حفره Polynya

حفره Polynya با اندازه‌ای بزرگ‌تر از کشور هلند در قطب جنوب ظاهر شد + ویدیو

حفره Polynya ، یک حفره آزاد در میان دریای یخ‌زده Weddell در قطب جنوب است که حالا پس از 42 سال دوباره ظاهر شد. این حفره مرموز از کل کشور هلند نیز بزرگ‌تر است.

این حفره مرموز پس از 42 سال در وسط قطب جنوب ظاهر شده است. دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که این حفره چگونه در آن منطقه به وجود آمده است. البته این برای اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد و در گذشته نیز بارها چنین حفره‌هایی در میان دریاهای یخی ظاهر شده بود.

این حفره‌ها با نام Polynya شناخته می‌شوند. پلی نیا به مناطق باز و آزادی گفته می‌شود که توسط دریای یخ‌زده احاطه شده است. اما حفره Polynya که این بار در دریای ودل (Weddell) به وجود آمده کمی با حفره‌های مشابه تفاوت دارد و دانشمندان، توضیح واضحی برای آن ارائه نکرده‌اند. معمولا چنین حفره‌هایی در نزدیکی لبه‌های دریای یخ‌زده شکل می‌گیرند، اما این حفره Polynya صدها کیلومتر دورتر از ساحل دریاهای یخی ایجاد شده است.

حفره Polynya

اولین بار در سال 1974 میلادی بود که یک پلی نیا در قطب جنوب مشاهده شد و حالا با گذشت بیش از 4 دهه شاهد شناسایی یک حفره بزرگ در میانه دریای یخ زده ودل هستیم. محققان می‌گویند علت پیدایش این حفره Polynya ، تغییرات آب و هوایی و اقلیمی بوده اما هنوز دلیل شکل‌گیری آن از نظر علمی مشخص نیست و شک و شبهه‌های زیادی در مورد آن وجود دارد. بررسی‌های میدانی نیز در این منطقه بسیار دشوار است و به همین دلیل دانشمندان امیدوارند با استفاده از روبات‌ها بتوانند منطقه مذکور را مورد بررسی قرار دهند.

ویدیویی از کشف یک حفره Polynya در یخ‌های قطب جنوب

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. هلندو بکنن بندازن توش ?

  2. اقا جواتی شده از نونه شبت بزن بخرش ولی
    قدر گوهر گوهر شناس داند،هر ایرانی یک ایفون تا سال ۱۴۰۰

  3. دعا کن برام وامم جورشه آیفون ۱۰ بگیرم بعد خودم برات زمینو صافش‌ میکنم

  4. دیدید گفته روی لبه زمین قرار گرفته یعنی زمین صافه