برج خور دبی

برج خور دبی در زمان اتمام ساخت، بلندترین آسمان خراش دنیا خواهد بود

برج خور دبی (Dubai Creek Tower) جدیدترین سازه فوق بلند دبی خواهد بود که بعد از پایان ساخت آن در سال 2020، به عنوان بلندترین آسمان خراش دنیا شناخته خواهد شد.

این برج عظیم که پیش‌تر با نام برج نظاره دبی (Dubai Observation Tower) شناخته می‌شد، در مرکز بخشی بزرگ‌تر به نام خلیج خور دبی (Dubai Creek Harbor) قرار گرفته که شامل اقامت‌گاه‌ها، فروشگاه‌ها و فضای اداری می‌شود. به علاوه، شرکت اعمار که در گذشته مسئولیت ساخت برج خلیفه را بر عهده داشت، در تعاملی مشترک با دبی هولدینگ در حال توسعه این آسمان خراش بزرگ است.

برج خور دبی

یکی از قابل توجه‌ترین موارد در رابطه با برج خور یا برج نهره دبی، استفاده از کابل‌های بزرگ برای نگه داشتن آن است. هرچند، با شهرتی که سانتیاگو کالاتراوا (Santiago Calatrava) در این نوع طراحی دارد، چنین چیزی دور از ذهن نیست. موضوع دیگر، الهام‌گیری سازندگان از معماری سنتی اسلامی و شباهت این سازه به یک دارت بزرگ رو به آسمان است که زیبایی‌های آن را دوچندان می‌کند. بخش داخلی نیز شامل چندین عرشه مختلف می‌شود که در نتیجه آن، چشم‌اندازی فوق‌العاده پیش روی بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.

اگرچه هنوز زمان زیادی تا تکمیل شدن برج خور دبی باقی مانده، اما تا همین مرحله میلیون‌ها ساعت زمان صرف شده و مهندسان، 170 هزار متر مکعب خاک را برای فونداسیون یا شالوده ساختمان خارج کرده‌اند. همچنین آنها علاوه بر ریختن 211 هزار و 200 تن بتن، بیش از 145 شمع بتنی را نیز به منظور اطمینان از پایداری سازه، در عمق 72 متری (236 فوتی) آن قرار داده‌اند تا کار این بخش از پروژه به پایان رسد.

برج خور دبی

سانتیاگو کالاتراوا در رابطه با ساخت برج خور دبی می‌گوید:

طراحی و ویژگی‌های معماری این برج نیازمند رویکردهای ویژه مهندسی بود که هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی هستند. مطالعات گسترده‌ای برای آماده‌سازی این طرح عظیم انجام شده است و آموزه‌هایی که ما از تجربه‌های خود به دست آورده‌ایم نیز به دانش بشر می‌افزایند.

با عدم وجود هیچ سازه مشابه و فوق بلندی در دنیا، شرکت اعمار رویکردهای کاملا متفاوتی را در رابطه مهندسی باد و آزمایش‌های لرزه‌ای در پیش گرفته که البته به پایان رسیده‌اند. تمام جنبه‌های این برج، از انتخاب نوع مواد تا تکنولوژی مورد استفاده در ساخت، بر مبنای بالاترین استانداردهای ایمنی در سطح جهان طراحی شده‌اند.

انتظار می‌رود تا سال 2020 و زمانی که کار ساخت برج خور دبی به پایان رسد، اطلاعات بیشتری از این شاهکار مهندسی همچون ارتفاع آن در اختیارمان قرار گیرد. تمام چیزی که ما در این لحظه می‌دانیم، این است که آسمان خراش پیش رو بلندترین ساختمان دنیا خواهد بود. در این صورت، برج خلیفه با ارتفاع 829.8 متر (2 هزار 723 فوت) و برج جده با ارتفاع هزار و 7 متر (3 هزار 303 فوت) که ساخت آن سال 2019 به پایان خواهد رسید، دیگر به عنوان بلندترین آسمان خراش دنیا شناخته نخواهند شد.

تصاویر برج خور دبی

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*