مقایسه تصویری آی او اس 11

مقایسه تصویری آی او اس 11 و آی او اس 10 ؛ تحول iOS به روایت تصویر

اکنون به مقایسه تصویری آی او اس 11 (iOS 11) و آی او اس 10 (iOS 10) می‌پردازیم. با این کار به تفاوت ها و شباهت های نسخه جدید و قدیمی سیستم عامل موبایل اپل پی‌ می‌بریم.

با گذشت مدت زمانی قابل توجه از معرفی نسخه جدید سیستم عامل موبایل اپل در کنفرانس WWDC 2017، اکنون زمان انتشار آن فرا رسیده است. تفاوت های آی او اس 11 و آی او اس 10 هم از نظر ظاهری و هم از نظر قابلیت‌های کاربردی جدید زیاد بوده و بیش از پیش امکان سفارشی‌سازی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

بخش قابل توجهی از قابلیت های جدید آی او اس 11 برای مدت زمانی طولانی توسط کاربران درخواست می‌شدند و حالا اپل به خواسته‌های کاربران خود جامه عمل پوشانده است. افزوده شدن فایل منیجر به صورت پیش‌فرض و همچنین امکان فیلم‌ برداری از صفحه نمایش بدون نیاز به نصب اپلیکیشن جانبی بخش بسیار کوچکی از امکانات جدید آن است.

این سیستم عامل جدید به حدی پرمحتواست که می‌توان یک شب تا صبح درباره آن صحبت کرد، اما از آنجایی که یک عکس به هزاران نوشته ارجحیت دارد، تصمیم گرفتیم به مقایسه تصویری آی او اس 11 و آی او اس 10 بپردازیم. در این مقایسه‌ها، اسکرین شات نسخه جدید در سمت چپ و اسکرین شات نسخه سال 2016 در سمت راست قرار دارد.

صفحه خانه

مقایسه تصویری آی او اس 11

اولین چیزی که در مقایسه تصویری آی او اس 11 با آی او اس 10 در هوم اسکرین جلب توجه می‌کند میله‌های کوچکی هستند که در بالاترین قسمت نمایشگر، قدرت سیگنال دریافتی را نشان می‌دهند. همچنین دیگر در داک، نام فولدرها دیده نمی‌شود. آیکون نمایش باقی مانده شارژ باتری نیز به میزان قابل توجهی تغییر کرده است. فونت نوشته‌ها و نام اپلیکیشن‌ها کمی بزرگتر شده و حین قرار دادن پس‌زمینه‌های روشن، خوانایی بهتری دارند.

مرکز کنترل (کنترل سنتر)

مقایسه تصویری آی او اس 11

بعد از مقایسه تصویری آی او اس 11 با نسخه سال 2016 این سیستم عامل متوجه خواهید شد بزرگترین تغییر آن مربوط به کنترل سنتر است. مرکز کنترل جدید کاملا دارای قابلیت سفارشی‌سازی بوده و می‌توان گزینه‌ها و سوییچ‌های آن را به دلخواه خود انتخاب و مابقی را حذف کرد.

نگه داشتن انگشت برای چند ثانیه بر روی سوییچ‌های عادی، کنترل‌های موسیقی، صفحه نمایش تعاملی و همچنین اسلایدر چراغ قوه به کاربر اجازه می‌دهد به گزینه‌های بیشتری دسترسی پیدا کرده و هر مورد را به دلخواه خود پیکربندی کند.

مرکز کنترل (2)

مقایسه تصویری آی او اس 11

هیچ‌گاه همچون حالا، امکان سفارشی‌سازی کنترل سنتر به این اندازه وجود نداشته است. در سمت راست، اسکرین شات صفحه تنظیمات کنترل سنتر در آی او اس 10 را مشاهده می‌کنید که تنها دو آیتم دارد. اما حالا تعداد گزینه‌های در دسترس برای این بخش در آی او اس 11 غیر قابل مقایسه است!

اپل استور

نسخه قدیمی اپلیکیشن دسترسی به برنامه‌های آی او اس، جای خود را به یک نسخه جدید داده است. با مقایسه تصویری آی او اس 11 متوجه طراحی زیبا و هنرمندانه اپ استور جدید می‌شوید. اکنون دسته‌بندی‌های متفاوتی همچون امروز، بازی‌ و جدیدترین‌ها در آن وجود دارند که دسترسی به نرم افزارهای دلخواه را سریع‌تر می‌کنند. نام هر دسته‌بندی به خوبی اپلیکیشن‌های درون آن را شرح می‌دهد. تب‌های جستجو و به‌روزرسانی برنامه‌ها نیز همچنان وجود دارند.

تنظیمات

ظاهر بخش تنظیمات نیز در آی او اس 11 به‌روزرسانی شده است. اکنون اندازه عبارت “Settings” بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و هر لحظه به کاربر محل قرارگیری وی در رابط کاربری را یادآور می‌شود. ظاهر جعبه جستجو نیز تغییر کرده و همخوانی بیشتری با طراحی کلی صفحه اصلی تنظیمات دارد. دیگر خبری از حاشیه‌های خاکستری نبوده و کل باکس جستجو به این رنگ در آمده است.

با اسکرول به پایین صفحه گزینه‌های جدیدی همچون Accounts & Passwords و Emergency SOS به چشم می‌آیند. با ورود به هر یک از این قسمت‌ها، کم و بیش تغییراتی را در مقایسه با قبل در آن‌ها احساس می‌کنید.

تنظیمات و فیلترهای دوربین

منوی جدید دوربین اکنون تنظیمات بیشتری را در دل خود جای داده است. این تنظیمات پیش از این و حتی در آی او اس 10 نیز از منوی Camera & Photos جدا بودند. با مقایسه تصویری آی او اس 11 و نسخه سال قبل به وجود یک گزینه جدید برای اسکن QR کدها و همچنین یک منو برای انتخاب از میان فرمت‌های فایل HEIF/HEVC و JPEG/H.264 پی می‌بریم.

جدیدترین‌ها

مقایسه تصویری آی او اس 11

با مقایسه تصویری آی او اس 11 و آی او اس 10 متوجه می‌شوید یکی از نقاط تمرکز اپل، بهبود خوانایی تمامی قسمت‌های رابط کاربری بوده است. به عنوان نمونه‌ای دیگر می‌توان به بخش Recents اشاره کرد که اکنون نوشته‌های درشت‌تری دارد. همانند تنظیمات، در اینجا نیز نام بخش یعنی Recents در اندازه‌ای بزرگ در بالای لیست نوشته شده است.

اپلیکیشن شماره‌گیر

مقایسه تصویری آی او اس 11

ظاهر شماره‌گیر نیز به میزان زیادی تغییر کرده است. برخلاف سایر به‌روزرسانی‌های ظاهری، این مورد کمی عقب‌گرد داشته است! با یک نگاه ساده می‌توان گفت ظاهر شماره‌گیر آی او اس 10 زیبایی بیشتری دارد!

اپلیکیشن نوت

مقایسه تصویری آی او اس 11

در اینجا نیز به جای نوشتن نام برنامه در قسمت میانی بالای صفحه در اندازه‌ای کوچک، شاهد قرارگیری نام “Notes” در ابعادی به مراتب بزرگتر در گوشه بالا و سمت چپ صفحه هستیم.

مرورگر سافاری

مقایسه تصویری آی او اس 11

در مقایسه تصویری آی او اس 11 و آی او اس 10 هیچ تغییری در مرورگر این سیستم عامل پیدا نکردیم. البته نوار آدرس وب کمی بزرگتر شده و گوشه‌های گردتری دارد.

اپلیکیشن والت

مقایسه تصویری آی او اس 11

برنامه Wallet نیز تغییرات ظاهری ریز و درشتی داشته است که سبب می‌شود ظاهر آن، بیشتر با تغییرات کلی رابط کاربری آی او اس 11 هماهنگ باشد.

اپلیکیشن ماشین حساب

مقایسه تصویری آی او اس 11

نه تنها ظاهر کلی ماشین حساب بسیار زیباتر شده، بلکه به خاطر گرد شدن اعداد و وجود فاصله میان آن‌ها فشردن آن‌ها نیز راحت‌تر شده است.

اپلیکیشن تقویم

مقایسه تصویری آی او اس 11

همانند تمامی بخش‌ها، اینجا نیز نوشته‌ها درشت‌تر و خواناتر شده‌اند. رنگ‌های برنامه تقویم دیگر همانند سابق مرده و بی‌روح نیستند.

رشته پیام‌های iMessage

مقایسه تصویری آی او اس 11

اپلیکیشن‌های iMessage مختلفی که کاربر دارد، اکنون بر روی یک نوار دارای قابلیت اسکرول کردن در پایین صفحه به نمایش در می‌آیند. بعد از کشیدن انگشت به بالا بر روی هر یک از این آیکون‌ها، مجموعه‌ای وسیع از استیکرها در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

بخش حافظه

مقایسه تصویری آی او اس 11

یکی از بخش‌های تنظیمات که شدیدا از نظر تفهیم اطلاعات و همچنین زیبایی ظاهری تغییر پیدا کرده، بخش حافظه است. اکنون میزان حافظه باقی مانده، میزان فضای اشغال شده و نوع فایل‌هایی که حافظه را پر کرده‌اند، در یک نمودار نمایش داده می‌شوند که بسیار قابل فهم‌تر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تازه شده مثل اندروید خدا شانس بده