استفاده از آیفون 10

نقدی بر پرچمدار اپل بعد از یک ماه استفاده از آیفون 10 : از آیفون ایکس متنفرم!

تعداد زیادی از کاربران بعد استفاده از آیفون 10 (iPhone 10) نظرشان درباره پرچمدار اپل تغییر کرده است. آیفون ایکس اپل با وجود داشتن قابلیت های فراوان، چندین ایراد اساسی دارد.

آیفون 10 جزو 25 اختراع برتر و نوآورانه در سال 2017 شناخته می‌شود، چرا که اپل بعد از سال‌ها تلاش، چندین قابلیت نوآورانه مختص این گوشی موبایل توسعه داده است. طراحی آیفون ایکس با تمامی محصولات پیشین اپل متفاوت بوده و سیستم امنیتی آن، به طور کامل به سیستمی فوق پیشرفته تغییر پیدا کرده است. با این حال کاربران زیادی منتقد این محصول هستند.

یکی از نویسنده‌های وب سایت بزرگ Businessinsider، بعد از خرید پرچمدار تازه وارد اپل و در نهایت باز پس فرستادن آن، تجربه استفاده از آیفون 10 را طی انتشار یک مطلب با بقیه کاربران در میان گذاشت. او نسبت به این گوشی موبایل تنفر پیدا کرده است! در ادامه حاصل تجربه یک ماهه وی را می‌خوانیم.

تجربه استفاده از آیفون 10 برای یک ماه

هنوز لحظه‌ای که قبل استفاده از آیفون 10 ، مشغول جدا کردن برچسب آن بودم را به خاطر دارم. از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدم! به این فکر می‌کردم که اپل، چه دستگاه تکنولوژیکی به دنیای فناوری معرفی کرده است. اما متاسفانه این حس خوب زیاد دوام نیاورد.

استفاده از آیفون 10

اکنون و بعد از یک ماه استفاده از آیفون 10 به این نتیجه رسیده‌ام که پرچمدار سال 2017 اپل را دوست ندارم. البته این به همین عدم علاقه ساده ختم نمی‌شود. در واقع اکنون نسبت به آیفون ایکس حس تنفر پیدا کرده‌ام! می‌توانم لیستی از ایرادات این گوشی موبایل همچون متناقض بودن فیس آیدی، استعداد بسیار بالای بدنه برای جذب خط و خش و قیمت فوق‌العاده بالا را نام ببرم.

یک ایراد بزرگ آیفون 10

در بین مشکلات گوشی آیفون جدید، یک مورد بیش از همه برای من اهمیت دارد. عدم توانایی برای استفاده از گوشی با یک دست برای من آزاردهنده است. رساندن انگشت به نقاط خارج از دایره ترسیم شده در تصویر زیر، حین کار کردن با گوشی به وسیله یک دست امکان‌پذیر نیست.

استفاده از آیفون 10

به خاطر وجود ژست‌های حرکتی جدید که در ادامه حذف کلید فیزیکی هوم و قرار گرفتن یک بریدگی در بالای نمایشگر ایجاد شده‌اند، امکان مشاهده نوتیفیکیشن‌ها و یا دسترسی به کنترل سنتر تنها با استفاده از یک دست وجود ندارد. بخش اعلانات و کنترل سنتر اصلی‌ترین قسمت‌های رابط کاربری آی او اس هستند و باید دسترسی به آن‌ها خیلی ساده باشد. در زمان‌های عدم توانایی برای استفاده از گوشی با هر دو دست، تقریبا قادر به باز کردن پنجره اعلانات و کنترل سنتر نیستم.

به همین دلیل اغلب حین استفاده از گوشی، با نوعی خود درگیری مواجه می‌شوم، چرا که باید دائما نحوه استفاده از آیفون 10 را تغییر بدهم. برای رساندن انگشت شست به نقاط بالایی نمایشگر، ناچار باید گوشی را در دست جابه‌جا کرده و آن در میانه کف دست نگه دارم. اما در زمان نگه داشتن دستگاه در این حالت، احساس می‌کنم هر لحظه امکان سقوط آن از دست وجود دارد. این ترس سبب می‌شود به طور غیر ارادی، گوشی را به صورت افقی و موازی با زمین به شکم خود نزدیک کنم. نگه داشتن آن در موقعیت‌های عجیب و غریب این‌چنینی، به گردن درد ختم شده است.

استفاده از آیفون 10

اگر گوشی را دقیقا در میانه دست قرار ندهم، قادر به دسترسی به دو ردیف بالایی اپلیکیشن‌ها در صفحه هوم حین به دست گرفتن آن با یک دست نیستم. با انجام این کار، استرس لیز خوردن گوشی هزار دلاری رهایم نمی‌کند. آیفون 10 نشان داده شدیدا مستعد ترک برداشتن است، پس باید از هر گونه سقوط حتی از ارتفاع‌های پایین جلوگیری شود.

اما در زمان‌هایی که دست دیگرم آزاد است، حین استفاده از آیفون 10 به طور ناخودآگاه آن را به گوشی نزدیک می‌کنم. دست چپم همواره در گوشه بالا و سمت چپ نمایشگر در حال استراحت بوده و در زمان‌هایی همچون نیاز به باز کردن نوتیفیکیشن کمک می‌کند.

در زمان استفاده از آیفون 6 قبلی خود، برای ارسال پیام، چک کردن ایمیل، پخش موسیقی و یا انجام هر کار دیگر، نیازی به استفاده از دو دست نبود، اما حالا نمایشگر بزرگ آیفون ایکس این کار را برای من تبدیل به یک عادت کرده است.

استفاده از آیفون 10

حتی قابلیت Reachability که راهکار اپل برای افراد دارای دست‌های کوچک به منظور استفاده راحت از گوشی های بزرگ است را نیز فعال کرده‌ام، اما آن نیز کمک چندانی نکرده است. برای فعال‌سازی این ویژگی باید انگشت را در انتهای صفحه نمایش، به سمت پایین کشید. این ژست حرکتی برای من کمی عجیب و غریب بوده و از طرفی، حس از دست رفتن بخشی از نمایشگر نیز آزاردهنده است، علاوه بر اینکه همچنان باید برای استفاده از هر چیزی در بالای نمایشگر، یک حرکت اضافه انجام بدهم.

ترس سقوط گوشی از دست، با فکر کردن به هزینه تعمیر 549 دلاری آن، واقعا تبدیل به یک درگیری دائمی ذهنی می‌شود. به همین خاطر اغلب در زمان استفاده از آیفون 10 قید دسترسی به نوتیفیکیشن را زده و ریسک نمی‌کنم.

حالا به کاربران آیفون‌ های قدیمی حسادت می‌کنم!

ابتدا تصور می‌کردم با گذشت زمان، به استفاده از آیفون 10 عادت خواهم کرد، چرا که بعد از خرید آیفون 6 نیز حس مشابهی داشتم. بعد از مد‌ت‌ها استفاده از آیفون 4 اس، با مهاجرت به آیفون 6 کار کردن با گوشی به وسیله یک دست برایم سخت بود. با این حال، با گذر زمان، این موضوع برایم عادی شد و احساس کردم گوشی موبایل جدیدم را خیلی دوست دارم.

استفاده از آیفون 10

اما با گذشته چندی هفته استفاده از آیفون 10 چنین اتفاقی مجددا رخ نداد. به همین دلیل در نهایت علاقه خود نسبت به آن را از دست دادم. پیشتر توقع داشتم باز هم با مهاجرت به یک آیفون دارای نمایشگز بزرگ به آن عادت خواهم کرد، اما نمایشگر آیفون ایکس بزرگتر از آن است که بتوان تحملش کرد. آرزو دارم به استفاده از گوشی های قبلی اپل برگردم. وقتی دوستم آیفون 8 خود را به من نشان داد، عملکرد بی‌نقص تاچ آیدی و خوش دستی آن حسادتم را برانگیخت!

تصمیم نهایی؛ استفاده از آیفون 10 برای من ممکن نیست!

در نهایت با اندوه از خریدی که داشتم، متوجه شدم باید از شر آیفون ایکس خلاص بشوم. من نمی‌توانم از گوشی همواره با دو دست استفاده کنم و اکنون می‌دانم عادت به استفاده از آیفون 10 به وسیله یک دست امکان‌پذیر نیست.

استفاده از آیفون 10

به این نتیجه رسیدم که اجباری به استفاده از یک گوشی فوق پیشرفته با نمایشگری زیبا و باکیفیت ندارم. همچنین اجباری نیست از یک سیستم امنیتی نوین برای شناساندن خود به دستگاه استفاده کنم. تنها باید گوشی موبایلی خریداری کنم که نیازهای من را برطرف می‌کند.

نتیجه‌گیری

با توجه به اخباری که پیش از این درباره نارضایتی برخی کاربران از آیفون ایکس منتشر کرده بودیم، شاید حین خواندن این مطلب بیش از همه انتظار داشتیم کاربر، از بریدگی بالای نمایشگر و تداخل آن با اپلیکیشن‌ها گلگی کند، در حالی که به هیچ عنوان نامی از این مورد برده نشد.

این نقد از زاویه دیگری به آیفون 10 نگاه کرد. برای کاربرانی که دست‌های کوچکی داشته و تاکنون از گوشی های موبایل دارای نمایشگر 5 اینچی و یا حتی کوچکتر استفاده کرده‌اند، استفاده از یک دستگاه دارای نمایشگر 5.8 اینچی کار ساده‌ای نیست، مخصوصا اگر کار به وسیله هر دو دست را دوست نداشته باشند.

همه چیز به سلیقه شخصی برمی‌گردد. شخصا همیشه دوست دارم گوشی هایی با نمایشگرهای حداقل 6 اینچ و یا بزرگتر را خریداری کنم و تصور استفاده از یک گوشی مجهز به نمایشگر 5 اینچی و یا مخصوصا کوچکتر برایم آزاردهنده است! این نقد نشان داد اگر پیشتر همیشه از آیفون‌ های دارای نمایشگرهای کوچک استفاده کرده‌اید، استفاده از آیفون 10 ممکن است برایتان چالش برانگیز شود.

نویسنده وب سایت Businessinsider به نکته فوق‌العاده مهمی اشاره کرد که متاسفانه امروز کمتر کاربری آن را در نظر می‌گیرد. حین خرید یک گوشی، بهتر است به جای برند، پرچمدار بودن یا نبودن، لوکس یا عادی بودن و دیگر موارد، تنها نیاز خود را در نظر بگیریم. آیا آیفون ایکس هزار دلاری واقعا همان گوشی موبایلی است که به آن نیاز داریم و یا فقط درگیر قابلیت‌های جدید و یا جذاب آن شده‌ایم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

26 دیدگاه

  1. گوشی هرچی کاربردی تر باشه و ارزونتر ، بهتره
    حالا یکی میخواد پز بده با موبایلش دیگه مشکل خودشه
    والا ما هرچی آمریکایی میبینیم از هر ۵ نفر ، ۳تاشون گوشی غیر اپل دارن ، حتی توی فیلمای جدید هم اکثر گوشیای نقش اول و دوم غیر از اپله
    یخورده از ایرادای این مقاله هم بنی اسرائیلیه خدایی
    صفحه بزرگ که بد نیست ، تو از تنظیمات کوچیکش کن خو
    موندم چرا وقتی میخوان یه گوشی بکوبن از ۰۰۱۱ نوکیا هم کم ارزشتر نشونش میدن متاسفانه
    گوشی آیفون ایکس گوشیه خوبیه ولی بهترین گوشی هم نیست خصوصا برا ما ایرانیای بیچاره که اپل سالهاست بهمون خدمات نمیدع

  2. اپل هیچ وقت اشتباه نمیکنه هیچ وقت سامسونگ و سونی و… احتمالش هست ولی اپل نه شمایی هم که این همه مشکل میگیری از این گوشی حداقل یه ایراد درست میاوردی نه این که دوست دارم یه دسته کار کنم اخه تو دو دسته کار کن یعنی چی خب در ضمن ایفون ۸ چیز جدیدی نداره که بخوای حسادت کنی

  3. فقط وقتی میفهمید که iphone x چه شاهکاریه که مقایسشو با note 8 ببینید چه سرعت بالایی داره هنگام لود شدن بازی یا هرچی دیگه!بهترین گوشیه حالِ

  4. جدی هیچ کس نبود شیائومی می میکس رو به عنوان اولین گوشی بدون حاشیه جهان معرفی کنه، یعنی اطلاع ندارید.
    در ضمن دوستان انسانها نیازهای متفاوت، الگوی فکری متفاوت، از همه مهمتر توان مالی متفاوتی در زمان تهیه گوشی تلفن همراه دارند…
    پس با در نظر داشتن موارد بالا دقت کنید که همیشه اپل با دریافت بالاترین مبلغ ممکن از کاربرانش، سعی در ایجاد حس مالکیت یک محصول برتر به واسطه پرداخت مبلغ بیشتر رو در مشتریانش داشته.
    از طرفی آیفون ایکس رو در مدت کوتاهی با تقلید از اسنشوال فون طراحی و عرضه کرده، جدا چه انتظاری داشتید؟؟؟

    از نظر خودم دریافت بهترین امکانات با مبلغی که در توان من باشه (همون ارزش بالا در مقابل مبلغ پرداختی) مهمترین معیاره.

    اما جالبه چند وقتیه توی مترو و معابر عمومی تهران متوجه موضوع جالبی شدم که با شما در میون میگذارم:

    اخیرا متوجه شدم که اکثر کاربران گوشی های هوشمند بعضا لوکس دست از استفاده از قابهای محافظ از هر نوعی کشیده اند و از گوشی هاشون بدون هیچ گونه محافظی (حتی قاب ژله ای) استفاده میکنند، که این نشان دهنده این مطلب است که این افراد احتمالا تعویض گوشی خود با مدل جدیدتر را ظرف مدت یک سال آینده (یا حتی کمتر) در نظر گرفته اند که مستلزم هزینه نسبتا هنگفتی با توجه به رشد وحشتناک قیمت پرچمداران بازار میشود.

    اگر دوستان فکر میکنند این چیز عجیبی نیست باید موج استفاده از قابهای حجیم، زشت و ضد ضربه آی فیس رو در سالهای 2014 و 2015 یادآور بشم تا عمق مطلب رو درک کنید.

  5. طرفی ک ایفون خریده بوده گشاد بوده حوصله داشته حرکت اضافی کنه انگار اومده هتل مرتیک بدرد نخور

  6. دوربین دوگانه رو اول هواوی استفاده کرد 3d تاچ هم همین طور و صفحه نمایش تمام صفحه رو هم سامسونگ شارژ سریع سامسونگ شارژ بدون سیم سامسونگ و توشیبا gl100هم اولین گوشی با حسگر اثر انگشت بود

    • هوایی غلط زیادی زیاد کرده کارای بیمصرفم زیاد کرده که بگه اولی بودم

      • اره تو خوبی ک نمی تونی بدون توهین کردن ب کسی حرف بزنی همین ک کم میاری شروع می کنی ب توهین کردن. درضمن اپل شرکت تو هر وقت تونست خودشو جمع کنه قطعاتشو بسازه گوشی هاش اون همه ایراد و باگ نداشته باشه کپی نکنه. تو بیا از بقیه ایراد بگییر در ضمن تو بدون هواوی و سامسونگ درسته نه هوایی و سام سون خیلی جالبه کسی داره سامسونگ و هواوی رو نقد می کنه نمی تونه اسم شرکت ها رو بدون غلط املایی بنویسه

        • اولا اولین گوشی دو دوربیه اچ تی سی بوده ثانیا شکیم نیست که هواویم پیشرفت روز افزونی داشته ثالثا به نظرهم احترام بزارید.

  7. زشت ترین و بی ارزش ترین گوشی جهان رو آیفین در ده سالگی آیفین تولید کرد..البته من از ساختار لنزش خوشم اومده…به عنوان سپر ضد گلوله میشه استفاده کرد…خخخ

  8. پس میشه بدیش به من ???

  9. برا اونایی که تا حالا آیفون نداشتن داشتن آیفون x میتونه تجربه لذت بخشی داشته باشه اما خب 5 میلیون خدایی؟؟!! الان هواوی میت 10 پرو و سامسونگ با قیمت های خیلی پایینتر از آیفون x و تجربه کاربری خیلی لذتبخشتر هستن -توصیه میکنم قبل خرید حتما برین نمایندگی های مختلف و تو دست بگیرین این گوشی هارو بعد اقدام به خرید کنید

  10. این مقاله فقط تبلیغات برندهای دیگر هست، تقریباً همه گوشیهای پرچمدار بزرگ هستند، همچنین اگر تکنولوژی های نوآورانه بد باشند پس چرا همیشه برند های دیگر چشمشون دنبال اپل و ابداعات اون هستن، با یه نگاه کلی میشه فهمید که تقریباً همه برندها فقط و فقط یه کپی کننده الگو بردار از اپل و آیفون هستن

    • کدوم نوآوری اپل وایفون
      اسکنر عنبیه رو اول تو لومیا 950 شاهدش بودیم که خیلی دقیق وعالی وبود کارش و همراه با ویندوز 10 موبایل عرضه شد وقابلیت ویندوز هلو رو باهاش معرفی کردند
      دوربین دوتائی رو تو اچ تی سی وان مکس
      اسکنر اثر انگشت هم اولین بار غیر ایفون دیدیم
      حتی کم حاشیه هم یه طرح داشت اچ تی سیو تائیدیشو گرفت نسبت صفحه گوشی 83 درصد به کل گوشی بود که تولید نشد
      حالا تو ایفون ایکس چه نواوری یا حتی تو گوشی های قبلیش داشته که باز بقیه بشن دنباله اپل
      طراحی خطوط انتن هم اپل از رو اچ تی سی وان ام 7 کپی کرد رو گوشیهای سری 6 وبعد اون
      فقط تنها ابتکارش سیب نیم گاز پشت گوشیه ویه سری فن متعصب که حتی بلد نیستن یه ایدی ساده بسازن برا دانلود نرمافزاراشون اما برا ایفون خودشونو جر میدن وبه هر زوری میخوان بخرنش

      • هر چی گوشی سازا دارن از اپله هوشمندی رو به کمال رسوند بقیه هم دارن از بغلش نون میخورن

      • دقیقا، آیفون هییییچ نوآوری نداشته ولی طرفدارای متعصب اپل مثل همیشه در صحنه هستن! اپل تا دید صفحه نمایش گوشی های پرچمدار سامسونگ داره بدون حاشیه میشه اینم استفاده کرد، شارژ بدون سیم رو تازه واسه این سری گوشیاش گذاشته که اونم از سامسونگ یاد گرفته، ضد آب درست حسابی نداشته تا حالا هیچ آیفونی، شارژ سریع هم که تقریباً ندارن بازم هست تازه… خلاصه طرفدارای متعصب نمیدونم به چی اپل مینازن!

    • درود بر شرفت و اسم اریاییت

    • دوست عزیز کاملا مشخصه ابر تعصب جلوی دیدتو گرفته وراه رو برات تار کرده حتما میگی که هواوی بود که از دوربین دوگانه اپل کپی برداری کرد هان درخواست تفکر عمیق خواهشا

    • الان سونی مثلا چیه گوشیاشو از اپل تقلید کزده.؟نه جان خودت بیا بگو چیشو از اپل تقلید کرده؟آخه 5قرونی جان 960 فریم بر ثانیه رو اپل و سامسونگ تو رویاشونم نمیتونن ببینن.فقط سونی و دیگر هیچ

    • مطمئنی که همه از اپل تقلید می کنن؟
      برادر عزیز صفحه بدون حاشیه رو سامسونگ تو s8 ابداع کرو و شارژ بی سیم و شارژ سریع . بگو ببینم کدوم تکنو لوژی رو آیفون اختراع کرده؟
      اپل زیر مجموعه سامسونگه از cpu گرفته تا مودم 4G و صفحه نمایش .فقط سیب پشتش رو چین باش می زنه
      یه کم مطالعه کن بد نیست

  11. مردم شریف ایران دارن با این اخباره دروغ تیغتون میزنن مرگ بر چین و کره

  12. آیفون 10 هزار دلاری واقعا همان گوشی موبایلی است که به آن اصلاح کنید هزار دلاری

  13. اگر صادقانه درنظر بگیریم ! سامسونگ اس۷ و اپا آیفون 6s یا se به تکامل کاملی رسیدن ، که تمامی نیازهای حداقل بنده را برطرف میسازه ! اما نکته قابل توجه که باید در نظر بگیریم ، ذهنه ! که همیشه تمایل به بهتر شدن داره ! مانند لباس ! کفش ! یا هر چیزی دیگر ! تلفن بنده 6s می باشه ! اما مایلم ۸ یا x ، تهیه کنم ! این برای تکراری شدن تلفنم هست ! بازم مطمئن نیستم ! وقعا بدلیل تکراری شدن ؟ چرا که بعد بروز رسانی ios 11 ، تلفنم کاملا تغییر کرد ! بنظرم برا ایجاد تغییر در زندگیه ! و حذف خاطرات گذشته که با اون تلفن سپری کردم ؟ و خاطرات جدید با افراد جدید ؟ با تلفن جدید ؟ زندگیه ! باید چشید