آیرودینامیک

شاهکار آیرودینامیک پورشه را در این 5 خودرو ببینید

در این مقاله به معرفی 5 اتومبیل Porsche خواهیم پرداخت که شاهکار آیرودینامیک پورشه را به رخ تمامی رقبا می‌کشند. سرآمد آنها پورشه کایمن GT4 سال 2016 است.

پورشه از آن تولیدکننده‌هایی است که کم‌ترین تغییر را نسبت به مدل اولیه دارد و هنوز سنت‌ها را حفظ می‌کند. البته ما هیچ شکایتی نداریم چون همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. اما آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا پورشه همچنان تغییر خاصی در ظاهر خودروهای خود ایجاد نمی‌کند؟ کارشناسان پاسخ آن را در شکل آیرودینامیک و خصوصا اسپولیر عقب می‌دانند. با ما همراه شوید تا به 5 طرح برتر آیرودنامیکی پورشه بپردازیم.

مشخصا وقتی نام پورشه به میان می‌آید، همه‌ی ماشین بازها یاد مدل افسانه‌ای 911 را زنده می‌کنند. خودرویی که از همان ابتدا تولیدش معنای آیرودینامیک را خوب درک می‌کرد و هنوز هم راهش را گم نکرده. گفتنی است که پورشه از اولین خودروسازهایی بود که اسپویلر عقب را در خودروهای بدون صندوق به کار گرفت و سرانجام در سال 1972 برای مدل 911 نمونه‌ای خاص را از آن اختراع کرد که بعدها به نام دم نهنگ شهرت یافت.

1- پورشه 935 موبی‌دک

آیرودینامیکخودرو مذکور برای شرکت در مسابقه 24 ساعته لمانز 1978 ساخته و توسعه‌یافته بودکه با ظاهرش شکوه و تعجب را در کنار هم به ارمغان می‌آورد. این خودرو با اینکه بسیار بزرگ بود و در بین طراحی‌های بی‌نقص پورشه اندکی عقب مانده به نظر می‌رسید اما از لحاظ آیرودینامیکی کاملا نمونه‌ای خوش‌ساخت به شمار می‌آمد که از یک باله‌ی فایبرگلاس سود می‌برد. با توجه به رنگ خاص سفید و آبی تیم پورشه در لمانز و ظاهر 935، نام این خودرو را موبی‌دیک قرار گذاشتند که نام نهنگ معروفی در ادبیات است. بدنه‌ی این خودرو توسط نوربرت سینگر طراحی‌شده بود و ثابت درگ 0.36 آن کمک کرد تا در مسابقات لمانز به سرعتی بیش از 336 کیلومتر بر ساعت دست یابد. رکوردی که تا مدت‌ها پس از آن دست نخورده باقی ماند.

2- پورشه پانامرا توربو

آیرودینامیکپانامرا توربو از خودروهای تقریبا جدید پورشه است. جالب است بدانید این مدل، تنها خودرو چهاردر دنیا با تکنولوژی آیرودینامیک متغیر است. این بدان معناست که در پخش اسپولیر عقب، عملکردهای متفاوتی را در شرایط مختلف شاهد هستیم. اسپویلر این خودرو در سرعت 130 کیلومتر فعال می‌شود و نقش حیاتی را در رسیدن آن تا نهایت سرعت 306 کیلومتر ایفا می‌کند. این خودرو با قدرت 550 اسب بخار و شتاب 3.5 ثانیه‌ای، نمونه‌ای شایسته از سدان‌های اسپورت پورشه است.

3- پورشه 911 RS 2.7 سال 1972

آیرودینامیکنخستین باری که چشم جهان به جمال این مدل روشن شد، نمایشگاه خودرو پاریس 1972 بود. این خودرو اسپویلری یک تکه داشت و به عنوان دم اردک لقب گرفته بود. این طرح خیلی زود مورداستفاده سایر تولیدکنندگان نیز قرار گرفت و تا امروز نیز ادامه پیداکرده است. خودرو پورشه در آن زمان با ثابت درگ 0.4 سرعت 245 کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کرد. پورشه 911 RS 2.7 در حال حاضر ارزش زیادی به عنوان یک نمونه‌ی کلکسیونی دارد.

4- پورشه 959 سال 1986 تا 1993

آیرودینامیکچشمگیرترین مدل‌ پورشه که نمونه‌ی سوپر اسپورت 911 بود بی شک همان پورشه 959 است. این خودرو با اسپویلر عقب مخصوصی ارائه شد که بخشی از بدنه خودرو بود و به این ترتیب آیرودینامیک بخش جانبی را نیز افزایش می‌داد. با کمک چنین طراحی ماهرانه‌ای، ابر خودرو 959 می‌توانست سرعت 315 کیلومتر بر ساعت را تجربه کند و سریع‌ترین خودرو سواری تا آن زمان لقب گیرد. موتور شش سیلندر 2.9 لیتری این خودرو با قدرت 444 اسب بخار صفر تا صد 3.6 ثانیه‌ای را ارائه می‌کرد. ثابت درگ پورشه 959 معادل 0.31 است.

5- پورشه کایمن GT4 سال 2016

آیرودینامیکو اما جدیدترین خودرویی که به اسپویلر عقب پورشه مزین شده است! این خودرو به لطف اسپویلر عقب پیشرفته‌اش به یکی از آیرودینامیکی پورشه‌ها تبدیل‌شده است. نکته‌ی جالب‌توجه در آیرودینامیک کایمن GT4 استفاده همزمان اسپویلر و بالچه است که تاثیرگذاری دو چندانی خواهد داشت. این خودرو پیشرانه‌ی 3.8 لیتری داشته و 380 اسب بخار قدرت، آن را طی 4 ثانیه به 100 کیلومتر بر ساعت و نهایتا به سرعتی نزدیک به 300 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. ثابت درگ این خودرو 0.32 است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. فشار هوا برای ماشین های که بالای 300 تا میرن مهمترین عامله بعد وزن ماشین بعد قدرت ماشین یعنی نسبت قدرت به وزن