رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

معرفی 3 روش مختلف برای رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

یکی از مشکلات رایج در کارت های حافظه، محدودیت کپی داده جدید بر روی آن‌هاست. در اینجا 3 روش مختلف برای رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت را معرفی می‌کنیم.

کارت‌های حافظه، در برخی موارد کاربران را با مشکلات عجیب و غریبی مواجه می‌کنند که رایت پروتکت (Write Protection) یکی از رایج‌ترین آنان به شمار می‌رود. در هنگام بروز چنین مشکلی، کارت حافظه از امکان کپی شدن داده‌های جدید و یا حذف داده‌های قدیمی از آن جلوگیری می‌کند. بسیاری از کاربران در هنگام برخورد با این مشکل، تصور می‌کنند که دیگر عمر این حافظه به پایان رسیده و دیگر راهی برای رفع آن نیست.

اما خوشبختانه، برای این مشکل راهکارهای متعددی وجود دارد که در اینجا به معرفی 3 روش مختلف برای رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت خواهیم پرداخت.

رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

1- استفاده از کلید فیزیکی

رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

تقریبا تمامی کارت‌های حافظه، یک دکمه فیزیکی کوچک را در بخش کناری خود دارند که عمل لاک/آنلاک را انجام می‌دهد. در بسیاری از موارد، کاربران از وجود این سوئیچ بی‌اطلاع هستند؛ چرا که تنها با تغییر دادن وضعیت آن می‌توان به راحتی مشکل رایت پروتکت را رفع کرد! زمانی که این سوئیچ در حالت پایین قرار داشته باشد، مموری کارت در حالت قفل قرار گرفته و کاربر را از ایجاد تغییر بر روی وضعیت فعلی حافظه بازمی‌دارد. در این حالت، تنها کافیست کارت حافظه را از سیستم جدا کنید و با تغییر دادن وضعیت این کلید، محدودیت‌های آن را از بین ببرید.

2- بررسی فضای در دسترس و خصوصیات کارت حافظه

رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

زمانی که شما یک حافظه قابل حمل را به سیستم متصل می‌کنید، سیستم عامل ویندوز به شما این اجازه را می‌دهد که تنظیمات دلخواه خود را برای خواندن یا نوشتن در این حافظه اعمال کنید. ممکن است شما به صورت ناخواسته و تصادفی، چنین گزینه‌ای را فعال کرده باشید. در چنین شرایطی، کارت حافظه از اعمال شدن تمامی تغییرات جلوگیری می‌کند.

به منظور بررسی این گزینه، کافی‌ست بر روی حافظه مورد نظر خود در ویندوز راست کلیک کرده و گزینه “Properties” را کلیک کنید. برخی از حافظه‌ها، در این قسمت گزینه‌ای را برای اعمال این محدودیت دارند که شما به آسانی می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید. علاوه بر این، به هنگام ورود به این پنجره، حتما بررسی کنید که حافظه مورد نظر شما، به اندازه کافی فضای خالی داشته باشد، چرا که عدم وجود فضای کافی در کارت حافظه نیز موجب بروز مشکل رایت پروتکت می‌شود.

3- ریست کردن خصوصیات کارت حافظه

رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت

اگر هیچ‌یک از روش‌های مذکور در بالا، راه‌گشای مشکل شما نبود، لازم است رفع مشکل رایت پروتکت از خط فرمان ویندوز کمک بگیرید.

در بخش جستجوی ویندوز، عبارت Command Prompt را وارد کرده و آن را به صورت Run as Administrator اجرا کنید. در پنجره خط فرمان، عبارت “diskpart” را تایپ و اینتر کنید. سپس، “list disk” را وارد و اینتر کنید تا مجموعه حافظه‌های متصل به سیستم به نمایش درآیند.

در این لیست، کارت حافظه مورد نظر خود را پیدا کرده و شماره مربوط به آن را به خاطر بسپارید. حال، دستور زیر را وارد کنید:

select disk [شماره دیسک]

بعد از این، با وارد کردن دستور زیر می‌توانید مشکل رایت پروتکت را از بین ببرید.

attributes disk clear readonly

اکنون شما موفق به رفع مشکل رایت پروتکت در مموری کارت خود شده‌اید. این راهکارها، غالبا در بسیاری از موارد مشکلات موجود را به کلی برطرف می‌کنند. در صورتی که مشکل حافظه شما با این روش‌ها برطرف نشد، احتمالا مشکل حافظه شما سخت‌ افزاری است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

11 دیدگاه

  1. سلام دمتون گرم خیلی عالی بود من با همون روش اول کارت حافظه ام درست شد

  2. سلام
    من یه رم 128 گیگ دارم . چند روزه گوشیم دیگه نمیشناسدش ولی به کامپیوتر که میزنم تمام اطلاعاتم هست ( ولی نه حذف میشه نه چیزی میشه توش بریزم ) . کل اطلاعات رو کپی کردم . الان مشکلم اینه که به هیچ وجه نمیتونم فرمتش کنم ضمناً فرمتشم exFat هست . تمام روشهای توی اینترنت رو انجام دادم ولی فایده نداره . توروخدا یه راهی پیش پام بذارین . توی این گرونی نرم یه مموری دیگه بخرم . بگید چطور فرمت کنم .

  3. سلامخسته نباشید
    من کلی فایل تو گوشیم داشتم منتقل کردم تو کارت حافظه بعد کارت حافظه رو از گوشی در آوردم و امروز انداختم تو گوشی هیچ فایلی رو نشون نمیده نمیدونم چرا اینطور شده.
    کارت سالمه الانم رو کامپیوتر میخونه ولی فایل و حجم پری هم نشون نمیده و از کامپیوتر فایل انتقال میدم بهش میشینه توش.

  4. دمت گرم مشکل ما حل شد

  5. سلام
    خیلی ممنون از سایت خوبتون من مشکلم با راه حل اول حل شد

  6. سلام و وقت بخیربخیر
    گوشیم p8 lite هست.

    نه میتونم به کارت حافظه چیزی انتقال بدم و نه حتی پوشه جدید ایجادکنم و فایل ها رو درون خود کارت حافظه حتی تکی جابجا کنم.تقریبا هم 2و نیم گیگ فضای خالی داره.
    پیغام skin میاد

    کارت حافظه قبلیم هم اینجور شد،که عوض کردمو
    الان بعد از 2 ماه این جدیده هم اینجور شد.چه راهکاری میدید؟

    مچکرم از راهنماییتون

  7. سلام و وقت بخیربخیر
    گوشیم p8 lite هست.

    نه میتونم به کارت حافظه چیزی انتقال بدم و نه حتی پوشه جدید ایجادکنم و فایل ها رو درون خود کارت حافظه حتی تکی جابجا کنم.تقریبا هم 2و نیم گیگ فضای خالی داره.
    پیغام skin میاد

    کارت حافظه قبلیم هم اینجور شد،که عوض کردم و
    الان بعد از 2 ماه این جدیده هم اینجور شد.چه راهکاری میدید؟

    مچکرم از راهنماییتون

  8. سلام
    همان راه حل اول مشکل من را حل کرد
    خیلی ممنون
    عالی بود

  9. سلام . من گوشی م به طور ناگهانی دیگه از روی من کارت SDموزیک و عکسام رو باز نمیکنه. ولی نشون شون میده. گوشی تو دستم بود و داشتم از اتوبوس پیاده می شدم نمیدونم دستم به چه منویی خورد تا قبلش داشتم آهنگ گوش میدادم. ناگفته نماند چند روز قبل ش همش پیغام میداد حافظه پره خالی ش کن. چطور میتونم این مسئله رو حل کنم تا بتونم اطلاعات داخل مموری م رو بردارم همه چیزم داخل این مموری هستش. ممنون میشم اگر کمکم کنید. سپاس

  10. مرگ بر این سوم نیا ??

  11. ممنون مفید بود، البته چند هفته پیش گوشیم اخطار داد که رم خوتده نمیشه باید فرمت کنید از این حرفا منم از فایل ها با بدبختی پشتیبان گرفتم و خواستم فرمت کنم نشد نه با گوشی نه با کامپیوتر، خلاصه یکی دوروزی گشتم همبن چیزایی که شمام گفته بودین بود انجام دادم ولی نشد خلاصه همیشه هم جواب نمیده مجبور شدم یه رم جدید بخرم