خودروی وارداتی

خاک‌خوری 11 هزار خودروی وارداتی در گمرک؛ بسته شدن ثبت سفارش چه عواقبی داشت؟

به دنبال بسته شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی و مشخص نبودن تعرفه های واردات خودرو، اکنون بیش از 11 هزار خودروی وارداتی در گمرک خاک می‌خورد.

این روزها در حالی شاهد برگزاری نمایشگاه خودرو تهران 96 در شهر آفتاب هستیم که برخی از شرکت‌های خارجی یا نمایندگان آن‌ها به دلیل بسته بودن ثبت سفارش خودروهای وارداتی نتوانستند در این رویداد شرکت کنند. حتی شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشتند هم از ارائه قیمت قطعی محصولاتشان خودداری کردند. برخی از شرکت‌ها اصلا برنامه فروشی برای خودروی وارداتی خود اعلام نکردند و آن‌هایی که ثبت نام فروش انجام می‌دادند هم قیمت قطعی مشخصی را ارائه نکرده بودند.

خودروی وارداتی

در کنار همه این‌ها نباید از سونامی افزایش قیمت خودروهای خارجی غافل شد. تقریبا همه شرکت‌های نمایندگی خودروهای وارداتی، به نوبت اقدام به افزایش قیمت محصولاتشان کردند و حتی برخی خودروها مانند محصولات کیا و هیوندای تا 25 میلیون تومان نیز نسبت به ماه قبل گران‌تر شده‌اند. این‌ها بخشی از عواقب بسته شدن ثبت سفارش خودروهای وارداتی بودند.

شرکت های واردکننده خودرو عنوان کرده‌اند که تعداد زیادی از خودروهایشان در گمرک باقی مانده و به دلیل مشخص نبودن تعرفه های گمرکی، قادر به ارائه قیمت قبل از ترخیص خودرو نیستند و فعلا در بلاتکلیفی به سر می‌برند. این شرکت‌ها علت تاخیر در تحویل خودروها را نیز به همین دلیل می‌دانند و مدعی شده‌اند به دلیل مشکلات به وجود آمده در ترخیص خودروهایشان، نمی‌توانند این محصولات را به موقع به مشتریان خود تحویل دهند؛ البته این موضوعی است که بارها شاهد آن بودیم و حتی قبل از این مشکلات نیز همواره بدقولی‌هایی از سوی شرکت‌های مختلف مشاهده می‌کردیم.

خودروی وارداتی

طبق جدیدترین آمار رسمی منتشر شده از سوی سازمان توسعه تجارت، در مجموع حدود 7 هزار خودروی وارداتی در گمرک باقی مانده است، اما واردکنندگان با تکذیب این آمار، می‌گویند تقریبا 11 هزار خودروی وارداتی و شاید حتی بیشتر در گمرک خاک می‌خورند و اجازه ترخیص ندارند. در همین حال، شرکت‌های واردکننده خودرو با سوءاستفاده از شرایط موجود و زمزمه‌های افزایش تعرفه واردات خودرو، اقدام به گران کردن محصولات خود کرده‌اند. آسان موتور و اطلس خودرو، فعلا آخرین شرکت‌هایی بودند که قیمت خودروهای هیوندای و کیا را حتی تا نزدیک 30 میلیون تومان نیز افزایش داده‌اند.

خرید خودروی وارداتی باکیفیت برای بسیاری از مصرف‌کنندگان تبدیل به آرزو شده است

این موج دوم گرانی خودروی وارداتی بود و آن طور که به نظر می‌رسد همچنان شاهد ادامه این روند خواهیم بود. حتی شنیده می‌شود با افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی، حتی قیمت خودروهای داخلی نیز بالا خواهد رفت. شرکت‌های خودروسازی داخلی یا واردکننده خودروهای خارجی با این قیمت‌گذاری‌های غیر منطقی در نهایت به آنچه که می‌خواهند می‌رسند و در این میان، تنها مصرف‌کنندگان و قشر متوسط و ضعیف مردم هستند که بیشتر از همه از این شرایط ضربه می‌خورند؛ مردمی که آرزوی خرید یک خودروی وارداتی باکیفیت، روز به روز برایشان دست نیافتنی‌تر می‌شود.

خودروی وارداتی

فربد زاوه، یکی از کارشناسان صنعت خودرو در همین رابطه اعلام کرد بسته شدن ثبت سفارش و افزایش نرخ دلار، زمینه افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای وارداتی را در بازار ایران فراهم کرده است و قطعا دولت منشا این گرانی‌هاست. وی در ادامه افزود:

کاهش عرضه در بازار خودروهای وارداتی یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت این خودروها در هفته‌های اخیر است و ادامه‌دار شدن تعلیق سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی باعث شده تا شاهد کاهش عرضه در این بخش از بازار باشیم. این روند، افزایش چشم‌گیر قیمت این خودروها در بازار ایران را به همراه داشته است.

این کارشناس بازار خودرو همچنین بیان کرد که اقدامات انجام گرفته از سوی دولت در بازار خودروهای وارداتی از یک سو و اعمال قوانین جدید در این بازار از سوی دیگر، موجب به هم خوردن تعادل بازار شده است. به گفته زاوه، افزایش بی‌رویه قیمت خودروهای خارجی به دلیل تصمیم‌های مقطعی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در بازار رخ داده و سیاست مسدود شدن سایت ثبت سفارش که از دی‌ماه سال گذشته اتفاق افتاده و هنوز هم ادامه دارد، سیاستی است که از سوی دولت در راستای تثبیت نرخ ارز و کنترل تقاضا در بازار صورت گرفت. فعلا وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ تصمیمی در مورد باز شدن سایت ثبت سفارش و تعیین تعرفه واردات خودرو نگرفته و همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد.