ماهواره مصباح

آخرین وضعیت ماهواره مصباح و دوستی از زبان رئیس سازمان فضایی ایران

محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران در خصوص آخرین وضعیت ماهواره مصباح توضیحاتی را ارائه داد و اعلام کرد که ماهواره دوستی نیز به زودی به فضا پرتاب می‌شود.

رئیس سازمان فضایی ایران به تشریح وضعیت ماهواره های بومی در نوبت این سازمان پرداخت و از پرتاب ماهواره دوستی تا دو ماه آینده خبر داد. به گفته محسن بهرامی، این ماهواره از شش ماه پیش در نوبت پرتاب قرار گرفته و انتظار می‌رود تا هفته دولت آن را به فضا پرتاب کنیم. بهرامی در ادامه افزود:

فرایند پرتاب این ماهواره سنجش از دور در اختیار سازمان فضایی نیست. مشکلات اجرایی در پرتاب این ماهواره وجود دارد و مشکل فنی خاصی به وجود نیامده است. به همین دلیل تا زمان پرتاب آن مجبوریم هر دو هفته یک بار این ماهواره را کنترل و آمادگی خود را حفظ کنیم. امیدواریم که پیش از هفته جهانی فضا در مهرماه و حتی زودتر از آن بتوانیم دوستی را به فضا پرتاب کنیم.

ماهواره مصباح

پرتاب ماهواره مصباح به بررسی‌های بیشتری نیاز دارد

در روزهای اخیر حرف و حدیث‌های زیادی در مورد ماهواره مصباح به گوش می‌رسید و حتی گفته می‌شد این ماهواره به موزه خواهد رفت. رئیس سازمان فضایی ایران در این رابطه تاکید کرد که هر ماهواره‌ای از زمان تصویب تا زمان پرتاب، به تصمیم‌گیری‌های متفاوتی نیاز دارد؛ ماهواره مصباح نیز از سال 1385 آماده پرتاب شد و اکنون تصمیم برای پرتاب این ماهواره پس از 11 سال نیازمند بررسی‌های بیشتری است. وی با بیان این موضوع که فرستادن مصباح به موزه، تصمیم نهایی نبوده، گفت:

به عقیده ما، ماهواره مصباح از نظر فنی ماهواره بسیار خوبی است و توانایی‌های زیادی دارد اما تصمیم‌گیری نهایی برای پرتاب آن بعد از جمع‌آوری اطلاعات و بازپس‌گیری این ماهواره بلوکه شده انجام خواهد شد. اکنون پرتاب این ماهواره از دستور کار خارج نشده اما برای پرتاب باید به جمع‌بندی نهایی برسیم.

وی اشکالات بین‌المللی و پیچیدگی‌های سیاسی و اجرایی را مانع پرتاب ماهواره مصباح و بازپس‌گیری آن دانست و عنوان کرد که در پرتاب این ماهواره، مساله فنی مطرح نیست و درگیر گرفتاری‌های سیاسی و بین‌المللی شده‌ایم. اگر تصمیم به پرتاب مصباح گرفته شود، می‌توانیم آن را با پرتابگر خارجی و یا حتی داخلی به فضا پرتاب کنیم. در حال حاضر مذاکراتی با دو پرتابگر خارجی انجام شده و آن‌ها نیز آمادگی خود را برای این موضوع اعلام کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*