شهر باستانی کرال

شهر باستانی کرال ؛ تمدنی 5000 ساله با قدیمی‌ترین اهرام جهان

مصری‌ها اولین سازندگان اهرام در دنیا نیستند. ساکنین شهر باستانی کرال با قدمتی 5000 ساله، قدیمی‌ترین اهرام جهان را پیش از مصریان باستان ساخته‌اند!

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید اهالی تمدن مصر، اولین اهرام دنیا را نساخته‌اند! یک تمدن باستانی که در کشور پرو (Peru) ساکن بود، مجموعه‌ای از اهرام باستانی را حدودا 500 سال پیش از مصریان باستان احداث کرده‌ و آثار بر جای مانده از شهر باستانی کرال ، باستان‌ شناسان را شگفت زده کرده است. به عقیده بسیاری از کارشناسان، مردمان شهر باستانی کرال قدمتی بسیار طولانی داشته و تقریبا 1500 سال قدیمی‌تر از تمامی فرهنگ‌های شناخته شده در تاریخ قاره آمریکا هستند! باستان‌شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که قدمت اهرام پرو، 500 سال بیشتر از هرم بزرگ جیزه در مصر است.

شهر باستانی کرال

شهر باستانی کرال در دره سوپه (Supe) و در فاصله 182 کیلومتری شمال لیما (پرو) واقع شده و به عقیده بسیاری از کارشناسان، این تمدن بیشترین قدمت را در مقایسه با سایر تمدن‌های موجود در قاره آمریکا داراست. این مکان در سال 2009 در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید و از آن زمان تاکنون، بحث و گمانه‌زنی پیرامون شهر باستانی کارل و مردمانش همچنان ادامه دارد.

تمدن باستانی کرال، با سایر تمدن‌های مصر، هند، سومر و چین هم‌دوره بود. ولی بر خلاف این تمدن‌ها، در انزوای کامل توسعه یافت و به چنین شکوه و عظمت قابل توجهی دست پیدا کرد. قدمت این شهر باستانی، حتی از تمدن اولمک‌ (Olmec) نیز 1500 سال قدیمی‌تر است!

بر اساس نتایج آزمایشات رادیو کربنی توسط آزمایشگاه‌های ایالات متحده، قدمت شهر باستانی کرال به 5000 سال قبل می‌رسد و از طرفی کشف اهرام کارل نیز، یکی دیگر از دلایل اهمیت بسیار بالای این مرکز باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

شهر باستانی کرال

اهرام در نقاط مختلفی از شهر باستانی کرال احداث شده‌اند که 7 تای آنان از دسته هرم‌های بزرگ بوده و تعداد 32 هرم دیگر نیز آن‌ها را احاطه کرده‌اند.

سازندگان شهر باستانی کرال ، آن را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده‌اند. در قسمت شمالی، 6 هرم اصلی وجود در اطراف یک فضای خالی قرار دارند. این در حالی است که در قسمت جنوبی، هرم آمفی تئاتر (Pyramid of the Amphitheater) و برخی دیگر از سازه‌ها همراه با آن قرار گرفته‌اند.

هریک از اهرام کرال، برای هدف خاصی مورد استفاده قرار گرفته و نقشی متفاوت را در نظام اجتماعی و مذهبی ساکنانشان ایفا می‌کردند.

شهر باستانی کرال و اهرام آن

1- هرم اصلی یا «هرم مایور» (Piramide Mayor) 153 متر طول و 109 متر عرض و 28 متر ارتفاع دارد. این هرم دارای ساختار پله‌ای و یک ساختار منحصر به فرد در نمای ظاهری آن تعبیه شده است.

2- هرم معدن سنگ یا «هرم د لا کانترا» (Piramide de la Cantera) که مقادیر طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با 78، 56 و 13.40 متر است.

3- هرم کوتاه یا «هرم منور» (Piramide Menor) نیز به عنوان یکی از اهرام مطرح در شهر باستانی کرال به شمار می‌رود. طول این هرم 45.80، عرض آن 37 و ارتفاع آن 7.5 متر است.

4- هرم گالری یا «هرم د لا گالریا» (Piramide de la Galeria) یکی دیگر از هرم‌های منطقه است که مقدار طول آن 110 متر و مقادیر عرض و ارتفاع آن به ترتیب برابر با 80 و 17 متر هستند.

5- هرم هوآناکا (Pyramid of Huanaca) به عنوان یکی از اهرام کوچک این منطقه به شمار می‌رود. طول و عرض این هرم برابر با 55 متر و ارتفاع آن حدودا 12 متر است.

6- هرم آمفی تئاتر در شهر باستانی کرال (Amphitheater Pyramid of Caral)، بزرگ‌ترین هرم این ناحیه باستانی به شمار می‌رود که طول آن 155 متر است. این هرم 81 متر عرض داشته و ارتفاع آن 11 متر است.

7- کوچک‌ترین هرم موجود در شهر کرال، هرم محراب دایره‌ای (Pyramid of the Circular Altar) است که طول آن 42.60 و عرضش برابر با 28 متر است. ارتفاع این هرم، تنها 4 متر می‌باشد و به همین سبب آن را به عنوان کوچک‌ترین هرم موجود در این شهر باستانی به شمار می‌آورند.

شهر باستانی کرال

شهر باستانی کرال، یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های قاره آمریکا بوده و صاحب مجموعه‌ای از اهرام خیره کننده است. علاوه بر این واقعیت‌ها، باید در نظر داشت که سطوح فرهنگی و تکنولوژیکی مردمان آن دوران نیز به همین نسبت باید پیشرفته قلمداد شود.

بر اساس اطلاعات درج شده در وب‌سایت آژانس خبری کشور پرو، مردمان باستانی شهر کرال نسبت به سایر فرهنگ‌های آن‌ دوران، بسیار پیشرفته بوده و به یافته‌های قابل توجهی در همه زمینه‌ها دست یافته بودند. به عنوان مثال، آن‌ها با بهره‌گیری از روشی که امروزه با نام اثر ونتوری (Venturi Effect) شناخته می‌شود، کانال‌های زیرزمینی ایجاد کرده و حرارت مورد نیازشان را تامین می‌کردند.

مردمان باستانی شهر کرال از یک عصاره طبیعی برای تسکین سردرد استفاده می‌کردند. این عصاره گیاهی، حاوی همان ماده شیمیایی‌ فعال در قرص آسپیرین امروزی است!

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه این تمدن، پیشرفت‌های مهم در مهندسی عمران بود که همچنان نیز بقایای آن در منطقه به چشم می‌خورند. مقاومت این سازه‌ها در برابر زمین لرزه‌ و فرسایش طبیعی در طول 5000 ساله، دانشمندان علوم مختلف را شگفت‌زده کرده است!

یکی دیگر از مهمترین چیزهایی که باید در مورد شهر باستانی کرال ذکر کرد این است که هیچ نشانه‌ای از اسلحه و یا جنگ در این مرکز به چشم نمی‌خورد. به عقیده محققان، چنین مسئله‌ای بیانگر این واقعیت است که تمدن کرال، دارای یک فرهنگ دیپلماتیک و بسیار توسعه‌یافته بوده که آن را از تمامی تمدن‌های دیگر در جایگاه والاتری قرار می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. کلا یه تپه بیشتر نیستش