ساخت وبلاگ

آموزش ساخت وبلاگ ؛ رویدادهای مهم زندگی خود را جاودانه کنید

ساخت وبلاگ در سرویس‌های مختلف کمی متفاوت است، اما در حالت کلی روال یکسانی دارد. در این مقاله نحوه ساخت وبلاگ بلاگفا و چند سرویس محبوب دیگر را شرح می‌دهیم.

مهمترین کاربرد وبلاگ ثبت وقایع روزانه است. برخلاف وب سایت که ممکن است شرکتی و یا فروشگاهی باشد، وبلاگ کاملا شخصی بوده و حاوی دل نوشته‌ها و یادداشت‌های شخصی صاحب آن است. یک کاربر ممکن است از وبلاگ به عنوان یک دفترچه خاطرات استفاده کند و تمامی وقایع ریز و درشتی که در طول روز رخ می‌دهند را در آن ثبت کند. کاربری دیگر ممکن است از آن به عنوان محلی برای مطرح کردن عقاید خود استفاده کند.

تفاوت وبلاگ و وب سایت بسیار زیاد است. به عنوان نمونه، واحد شمارش و بررسی میزان فعالیت در یک وبلاگ پست است، حال آنکه وب سایت را بر اساس تعداد صفحات مورد ارزیابی قرار می‌دهند. با توجه به بنا شدن وبلاگ بر اصل ثبت وقایع، یکی از مهمترین قسمت‌های آن فارغ از نوع سرویس، بخش آرشیو است. همچنین در انتهای هر مطلب نام نویسنده و تاریخ ایجاد به نمایش در می‌آیند.

ساخت وبلاگ

مزیت‌های ساخت وبلاگ

مهمترین مزایای ایجاد وبلاگ در مقایسه با وب سایت، رایگان بودن و عدم نیاز به تسلط بر دانش برنامه‌نویسی تحت وب است. برای ایجاد حساب کاربری در تمامی سرویس‌ها، نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای وجود ندارد. از طرفی دیگر، برخلاف زمان طراحی سایت، نیاز ندارید زبان‌های برنامه نویسی تحت وب همچون Asp.net و Php و مخصوصا زبان‌های ایجاد و شکل‌دهی صفحات وب یعنی HTML و CSS را بلد باشید.

بعد از ساخت وبلاگ، با ورود به پنل، تمامی ابزارها به راحتی و حتی توسط کاربرانی که سابقه کار با اینترنت زیادی ندارند قابل استفاده هستند. اگرچه وبلاگ در مقایسه با وب سایت محدودیت‌های زیادی دارد، اما تمامی امکانات ارائه شده در آن، به منظور ثبت وقایع و دیگر کاربردهای این‌چنینی کافی هستند.

ساخت وبلاگ

نخستین وبلاگ ایرانی پرشین‌ بلاگ است که آغاز به کار آن به سال 1381 برمی‌گردد. به عنوان سایر وبلاگ‌های ایرانی شناخته شده و محبوب می‌توان به بلاگ اسکای، بلاگفا، پارسی بلاگ و میهن بلاگ اشاره کرد. در این بین، محبوب‌ترین سرویس بلاگفا است. در ادامه روش ساخت وبلاگ در بلاگفا و میهن بلاگ به عنوان سرویس‌هایی دارای بیشترین کاربر را شرح می‌دهیم. روش ساخت در بقیه سرویس‌ها نیز تقریبا یکسان است.

ساخت وبلاگ در بلاگفا

وارد صفحه اصلی بلاگفا شوید. بعدها و بعد از اتمام فرآیند ساخت وبلاگ نیز باید از طریق همین صفحه به پنل کاربری ورود پیدا کنید. در اینجا گزینه ثبت نام و ایجاد وبلاگ جدید را برگزینید.

روش ساخت وبلاگ

در بلاگفا، در همان ابتدا وارد صفحه نوشتن مشخصات تکمیلی می‌‎شوید، حال آنکه در میهن بلاگ، در ابتدا فقط آدرس وبلاگ و ایمیل را وارد کرده و ادامه مراحل را از طریق لینکی که به ایمیل وارد شده ارسال می‌شود، دنبال می‌کنید. بهتر است برای استفاده بهتر از خدمات بلاگفا، پیش از ساخت وبلاگ توضیحات نوشته شده در کناره صفحه را مطالعه کنید. در نهایت بر روی دکمه آبی رنگ انتهای صفحه کلیک کنید.

ساخت وبلاگ

اگرچه مشخصات خود را وارد کرده‌اید، اما ثبت نام هنوز تکمیل نشده است. برای تکمیل فرآیند ساخت وبلاگ می‌بایست به ایمیل خود سر زده و پیامی که توسط بلاگفا ارسال شده را بررسی کنید.

ساخت وبلاگ

باید چنین ایمیلی دریافت کرده باشید. وبلاگ اکنون ایجاد شده است، اما در حالت غیر فعال قرار دارد. بلاگفا اخطار می‌دهد در صورت عدم کلیک بر روی لینک ارسال شده تا 24 ساعت، وبلاگ شما حذف خواهد شد. دستورالعمل را دنبال کرده و بر روی لینک کلیک کنید.

ساخت وبلاگ

پیامی مربوط به تایید شدن ایمیل و فعال‌سازی وبلاگ دریافت خواهید کرد.

ساخت وبلاگ

اکنون مجددا به صفحه نخست بلاگفا بازگشته و سپس نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید. در ادامه وارد پنل کاربری خواهید شد. همانند دیگر سرویس‌‎ها، بلاگفا نیز با وجود قابل استفاده بودن برای کاربران حرفه‌ای، به نحوی طراحی شده که کاربران غیر حرفه‌ای نیز قادر به استفاده از آن باشند. پس با کمی گشت و گذار در گزینه‌ها، به خوبی به امکانات این سرویس تسلط پیدا خواهید کرد.

 

ساخت وبلاگ

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

به صفحه اصلی میهن بلاگ وارد شوید. دو گزینه ورود و ساخت حساب کاربری جدید دقیقا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

ساخت وبلاگ

با کلیک بر روی گزینه ساخت وبلاگ وارد صفحه زیر می‌شوید. پل ارتباطی میان سیستم و شما ایمیل است، پس باید صحت آدرس ایمیلی که وارد می‌کنید سنجیده شود. بعد از وارد کردن ایمیل و سپس تایید آن، نوبت به مهمترین بخش ایجاد وبلاگ می‌رسد. در اینجا باید نامی برای صفحه شخصی خود انتخاب کنید. سرویس پیش از اجازه دادن برای ثبت نهایی، آدرسی که وارد کرده‌اید را به منظور اطمینان از عدم ثبت آن توسط کاربری دیگر بررسی می‌کند.

میهن بلاگ توصیه می‌کند آدرس وبلاگ، مرتبط با نوع فعالیتی باشد که قرار است در آن انجام بدهید. فرض می‌کنیم نام انتخابی شما example باشد. حال آدرس نهایی وبلاگ example.mihanblog.com خواهد بود. کد امنیتی را وارد کرده و بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

ساخت وبلاگ

برای ادامه سایر مراحل باید به ایمیل خود سر زده و بر روی آدرس اینترنتی که توسط سیستم برایتان ارسال شده کلیک کنید. اگر چنین ایمیلی در صندوق ورودی وجود ندارد، پوشه اسپم را نیز تفتیش کنید.

ساخت وبلاگ

باید ایمیلی به شکل زیر به صورت خودکار برایتان ارسال شده باشد. طبق دستور‌العمل عمل کرده و بر روی لینک کلیک کنید و یا بعد از کپی کردن آدرس زیر لینک در مرورگر، کلید اینتر را بزنید.

ساخت وبلاگ

وارد صفحه‌ای می‌شوید که مربوط به اطلاعات تکمیلی است. فیلدهایی که در این صفحه قرار دارند به ترتیب مربوط به عنوان وبلاگ، نام نویسنده، نام خانوادگی نویسنده، نام کاربری، رمز عبور و تکرار رمز عبور، هستند. بعد از مطالعه قوانین میهن بلاگ، تصویر امنیتی را وارد کرده و سپس بر روی گزینه ثبت نام کلیک کنید.

ساخت وبلاگ

کار ساخت وبلاگ به پایان رسیده است. مجددا به صفحه اصلی میهن بلاگ بازگشته و این بار بر روی گزینه ورود کلیک کنید. سه فیلد به نمایش در می‌آیند. برای آسودگی و جلوگیری از فراموش شدن نام کاربری، می‌توانید در صفحه پر کردن اطلاعات تکمیلی، این نام را با آدرس وبلاگ یکسان قرار دهید. اما اگر به امنیت خیلی اهمیت می‌دهید، بهتر است نام کاربری و آدرس وبلاگ متفاوت باشند. بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

ساخت وبلاگ

حین نخستین دفعه ورود به وبلاگ، باید فیلد پرسش امنیتی را پر کنید. با استفاده از این سوال می‌توانید در صورت فراموشی رمز عبور، مجددا به پنل کاربری دست پیدا کرده و رمز عبور را تغییر بدهید. این سوال قابل تغییر نخواهد بود.

روش ساخت وبلاگ

اکنون به پنل کاربری وارد شده‌اید. یکی از مهمترین مزایای ساخت وبلاگ در میهن بلاگ، امکان مشاهده آمار بازدید طی مدت زمان اخیر به صورت نمودار است. البته برای این کار باید ابزار غیر ایمن و منسوخ شده فلش پلیر را نصب کنید. هر جای پنل کاربری که باشید، همواره با کلیک کردن بر روی گزینه داشبورد به این صفحه منتقل خواهید شد. با ورود به بخش تنظیمات می‌توانید لوگوی وبلاگ را تعیین کرده و اطلاعات پایه‌ای مربوط به آن را تکمیل کنید.

از آنجایی که وبلاگ‌ها هم برای استفاده کاربران حرفه‌ای و هم برای کاربران غیر حرفه‌ای ایجاد می‌شوند، ساختار آن‌ها به نحوی است که با کمی گردش در میان گزینه‌ها به خوبی از کاربردشان مطلع شده و خیلی زود نحوه پیکربندی وبلاگ را یاد می‌گیرید.

روش ساخت وبلاگ

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*