کشف رودخانه باستاني در سياره مريخ + ويديو

سالهاست که محققان در پی یافتن آب و یا نشانه هایی از وجود آب در سیاره مریخ هستند و ظاهرا کاوشگر كنجكاوي پاسخ خوبی برای وجود آب در مریخ را برای دانشمندان به ارمغان آورده است.تصاویر ارسالی کاووشگر کنجکاوی از دهانه گیل در مریخ نشانه های از یک رودخانه باستانی در مریخ را در خود دارد و نشان دهنده جریان شدید آب در گذشته بر روی سطح سیاره سرخ است.

در اين تصاوير سنگهايي ديده مي شود که بر اثر جريان آب شکل خاصي به خود گرفته اند.برخي ديگر از اين سنگ ها هم گرد و بزرگ هستند که نشان ميدهد اين سنگ ها مسافت هاي نسبتا طولاني را در سطح مريخ به وسليه جريان شديد آب طي کرده اند و به اين شکل در آمنده اند.

دانشمندان بر اين عقيده هستند که اين جريانات باستاني آب در سطح مريخ بسيار شديد بوده و شباهت زيادي به سيلاب هاي مناطق بياباني در زمين دارد.به گفته دانشمندان و بر اساس شواهد جديد سرعت عبور اين جريانات آب حدود 3 متر در ثانيه بوده و عمق متغيري به ميزان از مچ پا تا بالاي ران انسان را نيز داشته است.

ويليام ديتريش يکي از دانشمندان پروژه تحقيقاتي کنجکاوي گفت :

اين اولين باري است که شواهد و مدارک دال بر وجود جريانات شديد آب در گذشته بر روي مريخ به دست آمده و بسياري از گمانه زني ها در اين مورد را به حقيقت تبديل کرده است و وجود اين رودخانه باستاني گواه اين مطلب است.

در ويديوي زير ربکا ويليامز، دانشمند ارشد ناسا توضيح مي دهد که چگونه رسوبات و شيارهاي موجود بر سطح مريخ نشان دهنده جريانات شديد آب بر روي اين سياره است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*