قطار مسافری شناور

نخستین قطار مسافری شناور در سیاتل آمریکا ساخته می‌شود

اولین قطار مسافری شناور در ایالت واشینگتن آمریکا و شهر سیاتل در حال ساخت است. پروژه ساخت قطار شناور در سال 2023 به پایان خواهد رسید.

مسئولان شهر سیاتل در حال توسعه یک پروژه حمل و نقل بسیار جاه‌طلبانه هستند. البته احداث چنین قطار مسافری در این شهر دور از انتظار نبود؛ چهار مورد از طولانی‌ترین پل‌های معلق دنیا در سیاتل قرار دارند، به همین دلیل آن‌ها از مدت‌ها قبل به احداث قطار مسافری شناور در این شهر فکر می‌کردند.

این پروژه در حال حاضر در مرحله اجرا قرار دارد. ساخت اولین قطار مسافری شناور به قدری دشوار است که بر اساس گفته‌های مسئولان، تکمیل پروژه تا سال 2023 زمان خواهد برد. آژانس حمل و نقل محلی Sound Transit مسئول پروژه است. این در واقع یک پروژه راه آهن سبک محسوب می‌شود که حمل و نقل محلی را برای افراد (و نه برای باربری) فراهم می‌کند.

قطار مسافری شناور

نخستین قطار مسافری شناور بر روی دریاچه واشنگتن ساخته خواهد شد. این پروژه یکی از بخش‌های برنامه 3.7 میلیارد دلاری دولت برای توسعه یک راه آهن سبک به منظور متصل کردن سیاتل به بلویو در واشینگتن است. بر روی پل، دو خط راه آهن با ظرفیت تحمل دو قطار 300 تنی ساخته می‌شود. سرعت نخستین قطار مسافری شناور دنیا 55 مایل بر ساعت (88 کیلومتر بر ساعت) خواهد بود.

قطار مسافری شناور

تامین امنیت قطار مسافری شناور بسیار چالش برانگیز است

این پروژه بسیار چالش‌برانگیز است. شرکت Sound Transit انتظار دارد بعد از تکمیل، روزانه 50 هزار مسافر با استفاده از این سامانه حمل و نقل جابه‌جا شوند. به همین دلیل امنیت این تعداد زیاد مسافر باید تضمین شود. اگر قطار به هر دلیلی از مسیری که برای آن تعیین شده خارج شود، این جسم 300 تنی با آن همه مسافر درون دریاچه افتاده و به خاطر وزن زیادی که دارد، 60 متر تا رسیدن به کف دریاچه پایین می‌رود. این اتفاقی فاجعه‌آمیز است. پس هیچ مجالی برای بروز اشکال نیست. خود پلی که بر روی دریاچه واشینگتن بنا شده است، بسیار محکم بوده و در برابر طوفان‌های شدید مقاومت بالایی دارد. پس شرکت سازنده باید تنها برای تضمین امنیت این قطار مسافری شناور چاره‌ای بیندیشد.