بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی - Sony Xperia XZ1 Review

بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی ؛ پرچمدار جدید سامورایی‌ها با طعم اوریو!

در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی (Sony Xperia XZ1) پرچمدار جدید این برند ژاپنی را از نظر طراحی، عملکرد فنی، مشخصات سخت افزاری، دوربین، امکانات صدا و قابلیت‌های نرم افزاری بررسی ‌می‌کنیم تا ارزش خرید این گوشی هوشمند نسبت به رقبا برایمان روشن شود.

سونی هنوز هم برند دوست‌داشتنی و جذابی است. حتی با وجود این که در میدان رقابت و تغییر، شاید از برخی از کوچک‌ترین برندهای بازار موبایل هم عقب مانده باشد. طراحی اسمارت فون های سونی هنوز هم همان‌هایی هستند که سال‌های پیش شاهد آنها بودیم و حتی حالا که سازنده‌های دیگر در حذف همان چند میلی‌متر حاشیه‌ی باقی‌مانده‌ی نمایشگر نیز با هم رقابت می‌کنند، این برند ژاپنی همچنان به زبان طراحی خود وفادار است و این موضوع، اصلی‌ترین مشخصه‌ی گوشی‌ های سونی را تشکیل می‌دهد.

در واقع اگر یک گوشی سونی را از دور و در میان ده‌ها موبایل دیگر مشاهده کنید، قطعا می‌توانید تشخیص دهید که این محصول توسط سونی تولید شده است، اما نمی‌توانید مدل آن را حدس بزنید؛ زیرا ممکن است این گوشی، میان‌رده‌ای مربوط به دو سال پیش باشد و یا پرچمدار حال حاضر سونی! اما از بحث طراحی که بگذریم، این ژاپنی خوش‌نام هنوز هم در ساخت یکی از قدرتمندترین اسمارت فون های بازار عملکرد مناسبی دارد و احتمالا همین کیفیت بالا در بحث سخت افزاری و عملکرد فنی است که دلیل اصلی وفاداری انبوه طرفداران این کمپانی به شمار می‌رود.

بنابراین اگر شما کاربران عزیز گجت نیوز برای خرید یکی از پرچمداران جدید سونی برنامه‌ریزی کرده‌اید، در ادامه بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی را از دست ندهید تا با نقاط ضعف و قوت این گوشی جدید آشنا شوید و با مقایسه‌ی عملکرد آن نسبت به رقبا، برای انتخاب آن، بتوانید تصمیم دقیق‌تری بگیرید:

فهرست

با کلیک کردن بر روی هر عنوان می‌توانید به آن بخش از بررسی اختصاصی گوشی اکسپریا ایکس زد پریمیوم دسترسی پیدا کنید:

مشخصات فنی اکسپریا ایکس زد وان سونی

پرچمدار جدید سونی از مشخصات سخت افزاری بسیار قدرتمندی برخوردار است و تقریبا در تمام زمینه‌ها، هیچ کمبودی نسبت به غول‌های پرفروش برند‌های سامسونگ و اپل ندارد. مجهز شدن به جدیدترین نسل پردازنده‌های موبایل کوالکام، برخورداری از امکانات بسیار ویژه در بخش فیلمبرداری فوق سریع و البته مقاومت بسیار مناسب در برابر نفوذ آب و گرد و غبار، از ویژگی‌های اصلی ایکس زد 1 محسوب می‌شوند:

  • طول بدنه: ۱۴۸ میلی‌متر (۵.۸۳ اینچ)
    ضخامت: ۷.۴ میلی‌متر ( ۰.۲۹ اینچ)
    عرض: ۷۳.۴ میلی‌متر (۲.۸۹ اینچ)
  • وزن: ۱۵۵ گرم
  • رنگ‌ها: نقره‌ای، مشکی، آبی و صورتی
  • جنس بدنه: آلومینیوم، پلاستیک و شیشه
  • پوشش محافظتی: گوریلا گلس ۵
  • استاندارد مقاومتی: IP68 (مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و آب تا عمق ۱.۵ متر و به مدت نیم ساعت)
  • پورت‌های ورودی: یو اس بی ۳.۱ تایپ سی و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • پردازنده: اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام سری MSM8998 (هشت هسته‌ای به همراه پردازشگر گرافیکی آدرنو ۵۴۰)
  • فرکانس پردازنده: ۲.۴۶ گیگاهرتز
  • حافظه رم: ۴ گیگابایت حافظه‌ رم
  • ظرفیت داخلی: ۶۴ گیگابایت با قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت حافظه جانبی
  • محتویات جعبه: گوشی اکسپریا ایکس زد وان، آداپتور شارژر ۵ ولتی/ ۱.۵ آمپری با قابلیت شارژ سریع، کابل یو اس بی تایپ سی، هدفون سونی به همراه دو جفت سری با اندازه‌های متفاوت و یک کلیپس، فرم خدمات پس از فروش و دفترچه راهنما (محتویات جعبه با توجه به شماره مدل و بازار مقصد ممکن است متفاوت باشد)
  • امکانات صدا: اسپیکرهای استریو، پخش صدای شفاف با مشخصات ۲۴ بیت/ ۱۹۲ کیلوهرتز، تکنولوژی کاهش نویز میکروفون
  • ابعاد نمایشگر: نمایشگر Triluminos با ابعاد ۵.۲ اینچ
  • پنل نمایشگر: IPS LCD (نمایش ۱۶ میلیون رنگ)
  • تراکم پیکسلی: ۴۲۴ پیکسل بر هر اینچ (با نسبت تصویر ۱۶:۹)
  • رزولوشن نمایشگر: ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل (فول اچ دی)
  • نسبت مساحت نمایشگر به بدنه: ۶۸.۶ درصد
  • دوربین سلفی: ۱۳ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.0، لنز ۲۲ میلی‌متری
    فوکوس خودکار و فیلمبرداری فول اچ دی
  • دوربین اصلی: ۱۹ مگاپیکسل با گشودگی دیافراگم f2.0
    فلش ال ای دی و لنز ۲۵ میلی‌متری سونی IMX400
    قابلیت‌های دوربین: فوکوس خودکار هیبرید مبتنی بر تشخیص صحنه‌/ لیزر و کنتراست
    فیلمبرداری تا رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری تا رزولوشن فول اچ دی با نرخ ۶۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری صحنه آهسته تا رزولوشن ۷۲۰ پیکسل با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
    فیلمبرداری با صدای استریو، سنسور اینفرارد برای شخیص وایت بالانس
    تگ‌گذاری جغرافیایی، فناوری تشخیص چهره، دکمه‌ی شاتر فیزیکی، عکاسی پانوراما و HDR
  • باتری: ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعت، لیتیوم-یونی با پشتیبانی از شارژ سریع (کوئیک شارژ ۳.۰) و فناوری شارژ تطبیقی Qnovo
  • نرم افزار و سیستم عامل: اندروید ۸.۰ اوریو و رابط کاربری اختصاصی اکسپریا لانچر
  • امکانات ارتباطی: ۲ سیم‌کارت همزمان، 4G LTE، وای فای 802.11 a/b/g/n/ac، وای فای دایرکت و DLNA، هات اسپات، ان اف سی و بلوتوث ۵.۰
  • سنسورها: سنسور اثر انگشت، ژیروسکوپ، سنسور تشخیص مجاورت، فشارسنج، تشخیص طیف رنگ، قطب‌نما، شتاب‌سنج

طراحی ؛ باز هم همان همیشگی!

۸۲.۹، ۸۳.۶ و ۸۰.۸. این اعداد به ترتیب نسبت ابعاد نمایشگر به بدنه‌ی آیفون ایکس، گلکسی اس ۸ و شیائومی می میکس ۲ را نشان می‌دهند. اما حالا این رقم برای اکسپریا ایکس زد وان سونی چقدر است؟ بله، تنها ۶۸.۸ درصد! در واقع این رقم نشان می‌دهد که تنها ۶۸.۸ درصد از مساحت پنل جلویی گوشی به پیکسل‌های نمایشگر اختصاص داده شده است و بخش بزرگی به فضای زائد اختصاص دارد.

اکسپریا XZ1 یکی از گوشی هایی بود که طرفداران سونی و دیگر برندهای موبایل امید بسیاری داشتند که بعد از مدت‌ها، شاهد تغییر زبان طراحی سونی در آن باشند. اما متاسفانه به هیچ وجه این اتفاق رخ نداده است. باز هم همان مکعب مستطیل‌های ساده و حالا دیگر، به شدت تکراری، در نمای اول به چشم می‌خورد. البته بدنه‌ی آلومینیومی این اسمارت فون بعد از این که در دست شما قرار می‌گیرد، به خوبی حس لوکس بودن و مرغوبیت کالا را بهتان منتقل خواهد کرد، اما در عصری که سازندگان موبایل تلاش دارند تمام سطح بدنه را به نمایشگر اختصاص دهند و اندک حواشی موجود را هم از بین ببرند، دیگر این فلز سرد به تنهایی نمی‌تواند لوکس بودن یک کالا را تعریف کند.

در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی نسبت به دیوایس‌هایی نظیر ایکس زد پریمیوم، باید بگوییم که این محصول قطعا بدنه‌ی کامپکت‌تری و به اصطلاح خوش‌دست‌تری دارد. پنل‌های جلو و عقب گوشی به خوبی با لبه‌های آن سازگاری دارند و تقریبا هیچ شیار خالی و مزاحمی در محل اتصال آنها به چشم نمی‌خورد. پنل جلویی ایکس زد 1 دقیقا همانی است که در تمام گوشی های نسل‌های اخیر سونی شاهد آن بوده‌ایم. یعنی دو اسپیکر استریو بر روی حاشیه‌های بالا و پایین نمایشگر و البته قرار گرفتن لوگوی سونی به همراه دوربین سلفی، چراغ ال ای دی مخصوص نوتیفیکیشن‌ها و سنسورها در قسمت بالایی. جای تعجب دارد که با وجود این همه حاشیه در پایین نمایشگر، چرا کمپانی سازنده باز هم بر روی عدم استفاده از این فضای خالی پافشاری کرده است. شاید اگر به جای دکمه‌های مجازی روی نمایشگر، نوار دکمه‌های خازنی بر روی این فضا قرار می‌گرفتند، هم خالی بودن آن کمتر به چشم می‌آمد و هم باعث می‌شد که فضای مفید بیشتری برای نمایشگر محتوا در اختیار کاربر قرار بگیرد.

پورت یو اس بی تایپ سی که از نوع ریورسیبل است (یعنی سوکت شارژر را از هر دو طرف می‌توانید وارد آن کنید)، تنها آیتمی است که در کنار حفره‌ی مربوط به میکروفون، بر روی لبه‌ی پایینی بدنه قرار گرفته است. جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیز به تنهایی بر روی لبه‌ی بالایی دیده می‌شود و با وجود اینکه از متریال متفاوتی برای طراحی این دو لبه استفاده شده است، اما یک‌پارچگی بدنه به خوبی به چشم می‌آید.

همه‌ی دکمه‌های فیزیکی اکسپریا ایکس زد وان بر روی لبه‌ی سمت راست بدنه قرار گرفته‌اند و دکمه‌ی شاتر فیزیکی دوربین، پایین‌ترین جایگاه را به خود اختصاص داده است. این دکمه‌ی فیزیکی یکی از مواردی است که همواره در گوشی های سونی مورد علاقه‌ی من قرار می‌گیرید و به شخصه حس مشابهی که عملکرد دو مرحله‌ای این دکمه (نیم فشار برای فوکوس و فشار کامل برای ثبت تصویر) با دوربین‌های DSLR تداعی می‌کند، برایم کاملا لذت‌بخش است.

دکمه‌ی پاور نیز تقریبا همانی است که در دیگر مدل‌های سری ایکس زد دیده‌ایم و این دکمه‌ی بیضی‌شکل که میزبان سنسور اثر انگشت ایکس زد وان نیز محسوب می‌شود، ساختار کاملا متفاوتی نسبت به دیگر دکمه‌ها دارد و بدون نگاه کردن به آن هم می‌توانید به آسانی این دکمه را از دکمه‌‌های تغییر ولوم صدا که در بالایش قرار گرفته‌اند، تشخیص دهید.

سنسور اثر انگشت گوشی XZ1 مشابه دیگر پرچمداران یکی دو سال گذشته‌ی سونی، از سرعت بسیار قابل قبولی برخوردار است و اگر سطح آن تمیز باشد، عملا هیچ تاخیری را مشاهده نخواهید کرد. البته برای فعال شدن این اسکنر لازم است که ابتدا یک بار دکمه‌ی پاور را فشار دهید. کمپانی سازنده این عملکرد دو مرحله‌‌ای را به دلیل این طراحی کرده است که دکمه‌ی پاور با قرار گرفتن بر روی لبه‌ی سمت راست، تماس زیادی با انگشت شست دارد و اگر قرار بود عملکرد آن به صورت آنی باشد، هنگامی که گوشی را دست خود گرفته‌اید و نمی‌خواهید قفل آن باز شود نیز مدام با روشن شدن نمایشگر مواجه می‌شدید.

خشاب سیم‌کارت و کارت حافظه‌ی میکرو اس دی، تنها آیتم‌ لبه‌ی سمت چپ محسوب می‌شود. این خشاب مثل همیشه، نیازی به پین برای خروج از جایگاه خود ندارد و به راحتی می‌توانید آن را بیرون بکشید. و البته مثل همیشه، بیرون کشیدن این خشاب باعث می‌شود که دستگاه به طور خودکار ریستارت شود و مثل اینکه کمپانی سازنده بدون توجه به درخواست‌های مکرر کاربران، فکری برای این نقص عجیب نکرده است؛ به خصوص با توجه به اینکه چنین رفتار عجیبی در هیچکدام از پرچمداران محبوب بازار موبایل دیده نمی‌شود.

بر روی پنل پشتی اکسپریا ایکس زد 1 اولین چیزی که به چشم می‌آید، لنز دوربین نسبتا بزرگ آن است. سونی هنوز هم تصمیم به استفاده از دوربین‌های دوگانه برای پرچمداران سری ایکس زد خود نگرفته است و این دوربین، تمام چیزی است که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. گرداگرد لنز دوربین، یک فریم فلزی براق کشیده شده که ظاهر جالبی دارد و بیرون‌زدگی آن نیز به هیچ وجه آزاردهنده نیست.

فلاش ال ای دی، ماژول مربوط به فوکوس خودکار دوربین و البته چیپست ان اف سی، همگی در یک کادر بیضی‌شکل در سمت راست دوربین دیده می‌شوند و لوگوی اکسپریا نیز در وسط بدنه قرار گرفته است. نوارهای پلاستیکی مربوط به آنتن نیز که دارای رنگی هماهنگ با بدنه هستند، بر روی لبه‌های سمت راست و چپ دیوایس تعبیه شده‌اند و سونی در محو کردن آنها از چشم کاربر، عملکرد قابل قبولی داشته است.

سطح پنل پشتی نسبت به جذب چربی، خط و خش‌های ریز و اثر انگشت عملکرد بسیار بسیار بهتری نسبت به ایکس زد پریمیوم دارد. در بررسی آن گوشی یادمان هست که برای گرفتن یک عکس ساده، تقریبا هر لحظه مشغول پاک کردن سطح آن بودیم و به خصوص برای افراد حساس و آنهایی که نسبت به کثیفی جزئی بدنه حس خوبی ندارد، ایکس زد پریمیوم یک کابوس به تمام معنا بود. علاوه بر این، ضخامت ایکس زد وان نیز نسبت به نسل‌های قبلی کاهش پیدا کرده است و در اولین برخورد با آن، متوجه این تغییر خواهید شد. لبه‌های چپ و راست همچنان هم انحنا دارند و این انحنا با وجود این که ممکن است در دست گرفتن گوشی را آسان‌تر کند، اما هنگام بلند کردن آن از روی سطوح صاف مانند میز کامپیوتر، کاربر را به زحمت می‌اندازد؛ در اوایل کار ممکن است این موضوع باعث لیز خوردن گوشی از روی سطح بشود و باید هنگام جابه‌جایی آن کمی دقت کنید.

در مجموع می‌توانیم بگوییم که اکسپریا ایکس زد وان از حیث کیفیت ساخت و یک‌پارچگی بدنه، همان عملکرد مناسبی را دارد که از کمپانی بزرگی مثل سونی انتظار داریم. بدنه کاملا محکم به نظر می‌رسد و لایه‌ی محافظ گوریلا گلس ۵.۰ نیز که بر روی نمایشگر کشیده شده، مقاومت آن را به خوبی تضمین می‌کند. XZ1 از استاندارد IP68 برخودار است و با توجه به سابقه‌ی درخشان سونی در ساخت گجت های ضد آب، پرچمدار ۲۰۱۷ این شرکت نیز یکی از برترین‌ها در این زمینه به شمار می‌رود. اما نکته‌ی مهمتر این است که از حیث نوین بودن طراحی و پیشگام بودن با مد تغییرات بازار، سونی همچنان هم عملکرد بسیار ضعیفی دارد و در روزگاری که سامسونگ و اپل، میلی‌متر به میلی‌متر در جهت حذف حواشی نمایشگر رقابت می‌کنند، همچنان هم مستطیل‌های خالی در بالا و پایین نمایشگر ایکس زد وان چشم‌ها را آزار می‌دهند. این گوشی علیرغم برخورداری از یک نمایشگر ۵.۲ اینچی، هنوز هم از وزن بالایی نسبت به رقبایی حتی با نمایشگرهای بزرگتر برخوردار است و این نیز یکی از نقاط ضعف آن به شمار می‌رود.

نمایشگر؛ رزولوشنی که چنگی به دل نمی‌زند

از بحث طراحی تکراری که بگذریم، مشخصات نمایشگر ایکس زد وان نیز یکی دیگر از عقب‌ماندگی‌های پرچمدار سونی نسبت به غول‌های بازار محسوب می‌شود. در زمانی که اپل و سامسونگ از نمایشگرهای اولد فوق‌العاده باکیفیت برای دیوایس‌های جدید خود استفاده می‌کنند، پرچمدار ۲۰۱۷ سونی هنوز هم یک پنل IPS LCD دارد. ابتدا بیایید نگاهی به اعداد و ارقام این پنل بر روی کاغذ بیاندازیم؛ مانیتور ۵.۲ اینجی XZ1 رزولوشون فول اچ دی دارد، تراکم پیکسلی آن ۴۲۴ پیکسل بر هر اینچ است و نسبت تصویر ۱۶:۹ برای آن در نظر گرفته شده است. این اعداد برای یک پرچمدار سال ۲۰۱۷ که قرار است به جنگ غول‌هایی همچون گلکسی اس ۸ سامسونگ و آیفون ۸ اپل برود، نه تنها کافی نیست، بلکه کاملا ضعیف است.

اگر هنگامی که صفحه نور بالایی دارد و محتوایی با رنگ روشن بر روی آن پخش می‌شود، با دقت به آن نگاه کنید، کاملا می‌توانید پیکسل‌های نمایشگر و نحوه‌ی قرارگیری آنها را ببینید! البته کیفیت تصویر همچنان هم بالاست و با بهبود جزئی نسبت ایکس زد پریمیوم، آیتم‌ها در حالتی شفاف و با رنگ‌های زنده به نمایش درمی‌آیند. رزولوشن فول اچ دی امتیاز بسیار بالایی برای کاهش مصرف باتری محسوب می‌شود و اگر زیادی بر روی آمار و ارقام حساس نباشید، احتمالا این نمایشگر مورد پسندتان واقع خواهد شد.

البته حالا که به نقاط منفی نمایشگر در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی پرداختیم، نوبت آن است که برتری‌های آن را نیز معرفی کنیم. مطابق دیگر پرچمداران اخیر سونی، ایکس زد وان نیز به نمایشگری مجهز شده است که از استاندارد HDR10 پشتیبانی می‌کند. اگر به محتواهایی که از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند (مانند برخی از فیلم‌ها و سریال‌های آمازون و نت فلیکس) دسترسی داشته باشید، شدت تغییرات باعث تعجب‌تان خواهد شد و سطح کیفیت بین این محتواها با مدیای معمولی، کاملا واضح است.

فناوری Triluminos سونی یکی دیگر از امکانات اختصاصی این نمایشگر است که با مراجعه به قسمت تنظیمات، می‌تو‌انید آن را فعال کنید و نوع نمایش تصاویر را بر روی سه حالت مختلف قرار دهید. این فناوری با فعال بودن حالت Standard، باعث می‌شود که تصاویر با ر‌نگ‌هایی روشن‌تر و شفاف‌تر نشان داده شوند و در مجموع، تصاویر زنده‌تری را مشاهده کنید. دو حالت دیگر نیز در این قسمت قرار دارند که حالت Professional برای نمایش تصاویر با رنگ‌های دقیق و حالت Super-vivid برای نمایش محتوا با رنگ‌های کاملا اشباع شده، به کار می‌روند.

موتور پردازشی X-Reality نیز یکی دیگر از ویژگی‌های نمایشگر اکسپریا ایکس زد وان است که با به‌کارگیری مجموعه‌ای از الگوریتم‌های هوشمند، در مجموع باعث می‌شود که رنگ‌های شفاف‌تر، زنده‌تر و واقعی‌تری را در ویدیوها تماشا کنید و تجربه‌ای متفاوت از تماشای ویدیو بر روی موبایل به دست بیاورید. در تصاویر زیر که در بخش تنظیمات پرچمدار ۲۰۱۷ سونی نیز وجود دارد، می‌توانید تفاوتی که موتور X-Reality نسبت به حالت عادی ایجاد می‌کند را به چشم ببینید:

متاسفانه با وجود برخورداری از این فناوری‌های پیشرفته و امکان تغییر سطح وایت بالانس (تعادل رنگ سفید) در قسمت تنظیمات، گزینه‌ای برای فعال کردن حالت مخصوص شب و یا همان فیلتر کردن نور آبی صفحه وجود ندارد و در شرایطی که حتی میان‌رده‌های چینی نیز از تنظیمات ویژه‌ای برای این قابلیت کاربردی برخوردار هستند، اکسپریا ایکس زد وان به عنوان پرچمدار فعلی سونی، از نبود آن رنج می‌برد.

در مجموع نمایشگر اکسپریا XZ1 سونی با برخورداری از کیفیت مناسب، پشتیبانی از استاندارد HDR10 و فناوری‌های انحصاری نظیر Triluminos، عملکرد قابل قبولی دارد و اگر زیادی سخت‌گیر نباشید، کیفیت مناسب آن می‌تواند تا حدودی رزولوشن پایین آن را جبران کند. این نمایشگر با برخورداری از روشنایی حداکثری بالاتر از ۴۵۰ نیت، عملکرد مناسبی حتی در زیر نور آفتاب دارد و در اکثر موقعیت‌ها می‌توانید متون را بخوانید و تصاویر را به آسانی مشاهده کنید. اما قطعا برخورداری از رزولوشن بالاتر، تراکم پیکسلی بیشتر و البته عملکرد بهتر در نمایش رنگ مشکی (نرخ کنتراست بالاتر)، می‌توانست رقابت با پنل‌های فوق‌العاده‌ی اولد که در پرچمداران سایر برندها استفاده‌ شده‌اند را برای آن آسان‌تر کند.

دوربین؛ فیلمبرداری فوق سریع و عکاسی خودکار هوشمند

سونی یکی از برترین سازندگان سنسورهای دوربین در جهان است و علیرغم این که اکسپریا ایکس زد وان هم مشابه دیگر محصولات این برند ژاپنی از دوربین دوگانه برخوردار نیست، اما از یکی از برترین سنسورهای دوربین موبایل درون آن استفاده شده است. سنسور انحصاری IMX400 EXmorRS با رزولوشن ۱۹ مگاپیکسل و معماری سه لایه، قلب دوربین اصلی ایکس زد 1 را تشکیل می‌دهد.

مهمترین مشخصه‌این سنسور که باید در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی به آن بپردازیم، برخورداری از یک حافظه‌ی رم اختصاصی است که در لایه‌ی میانی آن قرار گرفته و نقش پل ارتباطی سنسور و مدارهای کنترلی بر روی بورد اصلی را ایفا می‌کند. این حافظه‌ی DRAM به دوربین اجازه می‌هد که تصاویر را به طور موقت و مستقیما بر روی آن ذخیره کند و دیگر نیازی نباشد که منتظر ارتباط و ذخیره‌سازی آنها بر روی حافظه‌ی اصلی بماند. نتیجه؟ اینکه سرعت ثبت تصاویر، پردازش و ذخیره‌سازی آنها در ایکس زد وان ۵ برابر سریع‌تر از قبل شده و البته یک قابلیت هیجان‌انگیز دیگر: یعنی امکان فیلمبرداری با نرخ فوق‌العاده سریع ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه.

دوربین Motion Eye به‌کاررفته در این دیوایس، ویژگی‌های مختلفی دارد اما امکان فیلمبرداری با این نرخ سریع، هیجان‌انگیز‌ترین آنها محسوب می‌شود. زمانی که حالت سوپر اسلوموشن را درون تنظیمات دوربین فعال کنید، می‌توانید فیلمبرداری را آغاز کنید و درست زمانی که می‌خواهید از این نرخ استفاده شود، دکمه‌ی مخصوص آن که در کنار شاتر بر روی صفحه قرار میگیرد را لمس کنید. البته به سبب محدودیت‌ در منابع پردازشی، فیلمبرداری با این سرعت تنها به مدت حدود دو دهم ثانیه و با رزولوشن ۷۲۰ پیکسلی امکان‌پذیر است. بنابراین باید قبل از اینکه فیلمبرداری ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه را آغاز کنید، سناریوی دقیقی بچینید و بدانید که دقیقا از کدام لحظه می‌خواهید با این سرعت فیلمبرداری کنید. در ضمن وجود نور کافی نیز یکی از مهمترین الزامات فیلمبرداری در این حالت است و برای به دست آوردن بهترین نتیجه، بهتر است که به بیرون از خانه بروید و از نور آفتاب در طول روز استفاده کنید. مطمئنا بعد از مدتی تجربه‌ کردن این قابلیت و آشنا شدن با ریز و بم‌های فیلمبرداری در این حالت، مدام به دنبال سوژه‌های بیشتری هستید تا رفتار آنها در این سرعت فوق العاده بالا را مشاهده کنید. در زیر شما عزیزان گجت نیوزی می‌توانید کلیپی که با بهره‌گیری از این قابلیت با استفاده از اکسپریا ایکس زد وان ثبت کرده‌ایم را تماشا کنید:

دوربین ۱۹ مگاپیکسلی ایکس زد وان با وجود اینکه نسبت به سنسورهای ۲۳ مگاپیکسلی پیشین سونی، از رزولوشن پایین‌تری برخوردار است، اما در عین حال از سنسورهای بزرگتری برخوردار است که این موضوع عملکرد دوربین در ثبت تصاویر یکپارچه و به خصوص هنگام تصویربرداری در شرایط نوری نامناسب را بهبود می‌بخشد. این لنز ۲۵ میلی‌متری با گشودگی دریچه‌ی دیافراگم f/2.0 و با بهره‌گیری از امکاناتی نظیر امکان تشخیص لبخند سوژه، فوکوس خودکار هیبریدی مبتنی بر تشخیص فاز صحنه/لیزر و کنتراست، سیستم لرزشگیر دیجیتال (که ای کاش اپتیکال بود) و برخورداری از نور اینفرارد برای تنظیم تعادل رنگ سفید در تصویر، یکی از تجربه‌های موفق عکاسی با موبایل را در اختیارتان خواهد گذاشت.

مشخصات سنسور و دوربین اکسپریا ایکس زد وان سونی نسبت به مدل‌های قبلی سری ایکس زد، تفاوت چندانی نداشته است و از همین رو، کیفیت تصویربرداری نیز در همان سطح قرار گرفته است. در شرایط نوری مناسب، می‌توانید همه چیز را به حالت Superior Auto واگذار کنید تا هوش مصنوعی وارد عمل شده و با در نظر گرفتن بهترین تنظیمات، یک تجربه‌ی سریع و باکیفیت از عکاسی موبایل را در اختیارتان قرار دهد.

البته به سبب عدم برخورداری از لرزشگیر اپتیکال، باید کمی بر روی لرزش‌های دستتان تمرکز داشته باشید تا بتوانید تصاویر شفاف‌تری را به ثبت برسانید. دوربین ایکس زد 1 در نور شب، عملکردی معمولی دارد و حذف نویزها در شرایط نوری نامناسب، در سطحی نسبتا متوسط انجام می‌شود. البته در اکثر موقعیت‌هایی که نور نسبتا کافی در اختیار دوربین قرار بگیرد، میتوانید انتظار ثبت تصاویری دقیق با رنگ‌هایی زنده و با کنتراست مناسب را داشته باشید. دوربین موشن آی ایکس زد وان از گستره‌ی دینامیکی وسیعی نیز برخوردار است و این قابلیت اجازه می‌دهد که هنگام عکاسی از محیط‌هایی با نقاط تاریک و روشن متفاوت (مانند نمایی از یک پارک که بخشی از آن در سایه و بخش دیگر آن در زیر نور مستقیم خورشید قرار گرفته است)، جزئیات کافی را در هر دو قسمت تصویر ثبت کنید.

با توجه به عملکرد کاملا راضی‌کننده‌ی بخش عکاسی اتوماتیک و تنظیم خودکار تعادل رنگ سفید و دقت بالای رنگ‌ها در این حالت، کمتر پیش می‌آید که به سراغ حالت تنظیمات دستی بروید، اما اگر بخواهید به طور مداوم به عکاسی در حالت HDR (عکاسی با گستره‌ی دینامیکی بالا و ثبت تصاویری که جزئیات آنها در بخش‌های تاریک و روشن بالا در سطح قابل قبول و جذابی ثبت می‌شود) دسترسی داشته باشید، نیاز است که این قابلیت را در بخش تنظیمات دستی فعال کنید؛ زیرا در حالت اتوماتیک، این حالت با تشخیص دوربین فعال می‌شود و ممکن است که در نمای مد نظر شما، حالت HDR به طور اتوماتیک فعال نشود.

ثبت جزئیات کافی در گوشه‌های تصویر نیز یکی از ویژگی‌های مفید دوربین موشن آی جدید سونی است که باعث می‌شود آن هاله‌ی کمرنگ در گوشه‌های تصویر از بین برود و تمام آیتم‌های موجود در کادر دوربین با کیفیت یکسانی بر روی حافظه ذخیره شوند. قابلیت Predictive Capture که بهره‌گیری از آن به لطف حافظه‌ی رم اختصاصی بر روی سنسور دوربین جدید سونی امکان‌پذیر شده، به طور خودکار و در مواقعی که هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد شما در حال تصویربرداری از یک سوژه‌ با حرکات سریع (نظیر تصویربرداری از کودکان و مسابقات ورزشی) هستید، دوربین را فعال کرده و قبل از این که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید، فریم‌هایی از حرکت سوژه‌ی ثبت می‌کند تا اگر نتوانستید دکمه‌ی شاتر را به موقع فشار دهید، آن حرکت را از دست ندهید و تجربه‌ی دقیق‌تری از عکاسی سریع داشته باشید.

بعد از بررسی عملکرد دوربین در بخش تصویربرداری، نوبت به بررسی رابط کاربری آن می‌رسد. ایکس زد وان سونی نیز مشابه مدل‌های قبلی خانواده‌ی ایکس زد، رابط کاربری خلوتی دارد که از چهار گزینه‌ تشکیل شده است. جابه‌جایی بین این حالت‌ها به سرعت انجام می‌شود و هرکدام بخشی از امکانات دوربین موشن آی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ این چهار حالت عبارت‌ هستند از:

  • حالت تنظیمات دستی (Manual): در این حالت شما می‌توانید ویژگی‌های مختلف دوربین از جمله نوع فوکوس (دستی یا خودکار)، سرعت شاتر (از یک‌چهار‌هزارم ثانیه تا یک ثانیه)، میزان اکسپوژر (سطح نوردهی) و میزان حساسیت به نور یا همان ایزو (از ۵۰ تا ایزوی ۳۲۰۰) را به خواست خود تغییر دهید؛ امکان فعال‌ و غیر فعال کردن قابلیت HDR نیز در این حالت وجود دارد
  • حالت اتوماتیک هوشمند (Superior Auto): اگر از تنظیمات دوربین اطلاعی ندارید و می‌خواهید در هر شرایطی بهترین تصاویر را در سریع‌ترین زمان ممکن ثبت کنید، این حالت مخصوص شماست. در این بخش دوربین به طور هوشمندانه بهترین تنظیمات ممکن را با توجه به شرایط نوری محیط و سوژه‌ی مورد نظر شما انجام می‌دهد و تنها کافی است که دکمه‌ی شاتر را فشار دهید. در ضمن در این حالت دوربین می‌تواند اتصال گوشی به سه پایه را هم تشخیص دهد تا با کاهش سرعت شاتر و پایین آوردن ایزو، بهترین شرایط برای عکاسی در محیط‌های با نور ناکافی را به وجود بیاورد؛ امکان تغییر رزولوشون عکاسی (۱۹ مگاپیکسل با نسبت تصویر ۴:۳، ۱۷ مگاپیکسل با نسبت ۱۶:۹، ۱۲ مگاپیکسل با نسبت ۴:۳ و ۱۶:۹)، تغییر رنگ و نور تصویر و فعال‌سازی تایمر در این حالت وجود دارد.
  • حالت فیلمبرداری (Video): در حالت فیلمبرداری به راحتی می‌توانید ضبط را آغاز کنید و تنظیماتی از جمله تغییر رزولوشن فیلمبرداری و تغییر رنگ و نور تصویر در دسترس‌تان خواهد بود.
  • نرم افزارهای دوربین (Camera Apps): اگر از کاربران گوشی های سونی باشید، احتمالا این نرم افزارها را می‌شناسید. پنج نرم افزار در این قسمت وجود دارد که به کاربر اجازه می‌دهد از فیلمبرداری 4K، تصویربرداری پانوراما، افکت‌های خلاقانه، ضبط صدا بر روی عکس و حالت واقعیت افزوده لذت ببرد؛ در این حالت سطحی مانند میز یا کف اتاق به عنوان سطح مجازی شناخته می‌شود و انواع و اقسام موجودات فانتزی و افکت‌های تصویری نظیر فضای زیر آب را می‌توانید بر روی محیط اعمال کنید. استفاده از امکانات واقعیت افزوده‌ی این دوربین در حالت نرم افزارها باعث خلق تصاویر متفاوتی می‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که حتما تمام آنها را امتحان کنید.

دوربین سلفی ۱۳ مگاپیکسلی ایکس زد 1 از لنزی ۲۲ میلی‌متری برخوردار است که دارای اف استاپ ۲.۰ و قابلیت فیلمبرداری با رزولوشون فول اچ دی و با نرخ ۳۰ فریم بر هر ثانیه خواهد بود. این دوربین که خوشبختانه سونی آن را به فوکوس خودکار نیز مجهز کرده است، می‌تواند تصاویری با جزئیات بسیار عالی از صورت شما و دوستانتان ثبت کند و قطعا بعد از مشاهده‌ی نتایج، از عملکرد آن راضی خواهید بود.

در کنار گستره‌ی دینامیکی کاملا راضی‌کننده و عملکرد مناسب فوکوس خودکار که به نحوی هوشمند همواره می‌تواند بهترین نقاط توجه سوژه را شناسایی کند، این دوربین سلفی دارای یک حالت زیباسازی خودکار نیز است که به طور دائم و بدون نیاز به انتخاب توسط کاربر، فعال است و اگر نمی‌خواهید که افکت‌ها و رتوش خودکار آن بر روی تصویرتان اعمال شود، با رفتن به حالت تنظیمات دستی می‌توانید آن را غیر فعال کنید.

در بخش فیلمبرداری نیز دوربین XZ1 نتایج امیدوارکننده‌ای به ثبت می‌رساند و علاوه بر فیلمبرداری سوپر اسلوموشن که در بالا به آن پرداختیم، ویژگی‌های دیگری برای آن در نظر گرفته شده است. یکی از این ویژگی‌ها، قابلیت پایدارسازی تصویر به طور خودکار و از طریق تشخیص هوشمند دوربین است که اجازه می‌دهد تکان‌ها و لرزش‌های تصویر هنگام فیلمبرداری کاهش پیدا کند و کلیپ نهایی، حرکات نرم و شبیه به آثار سینمایی داشته باشد. فیلمبرداری با رزولوشن 4K نیز در این دوربین به خوبی انجام می‌شود و تجربه‌ی روان و لذت‌بخشی از این قابلیت خواهید داشت.

تمام تصاویر به صورت کادر کامل و بدون از دست رفتن جزئیات در گوشه‌ها و لبه‌ها ثبت می‌شوند و در اقدامی جالب، دوربین به شما این امکان را می‌دهد که ویدیوهای 4K خود را با یکی از انکودینگ‌های H.264 یا H.265 ذخیره کنید. انکودینگ جدیدتر H.265 باعث می‌شود که بدون تغییر چشمگیر در کیفیت تصویر، حجم فایل‌های ذخیره شده تا حد بسیار زیادی (حدودا نصف) کاهش پیدا کند. یوتیوب و دیگر سایت‌های پخش محتوا نیز به تازگی پشتیبانی از این انکودینگ جدید را آغاز کرده‌اند و بنابراین با انتخاب آن می‌توانید ویدیوهایی با رزولوشن فوق‌العاده بالا و البته حجم پایین، ثبت کنید.

در بحث ویرایش تصاویر نیز اکسپریا ایکس زد وان مشابه پرچمداران قبلی سونی، امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می‌دهد و اگر به دنبال افکت‌های چندان خاصی نباشید، میتوانید بدون نیاز به نصب اپلیکیشن‌های مختلف، تصاویر خود را به شکل جالب و آسانی ادیت کنید. تمام ابزارهای ویرایشی در چهار تب مختلف دسته‌بندی شده‌اند که اولی مربوط به بخش فیلترهاست و انواع فیلترهای رنگی گرم و سرد و هنری را می‌توانید از آنجا بر روی تصاویر خود قرار دهید. قسمت دوم مربوط به بخش قاب‌هاست که چند قاب ساده و البته زیبا درون آن وجود دارد. تب سوم و چهارم هم مربوط به ابزارهای کمی پیشرفته‌تر می‌شوند و از طریق آنها می‌توانید تصاویر خود را با نسبت‌های مختلفی برش دهید، جهت آن را تغییر دهید، عکس را قرینه کنید، قرمزی چشم‌ها را حذف کنید، بر روی تصاویر نقاشی کنید، میزان رنگ‌دهی، کنتراست و شدت روشنایی را تغییر دهید و یا قسمت‌هایی از تصویر را محو کرده و وضوح قسمت‌های دیگر را بالاتر ببرید:

یکی دیگر از بخش‌های گوشی اکسپریا ایکس زد وان مربوط به قابلیت اسکن چهره به شکل سه بعدی می‌شود. این قابلیت البته در دوربین وجود ندارد و یک اپلیکیشن جداگانه به نام 3D Creator برای آن در نظر گرفته شده است. در حال حاضر چند قالب آماده برای اسکن چهره، اسکن سر، اسکن غذا و یک حالت اسکن آزاد برای آن تعبیه شده است که با استفاده از آنها می‌توانید آبجکت‌های سه بعدی که می‌توانند برای ساخت آواتار و یا به منظور پرینت سه بعدی استفاده شوند را خلق کنید. چندین و چند پیشفرض را برای استفاده از این قابلیت باید رعایت کنید و اگر بخواهید یک اسکن بدون نقص و عالی داشته باشید، احتمالا باید چند ده دقیقه از آن استفاده کنید تا محدودیت‌ها و ریز و بم‌های این ویژگی به طور کامل دستگیرتان شود. اما در نهایت و بعد از تلاش برای عبور از مراحل دشوار این اسکن، نتایج جالبی به دست می‌آید و از آنجا که سنسور مخصوص، ارتباط به اینترنت و یا امکانات تخصصی خاصی برای استفاده از آن نیاز نیست، پتانسیل بالایی برای استفاده در بخش‌های دیگر دارد و احتمالا در آینده از آن بیشتر خواهیم شنید.

البته در نهایت برای اینکه بتوانید چگونگی عملکرد دوربین سونی اکسپریا ایکس زد 1 را در میدان عمل تشخیص دهید، بهتر است نمونه تصاویری که با استفاده از دوربین اصلی و سلفی این گوشی جدید در گجت نیوز به ثبت رسانده‌ایم را در گالری زیر تماشا کنید:

باتری؛ شارژدهی راضی‌کننده و امکانات نرم افزاری متنوع

گوشی اکسپریا ایکس زد وان سونی باتری نه چندان جذابی با ظرفیت ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی دارد که در مقایسه با سایر پرچمداران بازار، به هیچ وجه رقم مناسبی به نظر نمی‌رسد. حتی مدل‌های قبلی سری ایکس زد نیز از باتری‌های بزرگتری برخوردار بودند. اما این امار و ارقام تنها به روی کاغذ محدود می‌شوند. در واقع برخورداری از چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ که تحت فناوری لیتوگرافی ۱۰ نانومتری تولید شده است و البته بهینه‌سازی‌های انجام گرفته بر روی جدیدترین نسخه‌ی سیستم عامل گوگل، اندروید ۸ اوریو، باعث می‌شود که عمر باتری به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند و این دیوایس در تست‌های ما عملکرد بهتری از اکسپریا ایکس زد پریمیوم و سایر دیوایس‌های قدیمی‌تر سونی به ثبت رسانده است؛ در ضمن برخورداری از نمایشگری با رزولوشن فول اچ دی نیز باعث شده است که عمر باتری ایکس زد وان برای مدت طولانی‌تری جوابگوی نیازهای کاربران باشد.

این باتری که به ورژن سوم فناوری شارژ سریع کوالکام مجهز شده است، به گفته‌ی کمپانی سازنده، تنها با ۳۰ دقیقه اتصال به شارژر سریع QC3، قادر است ۶۰ درصد از ظرفیت پر را در اختیار کاربران قرار دهد. البته علاوه بر این مشخصات سخت افزاری، چندین و چند قابلیت نرم افزاری انحصاری سونی نیز درون این گوشی قرار گرفته است که با بهینه‌سازی مصرف باتری و با توجه به نحوه‌ی مصرف کاربران، بهترین شرایط برای شارژدهی را فراهم می‌کنند و عمر باتری چه از نظر شارژدهی و چه از نظر طول عمر مفید، افزایش پیدا می‌کند.

حالت Stamina Mode برای کاربران پرمصرف کاربرد بیشتر دارد و اگر از جمله افرادی هستید که معمولا نمی‌توانید تنها با یک بار شارژ کردن دیوایس در طول روز، از امکانات آن استفاده کنید، می‌توانید این ویژگی را فعال کنید. با قرار دادن باتری بر روی این حالت در تنظیمات (به طور خودکار و بعد از این که که شارژ باتری به ۱۵ درصد می‌رسد)، تعدادی از قابلیت‌های گوشی غیر فعال می‌شود تا ایکس زد 1 مدت بیشتری روشن بماند. حالت دیگری نیز تحت عنوان Ultra Stamina Mode وجود دارد که تنها تعدادی از اپ‌های پیشفرض را فعال نگه می‌دارد تا زمانی که برای مدت طولانی به منبع شارژ دسترسی ندارید، شارژ باتری گوشی را برای چند روز حفظ نماید. این حالت بیشتر مناسب مواقع اورژانسی و زمانی است که به طور مثال در یک جاده‌ی کوهستانی گیر کرده‌اید و می‌خواهید تمام شارژ خود را برای برقراری ارتباط با نیروهای امدادی حفظ کنید و از حداکثر ظرفیت این باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی برای کاربرد مورد نظر خود بهره ببرید.

فناوری انحصاری دیگری که سونی برای باتری این گوشی تعبیه کرده است، شارژ تطبیقی Qnovo است که مشابه دیگر پرچمداران ۲۰۱۷ سونی در ایکس زد وان نیز وجود دارد. این فناوری با زیر نظر گرفتن روند فعالیت الکتروشیمیایی سلول‌‌های باتری، شرایط برق‌رسانی و شارژ شدن را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که عمر مفید باتری افزایش یابد؛ Qnovo ادعا می‌کند که با بهره‌گیری از این قابلیت، باتری اکسپریا ایکس زد 1 نسبت به باتری‌های معمولی می‌تواند تعداد بسیار بیشتری چرخه‌ی شارژ را بدون آسیب دیدن طی کند که این رقم به خصوص برای آن دسته از کاربرانی که مدام با باتری دیوایس‌های خود به مشکل می‌خورند، می‌تواند اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

در نهایت نیز به سراغ قابلیت هوشمند دیگری به نام Battery Care می‌رویم. این ویژگی جالب از طریق به‌کارگیری هوش مصنوعی، عادات کاربر هنگام شارژ گوشی را آنالیز می‌کند تا متوجه شود که چه زمان‌هایی کاربر گوشی را برای مدت طولانی در شارژ رها می‌کند (به طور مثال قبل از خواب شبانه). سپس به طور خودکار، این قابلیت شارژ باتری را در این زمان‌ها بر روی ۹۰ درصد نگه می‌دارد و طوری برنامه‌ریزی می‌کند که کمی قبل از بیدار شدن کاربر، شارژ باتری تکمیل شود و باتری با شارژ کامل و برای مدت طولانی به برق متصل نباشد. در این صورت هم باتری مدت زمان زیادی در حالت شارژ کامل به شارژر متصل نمی‌ماند و هم کاربر می‌تواند بعد از بیدار شدن، از یک باتری با ظرفیت کامل بهره‌مند شود.

در مجموع و طبق نتایجی که ما در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی به آنها دست پیدا کردیم، باتری این گوشی با توجه به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته و البته رزولوشن پایین نمایشگر، عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد و می‌توانید با یک بار شارژ کامل، حدودا ۲۰ ساعت تماس مداوم، بیش از ۹ ساعت مرور وب، بیش از ۱۱ ساعت تماشای ویدیو و البته بیش از ۳۷۰ ساعت در حالت آماده‌به‌کار را از آن انتظار داشته باشید که قطعا برای بسیاری از کاربران کافی خواهد بود و آنها می‌توانند بدون نیاز به شارژ مجدد زد وان در طول روز، از بخش‌های مختلف ان استفاده کند.

بنچمارک و قدرت سخت افزاری؛ عملکرد فنی در بالاترین سطح

در ابتدای بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی بیان کردیم که این پرچمدار جدید از بهترین پردازنده‌ی موبایل حال حاضر جهان، یعنی چیپست اسنپدراگون ۸۳۵ کمپانی کوالکام برخوردار است. این چیپست هشت‌ هسته‌ای تحت فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری ساخته شده است و دو خوشه‌ی چهار هسته‌ای که با بهره‌گیری از معماری انحصاری Kryo 280 طراحی شده‌اند، محتویات آن را تشکیل می‌دهند. خوشه‌ی اول دارای چهار هسته‌ی ARM Cortex A53 با فرکانس پردازشی ۱.۹ گیگاهرتز است که تقریبا در اکثر مواقع، این خوشه مسئولیت پردازش را برعهده دارد و در هنگام انجام اعمال روزانه و کاربری‌هایی که نیاز به پردازش سنگین وجود ندارد، این خوشه‌ی کم مصرف وارد میدان می‌شود. اما خوشه‌ی چهار هسته‌ای ARM Cortex A73 با فرکانس پردازشی ۲.۴۶ گیگاهرتزی، هنگام انجام بازی‌های سنگین، مالتی تسکینگ پیشرفته و دیگر کاربردهایی که نیاز به توان پردازشی بالاتری دارند، فعال می‌شود تا قدرت واقعی اسنپدراگون ۸۳۵ در اختیار کاربر قرار بگیرد.

در بررسی اکسپریا ایکس زد پریمیوم اعلام کردیم که احتمال مواجه شدن شما با کندی و لگ‌های ناخواسته هنگام استفاده از پرچمدار سونی بسیار پایین است و این موضوع درباره‌ی اکسپریا ایکس زد وان نیز صدق می‌کند. این غول سخت افزاری هوشمند که به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع پنل‌های LPDDR4x مجهز شده، از جدیدترین تکنولوژی‌های کوالکام بهره‌مند است که به‌کارگیری آنها در این چیپست جدید، بهبود عملکرد دوربین هنگام فوکوس خودکار و پردازش سریع‌تر تصویر نهایی و پشتیبانی از دایرکت ایکس ۱۲ را به دنبال داشته است. خود تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ نیز ۳۵ درصد کوچک‌ترشده است و به ادعای کمپانی سازنده، ۲۵ درصد مصرف انرژی بهینه‌تری دارد.

برخورداری از بلوتوث ۵، واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۴۰ با فرکانس پردازشی ۷۹۰ مگاهرتز و فرآیند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری، مودم ال تی ای Snapdragon X16 کوالکام،  باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، ظرفیت داخلی ۶۴ گیگابایتی از نوع حافظه‌ی فلش UFS و امکان ارتقای حافظه تا سقف ۲۵۶ گیگابایت از طریق کارت‌ حافظه‌ی جانبی میکرو اس دی نیز از دیگر مشخصات سخت افزاری اکسپریا ایکس زد 1 محسوب می‌شوند.

در نهایت و مثل همیشه، برای اینکه عملکرد فنی این قطعات را در مقایسه با سایر پرچمداران بازار متوجه شویم، به سراغ بررسی امتیازات بنچمارک اکسپریا XZ1 خواهیم رفت؛ البته توجه داشته باشید که این محصول اولین دیوایس سونی است که با برخورداری از سیستم عامل اندروید اوریو روانه‌ی بازار شده و از این رو، علاوه بر پلتفرم نرم افزاری خود سونی، نرم افزارهای شخص ثالث نظیر ابزارهای بنچمارک‌گیری نیز مدتی زمان نیاز دارند تا به طور کامل با این ورژن جدید هماهنگ شوند. بنابراین ممکن است که در امتیازات ثبت شده برای این مدل، تفاوت‌هایی زیادی وجود داشته باشد و بروز اشتباه تا زمان برطرف شدن ناسازگاری‌ها با جدیدترین آپدیت اندروید، کاملا طبیعی است:

صدا و موسیقی؛ اسپیکرهای استریو و کیفیت صدای قابل قبول

در این بخش از بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی به بخش صدا و موسیقی می‌رسیم. همانطور که در بحث طراحی به آن اشاره کردیم، این دیوایس نیز از دو اسپیکر استریو بر روی پنل جلویی خود برخوردار است که دقیقا به سمت کاربر قرار می‌گیرند و شدت صدای کاملا مناسبی را ارائه می‌دهند. قرارگیری این اسپیکرها بر روی پنل جلویی یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم این است که در اکثر مواقع و هنگامی که گوشی را با دو دست خود بر روی هوا نگه داشته‌اید، دستان شما جلوی حفره‌ی اسپیکرها را نمی‌پوشاند و بنابراین شدت صدا افت نخواهد کرد.

خوشبختانه کیفیت صدای خروجی و شفافیت سیگنال‌ها در اسپیکرهای دوگانه‌ی سونی در وضعیت خوبی به سر می‌برد و اگر زیاد سخت‌گیر نباشید، تجربه‌ی بدون نقصی را در اختیارتان قرار خواهند داد. البته هنوز هم این بلندگوها در مقایسه با رقبای قدرتمندی همچون اچ تی سی یو ۱۱ در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرند و تفاوت چندان چشمگیری در عملکرد آنها نسبت به ایکس زد پریمیوم و مدل‌های قبلی این خانواده‌ از پرچمداران سونی دیده نمی‌شود.

هدفون توگوشی که داخل جعبه‌ی اکسپریا ایکس زد 1 وجود دارد نیز کیفیت مناسبی دارد و علاوه بر این که به راحتی داخل گوش قرار می‌گیرد، توانایی بالایی نیز در حذف نویزهای محیطی دارد تا تمرکز شما بر روی اصوات در حال پخش بیشتر شود. شفافیت، بلندی صدا و میزان بیس موسیقی پخش شده از این هدفون کاملا راضی‌کننده‌ است و از آنجا که برای استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافه‌ای ندارید، احتمالا تا مدت‌ها از آن استفاده خواهید کرد و نیازی به خرید هدفون جداگانه نخواهید داشت.

نرم افزار پخش موسیقی اختصاصی سونی بر روی این دیوایس نیز نصب شده است و تفاوت چندانی میان این نسخه و مدل‌های قدیمی‌تر دیده نمی‌شود. یک منوی کشویی بر روی صفحه وجود دارد که از همه جا می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید و فایل‌های موسیقی را بر اساس فاکتورهای متفاوتی نظیر نام آلبوم و نام خواننده جست‌جو و پیدا کنید. در ضمن لینک مستقیمی به نرم افزار اسپاتیفای نیز در این بخش وجود دارد و البته کاربر می‌تواند موزیک‌های خود را به شکل استریم آنلاین و بر روی پخش‌‌کننده‌های سازگار با این گوشی پخش کند. نرم افزار موزیک پلیر پیشفرض اکسپریا XZ1 قابلیت تشخیص فایل‌های موسیقی به طور هوشمند را نیز دارد و می‌تواند کلیپ یک موسیقی بر روی یوتیوب، اطلاعات مربوط به خواننده‌ی اثر بر روی ویکی‌ پدیا و متن موسیقی بر روی موتور جست‌جوگر گوگل را به طور هوشمند برایتان پیدا کند؛ امکان دانلود کاور موسیقی به طور خودکار نیز یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب این نرم افزار است.

البته این تمام ماجرا نیست و درست مشابه بخش نمایشگر، در بحث امکانات صوتی نیز سونی از چند فناوری انحصاری در اکسپریا ایکس زد وان بهره برده است که کیفیت صدا را به روش‌های مختلفی افزایش می‌دهند تا کاربران تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری از کار با این دیوایس به دست بیاورند. قابلیت DSEE HX که تنها با هدفون‌های سیمی کار می‌کند، با به‌کارگیری الگوریتمی خاص، فایل‌های فشرده نظیر mp3 را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا جزئیات صدای آنها به موسیقی‌های باکیفیت نزدیک‌تر شود. قابلیت ClearAudio+ بهترین تنظیمات ممکن برای گوش دادن به موسیقی‌های مختلف را به طور هوشمند فراهم می‌کند و Dynamic Normalizer نیز با یکسان‌سازی موسیقی‌های مختلف، باعث می‌شود که ناهماهنگی کمتری هنگام گوش دادن به فایل‌های متفاوت (در یک آلبوم یا به طور کلی) با شدت‌های مختلف را تجربه کنید؛ این قابلیت‌ها دقیقا همان‌هایی هستند که پیش‌تر در بررسی ایکس زد پریمیوم نیز به آنها پرداخته بودیم.

ویژگی دیگری نیز تحت عنوان بهینه‌سازی اتوماتیک در نرم افزار پخش موسیقی این گوشی وجود دارد که در صورت فعال بودن، هدفون‌های متصل به اکسپریا ایکس زد وان را به شکلی هوشمند زیر نظر می‌گیرد و با تشخیص تنظیمات مورد علاقه‌ی کاربر هنگام گوش دادن به موسیقی، بهترین شرایط ممکن را برای آن کاربر شخصی‌سازی می‌کند.

لازم است بدانید که مشابه تعداد زیادی از پرچمداران این روزهای بازار موبایل، اکسپریا ایکس زد 1 نیز از رادیو اف ام برخوردار نیست و نرم افزار تشخیص موسیقی Track ID نیز به طور پیشفرض بر روی آن نصب نشده است و اگر می‌خواهید از آن استفاده کنید، باید آن را به طور جداگانه دانلود و نصب نمایید.

سیستم عامل و رابط کاربری؛ به اندروید اوریو سلام کنید

در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی نسبت به ایکس زد پریمیوم، شباهت‌ها و نقاط تکراری متعددی دیده می‌شود و یکی از آنها، رابط کاربری پرچمدار جدید این برند ژاپنی است. ایکس زد 1 به طور پیشفرض از جدیدترین سیستم عامل موبایل گوگل یعنی اندروید ۸ اوریو برخوردار است، اما علیرغم این موضوع، رابط کاربری تقریبا همانی است که در مدل‌های پیشین سری ایکس زد شاهد آن بودیم. البته این به معنای یک نقطه ضعف نیست، زیرا رابط کاربری گوشی های سونی طی سال‌های گذشته به تکامل خوبی دست پیدا کرده است و به سبب نزدیکی به اندروید خام، سرعت و روان بودن بخش‌‌های مختلف آن، برای بسیاری از کاربران لذت‌بخش است.

صفحه‌ی هوم و صفحه‌ی کناری آن، درست مثل قبل، ظاهر خلوت و یکسانی دارد و تنها چند اپلیکیشن پیشفرض در آنها به چشم می‌خورند. تمامی اپلیکیشن‌های گوگل نیز داخل یک فولدر جداگانه قرار گرفته‌اند. در این نسخه از رابط کاربری اختصاصی اکسپریا لانچر، هم امکان مرور اپلیکیشن‌ها به صورت صفحه به صفحه (مشابه آی او اس) وجود دارد و هم اینکه میتوانید بر روی دکمه‌ی Apps کلیک کنید و به صفحه‌ی مخصوص اپلیکیشن‌ها که در آن، آیکون‌ها به صورت عمودی زیر هم قرار گرفته‌اند، منتقل شوید. نحوه‌ی قرارگیری اپلیکیشن‌ها در این صفحه و ترتیب آنها بر اساس چند فاکتور مختلف نظیر میزان استفاده از آنها توسط کاربر قابل سفارشی‌سازی است.

از هرجای صفحه دستتان را به سمت داخل بکشید، بخش جست‌جو باز می‌شود که می‌توانید نرم افزارهای مختلف را با نوشتن اسم آنها پیدا کنید. قسمت نوتیفیکیشن‌ها هم که با سوایپ کردن از سمت بالا به سمت داخل باز می‌شود، شباهت بسیار زیادی به اندروید خام گوگل دارد و ظاهر ساده‌ی این بخش، مخصوصا زمانی که تعداد زیادی اعلان جدید داشته باشید، می‌توانید مدیریت آنها را آسان‌تر کند. میانبرهایی نظیر اتصال به بلوتوث، وای فای، وضعیت باتری، چراغ قوه و هات اسپات نیز در این قسمت قرار دارند که البته می‌توانید آنها را ویرایش کرده و با یک درگ اند دراپ ساده، آیکون میانبرها را به سلیقه‌ی خود به آن اضافه کنید.

با توجه به تصاویری که مشاهده می‌کنید، می‌توان گفت که مهمترین تغییرات به‌کارگیری اندروید اوریو در اکسپریا ایکس زد وان، به تنظیمات و بهینه‌سازی‌های پشت پرده مربوط می‌شوند و می‌توان گفت که از نظر ظاهری، تغییرات چشمگیری در رابط کاربری این دیوایس به وجود نیامده است. هرچند که اگر مدتی با آن کار کنید، متوجه تغییرات ریز و عمیقی می‌شوید که به طور کلی، تجربه‌ی کاربری سریع‌تر و روان‌تری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. البته امکانات جدیدی نیز در اندروید اوریو وجود دارند که حالت پخش تصویر در تصویر، یکی از آنهاست. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد که ویدیوهای مد نظر خود را به صورت یک کادر شناور و حتی زمانی که مشغول استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر سیستم عامل هستید، تماشا کنید. در حال حاضر گفته می‌شود که پخش‌کننده‌هایی نظیر یوتیوب، وی ال سی و مرورگر کروم از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند.

امکان تغییر تنظیمات نوتیفیکیشن‌ها به طور جداگانه نیز یکی دیگر از تغییرات مهم اندروید اوریو است که در اکسپریا ایکس زد وان به آنها دسترسی خواهید داشت. این قابلیت اجازه می‌دهد که نوتیفیکشن‌های مربوط به یک برنامه، در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار بگیرند و بتوانید به طور جداگانه، بخشی از آنها را فعال و یا غیر فعال کنید. در حال حاضر نرم افزارهای اختصاصی گوگل از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند و در آینده‌ای نزدیک، تعداد بیشتری به لیست پشتیبانی از آن افزوده خواهد شد.

علاوه بر اینها، چند قابلیت جذاب انحصاری نیز در گوشی های سونی وجود دارند که در مدل XZ1 نیز می‌توانید از آنها استفاده کنید. اول به سراغ Smart cleaner می‌رویم؛ این قابلیت به طور خودکار و با تشخیص اپلیکیشن‌هایی که مدتی بدون استفاده مانده‌اند، حافظه‌ی کش و ظرفیت دستگاه را خالی می‌کند تا عملکرد کلی بهبود پیدا کند. قابلیت دیگری که در بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی به چشم ما آمد، بخش بکاپ‌گیری اختصاصی اکسپریا است که امکانات کاملی برای گرفتن پشتیبان از فایل‌های کاربر فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند تمام اطلاعات مهم نظیر مخاطبان، تقویم‌ها، تاریخچه‌ی تماس، شبکه‌های وای فای و اپلیکیشن‌های ذخیره شده داخل دیوایس را جمع‌آوری کند و آنها را بر روی حافظه‌ی داخلی، یک حساب کاربری آنلاین گوگل و یا یک حافظه‌ی خارجی که از طریق یو اس بی به گوشی متصل شده، ذخیره نماید؛ امکان زمان‌بندی این بکاپ‌گیری نیز وجود دارد تا کاربر بتواند به راحتی برای آن برنامه‌ریزی کند.

مزایا و معایب

مزایا

  • عملکرد سخت افزاری سریع و بدون نقص
  • فیلمبرداری فوق سریع با نرخ ۹۶۰ فریم بر هر ثانیه
  • برخوداری از جدیدترین ورژن سیستم عامل اندروید
  • عمر باتری مناسب نسبت به دیگر پرچمداران سری XZ
  • امکان فیلمبرداری 4K با پشتیبانی از انکودینگ H.265
  • برخورداری از اسپیکرهای استریو با کیفیت و شدت صدای قابل قبول

معایب

  • طراحی تکراری و غیر مدرن
  • عدم پشتیبانی از شارژ وایرلس
  • عدم برخورداری دوربین اصلی از OIS
  • حاشیه‌های زیاد نمایشگر از اطراف
  • ریستارت شدن گوشی به محض درآوردن خشاب سیم‌کارت

جمع بندی؛ قیمت بالا و رقبایی که به خریداران چشمک می‌زنند

در انتهای بررسی اکسپریا ایکس زد وان سونی طبق روال همیشگی بررسی‌ گوشی های این شرکت در سال‌های اخیر، باید بگوییم که با یک اسمارت فون بسیار قدرتمند طرف هستیم. در بحث عملکرد سخت افزاری و نرم افزاری، پرچمدار جدید این برند ژاپنی به جدیدترین پردازنده‌ی دنیای موبایل و جدیدترین ورژن سیستم عامل اندروید مجهز شده است تا عملکردی بسیار سریع و بدون کوچکترین نقصی در اختیار کاربر قرار بگیرد. اما هرچه‌قدر که این قدرت بالا و امکانات فنی متنوع، به خصوص در بخش امکانات دوربین و فیلمبرداری، تجربه‌ی کاربری فوق‌العاده‌ای را در اختیار کاربران قرار میدهند، اما همانقدر هم طراحی تکراری و دیگر به‌شدت کهنه‌‌شده‌ی پرچمدار ۲۰۱۷ سونی، باعث ناامیدی حتی طرفداران سرسخت این کمپانی می‌شود. دیگر زنگ خطر برای سونی به صدا درآمده و اگر قرار باشد باز هم در سال‌ آینده شاهد این روند تکرار مکررات باشیم، احتمالا به زودی این ژاپنی محبوب هم به سرنوشت‌ غول‌هایی مثل موتورولا و نوکیا دچار می‌شود؛ غول‌هایی که زمانی محبوب‌ترین بودند، اما عدم توانایی در سازگاری با تغییرات بازار و خواسته‌های کاربران، نام آنها را از ذهن کاربران پاک کرد.

در پایان مطلب از دفتر سونی در ایران که گوشی اکسپریا ایکس زد 1 را برای بررسی اختصاصی در اختیار گجت نیوز قرار داده است، تشکر می‌کنیم. این محصول با گارانتی رسمی و با قیمتی در حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار ایران به فروش می‌رسد.

امتیاز گجت نیوز

loading…!