنین فضایی آن‌چنان عاقلانه نیست! در دو تصویر سمت چپ، نتیجه عکاسی به صورت جداگانه با هر دو لنز، و در دو تصویر بعدی نتیجه عکاسی رنگی و تک فام با استفاده از هر دو لنز نمایش داده شده‌اند.

ال جی جی 6 نیز این صحنه را به زیبایی ثبت کرد؛ جزییات در بهترین حالت ممکن قرار داشته و نور و رنگ محیط به خوبی تنظیم شده است. محدوده پویایی تصاویر به نظر در وضعیت بهتری در مقایسه با تصاویر ثبت شده توسط هواوی پی 10 قرار دارند. با مقایسه تصاویر دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 در این منظره تفاوت بسیار کمی مشاهده می‌کنیم، اما در نهایت باید عملکرد ال جی جی 6 را بهتر بدانیم.

اگرچه در تصاویر زاویه باز جزییات زیادی وجود ندارند، اما عمق میدان فوق‌العاده وسیع آن‌ها عکاسی از مناظر طبیعی را ممکن کرده و تمامی اشیا محیط را در قاب جای می‌دهد. در زمان برخورد به چنین مناظری، کاربرد لنز دوم دوربین ال جی جی 6 کاملا مشخص می‌شود.

با مقایسه تصاویر ثبت شده توسط دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 از منظره زیر، باز هم به نتیجه یکسانی می‌رسیم. دوربین اصلی ال جی جی 6 در ثبت جزییات و حفظ تعادل رنگ، از دوربین هواوی پی 10 بهتر عمل می‌کند. همچنین استفاده از لنز زاویه باز این گوشی عاقلانه‌تر بوده و نتیجه بهتری در مقایسه با یک عکس سیاه و سفید هواوی پی 10 حاصل می‌شود.

بهتر است تا برای تجربه مناظر دیگر و همچنین مقایسه بیشتر دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 ، به منطقه‌ای دیگر مراجعه کرده و کار را با ثبت تصاویری از یک میوه‌فروشی پیش ببریم. دوربین هواوی پی 10 رنگ‌های فوق‌العاده‌ای را با جزییات بالا ثبت کرد. رنگ‌ها در تصویر آن زنده بوده و محدوده پویایی بالایی دارند. در عوض شاهد کنتراست پایینی در این تصاویر هستیم. مجددا وضعیت یکسانی درباره لنز تک فام برقرار است. اگرچه کیفیت تصاویر سیاه و سفید بالاست، اما استفاده از آن برای ثبت چنین موقعیت رنگارنگی مناسب نیست!

در بررسی جزییات تصاویر دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 باز هم به وضعیت بهتر تصاویر جی 6 می‌رسیم، علاوه بر اینکه رنگ‌های دقیق‌تر و کنتراست بالاتری را نیز در آن‌ها شاهد هستیم. در نهایت می‌توان این بار نیز نمره را به دوربین گوشی جی 6 داد، هر چند بدون کنار هم قرار دادن تصاویر ثبت شده توسط دو گوشی و مقایسه ریز به ریز آن‌ها، تشخیص تفاوت بسیار مشکل است.

اگر در برخورد با چنین منظره‌ای به قاب بزرگتری نیاز داشته و می‌خواهید تا اشیا بیشتری را در کادر جای بدهید، لنز زاویه باز جی 6 کاربرد خود را نشان خواهد داد. همانند گذشته، در زمان ثبت تصاویر زاویه باز جزییات کاهش پیدا می‌کنند، پس بهتر است تا اولویت خود را مشخص کرده و در زمان عدم نیاز به جای دادن موارد بیشتر در کادر تصویر، تصاویر عادی ثبت کنید. گفتنی است در ثبت تصویر از این میوه‌فروشی، دوربین ال جی جی 6 در حالت HDR قرار داشت، پس در زمان مقایسه محدوده پویایی تصاویر دو گوشی این نکته را در نظر داشته باشید.

بهتر است تا پیش از خروج از این محل، با ثبت چند تصویر دیگر از منظره‌ای متفاوت، به مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 در محیطی بسته بپردازیم. همچنان لنز عادی ال جی جی 6 در زمینه ثبت جزییات و دقت تصاویر بر لنز رنگی هواوی پی 10 برتری داشته و تصاویر زاویه باز آن کاربرد بیشتری را در مقایسه با تصاویر سیاه و سفید نشان می‌دهند.

برخورد به چند دوچرخه در کنار یکدیگر سبب شد تا عکاسی خیابانی را مجددا بهانه‌ای برای مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 قرار داده و چند تصویر با هر دو گوشی ثبت کنیم. تصاویر عادی هر دو گوشی بسیار خوب هستند، اما در زمینه دقت رنگ‌ها این بار عملکرد بهتری را از هواوی پی 10 شاهد بودیم. مجددا تصویر تک فام ثبت شده توسط لنز دوم هواوی پی 10 جزییات بالایی داشتی و حس خاصی را منتقل می‌کند و به نظر می‌رسد که در این منظره، استفاده از آن در مقایسه با لنز زاویه باز ال جی جی 6 بهتر است.

حین چرخ‌زنی در شهر، به موقعیت خوب دیگری برخورد می‌کنیم که می‌توان از آن برای نمایش توانایی‌های لنز تک فام هواوی پی 10 استفاده کرد. در این نمای کلوز آپ شاهد عملکرد خوب هر دو لنز هواوی پی 10 در جذب و مدیریت نور هستیم.

عملکرد ال جی جی 6 نیز در ثبت این موقعیت بسیار ستودنی است و محدوده پویایی بهتر، دقت رنگ و جزییات بیشتری در تصاویر ثبت شده توسط آن مشاهده می‌شود. قضاوت درباره بهتر بودن استفاده از لنز زاویه باز و یا لنز تک فام در این موقعیت را به شما واگذار می‌کنیم.

عکاسی در شب و بدون شرایط نوری خوب

بعد از این گشت‌زنی در سطح شهر، اگرچه دیگر از نور آسمان و روشنایی خورشید خبری نبود، اما هنوز زمان زیادی برای سپری کردن وجود داشت. شهر بارسلون در شب نیز زیبایی و جذابیت خود را دارد، پس از این موقعیت باز هم برای مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 استفاده می‌کنیم.

دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6

بعد از برخورد با یک مرکز خرید بزرگ آن را به عنوان سوژه بعدی انتخاب کردیم. در این آزمایش هواوی پی 10 تصاویر بسیار خوبی را ثبت کرد که دارای جزییات زیادی بوده و خبری از محوشدگی در آن‌ها نبود. از آنجایی که دوربین ال جی جی 6 دارای گشودگی دریچه دیافراگم بیشتری است (f/1.8)، در این موقعیت نتیجه بهتری از آن توقع می‌رود. جزییات بیشتر، تصاویر واضح‌تر، جذب نور بیشتر و دقت رنگ بالاتر دلایلی هستند که تصاویر ثبت شده توسط ال جی جی 6 را در وضعیت بهتری قرار می‌دهند.

ار طرفی دیگر، باید به جلوه ویژه و خاص تصاویر ثبت شده توسط لنز تک فام هواوی پی 10 اشاره کنیم که نمای جذابی را از این منظره به تصویر می‌کشد. البته عملکرد لنز دوم ال جی جی 6 نیز به دلیل جای دادن اشیا زیاد در تصویر غیر قابل انکار است. به دلیل وضعیت نوری نامناسب در این زمان، سرعت شاتر برای دریافت نور بیشتر کاهش پیدا کرده و به 1/20 ثانیه رسید. به دلیل همین کاهش سرعت شاتر، شاهد کمی محوشدگی در تصاویر هستیم. دو تصویر سمت چپ با لنز تک فام پی 10 و دو تصویر بعدی آن‌ها با لنز زاویه باز جی 6 ثبت شده‌اند.

در برخورد به ساختمانی دیگر، آن را سوژه مناسبی برای مقایسه بیشتر دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 یافته و تصاویری را با هر دو گوشی ثبت کردیم. در این منظره هر دو گوشی تصاویر تقریبا یکسانی را با جزییات خوب و کنترل رنگ مناسب ثبت کردند، علاوه بر اینکه وضوح هر دو قابل قبول بوده و نویز زیادی وجود ندارد.

در زمان ثبت تصویر با لنز تک فام هواوی پی 10، علاوه بر داشتن یک ژانر متفاوت، به دلیل رزولوشن بالاتر (20 مگاپیکسل) جزییات بالاتری را نیز دریافت می‌کنیم. در عوض لنز زاویه باز ال جی جی 6 کل محوطه را در قاب جای داده و سبب می‌شود تا هیچ شی مهمی از قلم نیفتد.

خرید سوغاتی بخشی از یک سفر خارجی است! پس باز هم موقعیت را مناسب دانسته و از این محل برای ثبت چند تصویر به منظور مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6 استفاده می‌کنیم.

نتیجه گیری از مقایسه دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6

همانطور که متوجه شده‌اید، مدت‌ها است رقابت بر سر افزایش مگاپیکسل از بین رفته و کاربران نیز به اهمیت دیگر فاکتورها در یک دوربین پی برده‌اند. خلاقیت، نوآوری، امکانات، کیفیت و تصاویر نهایی ثبت شده بهترین ملاک برای بررسی توانایی‌های یک دوربین هستند.

هواوی پی 10 پتانسیل بسیار زیادی را برای علاقه‌‎مندان عکاسی فراهم می‌کند؛ بازی با افکت بوکه، دست‌کاری تنظیمات دستی و افزایش مانور بر روی تصویر نهایی و همچنین ثبت تصاویر دارای وضوح بالا و سیاه و سفید در صورت یافتن منظره‌ای مناسب، از جمله امکاناتی هستند که دوربین این گوشی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته به جای بازی با هر لنز به صورت جداگانه و همچنین دست‌کاری تنظیمات، می‌توان همه چیز را بر روی حالت خودکار قرار داده و تصاویر رنگی بسیار بسیار باکیفیتی ثبت کرد.

دوربین هواوی پی 10 و ال جی جی 6ال جی جی 6 بر روی کیفیت متمزکز بوده و به لطف وجود لنز زاویه باز دوربین پشتی آن، می‌توان تصاویر بهتری را مخصوصا در شب‌ها ثبت کرد. این لنز دارای عمق میدان 125 درجه‌ای بوده و به همین دلیل نیاز به چرخش به اطراف و ثبت تصاویر پانوراما را از بین می‌برد، چرا که قادر است تا به راحتی همه چیز را در قاب تصویر جای بدهد. دوربین این گوشی کاربر را برای نشان دادن خلاقیت عکاسی خود تحت فشار نمی‌گذارد، با این حال امکانات زیادی در اختیار وی قرار داده و عملکرد بسیار مناسبی را ارائه می‌کند. ال جی و هواوی تصمیم دارند تا بهترین دوربین‌های موبایل خود را در این دو محصول ارائه کنند و به همین دلیل با خرید هر کدام پشیمان نخواهید شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. هر دو عالی.مبارک خریداراش?